var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36969;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36969","0","אל תחושו למניינכם","11/09/14 09:25","טז אלול","תשע"ד","09:25","דוד כוכב","מה איכפת לרבי אליעזר אם נימנו וגמרו או שזו קבלה מרבן יוחנן בן זכאי?
"אל תחושו למניינכם", למה שכלל יחששו הרי בשאר תקנות לא חששו.
הכיצד יכולה ההלכה להיות הלכה למשה מסיני לפני שכלל התרחש כיבוש כלשהו.
על מה כעס כל כך רבי אליעזר?
למה נעקרו עיניו דוקא?

על כך כאן.","125","","3522","True","True","False","","951","212.76.99.188","0","0","חגיגה|ג ע"ב",""),new Message("36971","36969","ברור","11/09/14 09:44","טז אלול","תשע"ד","09:44","אור חדש","מה כוונתו ב:
"אלא שנמנו וגמרו לתקן תקנה מדרבנן ולהפקיע את הקרקע ."
האם שהב"ד מפקיע הקרקע מבעליה היהודים לרשות ב"ד?
א"כ הכוונה ברור שהקדושה נשארת במקומה (גם ב"ד של ישראל קדושת ישראל לו).
אם הכוונה שמפקיע הקרקע ומפקירה הרי שעדיין לא ברור שיש בכך הפקעה לקדושה, הרי אפילו בהגיע ליד נכרי לא פשוט שפקע קדושתה וכ"ש שלא הגיעה ליד אחר, ויש פלפול ארוך במהותו של ההפקר ויש שסוברים שעדיין הוא ברשות המפקיר עד שיגיע ליד אחר.
אם כוונתו שנמנו להפקיע הקדושה מהקרקע, הרי שברור מאד למה חשו למניינם שהרי אין לנו מקור כלל ליכולת של ב"ד להפקיע קדושות בכדי, וגם הפקעת קידושי אישה נעשית רק מכח הפקר הממון אך בשום אופן לא בהפקעת הקידושין עצמם.","458","","3522","True","True","False","","152","213.151.51.155","0","36969","חגיגה|ג ע"ב",""),new Message("36975","36969","אמר לו יוסי פשוט ידיך וקבל עיניך פשט","11/09/14 11:05","טז אלול","תשע"ד","11:05","בתר ממוצע","אתמול בשיעור קראנו מספר מפרשים על הסיפור הזה כולל מה שכתב הרב

אני חייב להגיד שגם אני לא השתכנעתי לגמרי

אשמח לביאורים נוספים בנושא.","138","","3522","True","True","False","","467","94.188.248.70","0","36969","חגיגה|ג ע"ב",""),new Message("36987","36969","עוד קושי","11/09/14 17:42","טז אלול","תשע"ד","17:42","אור חדש","מסתבר שמאז שחזרו מגלות בבל קידשו כל אותו השטח של עמון ומואב\\ סיחון עוג באותה מידה ולא "שיירו כרכים מלקדשם" שהרי אחרת לא היה צורך במניין החכמים ו"חידושם". וא"כ פעלו כאן הפקעה של קדושה שהיא מכח יישוב ולא מכח כיבוש ודבר זה וודאי לא פוקע לבד.
וא"כ לא זכינו עדיין לאורו בהבנת הסוגיה","458","","3522","True","True","False","","148","213.151.51.155","0","36969","חגיגה|ג ע"ב",""),new Message("36993","36969","תגובת מאירקה15 ברוטר אברכים","11/09/14 21:33","טז אלול","תשע"ד","21:33","דוד כוכב","חכמים רצו להפקיע איסורי שביעית דאורייתא (שהרי לא ידעו שבטלה הקדושה)בקום עשה??

ועוד שמהמשנה בידיים עולה שהדיון היה איזה מעשר צריך להפריש

ועוד קשה קושיית התוס' מדוע לא פשטה הגמ' במגילה שלר' אליעזר קדושה ראשונה לא קדשה לע"ל מדבריו בסוגייתנו

ואם נחית מר לומר שהללמ"מ נאמרה (שלא כדברי הרא"ש במקוואות המובא במסורת הש"ס) אכן למשה בסיני אלא שלא עסקה בעמון ומואב

מדוע שלא נסביר בפשטות שההלכה עוסקת במקרה כללי בו צריך להפריש מעשרות בשביעית מדאורייתא (וכגון המובא ברמ"א יור"ד של"א י"ט בשם הכפתור ופרח גבי גדולי נוכרי שנתמרחו ביד ישראל)

ומובנת גם מחאתו של ר' אליעזר ע"פ דרשת חז"ל לפסוק "עינייך ברכות בחשבון" שדורשי התורה צריכים להביא את התורה ממקום גבוה למקום נמוך והיינו שהיה צריך להסתמך על ההלכה הכללית בשביעית ולא להשוות את עמון ומואב למקומות בחו"ל עליהם גזרו רבנן


תגובתי:

יתכנו מספר אפשרויות

אפשר שהקילו משום דשביעית בזה"ז דרבנן, וכשיטת הלל בפרוזבול וכאביי במו"ק ב: וגיטין לא.
אפשר שההיתר נעשה על ידי ביטול הבעלות.
אפשר שידעו שאין בזה איסור תורה וחלקו אשארא.
מ"ש: "ואם נחית מר לומר שהללמ"מ נאמרה (שלא כדברי הרא"ש במקוואות המובא במסורת הש"ס) אכן למשה בסיני אלא שלא עסקה בעמון ומואב", כך אכן כתבתי.","125","","3522","True","True","False","","148","212.76.99.188","0","36969","חגיגה|ג ע"ב",""),new Message("36990","36987","אידך זיל גמור","11/09/14 18:05","טז אלול","תשע"ד","18:05","דוד כוכב","לא נכנסתי לפרטי הלכות קידוש והפקעה, יש אכן בזה דברים עלומים וצריך לעיין בזה.

(בהודעה אחרת ניסית להביא שני קישורים שונים תחת אותה מילה - "כאן". נחוץ לתקן למילה שונה כדי להפעיל את הקישור השונה).","125","","3522","True","True","False","","149","212.76.99.188","0","36969","חגיגה|ג ע"ב",""),new Message("37001","36993","המשך","12/09/14 02:55","יז אלול","תשע"ד","02:55","דוד כוכב","מאירקה15

מפורש במשנה בידיים שעמון ומואב כחוץ לארץ וחיוב המעשרות מדרבנן

ולשיטתך גם לא מובנים דברי ר' יהושע שם ש"הנידון שלפנינו מעשה חדש" שהרי לא במעשה חדש דנים כאן אלא בבסיס החיוב בתרו"מ דאורייתא שנוגע לכל הארץ במקרה שעבר ושמר או של שדה גוי אפילו בלא מירוח ישראל ,שהרי בפשטות אין קניין לגוי להפקיע קדושה דאורייתא
וקל וחומר לביטול או הפקעת בעלות שלא יפקיע חובת שביעית דאורייתא

אם ידעו שאין איסור תורה ושקדושה ראשונה פקעה במה חלקו עם ר' אליעזר?(אם לא בשאלה איזה מעשר מפרישים מדרבנן)

נ.ב
מש"כ לחלק בין חיוב שביעית מצד 'בזמן שאי אתה משמט קרקע' לקדושת הארץ לתרו"מ הן מרש"י (גיטין לו סוף ע"א) והן מהרמב"ם (סוף פ"א מתרומות) משמע שהא בהא תליא","125","","3521","True","True","False","","149","212.76.99.188","0","36969","חגיגה|ג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);