var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38973;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38973","0","איך האמוראים מכניסים נתונים לברייתא?","25/02/15 22:39","ו אדר","תשע"ה","22:39","אליצפן","בדף שלנו זה בולט במיוחד:

ת"ר:
א) אני טמאה וחברתי טהורה - נאמנת,
ב) אני טהורה וחברתי טמאה - אינה נאמנת,
ג) אני וחברתי טמאה - נאמנת על עצמה ואינה נאמנת על חברתה,
ד) אני וחברתי טהורה - נאמנת על חברתה ואינה נאמנת על עצמה.

תרוץ ראשון: יש עדים שנשבית במקרה ב' וד' ואין עדים במקרה ג'. (לגבי מקרה א' זה לא משנה).

תרוץ שני: מדובר שבא עד ואומר ההפך ממנה.

בברייתא לא מוזכר לא עדים שנשבית ולא עד שמכחיש.

אז מנין לאמוראים המידע הנוסף הזה על מה שהברייתא באמת מדברת?

איך האמוראים מכניסים נתונים לברייתא שאינם מפורשים בברייתא וזאת רק כדי שהברייתא תסתדר עם ההיגיון?

מנין להם שהתוספות של הנתונים נכונים?

מה גם שלא פעם אמוראים שונים מכניסים נתונים שונים כדי להתאים את הברייתא להגיון שלהם, ששונה מזה של החולקים עליהם.","502","","3356","True","True","False","","1142","85.64.120.223","0","0","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38974","38973","הנה","25/02/15 23:11","ו אדר","תשע"ה","23:11","לינקוש","כאן","58","","3356","True","True","False","","205","87.69.10.15","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38975","38973","3 אפשרויות באופן תיאורטי","25/02/15 23:28","ו אדר","תשע"ה","23:28","הראל","מצורף קובץ ובו מקצת מהמקורות שליקטתי בנושא זה באופן ישיר ועקיף.

אגב, בדרך כלל, השאלה שלך היא אחת מהשאלות הכי מטרידות לומדים מתחילים/צעירים (ואולי השאלה הכי מטרידה),
ומאידך, שאלה זו ממש לא מטרידה לומדים מתקדמים.
וזאת מדוע?
האם בגלל שהלומד המתקדם כבר התרגל לכך ולא מתמודד עם השאלה?
או להיפך - כל כך ברור לשואל המתקדם שאין כלל מקום לשאלה זו, כי כך כל המו"מ התלמודי עובד, וכך נמסרו לנו דברי התנאים - באמצעות האמוראים, ואין אנו לומדים משנה באופן ישיר אלא רק באמצעות ביאור האמוראים, יהא אשר יהא.","46","pdf","3356","True","True","False","","344","87.69.10.15","0","38973","כתובות|כג ע"ב","0-pdf"),new Message("38980","38975","אולי במקרה שלנו הייתה להם מסורת על עדים?","26/02/15 07:37","ז אדר","תשע"ה","07:37","אליצפן","כפי שרש"י כבר במשנה מציין זאת. וכל המחלוקת הייתה על איזה "עדים" מדברת המשנה. האם על עדי שבייה או עד טומאה/טהרה?","502","","3355","True","True","False","","147","85.64.120.223","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38981","38980","דרך התנאים לקצר","26/02/15 08:04","ז אדר","תשע"ה","08:04","דוד כוכב","לא מצויינים פרטים שניתן להסיק אותם לבד מתוך התבוננות ושיקול הדעת - בדיוק כפי שמסיקה אותם הגמרא.
פרטים נוספים רבים אינם מצויינים בפירוש וצריך להסיק אותם ע"פ המפורש בתורה, ע"פ משניות וברייתות אחרות, וע"פ ההגיון: מי אלו "אני" ו"חברתי"? יהודיות? גדולות? באיזו טומאה נטמאו או שלא? טומאת מת? טומאת נדה? נטמאו בידי גויים? היכן העידו? בפני בי"ד? השיחו לפי תומן לחברותיהן?","125","","3355","True","True","False","","147","164.138.127.62","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38985","38980","רעיון מצויין","26/02/15 08:33","ז אדר","תשע"ה","08:33","הראל","נשמע הגיוני...

אגב, שים לב:
התבלבלת בטעות בין המשנה לברייתא
רש"י על המשנה מוכרח - לאור ההשוואה הבולטת למשנה בדף כב ע"א.
גם ללא מסורת - ביאור רש"י על המשנה בדף כג ע"ב מוכרח ומתבקש.
(כב ע"א - ללא עדים, כג ע"ב - עם עדים).
אך שאלתך והשערתך בנוגע לברייתא בהחלט במקומה ומצויינת (ואני מעריך שלכך התכוונת בהודעתך ובטעות כתבת בפעם השניה "המשנה" במקום "הברייתא").

