var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=38077;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","66"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("38077","0","מי ה'אשם'","22/12/14 14:41","ל כסלו","תשע"ה","14:41","עלי","למדנו שלשום ששלמה הוליד את רחבעם בהיותו בן י"א שנה. דהע"ה נשא את רחבעם עד גיל כשנה בידיו. משמעותהדבר היא שדהע"ה השיא לשלמה את נעמה העמונית בהיותו בן עשר בערך.
המקרא 'מאשים' את שלהע"ה על שאהב נשים נכריות רבות ואף למדנו שחז"ל מבררים הכיצד נשא שלהע"ה את בת פרעה בהיותה מצרית, אפילו אם התגיירה, או כיצד חי עימה אם לא התגיירה, והנה אנו רואים שה'אשם' בכך, ומי שהתחיל בכך, היה דהע"ה אביו, שעוד בילדותו השיא לו את נעמה העמונית. הדבר מפליא עוד יותר מפני שנראה שהדבר לא נעשה כדי להשיג ברית עם עם שכן אלא עם עם שנוצח וכמעט הושמד ע"י דהע"ה, שהרי שלמה עצמו נולד מבת שבע בעקבות כיבוש רבת עמון אך כמה שנים קודם. מה דחף את דהע"ה להשיא לשלמה בנו דווקא צאצאית לעמון ( אולי בת לגיורת יפת תואר מהשבי שנלקח ) ? ואח"כ הוא עוד מתפלא שרחבעם מותר לבוא בקהל כמוהו עצמו ?! או אולי דווקא לשם כך עשה זאת ?
היש למישהו ידע או הסבר ? אשמח לקרוא.","209","","3430","True","True","False","","840","212.76.101.131","0","0","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38085","38077","מתי אתה כותב 'שלמה' ומתי 'שלהע"ה' ?","23/12/14 09:29","א טבת","תשע"ה","09:29","Almuaddib","והערה:
לפני שאתה קורא מדרש ובו גיל שלמה המלך כשנשא את נעמה העמונית, נסה לחשוב ולמצוא מה הכריח את בעל המדרש לתת תיארוך קשה כל כך.","107","","3429","True","True","False","","165","195.200.205.133","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38091","38085","לא מדרש","23/12/14 13:55","א טבת","תשע"ה","13:55","עלי","שלמה המלך מלך בגיל י"ב ונפטר בגיל נ"ב ומלך ארבעים שנה. רחבעם בנו מלך בגיל מ"א. הדברים מפורשים בכתוב למיטב ידיעתי ואינם כלל מדרש. מוכח אפוא שרחבעם נולד לשלמה כשהיה בן י"א. היות ונעמה הרתה אותו ( ואני מניח הריון רגיל ) כתשעה חודשים, משמע ששלמה התחתן בגיל י' בחיי דוד אביו. אם לבוא בתלונות יש לבוא לכותב המקרא. ( אם אתבקש אמצא את הפסוקים אבל כל אחד יכול למצוא בקלות ).","209","","3429","True","True","False","","188","194.114.146.227","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38095","38091","איך הוא יכול להתחתן לפני בר מצווה ?","23/12/14 14:21","א טבת","תשע"ה","14:21","הודו_כי_טוב","האם לפני בר מצווה ניתן לקדש ?
נולד לו בן לפני בר מצווה האם הוא חייב למול אותו ?
לעשות לו פדיון בן ?

גם כמלך לפני בר מצווה האם הוא מחויב במצוות המלך ?","207","","3429","True","True","False","","179","109.67.164.152","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38097","38091","אם לא הפכתי לסנילי, זה מדרש","23/12/14 15:48","א טבת","תשע"ה","15:48","Almuaddib","אשמח אם תתקן אותי, שמא נשתכח ממני תלמודי.

בתנ"ך רק מוזכר ששלמה היה 'נער' בעת שעלה למלוך. גילו לא מוזכר. הקביעה כי עלה למלוך בגיל 12 היא של המדרש, לא של "כותב המקרא".

