var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38225;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","48"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","32"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38225","0","ביטול ברוב, חריזת סוגיות רבות+ הסבר קצר","30/12/14 18:17","ח טבת","תשע"ה","18:17","אור חדש","הבהרה בעניין הסוגיות הנוגעות לביטול ברוב. (היסודות הינם דברי רבותינו אך היישום של הכללים בסוגיותינו לרוב חידוש שלי, שיש בו כדי לשפוך אור על הסוגיות הסבוכות הנדונות כאן, כמובן אשמח להערות וציון טעויות בחידושים המוצעים כאן)

כשיש מיעוט המעורב ברוב, וא"א להפרידו, הנחתה אותנו התורה לפסוק הדין של כלל התערובת כדין הרוב ולהתעלם מדין המיעוט.
אומנם ברור שהתכונות הטבעיות של המיעוט לא משתנות הגם שמקבלות את דין הרוב.
ישנה מח' ראשונים אם לאחר שהמיעוט קיבל דין הרוב נשאר הדין גם אם יפרדו, למשל חתיכת חלב (שומן אסור) שנתערבה בשתי חתיכות שומן התר וממילא הותרו כולן (מדין רוב), האם מותר כעת לאכול החתיכות בנפרד או שמא רק על הכלל יש התר ולא על הפרטים בהפרדם.
באיסורים התלויים בטעם (בשר בחלב, מאכלות אסורים (מלבד חֶלב שטעמו כטעם שומן מותר ונאסר בגזה"כ מצד מיקומו ולא טעמו)) אסרה התורה את התכונה ולא את הדין וע"כ לא ניתרים ברוב אלא רק כשלא נותנים עוד טעמם האסור, ושיערו חכמים שזה בד"כ כשיש פי 60 בהתר מבאיסור.
תרומה- צריכה פי מאה ואחד של התר כיוון שאסרה התורה התערובת של דגן שיש בו תרומת מעשר (1/100 מהכל)+ משהו של תרומה גדולה יוצא שיש כח בתרומה לאסור עד פי 101 ממנה (ראה אור שמח מאכלות א' טו' טז')
חוזר וניעור- כשהמיעוט הופך להיות רוב בתערובת הרי שיש כאן תערובת שרבה עם תכונות של מיעוט וממילא גם הדין של הכל חוזר להיות כדין הרוב המחודש (תוס' אמר ריו"ח פב:)

עפ"י הנ"ל נבאר גם ש:
ממזר שנתערב בכשרים מקבל דין כשר אך תכונתו פגומה ויש להזהר מלהנשא עימו ולהזהיר גם העם (אומנם נראה שיכול לעשות תשובה על התכונה למרות שלא על הדין ובכך להתקן לגמרי ולהנצל מחשש הכליה)
נכרי גבעוני שעובר תהליך גיור, המתיר לו להתערב בישראל, מקבל דין שמותר להנשא בישראל אומנם עדיין נשאר בתכונות נפשו הגבעוניות, כשהתברר הדבר לדוד אסר עליהם להמשיך ולהנשא בישראל (ואע"פ שגרים היו).
נולד בשמיני - דינו כרוב הילודים שעברו ל' יום אך ההנהגה כלפיו בפועל לפי תכונתו שאינו בר קיימא (וצריך עיון בגרסאות)
אנדרוגינוס- תערובות דינים ותכונות (זכר/ נקבה) מטבע יצירה ונחלקו התנאים האם דינו כרוב תכונותיו, כרוב הילודים (זכרים) או שמא יצירה מיוחדת עם תכונות כפולות ודינים כפולים כאחד הוא.
דבר חשוב- החשיבות תכונה היא וכיוון שאין כח בתערובת לבטל תכונת החשיבות הרי שמתייחסים גם לתכונת הטעם כלא בטלה.
לרבי יהודה מין במינו לא בטיל- כיוון שאין הכר טבעי להבדל בין הרוב למיעוט דומה הדבר לאנדרוגינוס שלאותו הדבר עצמו יש דיני אשה ודיני גבר ולא שייך לבטל דיני אשה בגלל שדיני גבר מרובים (למ"ד שאינו כזכר)
קדושת א"י בזמן שלטון הנכרים- דינה כדין רוב בעליה וממילא יש ביד נכרים להפקיע מצוותיה ודיניהאך תכונתה נותרת קדושה וממילא לא בטלה קדושת יישובה (הגם שהמצווה בטלה) וכן פירותיה קדושים וזקוקים להנהגה מיוחדת הגם שדיני תרומות ומעשרות בטלים, ממילא ברור למה דין תרומת פירות אילן ודין דגן אחד הוא בזמן זה, ולא מחלקים בינהם, שיסוד אחד לשניהם.
מקווה- כדי להכשירו זקוק ל 40 סאה של מים. בנתן סאה ונטל סאה יש למי הפירות דין מים הגם שבתכונתם אינם מים. אומנם בריבוי מי פירות על המים חוזר דין התערובת להיות "מי פירות" ונפסלת המקוה.

בעז"ה אוסיף עוד בהמשך, בינתיים כאמור אשמח להערות.","458","","3425","True","True","False","","969","95.86.66.81","0","0","יבמות|פב ע"א",""),new Message("38239","38225","ברוך המבדיל בין ישראל לגויים","01/01/15 01:07","י טבת","תשע"ה","01:07","הודו_כי_טוב","הרשה לי לאתגר אותך ולשאול למה יהודים שהם נגיד 20 מיליון לא בטלים ברוב
מול 7 מיליארד לפי השיטות שהבאת","207","","3423","True","True","False","","213","79.180.124.147","0","38225","יבמות|פב ע"א",""),new Message("38273","38225","הערה אגבית","01/01/15 22:48","י טבת","תשע"ה","22:48","כדי","נראה שהנחת שתרומה בטלה במאה מהתורה, ולא כי, כדמוכח בכמה מקומות שבטלה ברוב מדאורייתא.","249","","3423","True","True","False","","474","79.179.111.82","0","38225","יבמות|פב ע"א",""),new Message("38253","38239","רק אם א"א להבדיל נחשבים כתערובת","01/01/15 08:28","י טבת","תשע"ה","08:28","אור חדש","ישראל ניכרים בין האומות ולכן לא שייך בהם ביטול שהרי כאמור דין ביטול מתקיים רק כאשר יש תערובת בלתי ניתנת לאבחנה וחלוקה בין המותר לאסור אמרה התורה לתת לכלל דין הרוב.","458","","3423","True","True","False","","111","77.125.124.0","0","38225","יבמות|פב ע"א",""),new Message("38274","38273","האיסור היחיד שאינו בטל ברוב מהתורה","02/01/15 00:10","יא טבת","תשע"ה","00:10","דוד כוכב","הוא דשיל"מ לר"ן, כ"כ הפרמ"ג. אמנם גם לר"ן נצרכת סברת רש"י.","125","","3422","True","True","False","","126","95.86.66.1","0","38225","יבמות|פב ע"א",""),new Message("38279","38273","אין כאן הכרעות הלכתיות","02/01/15 10:22","יא טבת","תשע"ה","10:22","אור חדש","אין כאן הכרעות הלכתיות אלא נסיון למצוא הגיון פנימי בסוגיות דידן.

ציינתי לעיין בדברי האור שמח שדן בשאלה האם זה דאו' או דרבנן ומבאר בדרך שהבאתי את ההגיון לומר שזה דאו'.","458","","3422","True","True","False","","134","77.127.211.8","0","38225","יבמות|פב ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);