var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36945;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","31"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","10")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36945","0","חציו עבד, לא הבנתי חצי","10/09/14 11:57","טו אלול","תשע"ד","11:57","עלי","א.הגמרא קובעת בדיונה, שמי שהינו חגר היום ומחר לא, חייב בראיה מחר. אם כן מי שחציו עבד וחציו בן חורין, יהיה לפי משנה ראשונה מחר כבן חורין, אם כן ג"כ יתחייב מחר בראיה כחגר הנ"ל ? למה צריך משנה אחרונה ?
ב. מהו הסומא באחת מעיניו, האם מי שרואה בשתי עיניו אבל עינו האחת עצלה או פוזלת מעט או מכל סיבה אחרת מוחו מוחק את שדה ראיית אחת מעיניו ואין הוא משתמש בה, האם הוא נחשב כסומא באחת מעיניו ? ( כשהבת שלי היתה ילדה היא עברה כריתת גידול מוחי ובעקבות זאת יש לה פזילה שתוקנה חלקית בניתוח אבל שדות הראיה של עיניה אינם חופפים עוד ולכן מוחה למד להתעלם משדה הראיה של אחת העיניים כדי להימנע מראיה כפולה. אם כן יש לה ראיה הדומה לראיית בעל עין אחת. אמנם היא יכולה ומותר לה אפילו לנהוג, אך אפשר להעיד שלפחות בהתחלה צמצום שדה הראיה לראיית עין אחת גרם קושי לא פשוט. יש לציין כמובן שאם תכסה את העין השימושית בד"כ, תוכל לראות בעין השניה אף כי פחות טוב מן הסתם ).","209","","3518","True","True","False","","986","194.114.146.227","0","0","חגיגה|ב ע"א",""),new Message("36947","36945","ניסיון להסביר","10/09/14 12:10","טו אלול","תשע"ד","12:10","בתר ממוצע","לגבי א:

הרי ראינו מחלוקת בדין זה בדעת רבינא:

"לרבינא דאמר מי שחציו עבד וחציו בן חורין פטור מן הראייה הכל לאתויי מאי לאתויי חיגר ביום ראשון ונתפשט ביום שני הניחא למ''ד כולן תשלומין זה לזה אלא למאן דאמר כולן תשלומין דראשון הכל לאתויי מאי"

יוצא שלדעת רבינא אם כולם תשלומין לראשון מי שהינו חגר היום ומחר לא פטור מראיה.

ולכן בא התירוץ של משנה ראשונה ואחרונה, ראה רש"י למטה:

"משנה ראשונה. קודם שחזרו ב''ה להורות כדברי ב''ש סיפא דמתני' דקתני חוץ מן העבדים שאינן משוחררים דאוקמא רבינא במי שחציו עבד וחציו בן חורין דפטור נשנית קודם שחזרו ב''ה אבל לאחר שהודו לב''ש שיש על ב''ד לכוף את אדונו לשחררו והוה ליה כאלו משוחרר כבר וחייב ומשנה שנשנית לא זזה ממקומה"

יוצא שעכשיו כבר ביום הראשון הוא משוחרר וכבר חייב ולכן אין את הבעיה של "תשלומין לראשון" כי הוא כבר חייב.

לגבי ב':

(לפי הבנתי) בפשטות סומא בעין אחת זה לא רואה (בכלל) בעין אחת.
לגבי פזילה (רואה את הבית ואת העליה) זה כבר מום.

/","138","","3518","True","True","False","","203","94.188.248.70","0","36945","חגיגה|ב ע"א",""),new Message("36948","36945","המממ","10/09/14 12:18","טו אלול","תשע"ד","12:18","Almuaddib","1.
הגמרא אינה קובעת בדיון כפי שכתבת. תשובה לשאלה מה בא התנא לרבות, לשיטת רבינא שלא בא לרבות מי שחציו עבד וחציו בן חורין (להלן: חצ"ע) - היא כי בא לרבות את החיגר שנרפא.

