var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36782;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36782","0","מתוך - ללמוד להיפך","01/09/14 09:07","ו אלול","תשע"ד","09:07","עלי","כשפוגשים אבל בשוק שואלים בשלומו בשפה רפה ובכובד ראש.
בעיקר חשוב בעיני ללמוד מזה כיצד לשאול בשלומם של אנשים כשאינם אבלים,
בשמחה ובטוב לבב, במאור פנים ובחיוך, ובקול רם ובמנגינה, ובאמת להתעניין.
תמיהני אם יש כללים כתובים בהלכה בעניין זה, ואם כן אשמח לקרא...

אגב הערה זו אשאל את הלומדים שמא יש להם הסבר בפרשת השבוע :
למדים היום שאין להיכנס לבית אדם שהתאלמן מאשתו ראשונה ונשא שניה כדי שלא לפגוע באשתו זו.
מעין זה בפרשת השבוע כתוב 'והבאתה אל תוך ביתך וגלחה וכו'', מדוע צריך היה לכתוב להביאה לתוך ביתו, וכי לא די היה שייכתב בתורה 'והבאתה לביתך', למה 'אל תוך' מה יש ב'תוך הבית' הזה שצריך לעשות כן ?","209","","3529","True","True","False","","860","194.114.146.227","0","0","מועד קטן|כא ע"א",""),new Message("36783","36782","מה קורה בתוך הבית","01/09/14 09:48","ו אלול","תשע"ד","09:48","אור חדש","חז"ל אמרו שהאשה יפת התואר צריכה לנוול עצמה בתוך ביתו וע"י כך מקווים שיחזור בו ויבין שאינה כ"כ יפת תואר ובמיוחד אם אשתו היהודיה ג"כ נמצאת בבית ומקשטת עצמה באותו הזמן הרי שבכך נצליח לתקן יצרו שהרי כידוע כל הפרשה לא נאמרה אלא כעצה כנגד היצר.
ספר החינוך, פרשת "כי תצא", תקל"ב, לדון דין יפת-תואר ככתוב בתורה:
"ועל כן סָתם הכתוב דלת בפניו להבאישה בעיניו, וציווה לגלח ראשה, כדי לאבד תואר שערותיה הנאוות, ולגדל ציפורניה כדי לנוול תואר ידיה, ושֶירשה אותה לבכות חודש ראשון לנוול פניה ולכלות בדמעות עיניה... והכל - כדי להמאיסה בעיניו. שיהא נכנס ויוצא ומתסכל בה ורואה בניוולה".‏","458","","3529","True","True","False","","152","31.44.140.213","0","36782","מועד קטן|כא ע"א",""),new Message("36795","36782","הוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות","01/09/14 20:23","ו אלול","תשע"ד","20:23","המכריע","זו משנה באבות, המסכת העוסקת בעניינים אלו.

אגב. זה נאמר על ידי שמאי קפדנא!

רבי ישראל מסלנט היה אומר שאדם שמסתובב בין הבריות בפנים חמוצות, הרי הוא בגדר בור ברשות הרבים...

ואמרו שמי שאינו משיב שלום הרי הוא בכלל גזלן.

וציוו להקדים בשלום כל אדם בשוק, ואפילו נכרי. וסיפרו על גדולי החכמים שמעולם לא קדמם אדם בשלום.

מעשה ברבי ישראל מסלנט שהלך לכל נדרי ובדרך פגש אדם ושאלו מה השעה, הלה היה כבר באוירת יום הכיפורים באימה ויראה, וענהו בשפה רפה. אמר רבי ישראל למלויו שהלה טועה בשיקול הדעת. כי עבודת היראה שלו היא בינו למקום, והשבה בסבר פנים יפות היא חובה לחבירו, ואין לו רשות לדחותה מפני רוח היראה שבו.

התפרסם לפני כמה שנים, הגרש"ז אוירבך עמד ליד מיטת רעיתו שנפטרה לבית עולמה. הוא פרש כדי להתחיל לסדר את הניירת, ובמעלית פגש בו תלמיד, שכמובן לא ידע מכלום, וסיפר לו שהרגע נולדה לו בת באותו בית החולים. הגרש"ז לא אמר לו מילה, ובירכו במאור פנים מיוחד כדרכו. אחר כך אמר למלויו שאין שום רשות לפגוע במה שמגיע להוא בגלל המצב האישי. בבחינת החסיד אבלו בליבו וצהלתו בפניו.


לגבי יפת תואר.

