var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36292;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36292","0","הערות לדף יג","25/07/14 00:09","כז תמוז","תשע"ד","00:09","המכריע","יג.

א. דאיתיליד מיניה מרדכי דמיקני ביה המן. כמה מוסר השכל יש בזה. בני הדור בטוחים שהעיקשות של מרדכי הביאה על ראשם את הצרה הזו. וחז"ל מגלים לנו שהצרה באה דוקא בגלל שהם השתחוו לצלם, ודוקא הוא במסירות נפשו לא להשתחוות הוא הגורם לביטול הגזירה, בצירוף תפילותיו וכו'. וד"ל.

ב. הכופר בע"ז נקרא יהודי. לא נתפרש היטב מדוע. וייתכן שיהודה על שם אודה את ה', והכופר בע"ז הרי הוא ממילא מודה בה'.

ג. פתח בדברי הימים. רש"י פירש דנקטיה הכא אגב יהודי. ויש להוסיף אגב מרדכי שנקרא בשמות רבים שכולן על שמו.

ד. שירד להם לישראל מן בימיו. הגר"א הגיה שהוריד תורה לישראל. כלומר קוראים לו ירד על שם שהוריד משהו, ולא יתכן משהו חשוב מתורה. ובכל זאת כידוע הגר"א לא הגיה בשל סברא בעלמא.

ה. שגלה מעצמו. יש בזה שבחו, שהיה כבר כל כך חשוב אז, מיושבי לשכת הגזית כדאיתא להלן, עד כדי שלא הכלילוהו בגזירה. ועוד שבחו שנתן עיניו וליבו להיות עם אחיו בצרה. ואפשר שזו אחת הסיבות שזכה להיות הגורם לגאולתן, כעין שמצינו אצל משה רבינו ע"ה.

ו. וכן הוא אומר והוא עומד בין ההדסים. רש"י מביא שזה נאמר על הצדיקים שירדו לבבל. והנה אם נאמר שגם אסתר מגלות ירושלים, הרי השייכות אליה גדולה ביותר. אבל כמדומה שלא מצינו כל הכרח לזה.

ז. שקל עצה ממרדכי א"ל אין אשה מתקנאה אלא בירך חבירתה. עי' מהרש"א שכוונתו שאולי כשיקבץ בתולות שנית ימצא לו אחרת ויניח לאסתר. ולו"ד אולי י"ל שאע"פ שמרדכי הוא מדריכה שלא לומר את עמה וכו', מ"מ אי אפשר שלא ליתן עצה הוגנת. (קצת כעין שכ' לעיל גבי עצת חכמי ישראל בענין הריגת ושתי).
יג:

ח. צניעות ברחל. לא נתברר היטב מדוע מסירת הסימנים היא צניעות. ורש"י כתב שלא יתפרסם שמסר סימנים. וצריך פירוש לפירושו. ובפרט שמבואר להדיא שמסרה כדי שלא תתבייש אחותה.

ט. צניעות בשאול. מצינו גם צניעות שנכנס במערה לפני ולפנים. ואפ' דמיירי כאן רק מצניעות הרוח ולא מצניעות הגוף. וגם צניעות דאסתר צ"ב, מה צניעות יש באי אמירת עמה ומולדתה.","199","","3571","True","True","False","","1020","212.76.124.176","0","0","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36295","36292","ח. ט.","25/07/14 00:30","כז תמוז","תשע"ד","00:30","דוד כוכב","צניעות נוספת יש בשאול שלא נגלה בו לא עקב ולא גודל, כדברי הירושלמי.

אך כאן מיירי רק בצניעות של סוד.
ברחל שלא גילתה שהיא האשה הנבחרת.
בשאול שלא גילה שהוא הנבחר למלך.
באסתר שלא גילתה שהיא מהעם הנבחר.","125","","3571","True","True","False","","136","95.86.109.128","0","36292","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36324","36292","ח ו-ט-","26/07/14 23:36","כח תמוז","תשע"ד","23:36","אלעד סטופל","ח. ראה בגרסת הב"ח וכן ב"עין יעקב" שהגמרא ממשיכה ואסתר מאי היא, כלומר היכן מצינו שנהגה בצניעות, דכתיב "אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה", כלומר שאף שיכולה להתפאר לפני אחשוורוש על שהיתה מזרע מלוכה הצניעה הדבר ולא גילתה אותו, וראה בעץ יוסף על ה"עין יעקב".

אם כן, לפי גרסה זו לא קשה, אלא שאם לא נגרוס כך הדברים קשים.

ט. זכורני שראיתי בעבר שאחד מהאחרונים הקשה מדוע הגמרא לא הביאה ראיה לצניעות שאול מדברי הגמ' בברכות שמתייחסת לצניעותו במערה, ותירץ שהגמרא מעדיפה להעמיד במקרה שנהג בצניעות כאשר היה מלך, ולא לאחר שדוד נמשח למלך.

ומדי דברי בו נראה לי שגרסת הגמרא עפ"י הב"ח עולה יפה אף מחמת שבשכר צניעות שהיתה ברחל, כלומר שלא התגאתה בכך שהיא מזרע המלוכה, זכתה שיצא ממנה שאול שגם הוא לא התגאה בכך שנמשח למלך.","282","","3570","True","True","False","","122","95.86.108.203","0","36292","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36325","36324","אגב שיטפיה","26/07/14 23:42","כח תמוז","תשע"ד","23:42","המכריע","דומני שלא דק בסוף דבריו. צניעות ברחל שלא היתה מזרע המלוכה?
מסתמא כוונתו צניעות דשאול שלא גילה וכו' יצאה ממנו אסתר כנ"ל.","199","","3570","True","True","False","","258","95.86.88.179","0","36292","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36327","36325","אכן טעות סופר","26/07/14 23:48","כח תמוז","תשע"ד","23:48","אלעד סטופל","","282","","3570","False","True","False","","235","95.86.108.203","0","36292","מגילה|יג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);