var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36970;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36970","0","מחלוקת רבי אלעזר בן עזריה ובן עזאי","11/09/14 09:27","טז אלול","תשע"ד","09:27","Almuaddib","... - שבת של מי היתה?
- שבת של ר' אלעזר בן עזריה היתה.
- ובמה היתה הגדה היום?
אמרו לו: בפרשת הקהל.
- ומה דרש בה?
- "הקהל את העם האנשים והנשים והטף". אם אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע. טף למה באין? כדי ליתן שכר למביאיהן.



מעשה זה מובא גם בירושלמי, בצורה דומה. אלא ששם מעירה הגמרא על הדרשה:

אתיא דרבי לעזר בן עזריה דלא כבן עזאי. דתנינן תמן: מיכן אמר בן עזאי: חייב אדם ללמד את בתו תורה, שאם תשתה - תדע שהזכות תולה לה.


ויש הרבה מה להאריך בדברי בן עזאי אלו, שאינן פשוטין כלל וכלל. אלא שמדברי הגמרא כאן ברור כי דרש את הפסוק בפרשת הקהל כי גם לנשים יש זכות מלימוד תורה, וחייב את האב ללמד את בתו.","107","","3516","True","True","False","","1091","195.200.205.133","0","0","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36978","36970","הובא בתוד"ה "נשים לשמוע"","11/09/14 11:28","טז אלול","תשע"ד","11:28","אור חדש","נשמח להרחבת העניין","458","","3516","True","True","False","","139","213.151.51.155","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36983","36970","דבריך אינם ברורים","11/09/14 15:25","טז אלול","תשע"ד","15:25","דוד כוכב","לשון הירושלמי בדיוק כמו הבבלי "אנשים באים ללמוד, נשים באות לשמוע" ומזה למדו שלשמוע אינו ללמוד, ודלא כבן עזאי שצריך ללמד נשים כגברים כולל כל פרטי הפילפולים, אלא באות לשמוע ולהתרשם בלבד.
גם תוספות הביאו את דברי הירושלמי על לשון הבבלי ולא רמזו למחלוקת.","125","","3516","True","True","False","","143","212.76.99.188","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("37009","36970","שלוש הערות על דברי בן עזאי:","12/09/14 12:37","יז אלול","תשע"ד","12:37","Almuaddib","1.
חייב אדם ללמד את בתו. החיוב הוא על האב. לא קבע בן עזאי כי יש חובת לימוד המוטלת על נשים, אלא כי יש חובה על האב. כשם שחייב האם ללמד את בנו, כך חייב ללמד את בתו תורה.

ועזה המחלוקת בין רבי אליעזר לבין בן עזאי. שראב"ע רק אמר שנשים לשמוע. לכאורה, שאין נשים דרכן ללמוד, או - כפי שמעמידים את דבריו בירושלמי - שאינן צריכות ללמוד. אולם רבי אליעזר אוסר ללמדן. אין זה מתיר מול אוסר, אלא מחייב מול אוסר.


2.
לבת הלומדת תורה נקנית זכות בכך. זו אינה לומדת 'סתם'. יש לה שכר על לימוד זה. זכות מספיקה כדי להצילה - אם תגיע לכך - ממים מרים מאררים.

את מי צריכה הזכות להציל? לא את האשה התמימה שבעלה קינא לה סתם, אלא את זו שאכן ניסתרה. כלומר, זו זכות שתעמוד לה למרות שניסתרה.

3.
כאשר אשה שבעלה קינא לה, שותה ואין צבה בטנה וכו', זו לא הוכחה שהיא חפה מפשע, יתכן שהזכות תולה לה.

ואם זכות תולה לה, הרי שה'מבחן' הזה כבר לא שווה הרבה. רבות הנשים שיש להן זכויות...","107","","3515","True","True","False","","148","87.68.95.197","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36984","36983","אתיא דרבי לעזר בן עזריה דלא כבן עזאי","11/09/14 15:59","טז אלול","תשע"ד","15:59","Almuaddib","לא אני רומז על מחלוקת - הירושלמי במפורש קובע שזו מחלוקת.

אתיא דרבי לעזר בן עזריה דלא כבן עזאי !