על הפסוק והבאתה אל תוך ביתך אומר הספרי ולא לבית אחר.
על הפסוק וישבה בביתך דורש הספרי, בבית שמשתמש בו.

המלבי"ם במקום מבאר אל תוך ביתך בא לומר לאחד מחדרי ביתך, ובלבד שתהיה בתוך הבית ולא בבית אחר. לעומת זאת וישבה בביתך הכוונה בחדר בו אתה עצמך משתמש. כלומר לפי פירושו הנתמך בדרשת חז"ל, אל תוך הוא במובן מרחיב ולא מגביל.","199","","3529","True","True","False","","827","213.151.61.141","0","36782","מועד קטן|כא ע"א",""),new Message("36796","36782","עוד מקורות","01/09/14 20:38","ו אלול","תשע"ד","20:38","דוד כוכב","כתובות דף קיא ע"ב:
"אמר רבי יוחנן: טוב המלבין שינים לחבירו {=תן חיוך} יותר ממשקהו חלב, שנאמר: ולבן שנים מחלב, אל תקרי לבן שינים אלא לבון שינים".

אבות דרבי נתן יג:
"והוי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות כיצד מלמד שאם נתן אדם לחברו כל מתנות טובות שבעולם ופניו כבושים בארץ מעלה עליו הכתוב כאלו לא נתן לו כלום. אבל המקבל את חבירו בסבר פנים יפות אפילו לא נתן לו כלום מעלה עליו הכתוב כאלו נתן לו כל מתנות טובות שבעולם".

מדרש תנחומא פרשת פינחס סימן א; ובמדבר רבה פרשת פינחס פרשה כא:
"אם בא אדם מהדרך שואלין לו שלום, וכן בשחרית שואלין לו שלום, ובערב [/ובאמש] שואלין לו שלום".","125","","3529","True","True","False","","126","212.76.99.188","0","36782","מועד קטן|כא ע"א",""),new Message("36825","36795","דווקא תוך ביתך","04/09/14 11:00","ט אלול","תשע"ד","11:00","עלי","כשכתבתי את שאלתי לא היה עדיין סיפק בידי לעיין בה. לאחר עיון נוסף וחיפוש מצאתי שרק פעמיים בתורה מופיע ביטוי זה - 'תוך ביתך', ושתיהן בפרשתנו, כאשר הפעם הראשונה היא בפסוק 'והבאתה אל תוך ביתך' וכו', והשני העוסק בהשבת אבידה של שור או חמור, כלומר בע"ח - 'ואם לא קרוב אחיך אליך ולא ידעתו ואספתו אל תוך ביתך' וכו'.
הופעה כזו מורה כנראה על דמיון ההופעות.
מי מכניס בע"ח כאלה - שור וחמור - הביתה, אפילו מי שקושר עז בכרעי המיטה לא בנקל יכניס שור לחדר המיטות שלו, ודומה הדבר לבונה דופן סוכתו ברגל של פיל...אלא שבעבר הרחוק, וכפי שעדיין מצוי בחברה הערבית הכפרית, מכניסים היו את בעלי החיים לחצר פנימית או חדר פנימי של הבית לשימור הגון, ולא משאירים אותם מחוץ לבית ולחצר מחשש לגניבה וכל נזק אפשרי אחר.
היתכן ( אף שאין דרשת חז"ל שכזו ) שאף ביחס לאשת יפת תואר מתבקש יחס דומה ?
כלומר :א. להכניסה אבל לא עם בני הבית אלא למקום נפרד ומיוחד ( כדי אולי לדחותה ממנו ).ב. עצם ההשוואה עם בע"ח מורה שגם אשת יפת תואר היא סוג של 'מציאה' כלומר משהו ומישהו שמהשמיים ובנסיבות החיים נקרה בדרכו של האדם בחייו, והוא אמור להביאם לביתו ואינו אמור להתעלם ממנו/ממנה, אבל אין הדבר רצוי, במקרה של מציאה הוא אינו רוצה להתעסק עמה ובמקרה של אשת יפת תואר אין התורה רוצה שיתעסק עימה, אבל לאחר שכבר לקחה בשבי במלחמה, אין ברירה אלא להתעסק עימה, ודורשת התורה להתייחס אל אשת יפת תואר כאדם המצריך שימור מיוחד, בדיוק כמו 'מציאה'.
מה דעת הקוראים בעניין ?","209","","3526","True","True","False","","147","194.114.146.227","0","36782","מועד קטן|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);