var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39108;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39108","0","מדוע "אדרבה"?","12/03/15 22:09","כא אדר","תשע"ה","22:09","הראל","ור''ע מאי חזית דאשר לא אורשה לג''ש ובתולה למעוטי בעולה
אימא בתולה לגזירה שוה ואשר לא אורסה פרט לנערה שנתארסה ונתגרשה
מסתברא אשר לא אורסה לגזירה שוה שהרי אני קורא בה נערה בתולה

אדרבה בתולה לגזירה שוה שהרי אני קורא בה אשר לא אורסה
מסתברא הא אישתני גופה והא לא אישתני גופה


מדוע "אדרבה"? מדוע הצעת הגמרא טובה/גדולה יותר?


(אגב, שאלה זו נשאלתי היום בשיעור הדף היומי אונליין שהוקדש לע"נ ר' אלימלך מליז'נסק, לרגל היארצייט, שהתקיים היום.
ומה יפה ונעים להזכיר את דבריו בעת הזו:
"אדרבה, תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם,
ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך,
ואל יעלה בליבנו שום שנאה מאחד על חברו, חלילה,
ותחזק אותנו באהבה אליך, כאשר גלוי וידוע לפניך,
שיהא הכול נחת רוח אליך... אמן כן יהי רצון.")","46","","3335","True","True","False","","1255","87.69.10.15","0","0","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39113","39108","אדרבה, משם נלמד ש"אדרבה" הוא רק "להיפך"","12/03/15 23:39","כא אדר","תשע"ה","23:39","דוד כוכב","וְתַצִּילֵנוּ מִקִּנְאַת אִישׁ מֵרֵעֵהוּ וְלֹא יַעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עַל לִבֵּנוּ וְלֹא קִנְאָתֵנוּ עַל אֲחֵרִים, אַדְּרַבָּה, תֵּן בְּלִבֵּנוּ שֶׁנִּרְאֶה כָּל אֶחָד מַעֲלַת חֲבֵרֵינוּ וְלֹא חֶסְרוֹנָם, וְשֶׁנְּדַבֵּר כָּל אֶחָד אֶת חֲבֵרוֹ בַּדֶּרֶךְ הַיָּשָׁר וְהָרָצוּי לְפָנֶיךָ, וְאַל יַעֲלֶה שׁוּם שִׂנְאָה מֵאֶחָד עַל חֲבֵרוֹ חָלִילָה.

לא נחשוב נגד הזולת, אלא להיפך, בעדו.
וכך הם דברי הגמרא, למה תלמד כך, להיפך - למד כך.","125","","3335","True","True","False","","179","95.86.90.65","0","39108","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39115","39113","מדוע הסברה נותנת להיפך?","12/03/15 23:43","כא אדר","תשע"ה","23:43","הראל","והא דרבה מנה:
והוא גדול ממנה, כלומר הסברא נותנת להיפך, וזה בעצמו פתרון תיבת אדרבא בבבלי.
(זכריה פרנקל, מבוא הירושלמי, פרק שני)","46","","3335","True","True","False","","335","87.69.10.15","0","39108","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39117","39115","לטענתי "אדרבה" יכול להיות "להיפך" סתם","13/03/15 00:00","כב אדר","תשע"ה","00:00","דוד כוכב","אז למה "אדרבה"?
דרך הבבלי ליזיל בתר איפכא. למה לומר כך אם אפשר לומר דוקא להיפך?","125","","3334","True","True","False","","133","95.86.90.65","0","39108","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39119","39117","[ללא נושא]","13/03/15 15:47","כב אדר","תשע"ה","15:47","Koren Publishers","הגמרא רגילה גם לומר "ואימא" או סגנון דומה כשהיא רוצה לומר שאפשר עקרונית לומר ההיפך. השימוש באדרבה לכאורה מורה על כך שראו איזו סברה לומר דווקא כך ולא אחרת.","443","","3334","True","True","False","","109","5.102.220.28","0","39108","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39135","39117","צודק","16/03/15 04:41","כה אדר","תשע"ה","04:41","אלף בית רשי","זכורני כד הוינא טליא העליתי אפשרות לפרש בדרך זו את "אדרבה" קרן עדיפא בב"ק ה ע"ב, כרגע אני לא זוכר מדוע אבל אני זוכר שהר"מ בשיעור (שנת תשמ"ו חצור הגלילית הרב א"מ לנדא) התלהב מאוד כי על פי זה התישבו ערימת קושיות","278","","3331","True","True","False","","240","76.68.167.11","0","39108","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39125","39119","הגמרא רגילה לומר גם כך וגם כך","15/03/15 01:28","כד אדר","תשע"ה","01:28","דוד כוכב","דוגמות נוספות לשימוש "אדרבה" = "להיפך" בלבד.

במסכת ברכות דף כז ע"א:
"אמר רב חסדא: נחזי אנן, מדרב מצלי של שבת בערב שבת מבעוד יום - שמע מינה הלכה כרבי יהודה. אדרבה, מדרב הונא ורבנן לא הוו מצלו עד אורתא, שמע מינה אין הלכה כרבי יהודה! השתא דלא אתמר הלכתא לא כמר ולא כמר, דעבד כמר - עבד, ודעבד כמר - עבד".
אין עדיפות לסברת ה"אדרבה" על פני הסברה הראשונה, מנהג רב הונא אינו מכריע יותר ממנהג רבו, וגם שאר התלמידים שעמו לא מעלים ולא מורידים. וכך אמנם מסיקה הגמרא - שלא נקבעה הלכה על פי מעשים אלו.
וכך מפורש שם בפירוש פרחי כהונה:
"שם בגמ' אדרבה מדרב הונא ורבנן וכו'. ק"ק מאי אדרבה דקאמר ולכאורה י"ל משום שהם רבים אלא דאם כן קשה מאי קאמר השתא דלא איתמר וכו' דמשמע דהדבר בספק שקול בלא צד נוטה יותר מצד. ולפי מה שכתב הרב לב שומע ז"ל מערכת א' אות י"א דמצינו לשון אדרבה שאינו לשון הפך אלא ר"ל מאי חזית וכו' ע"ש ניחא.
ועוד נ"ל דבאמת ודאי דלר"ח הו"ל טפי לאוכוחי מר"ה ורבנן שהם רבים ולא מרב שהוא יחיד איברא קושטא הוא דרב לאו יחיד הוא בסברא זו דאיכא בהדיה ר' יאשיה ור"נ אמר שמואל ור"י אמר שמואל ור"י כריו"ס כדאיתא לקמן בע"ב ועמ"ש בתוס' לעיל בד"ה יעקב דריב"ח ג"כ ס"ל כרב ע"ש ושם ישבתי קושית הרב משמרות כהונה בכאן דלפי זה הוי רבים נגד רבים וכאמור".

הכתב והקבלה שמות ד, יד:
"וגם הוא יוצא. לא כמו שאתה סובר שיהא מקפיד עליך שאתה עולה לגדולה (ערש"י), מלת וגם פירושו אדרבה (פיעלמעהר) אשר יורה על היפך הקודם, כמ"ש בבלק בוגם אותכה הרגתי".","125","","3332","True","True","False","","238","164.138.119.120","0","39108","כתובות|לח ע"ב",""),new Message("39126","39125","חזק וברוך!","15/03/15 01:31","כד אדר","תשע"ה","01:31","Koren Publishers","","443","","3332","False","True","False","","128","31.210.189.6","0","39108","כתובות|לח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);