הנה, אבקשך להראות לי את הפסוקים, כדי לתקן אותי אם טעיתי.



והנה, אציע לך פתרון לשאלה מדוע קובע המדרש את גיל שלמה בעת עלייתו למלכות 12:

נכתב כמה פעמים כי שלמה עלה לשלטון כשהוא 'נער'. והנה, בן 13 ויום כבר אינו בחזקת נער אלא איש - על כן פירשו שהיה בגיל 12.

ומכך שהיה בן 12 - על פי מדרש זה - נגזרים כל החישובים שעליהם הקשית, שבגיל 11 הוליד את בנו רחבעם, וכו'.","107","","3429","True","True","False","","201","195.200.205.133","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38106","38097","אתה צודק אלמואדיב","24/12/14 10:16","ב טבת","תשע"ה","10:16","עלי","נקודה זו של גיל שלמה לא בדקתי מקוצר הזמן ואבדקנה ב"נ היום ואענה.
בכל אופן אתה רואה שהבנה זו של חז"ל בכתוב היא יסוד הדברים בגמרתנו.
על כן הסבר זה לפחות אינו רחוק מהפשט. אבל הבה נניח לרגע ששלמה היה בן יד או טו שנים כשעלה לשלטון, ברור שעדיין הדבר יוצא דופן ומוזר, שתוך זמן קצר מעלייתו לשלטון הוא כבר החל לשאת נשים ממוצא נכרי, בין אם גיורות או בנות גיורות, ובמיוחד מהעם העמוני שנוצח ונשלט ע"י עם ישראל ואין שום עילה מיוחדת לשמור איתו על יחסים מיוחדים, בניגוד לבת פרעה שהיה עניין לשפר יחסים עם פרעה מלך מצרים ע"י נישואים עימה, ועל זה שאלתי מדוע.
בכל אופן לשאלות השואל הקודם 'הודו כי טוב' צריך ג"כ לענות...","209","","3428","True","True","False","","176","194.114.146.227","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38107","38106","כמה תשובות","24/12/14 10:43","ב טבת","תשע"ה","10:43","Almuaddib","1.
ראשית, שלמה הוכרז כמלך עוד בטרם מת דוד אביו, ומלך - למעשה - לצידו, כשנתיים ימים.
באיזה גיל היה איננו יודעים, ועל כן כל השאלה על נישואין בטרם גיל מצוות בטלים, שכן קל להניח כי עלה למלוך בגיל מבוגר יותר.

הקושיה על נישואין בגיל 11 היא רק על בעל המדרש - ואם קושיות על מדרשים, יש לי קשות מזו, ורבקה בת השלוש השואבת מים לעשרה גמלים היא נקודה טובה להתחיל בה.

2.
נישואין פוליטיים, לא רק של מלך אלא גם של יורש העצר המוכרז, אינם דבר שלא נשמע. גם במקרה של עם שנכבש, נישואים פוליטיים עם בת משפחת המלוכה הקודמת היו דבר מקובל בעולם העתיק, כדי לתת 'לגיטימציה' לשלטון החדש - וראה האגדתות על משפחתה של ושתי.

3.
נסה לחבר את הנישואים לנעמה העמונית למדרש על כתר הזהב של השיקוץ העמוני, בבלי ע"ז מד. - דומני שתעלה פנינים בחכתך.","107","","3428","True","True","False","","166","195.200.205.133","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38113","38107","נתת דוגמא שלפני מתן תרה","24/12/14 15:13","ב טבת","תשע"ה","15:13","הודו_כי_טוב","בנושא של רבקה
אך שלמה המלך היה אחרי מתן תורה
ושאלתי אם הנישואים תקפים הלכתית
כנ"ל החיוב בברית לבנו ופדיונו

אולי גם תוכל לתת הסבר למדרש של השיקוץ העמוני איך יתכן שכך יקבע מלך בישראל ?","207","","3428","True","True","False","","182","109.67.164.152","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38114","38113","לפני מתן תורה, כוחה של בת 3 היה עדיף?","24/12/14 16:57","ב טבת","תשע"ה","16:57","Almuaddib","לא שאלתי על נישואיה, שאלתי על יכולתה לשאוב לעשרה גמלים. נשתנו הטבעים עם מתן התורה ותש כוחן של בנות ישראל?

