var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39533;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39533","0","מדוע חכמים לא סתמו את הפרצה?","29/04/15 22:46","י אייר","תשע"ה","22:46","הראל",""המוכר שטר חוב לחבירו וחזר ומחלו - מחול"

הדבר מתמיה, מדוע חכמים לא מנעו את אפשרות המחילה, שהרי הקונה שטר חוב נמצא מפסיד! - וכך התקשינו היום בשיעור דף יומי אונליין.

[אמנם אם פקח הוא אז "מקרקש ליה זוזי וכתב ליה שטרא בשמיה", אך מדוע לא חשו למי שאינו פקח?
ואף אם תאמר שלמאן דדאין דינא דגרמי מגבי ביה דמי שטרא מעליא - מה יאמרו החולקים על כך (מאן דלא דאין וכו')? ומה יאמר רבינו יצחק שבתוס' הסובר דלא מיחייבא מדינא דגרמי אלא דמים שנתנו לה על כתובתה ולא כל הכתובה?]","46","","3288","True","True","False","","814","84.94.81.172","0","0","כתובות|פה ע"ב",""),new Message("39536","39533","להבנתי","30/04/15 08:53","יא אייר","תשע"ה","08:53","דוד כוכב","אין המדובר בתקנה מכוונת של חכמים, אלא זו תוצאה ישירה של מהות מכירת שטר חוב.

הלוה התחייב למלוה בלבד. (משלי כב, ז) וְעֶבֶד לֹוֶה לְאִישׁ מַלְוֶה - והלוה השתעבד למלוה בלבד. המלוה אינו יכול למכור את עצם שעבוד הלוה. (ויקרא כה, מב) כִּי עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לֹא יִמָּכְרוּ מִמְכֶּרֶת עָבֶד. (ויקרא כה, נה) כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם.
ואף על פי כן קיימת אפשרות של מכירת שטר חוב. ניתן למכור רק את הזכות שיש למלוה בממון, אך רק את הזכות שתהיה לו לאחר שיגבה את החוב בעצמו, או על ידי שלוחו.
וכיון שסוף סוף המלוה הוא זה שנותר הגובה, הרי שבסמכותו גם למחול על החוב.","125","","3287","True","True","False","","142","95.86.83.228","0","39533","כתובות|פה ע"ב",""),new Message("39538","39536","כוונתי היא לצד המוסרי ולא המשפטי","30/04/15 09:48","יא אייר","תשע"ה","09:48","הראל","ובהתחלה רציתי לכתוב בכותרת: על הפער בין החוק לבין המוסריות.

בהחלט מובן שמבחינה משפטית כך זה פועל, אך השאלה היא מדוע לא ראו לנכון לסתום פרצה זו.","46","","3287","True","True","False","","307","84.94.81.172","0","39533","כתובות|פה ע"ב",""),new Message("39541","39538","זו אינה פרצה, על כן אין לסותמה","30/04/15 10:58","יא אייר","תשע"ה","10:58","Almuaddib","מי שרוכש שטר חוב, הרי לא רכש "שטר למוכ"ז", אלא את שטר החוב של פלוני לפלמוני.
כבר כאשר הוא רוכש את החוב, הוא מודע לסיכון שהוא נוטל, ודומה הדבר למי שרוכש מאשה את כתובתה.

כאשר הוא רוכש, הוא מודע לכך שיש סיכונים, כולל הסיכון של מחילת החוב. על דעת כן רכש, לכתחילה, את שטר החוב.","107","","3287","True","True","False","","193","46.19.86.134","0","39533","כתובות|פה ע"ב",""),new Message("39542","39538","הפער בין "דאגה לפרט" לשמירה על זכויותיו","30/04/15 11:18","יא אייר","תשע"ה","11:18","אור חדש","נ"ל שכמו שלא ממהרים בה"ד להפקיע קידושין, כיוון שמדובר בקניינו החוקי של אדם (הגם שעושה בו שימוש מזיק כלפי אשתו) כך לא מיהרו לבטל זכויותיו הקנייניות בשטרותיו ושיעבודיו הגם שיכול להשתמש בהם לרעה.
למעשה בכל קנייניו יכול האדם להשמש לרעת חברו וייתכן היה להמציא חברה טוטליטרית שתשלוט על חבריה שלא יוכלו להזיק אך פשוט שאין זו דרכה של תורה ולא של חז"ל שהעדיפו לאפשר בחירה חופשית לאדם תוך הצגת הסנקציות שבהם יעמוד אם ינצל כוחו וממונו להרע.","458","","3287","True","True","False","","195","213.151.45.217","0","39533","כתובות|פה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);