var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38692;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38692","0","ש"ס קטן - מה המקור?","04/02/15 09:33","טו שבט","תשע"ה","09:33","שאינו יודע לשאול","מקובל לכנות כך את מסכת כתובות,
אך מה המקור לכך? מהיכן זה התקבל?
האם מישהו מראשונים/אחרונים כינה כך את המסכת?

והאמנם מסכת כתובות כוללת עניינים רבים מהש"ס בניגוד למסכתות אחרות?","48","","3380","True","True","False","","2751","87.69.10.15","0","0","כתובות|ב ע"א",""),new Message("38694","38692","סגולה בלימוד מסכת כתובות","04/02/15 11:51","טו שבט","תשע"ה","11:51","דוד כוכב","חשוקי חמד כתובות דף נד עמוד ב אף על פי

מסכת כתובות מכוונת כנגד הי"ג מדות של רחמים

שאלה אדם הלקוי במדת הכעס, רצה להנצל ממדה זו, ולכן רוצה לעסוק בתורה ביתר שאת וכמו שנאמר במסכת ברכות (דף ה ע"א) לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע, אם נצחו מוטב, ואם לאו יעסוק בתורה, איזה פרק בגמרא כדאי לו ללמוד?

תשובה א. כדאי לו ללמוד את המקומות בגמרא העוסקים בגנות מדת הכעס כמו מסכת נדרים (דף כב ע"ב) יעו"ש באורך.

ב. ילמד מסכת כתובות ובמיוחד פרק אף על פי, דהנה נאמר במדרש (אסתר רבה פרשה ט) ארבעה הם שפתחו באף, ואבדו באף, ואלו הן נחש ושר האופים ועדת קרח והמן, נחש דכתיב (בראשית ג) אף כי אמר אלקים, שר האופים דכתיב (בראשית מ) אף אני בחלומי, עדת קרח דכתיב (במדבר טז) אף לא אל ארץ, המן דכתיב אף לא הביאה אסתר המלכה, יעו"ש. ודקדק בספר שמן הטוב מה ראו רבותינו חכמי התלמוד הקדושים לפתוח ב'אף' בפרק אף על פי בכתובות. [וכן ראיתי ששאלה זו שאל רבינו החת"ס בהיותו נער, את בעל ההפלאה כשהתחילו ללמוד בישיבה מסכת כתובות]? ותירץ על פי מה דנודע כי התורה שבעל פה, שהם הי"ג מדות שהתורה נדרשת בהן, המה מכוונים כנגד הי"ג מדות של רחמים, ומסכת כתובות קראו הקדמונים ש"ס קטן, ובה נמצא י"ג פרקים, ופרק אף על פי הוא פרק החמישי, ומכוון כנגד מדת 'אפים', ולכך פיהם פתחו בחכמה, לפי שאף הוא נגד אפים, יעו"ש.
ויתכן שיש בפרק זה אף סגולה להתגבר על מדת הכעס. וכמו כן יתכן שיש ללמוד מכאן שהרוצה לעורר על עצמו רחמי שמים, יש לו ללמוד מסכת כתובות שהוא מכוון כנגד הי"ג מדות של רחמים.


אמנם כן, מסכת כתובות כוללת עניינים רבים מהש"ס, בניגוד למסכתות אחרות.
שו"ת בית מרדכי חלק ב סימן מא
"מסכת כתובות, הנקראת בפי הלומדים בשם: "ש"ס קטן", מפני שהיא עוסקת ברוב מקצועות התורה, בהלכות אישות, באיסור והיתר ודיני ממונות".
","125","","3380","True","True","False","","616","95.86.102.45","0","38692","כתובות|ב ע"א",""),new Message("38950","38692","כך כתוב בגמרא עצמה","24/02/15 10:19","ה אדר","תשע"ה","10:19","אור חדש","נדמה לי שכבר הספקת להבחין בכך בעצמך במיוחד בדפים האחרונים.
לעיתים הגמרא כ"כ פשוטה בעצמה שאין עוד צורך שקדמון יציין דבר זה הנראה לעין כל.
אומנם יש שגישתם היא ש"מה שלא מופיע בקדמונים בהכרח אינו נכון" וע"כ מסתבכים בהבנת דברים פשוטים אך נראה לי שהאמת עם מ"ד ש"המפורסמות אינן צריכות לראיה"","458","","3360","True","True","False","","295","95.86.95.112","0","38692","כתובות|ב ע"א",""),new Message("38695","38694","תודה - ו-2 שאלות","04/02/15 12:03","טו שבט","תשע"ה","12:03","שאינו יודע לשאול","מי הם הקדמונים שמזכיר הרב זילברשטיין בחישוקי חמד?

ומי הוא הבית מרדכי? גם בדורנו?

היום כולם כך קוראים למסכת, אך אני מחפש קדמון שכך קרא למסכת...","48","","3380","True","True","False","","505","87.69.10.15","0","38692","כתובות|ב ע"א",""),new Message("38696","38695","עוד טרם ההפלאה","04/02/15 12:13","טו שבט","תשע"ה","12:13","דוד כוכב","ספר הפלאה על כתובות דף ב ע"א:
"והנה בחרתי לברר ולהוציא לאורה חידושי מסכת כתובות מקדם להיות למדתי מסכת זו בישיבה בטרם בואי הנה ובתוך לימוד המסכתא נתקבלתי הנה וחזרתי מתחלתה בפעם שניה בלימוד הישיבה לא הנחתי סוגיא וענין אחד שלא בררתי אותו בישיבה בשגם כי מסכתא זו היא כוללת כמה ענינים והראשונים קראוהו ש"ס קטן ע"כ אמרתי זה יצא ראשונה".

ברכי יוסף יורה דעה סימן רמו אות ו':
"כתובות כולל כל התלמוד (הגאון מהר"ש, בצוואה נדפס בסוף ספר יש נוחלין)".

ביוגרפיה - בית מרדכי
הרב ד"ר מרדכי פוגלמן נולד בשנת תרנ"ט (1898) בעיר פרמישלאן שבגליציה למשפחה ממוצא "הבית חדש", חסיד הוסיאטין, חתנו של הרב צבי יהודה לאו מלבוב (למברג), דודו, המהרש"ם שבדרון מברזן. נסמך לרבנות ע"י ר' מאיר אריק מבוטשטש בעל שו"ת "אמרי יושר" ועוד רבנים מגדולי דורו, והיה מקורב לגיסו ר' משה חיים לאו רבה של פייטרקוב ולבן דודו ר' מאיר שפירא ראש ישיבת חכמי לובלין. רכש גם השכלה כללית רחבה. משנת תרפ"ח (1928) שימש כרבה של קטוביץ שבפולניה, ועם פרוץ מלחמת העולם השניה הצליח להימלט והגיע ארצה. בשנת ת"ש (1940) מונה לרבה של קרית מוצקין. הרב פוגלמן עסק רבות בצרכי ציבור ובענייני חינוך, וכן פירסם מאות מאמרים בבמות שונות. ספרו "בית מרדכי" כולל שאלות ותשובות ומחקרים הלכתיים שכתב מאז עלייתו ארצה, הספר יצא לאור בהוצאת מוסד הרב קוק בשנת תשל"א (1971), נפטר בתשמ"ד (1984).","125","","3380","True","True","False","","374","95.86.102.45","0","38692","כתובות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);