2.
אתה עושה השוואה בין חיגר - מצב של פגיעה פיזית - לבין חצ"ע - הגדרה משפטית-הלכתית. חצ"ע לא "נרפא" ממצבו. הגדרתו ההלכתית משתנה. אבל כדי להקל עליך, מדוע לא תקשה את השאלה הזו על עבד ששוחרר ביום הראשון של חול המועד?

וממה נפשך, כך או כך תיכנס לאותה המחלוקת המוזכרת, אם תשלומים זה לזה או ליום הראשון.

3.
סומא באמת מעיניו הוא מי שעוור באותה העין. הפלפולים של הרפואה המודרנית, בזכותה אנו חיים יותר וטוב יותר - אינם רלבנטיים להגדרה ההלכתית שבמשנה.","107","","3518","True","True","False","","130","195.200.205.133","0","36945","חגיגה|ב ע"א",""),new Message("36949","36945","ראייה תלת מימדית","10/09/14 12:19","טו אלול","תשע"ד","12:19","אור חדש","לתשובה לשאלתך הראשונה אקדים בחידה:
כיצד ניתן לחלק עוגה ל8 חתיכות שוות בשלשה חיתוכי סכין ישרים בלבד?
תשובה:
שני חיתוכי שתי וערב כרגיל מלמעלה
חיתוך נוסף באמצע גובה העוגה לכל אורכה בצורה אופקית.

הקושי שיש לאנשים בד"כ לענות על השאלה הינו שהוא כולל "חלוקה נסתרת"- החיתוך האחרון למרות שמכפיל את כמות הפרוסות כלל לא "נראה לעיניים" וע"כ מוחנו מתעלם ממנו למרות קיומו.

כך גם בחלוקת הבעלות על העבד נוטה המוח לתפוס חלוקה של יום "בן חורין" לגמרי ויום "עבד" לחלוטין.
כמובן שזו טעות ולו היה העבד משתחרר לרגע קל לחלוטין מעבדותו לא היתה חוזרת אליו עוד למחרת.
אלא שהחלוקה היא "נסתרת", בכל יום הוא חצי חצי, אלא שאנו ראוים פעם את ה"למעלה"- העבדות ופעם את הלמטה- "החרות" וזאת למרות ששתיהן קיימות בכל רגע ורגע (ולכן אסור בביאת שפחה או בת חורין כיוון שבאותו רגע ממש חציו יהנה מהאסורה עליו)

לשאלתך השניה:
לא מכיר התייחסות ישירה לכך בקדמונינו אך כמובן ש"אין בי"מ בלא חידוש" וננסה להציע תשובה לאור מה שנתבאר בשאלה הקודמת:
כפי שהראתי גם שכלם של אנשים "רגילים" רגיל להתעלם מדברים מסויימים ובכ"ז נחשב שרואה היטב, לפ"ז ביתך לא שונה משאר כל אדם.
מצד שני ניתן לומר שיש חשיבות קריטית ב"ראייה תלת מימדית" כיוון שרוב טעויות הייחוס נובעות מראייה פשטנית "דו ממדית" והרי פשיטא שרוצוננו כשבאים להראות לפני ה' שיבחן אותנו בצורה "כוללת" ולא רק לפי ראייה טכנית.
כידוע מרכיב חשוב בראית העומק הינו המבט ה"כפול" וה"סותר" שמקבל המוח משתי העינים, דבר שמצריך אותו לעבד תמונה יותר מעמיקה ו"מחודשת". ובזה ייתכן שיש פגיעה אצל בתך (למרות שמסתבר שהמוח מצא דרכים לפצות חלקית על חסרון זה, למשל ע"י מדידת גודל העצמים ויחסיהם)","458","","3518","True","True","False","","121","213.151.51.155","0","36945","חגיגה|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);