אכן אתה צודק שלגבי האפשרות הראשונה שצירפתי לעיל - בהחלט צריך להוסיף נתון חשוב זה של המסורת [כפי שגם הזכרנו לאחר שהסתיים שיעור האונליין].
היינו: אם תדקדק היטב בדברי המשנה בכל אותיותיה וכו' וכן בהקשר הרחב של המשניות, וכן תהיה לך מסורת מעורך המשנה - הרי שאומרים לנו האמוראים שפירושם למשנה/ברייתא הוא הנכון הבלעדי והמקורי.
רבי עורך המשנה מסר לנו את הטקסט של המשניות בצד ביאור לטקסט שעבר בע"פ - הדבר הכרחי וגם הגיוני ביותר.
[ובמקרה שלנו כפי שהצעת - היתה מסורת על עדין, אך נשכח הדבר ולא נודע על איזה עדים מדובר וכו']","46","","3355","True","True","False","","273","87.69.10.15","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38982","38981","האם האמוראים מסיקים מסקנות?","26/02/15 08:13","ז אדר","תשע"ה","08:13","אליצפן","האם האמוראים מסיקים מסקנות או שהם מוסיפים נתונים לברייתות שהיו עד כה "נתונים בע"פ" במסורת אך לא נכתבו בברייתא עצמה?

כלומר מי שלמד את הברייתא הנוכחית ידע מראש שהיא מדברת על מקרה שיש עדות בקשר לשבויות, וזה שונה מהמשניות הקודמות שבהן אין מדובר בעדות או בעדים.

וכל המחלוקת בדברי האמוראים היא על איזה עדות מדובר במשנה זו: עדות על השבייה או עד אחד שמכחיש את דברי השבויה?","502","","3355","True","True","False","","146","85.64.120.223","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38984","38982","ניתן להסיק שבמקרים רבים הם הסיקו מדעתם","26/02/15 08:21","ז אדר","תשע"ה","08:21","דוד כוכב","למשל, מדי פעם הם חוזרים בהם מהבנתם מכח ראיה מברייתא, ומפטירים: "אי תניא, תניא".","125","","3355","True","True","False","","147","164.138.127.62","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38986","38984","לגבי "אי תניא תניא"","26/02/15 08:37","ז אדר","תשע"ה","08:37","הראל","ראה כאן פירוש מחודש.","46","","3355","True","True","False","","263","87.69.10.15","0","38973","כתובות|כג ע"ב",""),new Message("38989","38985","לא התבלבלתי - הברייתא והמשנה הם יח' 1","26/02/15 13:52","ז אדר","תשע"ה","13:52","אליצפן","מתחילת הפרק דנים בכל מיני מקרים בהם "הפה שאסר הוא הפה שהתיר", עד שמגיעים למשנה שלנו נראה כביכול שיש סתירה למשניות קודמות.

לכן נקודת ההתחלה היא - שיש למשנה גם מסורת בע"פ לאיזה מקרה מתוך מכלול המשניות היא מתייחסת - במקרה שלנו עדות על השבויות. איזו עדות? לא ברור! וזו המחלוקת בין האמוראים.

המשנה מביאה רק מקרה אחד מתוך 4 אפשרויות של עדות אישה עליה ועל חברתה.

ברור שמי שמכיר את העיקרון עליו מבוססת המשנה, לא צריך את הברייתא כי הברייתא פשוט מראה את כל 4 האפשרויות: טהורה-טהורה, טמאה-טהורה, טהורה-טמאה וטמאה-טמאה.

כשרבי עורך את המשנה, הוא מבסס אותה על מכלול ברייתות תנאיות, אולם מקצר בהם בכוונה כי כבר כך הוא מפר את התורה שאסרה דברים בע"פ להעלות על הכתב. ולכן לכל משנה חייב להיות נספח בע"פ המציין במה דברים אמורים. אלא שעם הזמן גם בנספח נשתכחו דברים או נשארו במעורפל, וזו הסיבה למחלוקת.

כשאמוראים מנסים לשחזר את המקרה עליו מבוססת המשנה, כאשר הם יודעים שזה קשור לעדות כל אחד מקשר לעדות אחרת:

הראשון מדבר על עדות השבי עצמו
והשני עדות על הטומאה/טהרה של הנשים עצמן.","502","","3355","True","True","False","","141","85.64.120.223","0","38973","כתובות|כג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);