var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38476;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","58"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38476","0","עשר הערות לדף קו","19/01/15 00:12","כח טבת","תשע"ה","00:12","המכריע","קו.

א. ואת אמרת חליצתה כשירה. מבואר להלן דקשיא ליה כשירה, אבל באמת הוי חליצה פסולה אף לריו"ח לפסול עליו ועל האחין. והיינו העצה שעשה להלן רחב"א.

ב. ע"מ שתתן. והיינו שכשרה אפילו לא נתנה כדפירש"י. וזה כוונת הברייתא וריו"ח מוטעת, דאם התנתה וקיימה אין כאן כל הטעיה. ולפ"ז ע"כ מעשה דבא לפני רבי חייא והכשיר, היינו שלא נתנה.

ג. בת חמוה דרב פפא וכו'. הא דהקשה מריו"ח, אף דלכאורה היתה כוונת אביי לעשות כרחב"א, מ"מ טען ר"פ דהא דריו"ח עצמו שפי"ד, משום שאין צריך לעשות שתי חליצות. אלא דאביי סבר דחייבת ליתן, ואעפ"כ קיבל את הצעת ר"פ, דמ"מ חליצה חדא עדיפא. אמנם כוונת ר"פ עצמו היתה שגם לא תתן וכדלהלן.

ד. הא דנתן בו אביי עיניו ושכיבי אביו ואמו, אינו משום קפידא, אלא עין הרע היתה, וכמו שמצינו סופ"ק דב"ב גבי ההוא דנזדמן לו ס"ת שארכו כרחבו ונתנו חכמים בו עיניהם ושכיב. וכמו שכבר עמדו על כך גדולי הדורות לבאר ענין עין הרע בכמה אופנים שאכמ"ל. והא דהעין לא הזיקה לרב פפא עצמו, או משום דתורתו הגינה עליו, או משום דעיקר התמיהה היתה על כך שיש לו הורים במתא המסייעים לו ובזה מצאה העין מקום לנוח. (ועיין יעב"צ שאביי לא היו לו הורים ולכך הרגיש יותר התפעלות בענין זה).

ה. ממאנין אע"פ שאין מכירין. לכ' צ"ב לב"ה להלן ר"פ בית שמאי דממאנין גם שלא בפניו, מאי איכפת לן כלל בבעל, סגי שאומרת בבעלי אני ממאנת בכל מקום שהוא, וסגי להכיר אותה.

קו:

ו. מצוה בדיינים. לכ' כוונת התנא דרק עליהם מצוה לומר חלוץ הנעל. ועל זה בא ר"י לחלוק. אבל לא בא ת"ק לומר דמצוה לסדר החליצה בדיינים. אמנם כך מובא בסדר הגט, אבל אי"ז מדינא דגמרא כלל, רק מנהגא בעלמא.

ז. מן מאן יבמי עד אבה יבמי. כך הגירסא לפנינו. אבל מרש"י נראה דגרס מאן עד יבמי. ומשמע קצת דסבר רש"י דד' תיבות מאותו פסוק אף אם אינן רצופות בעו שרטוט. ולכן מזיכר כאן רש"י את הדין של ד' תיבות. ויל"ע אי יש מקום לומר כן.

ח. והלכתא כוותיה דמר זוטרא. ידוע שהתוס' בגיטין מביאים נידון בכותב איגרת שלומים ומביא פסוק רק לתפארת המליצה אי צריך שרטוט. ולכ' יש להביא קצת ראיה מכאן דקי"ל כמר זוטרא דאין איסור לכתוב, וברש"י משום דהוי ספירת דברים בעלמא, ואעפ"כ הצריך שרטוט, א"כ לכ' קצת ראיה לדעת המחמירים בזה.

ט. אמר רבא צריכי דייני למיחזי רוקא וכו'. לכאורה מאי קמ"ל מתניתין היא רוק הנראה לדיינים. ואולי החידוש הוא שעליהם לראות מיציאת הרוק מהפה ממש.

