var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=37754;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","49"),new MostViewed("107179","בחצי הדרך ?","עלי","17/05/24 09:58","209","42"),new MostViewed("107178","הגהות הגר"א בבא מציעא עח","אוריאל שלמוני","16/05/24 22:46","605","38")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("37754","0","מה הסברא להבנות מלידת השפחה על ברכיה?","04/12/14 17:21","יב כסלו","תשע"ה","17:21","אור חדש","שמעתי הסבר שכוונת האמהות הייתה כזו:
הילד הינו "תוצר" שניתן לראותו כמורכב מהחלקים הבאים: רבע גנים של אבא רבע גנים של אמא, רבע חינוך של אבא ועוד רבע חינוך של האמא.
מה קורה כשהאמא לא יכולה לתת את מכסת הרבע של הגנים (עקרה) ניתן להשתמש בשפחה שהיא תתן את החלק הגנטי של האם ואילו כאשר יתחנך הילד על ברכי הגבירה יצא שיש בו שלשה חלקים של האבא והאמא וחלק אחד בלבד של השפחה שהולידתו אם נבין שהחלק של החינוך משמעותי יותר מאשר החלק הגנטי יוצא שחלקה של ה"אמא" בילד גדול יותר משל המולידה.
הבעיה כמובן מתקיימת כאשר ה"שפחה" מנסה להמשיך ולהיות משמעותית בחיי הילד ובחינוכו, דבר זה קרה בסיפור של ישמעאל וע"כ נכשל הפתרון שיזמה שרה, אצל רחל ולאה לא היו בעיות כאלה וע"כ בניהן מיוחסות לגמרי למשפחה (ייתכן משום שהערכים שחינכו אליהם בלהה וזלפה היו זהים לחינוך של לאה ורחל עצמן)
לאחר ההבנה דלעיל נוכל להבין הדין המובא במשנתינו והיוצא ממנה:
מתני' לא יבטל אדם מפריה ורביה אלא א''כ יש לו בנים ב''ש אומרים שני זכרים וב''ה אומרים זכר ונקבה שנאמר {בראשית ה-ב} זכר ונקבה בראם.
לקמן נראה שגם אם הוליד האיש 50 נכדים אבל כולם יצאו רק מבן אחד הרי שלא קיים מצוות פר"ו בעוד שמי שהוליד בן ובת (או שני בנים לב"ש) ולהם לכ"א רק ילד אחד קיים המצווה, ולכאו' תמוה כיצד 50 נכדים לא פטרוהו ושני נכדים פטרוהו?

ולאמור לעיל אפשר לתרץ שכאשר מוליד האב בן ובת הרי שיכול להעביר להם את כל המטען ה"רוחני" וה"גנטי" שקיבל בעצמו ושיכללו, כך הבן הראשון כולל בתוכו 50% מאביו (בד"כ הצד הזכרי שלו) והבת מעבירה הלאה את ה50% הנותרים והרי שיש לו קיום שלם לחייו גם לאחר מותו ושייך לומר עליו ש"מורשתו פרה ורבה" אולם אותו שהוליד רק ילד אחד הרי שהגם שיש ממנו המון צאצאים הרי שאין בהם יכולת להפרות כל מרשתו של הסב וע"כ חסר בקיום המצווה.","458","","3456","True","True","False","","672","95.86.89.93","0","0","יבמות|סא ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82988);