יש כמה הסברים אפשריים למדרש על כתרו של מילכום שיקוץ עמונים, בינתיים אני מעדיף לקרוא רעיונות מקוריים כאן...","107","","3428","True","True","False","","200","195.200.205.133","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38117","38114","כבר ראינו בסוגיות הקודמות ביבמות","24/12/14 21:09","ב טבת","תשע"ה","21:09","דוד כוכב","ובתוספות שם וכן הוא בנוסח המדרשים הקדומים, שרבקה היתה בת 12 עד 14.","125","","3428","True","True","False","","162","95.86.66.1","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38118","38117","מ.ש.ל. מדרשים סותרים. אין רבותא בכך","24/12/14 21:18","ב טבת","תשע"ה","21:18","Almuaddib","שכן כשם שגיל רבקה לא פורש בתורה, כך גיל שלמה לא פורש בנ"ך, ונותר מקום לדרשנים לדרוש.


... ולא אמרתי מלה על המדרשים על גובהו של משה רבנו ושל עוג, העומדים בסתירה מוחלטת לכתוב מפורש.","107","","3428","True","True","False","","239","84.229.189.121","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38119","38117","לכאורה אלמואדיב צודק","24/12/14 21:24","ב טבת","תשע"ה","21:24","עלי","ראו בילקוט מעם לועז מלכים א עמ' נז-נח המביא דיון בזה. ראו שם לאברבנאל. בכל אופן אכן מוסכם שבעת שמלך היה שלמה צעיר לימים.
ראו גם את הכרונולוגיה השונה שכתב יוסף בן מתתיהו בקדמוניות, הן לגבי חיי שמואל ושאול והן לגבי שלמה, כולל שוני גדול מחז"ל לגבי הקמת המקדש וחורבנו, ולפיה שלמה הגיע לגיל מופלג ולא נ"ב בלבד, אך גם הוא אינו מציין את גיל מלוכת שלמה.
די מוסכם כיום על ההיסטוריונים שסדר הדורות המובא ב'סדר עולם' ומקבילותיו אינו מציאותי היסטורית, ברם לפי זה נראה שחז"ל, כולל כותבי המקרא, מחקו - אולי אפילו בכוונה, שנים רבות בהיסטוריה ( כמו למשל מהתקופה של שלטון פרס ), ולי לא ברור מדוע נקטו גישה מוזרה כזו, אבל אינני לא חוקר תנ"ך ולא היסטוריון, וכלומד גמרא אינני מבין מה מגמת הכרונולוגיה של רבי יוסי ב'סדר עולם' שלו.
בכל אופן יוצא ש'האשם' בנישואי שלמה לנעמה הוא באמת שלמה ולא דוד וכעדות הכתוב ששלמה נגרר לתאוות הבשר והנשים. וקשה מאד להבין כיצד זכה לנבואה אם כה הידרדר. אשמח לקרוא מה אומר אלמואדיב ( או כל כותב אחר )על זה.","209","","3428","True","True","False","","178","95.86.106.247","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38123","38119","הייתי נזהר מלקבוע שחז"ל "מחקו" שנים","24/12/14 23:17","ב טבת","תשע"ה","23:17","Almuaddib","תולדות השושלת האחמנית - שושלת מלכי פרס ומדי - אינם ברורים. המחקר המקובל בעולם, לפיו יש פער גדול בין הדברים בסדר עולם, אינו מבוסס. התיארוך במחקר המודרני מתבסס על כתבי ההיסטוריונים היוונים, שלא הכירו את איראן בזמן אמת. הם הגיעו עם כיבושי אלכסנדר מוקדון, כתבו מפי השמועה, ודבריהם סותרים אלו את אלו, ופעמים שאף לוקים בסתירות פנימיות.
האמת היא שאיננו יודעים מאומה ודאי על תולדות שושלת זו, ואף הזיהוי שאנו אוהבים לעשות בין אחשוורוש-ח'שיארשא לבין כסרכסס, נשען על כרעי תרנגולת.