י. בסיום הפרק יש גליון חלק. האם בדפוסים ראשונים היה כאן איזה סדר חליצה (כעין מסכת פסחים סיכום פסח ראשון ושני ועוד). מי החכם היודע פשר דבר?","199","","3408","True","True","False","","957","95.86.114.254","0","0","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38480","38476","תקציר "סדר החליצה" למעשה","19/01/15 08:18","כח טבת","תשע"ה","08:18","המכריע","תקציר מ"סדר חליצה בקצרה" שבשו"ע אה"ע סימן קסט
ובו נ"ז סעיפים כמנין "יבמה"

א. ג' הדיוטות היודעים להקרות. ונוהגים בדיינים. בלי מום. יהרהרו בתשובה.

ב. לא גרים. ג. לא קרובים. ד. לא פסולים לממון.

ה. יוסיפו שנים לפירסומא.

ו. קביעות מקום. ז. קביעות ביום שלפני. ח. מערב שבת ליום א'. ט. מקום מפורסם.

י. ביום הקביעות – מזהירין ליבם וליבמה כל הפרטים.

יא. לא לילה, ולא שבת ויו"ט, ולא ע"ש ועיו"ט.

יב. סדר ישיבת הדיינים. יג. עשרה. יד. השאר ישבו מרחוק.

טו. לא תרוק עד שתחלוץ.

טז. פסול חש"ו ואלם. יז. פסול סומא. יח. פסול רגל עקומה. יט. הורתם בקדושה.

כ. חקירה שאין זרע, ושגדולים. כא. שאחיו בעולמו. כב. גדול האחים. כג. שזאת אשתו.

כד. עד א' נאמן בכל זה. כה. עברו צ"ב יום ממיתת הבעל. כו. אטר רגל. כז. אטרת יד.

כח. ישבו ויעמידום. כט. שמרוצים בחליצה. ל. ידעו שניתרת.

לא. לא אנוס. לב. התרת שבועה. לג. ביטול מודעה.

לד. זהירות מחליצה פסולה.

לה. לברר שלא אכלה ושתתה. לו. בדיקת המנעל. לז. רחיצת רגל.

לח. קשירת כנף מכנס. לט. הקנאת המנעל.

מ. נעילת המנעל. מא. בלולאות. מב-מג. קשירת הרצועות.

מד. הליכה ד"א. מה. להישען.

מו. דיינים יושבים והם עומדים. מז. לימוד הקריאה.

מח. הקראה ליבמה בלה"ק מט. הקראה ליבם. נ. שיבין.

נא. ידחוק. נב. חולצת. נג. יורקת.

נד. הקראה שניה ליבמה. נה. חלוץ הנעל.

נו.מחזיר המנעל ואומרים יהי רצון. נז. ברכה בלא שם ומלכות.

וראה שם סדר חליצה בקצרה מן הרב מהר"ם בעל ס"ג המכיל צג סעיפים

וראה בנים לבניך - שלום על ישראל","199","","3408","True","True","False","","283","95.86.84.54","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38498","38476",""ובזה מצאה העין מקום לנוח"","20/01/15 09:30","כט טבת","תשע"ה","09:30","Almuaddib","אשמח ללמוד ממך; מהי אותה עין הרע, היאך היא משוטטת ומה מאפשר לה למצוא מנוח לכף רגלה?","107","","3407","True","True","False","","133","195.200.205.133","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38524","38476","ל-ה.","20/01/15 21:57","כט טבת","תשע"ה","21:57","דוד כוכב",""שו"ע אה"ע קנה, ח:
אלו שממאנת בפניהם צריך שיכירו אותה ואת בעלה... (ודוקא לכתחלה, אבל בדיעבד אפילו שאינם מכירים הבעל רק האשה, סגי) (כ"כ הב"י)".