בשולי הדברים אנא שים לב, כי האומר "נשים באות לשמוע" - הוא רבי אלעזר בן עזריה, לא בן עזאי. לשיטת בן עזאי הן באות לאותה מטרה כמו הגברים.","107","","3516","True","True","False","","153","195.200.205.133","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36985","36984","אכן רבי אליעזר וראב"ע דלא כבן עזאי","11/09/14 16:40","טז אלול","תשע"ד","16:40","דוד כוכב","ואין בזה מחלוקת בין הבבלי והירושלמי.","125","","3516","True","True","False","","106","212.76.99.188","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36986","36985","ניסיון לפיתרון","11/09/14 17:36","טז אלול","תשע"ד","17:36","אחר","במסכת סוטה המשנה מתארת מחלוקת בין רבי אליעזר לבין בן עזאי בדבר לימוד תורה לנשים.
המחלוקת פה היא חידוד המחלוקת המופיע שם - אפשר להגיד שזוהי מחלוקת משולשת - דעת בן עזאי המחייב לימוד תורה, דעת רבי אלעזר בסוגיתינו ודעת רבי אליעזר האומר - "כאילו מלמדה תפלות" ובירושלמי בסוטה וביומא בבלי "ישרפו ד"ת ואל ימסרו לנשים". דעת חכמים היא בממוצע שבין הקצוות כלומר דעתו של רבי אלעזר (ואכמ"ל), כפי שמופיע בגמרא בסוטה.

השאלה שעלתה לי (ואשמח לשמוע פיתרון) היא מה משמעות החילוק של הנשים ששומעות לגברים שלומדים?? הרי כולם בסופו של דבר שומעים את הקריאה בתורה כולם ביחד!
אולי פשוט הגמרא יוצאת מנקודת הנחה טבעית ונורמאלית שמי שידאג לטף בסופו של דבר יהיו הנשים וע"כ הם ה'שומעות' ולא ה'לומדות'.","464","","3516","True","True","False","","103","95.86.124.164","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36988","36986","מצוות הקהל","11/09/14 17:54","טז אלול","תשע"ד","17:54","אור חדש","מלבד "קריאת הפרשה" שאותה אכן שומעים כולם באותה מידה יש למלך מצווה לדרוש בעניינו של יום ובזה יש גדר של "לימוד" ואשה שלא בקיאה בדרכי הפלפול לא תצליח "ללמוד" אלא רק "לשמוע" הדרשה.
ראה גישת הרבי זצ"ל לקיום המצווה בימנו, וזאת כמובן גם בהתאמה לגישתו לחובת ת"ת לנשים בזמן הזה ראה כאן .","458","","3516","True","True","False","","150","213.151.51.155","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36989","36986","תשובה","11/09/14 17:59","טז אלול","תשע"ד","17:59","דוד כוכב","לשאלה מה משמעות החילוק של הנשים ששומעות לגברים שלומדים.

תשובה, בהמשך הגמרא פה בעמוד ב: "אלו תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה", פירש רש"י: "עשה אזניך כאפרכסת - ...עשה אזנך שומעת ולמוד, ודע דברי כולן, וכשתדע להבחין אי זה יכשר - קבע הלכה כמותו". לימוד כזה רגילים לו רק תלמידי חכמים האמונים במלחמתה של תורה. הנשים שלא הורגלו ללמוד שומעות, ולרוב, אינן מנתחות את כל משמעות המילים.","125","","3516","True","True","False","","152","212.76.99.188","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36991","36989","שאלה נוספת","11/09/14 18:09","טז אלול","תשע"ד","18:09","אחר","שאלה נוספת עולה מדברי התוספות שהובאו לעיל - ישנה מחלוקת בן ב"ע המחייב ללמד את בתו תורה לר"א המופיע אצלינו, והרי לכאורה חיוב מצוות הקהל הוא לגברים ונשים גם יחד!","464","","3516","True","True","False","","86","95.86.124.164","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36992","36991","היא גופא המחל' ביניהם","11/09/14 18:15","טז אלול","תשע"ד","18:15","אור חדש","המחל' ביניהם היא במה נצטוו הנשים, האם רק בהשתתפות בקריאת התורה שהן שייכות בה מאד, או גם ב"דרשה" שבה יש גדר של ת"ת ממש. וכן האם צריך לדאוג ל"ביביסיטר נכרי" כדי שיטפלו בטף המפריעים כדי לאפשר לנשים ללמוד כמו לגברים שבקהל.","458","","3516","True","True","False","","113","213.151.51.155","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("36994","36991","מצות הקהל עבור נשים","11/09/14 21:38","טז אלול","תשע"ד","21:38","דוד כוכב","לכל הדעות נשים חייבות במעמד הקהל.
לבן עזאי חובה ללמד נשים, לכן גם במעמד הקהל הנשים באות ללמוד.
לחולקים עליו הנשים באות רק לשמוע, ואין מלמדים אותן ממש.","125","","3516","True","True","False","","125","212.76.99.188","0","36970","חגיגה|ג ע"א",""),new Message("37010","37009","ההערה השלישית היא הערת רבי שמעון","12/09/14 14:27","יז אלול","תשע"ד","14:27","המכריע","בסוטה כב: ומובא בדף ו עמ' א' וליישבה אמר שם רבי מה שאמר.","199","","3515","True","True","False","","318","164.138.114.143","0","36970","חגיגה|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);