איננו יודעים מספיק כדי שנוכל לטעון שבעל סדר עולם 'מחק' שנים מתולדות פרס.","107","","3428","True","True","False","","184","84.229.189.121","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38126","38123","בעקבות הזמן האבוד","25/12/14 01:24","ג טבת","תשע"ה","01:24","איתן","לגבי מנין שנות פרס וההתאמה לדברי חז"ל -
למי שזמנו בידו, מוזמן לעיין בשני הקישורים המאוד מעניינים האלה.
בעקבות הזמן האבוד
בעקבות-הזמן-האבוד-2
יש שם אפשרות להגיב, להסכים, לחלוק, להתווכח, אני לא מציע להפוך את פורטל הדף היומי לזירת ויכוח גם בתחום הזה.","123","","3427","True","True","False","","261","164.138.118.63","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38137","38126","תודה","25/12/14 12:15","ג טבת","תשע"ה","12:15","עלי","לכל המגיבים. הרחבתם דעתי.","209","","3427","True","True","False","","138","194.114.146.227","0","38077","יבמות|עט ע"א",""),new Message("38352","38137","עוד הערה להיום","08/01/15 11:55","יז טבת","תשע"ה","11:55","עלי","היות והיום למדנו עוד בעניין ( אי ) תפישת נישואי קטן, רצוני עוד להוסיף בעניין שהועלה באשכול זה, שרחבעם נולד לפי סדר עולם ( רבה ), בשנת חייו האחרונה של דהע"ה,וזה לפי חשבון ששלמהע"ה חי נ"ב שנה ומלך בן 12 ונשא את נעמה העמונית בן 11-10.
וכתבנו שאברבנאל סובר ( מלכים א' ג ו אם איני טועה) ששלמה מלך בערך בגיל 20 ולא בגיל 12, וא"כ חי כ-60 שנה, אף כי אין לו בסיס עובדתי לדברים. ומעניין דיונו שם לגבי נשיאת בת פרעה והנשים הנכריות, וכדאי לקרא.
עוד ציינתי ליוסף בן מתתיהו ב'קדמוניות' ספר שמיני, הכותב ששלמה חי 94 שנה אבל מלך 80 שנה, ולפי זה מלך בהיותו בן 14, וא"כ אי אפשר לומר שדוד ראה את רחבעם שנולד לשלמה בגיל 44.
יש מדרש כנראה מאוחר בספר מדרשים קטנים שהוציא ילינק ( חלק ב עמ' 85 ) מעשיה על שלמה המלך המשלים את המדרש שבגיטין סח ( ונחלקו שם האמוראים אם היה מלך והדיוט או מלך והדיוט ומלך ), המוסר ששלמה נשא את נעמה העמונית לאחר שגורש ממלכותו ע"י אשמדאי, וזה היה לאחר שבנה את ביהמ"ק, אם כן גם לפי מדרש זה דוד לא יכול היה לראות את רחבעם.
ולסיום, לפי יוסף בן מתתיהו יוצא שכותב ספר מלכים 'מחק' לשנות מלכות שלמה ארבעים שנה...אם נאמר ששנים אלו ומספר זה הינו רק מספר טיפולוגי (כמו הקביעה שרבי עקיבה חי 120 שנה, ארבעים וארבעים וארבעים, ואין הכוונה לדייק אלא שמדובר בתקופה שלימה ), אפשר שהכוונה לומר שארבעים שנה כאילו לא שלמה מלך ( אלא אשמדאי, כלומר שלמה אבל לא באמת, והתנהג שלא באופן המתאים לו, כאילו נכנס בו השד... ) ולכן נמנו לו רק ארבעים ולא שמונים, אבל צ"ע...","209","","3413","True","True","False","","217","194.114.146.227","0","38077","יבמות|עט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);