ביאור הגר"א אבן העזר סימן קנה ס"ק יט:
"אותה ואת בעלה. רמב"ם. והקשו עליו הרשב"א וש"פ בעלה ל"ל הכרה, דאפילו אין זה בעלה אין בכך כלום דהא ממאנת אפילו שלא בפניו, ומה לה לשקר תמאן בו בכ"מ שהוא, בשלמא באשה חיישינן דילמא מיית' לה ומפקא קרובים להמיאון וירתי לה. וכ' הר"ן ואפשר שאף הרמב"ם החמיר לכתחילה וז"ש בהג"ה ודוקא כו' ".","125","","3407","True","True","False","","112","164.138.114.73","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38529","38476","סעיף ד אינו ביעבץ אלא בערוך לנר","20/01/15 22:54","כט טבת","תשע"ה","22:54","זילבר פדואל","","504","","3407","False","True","False","","132","79.180.14.120","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38584","38476","לשאלה על הגליון בסוף הפרק","26/01/15 17:19","ו שבט","תשע"ה","17:19","אור חדש","אין שום רמז לזה באף אחד מהכ"י המופיעים כאן","458","","3401","True","True","False","","109","95.86.75.219","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38497","38480","האם מותר לחלוץ ללא נכחות האח שמסרב","20/01/15 08:33","כט טבת","תשע"ה","08:33","הודו_כי_טוב","","207","","3407","False","True","False","","158","46.19.85.161","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38501","38497","למה האח מסרב?","20/01/15 10:46","כט טבת","תשע"ה","10:46","המכריע","כוונתך שאח אחד מסרב לחלוץ וחבירו מסכים?
בזה מספיק נוכחות החולץ וא"צ נוכחות שאר אחים.
למרות שהחליצה נחשבת בשליחות כולם כמבואר בתחילת המסכת.","199","","3407","True","True","False","","285","213.151.55.33","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38500","38498","מה זה "עין הרע" אינני יודע !","20/01/15 10:40","כט טבת","תשע"ה","10:40","המכריע","לא התיימרתי להסביר מה זה "עין הרע" במקורותינו. דומני שזה היה ברור לגמרי בקטע שכתבתי. ואם אלמואדיב החליט בכינות להיכנס לנושא, ונניח שהוא חושב לשמוע דברים שלא ידועים לו משכבר הימים, בטח לא אצלי הוא יבקש כיוונים שיניחו את דעתו...

זה אכן מהעניינים היותר תמוהים.

יש שיאמרו שזה מבטא "ידע" שהיה מקובל אז וכו' (אחרים יאמרו על דעה מעין זו שהיא על גבול ה"דעות הכוזבות"), יש שיוציאו לכיוון של דרוש ורמז וסוד את כל העניינים האלו. יש שיקבלו את הדברים כפשוטם וכאמיתיים אבל ימצאו להם מהלכי רז שונים לביאור המנגנון המסתורי הזה. יודעני למשל דרך כזו של החזון איש, ודרך נוספת של הרב דסלר. ואלו רק שתיים שגונבו לאזני ללא התעסקות בנושא. (יש גם סימן שלם ממש של הקהילות יעקב בסוף ב"ק שממיין את כל סוגי הקפידות והעין שמצינו אצל חכמים). אני בטוח שאפשר למצוא אלפי קטעים שעוסקים בנושא זה, במשך מאות שנות הדפוס, בעזרת המנועים האימתניים דהאידנא.

בכל אופן. אני אישית קטונתי. (ולמען האמת אין ליבי נמשך לעיסוקים אלו).

אני באתי רק לומר "פשט" בסוגיא. שהנושא הוא לא קפידא ועונש על איזה עוול. אלא הנושא הוא אותו הנושא הנמצא במקורותינו לרוב (בין אם הוא אהוב ומובן ובין אם לא). הבאתי דוגמא אחת מני הרבה. ולא הבנתי מה נשתנתה סוגיא זו מחברותיה. מי שמטריד אותו הנושא בכללו, את זה אני מבין.

במסגרת הפשט בסוגיא (בלי להבין את המהות כלל) ניסיתי לבאר מדוע העין הרעה חלה על הוריו של רב פפא ולא עליו. כי העין הלזו פועלת על מה שגרם לה להתפעל, ובסיפור זה היו אלו הוריו הקרובים והתומכים של רב פפא.

אשמח לשמוע את דעתך, אלמואדיב, על הנושא המשני שעולה כאן. האם יש מקום לבאר פרטים בתוך ענין שאינו מובן לנו ביסודו כלל. כגון סוגיא שעוסקת במשהו מיסטי לכאורה שאין לנו בו כל תפיסה. אבל יש מקום לברר אי אלו פרטים, כגון משמעות משפט מסויים בתוך הדברים, או מי אמר למי, וכדומה. האם בסוגיא בלתי מובנת במהותה, עדיפה השתיקה וההינזרות מכל פרטיה ודקדוקיה?","199","","3407","True","True","False","","310","213.151.55.33","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38520","38498","עין הרע אינה משוטטת","20/01/15 20:52","כט טבת","תשע"ה","20:52","דוד כוכב","מדובר בעין רעה שיתרחק ממנה האדם (אבות ב משנה ט). "אסור לאדם לעמוד בשדה חבירו בשעה שהיא עומדת בקמותיה" (ב"ב דף ב ע"ב). והיא כקללה, אך ללא דיבור. השפעתה היא היפך מברכה. "כל מקום שנתנו חכמים עיניהם - או מיתה או עוני".","125","","3407","True","True","False","","137","164.138.114.73","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38507","38501","התכוונתי שהחולץ מסרב להגיע","20/01/15 14:11","כט טבת","תשע"ה","14:11","הודו_כי_טוב","","207","","3407","False","True","False","","129","46.19.85.161","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38510","38507","והרגל שלו מסכימה להגיע בנפרד?","20/01/15 14:56","כט טבת","תשע"ה","14:56","המכריע","איך יחלצו בלעדיו?

כשיד בית דין היתה תקיפה היו כופים עליו באחת מדרכי הכפייה המסורות לבית דין.","199","","3407","True","True","False","","273","95.86.110.192","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38530","38529","יישר כח למגיבים","20/01/15 23:26","כט טבת","תשע"ה","23:26","המכריע","הוספתי אצלי את המ"מ לשו"ע ונו"כ, והתיקון של הערוך לנר. עירבתי עם מה שהביאו כאן מהיעב"ץ שלא היה כוונה אלא נתינת עין בדרך ממילא.","199","","3407","True","True","False","","222","164.138.124.202","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38585","38584","למה שיהיה בכתבי יד?","26/01/15 18:48","ו שבט","תשע"ה","18:48","המכריע","אם יש בזה משהו - זה יימצא בדפוסים ראשונים שהיה כאן איזו תוספת. כגון דפוס ונציה.
וכשהשמיטו בדפוסים מאוחרים, שוב משנת הדף לא זזה ממקומה.

מובן שיתכן שאין בזה כלום. וזה נעשה מסיבות טכניות של רצון להתחיל את הפרק הבא בתחילת דף וכדומה.","199","","3401","True","True","False","","310","95.86.117.139","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38598","38585","תשובת הרב יעקב לויפר","27/01/15 13:23","ז שבט","תשע"ה","13:23","דוד כוכב","בדפוס שׂוֹנְצִינוֹ הפרק מסתיים בסוף עמוד. דפוס וונציה שרגיל לעקוב אחריו רצה כנראה לשמור על העימוד של תחילת הפרק, למרות שאצלו העמוד הקודם קצר יותר.
ניתן לראות את הדפוסים באוצר החכמה או באתר הספרים הסרוקים של הספריה הלאומית.","125","","3400","True","True","False","","245","164.138.114.73","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38599","38598","לא הבנתי","27/01/15 15:19","ז שבט","תשע"ה","15:19","אור חדש","השאלה הינה לגבי דפוס וילנא.
בתשובתך הזכרת את דפוס שׂוֹנְצִינוֹ ואת דפוס וונציה, כיצד זה עונה על השאלה?
לפי מה שהבנתי מויקי מהדורת וילנא הינה עצמאית ונתקנה עפ"י כת"י ולא היתה "חייבת" דבר לדפוסים הקודמים.","458","","3400","True","True","False","","149","95.86.66.165","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38600","38599","דפי דפוס וילנא סודרו ע"פ הדפוסים הקודמים","27/01/15 16:22","ז שבט","תשע"ה","16:22","דוד כוכב","","125","","3400","False","True","False","","106","164.138.114.73","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38602","38600","מהו הדפוס הראשון שקבע העימוד א"כ?","28/01/15 08:40","ח שבט","תשע"ה","08:40","אור חדש","האם זהו שונצינו?
מה קרה באותו עמוד שגרם לצימצום המילים בו יחסית לכל שאר הדפים?","458","","3399","True","True","False","","112","87.68.244.92","0","38476","יבמות|קו ע"א",""),new Message("38608","38602","כן","28/01/15 15:15","ח שבט","תשע"ה","15:15","דוד כוכב","הותירו רווח לבן, אפשר שרצו להתחיל את הפרק בראש עמוד, ראה בצילום.","125","","3399","True","True","False","","86","164.138.114.73","0","38476","יבמות|קו ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);