var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=36225;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("36225","0","בני כמה היו מרדכי ואסתר?","23/07/14 12:20","כה תמוז","תשע"ד","12:20","אור חדש","מקובל לחשב את גילו של מרדכי כך:
הוגלה מירושלים (נגיד היה בן לפחות 15 (גלה מעצמו ובכוחותיו))+ 70שנה עד מלכות אחשוורש= בסביבות 85, אסתר הייתה בת דודו וע"כ מן הסתם לא פחות מ60 (בני אותו דור)
כמובן שקשה מאד להבין כיצד מתיישב גיל זה עם היותה "נערה יפת תואר"!

נראה לי שייתכן ובגמרתנו יש פתרון לבעיה:
אשר הגלה מירושלם אמר רבא שגלה מעצמו
רש"י:
שגלה מעצמו. מדלא כתיב אשר היה מן הגולה אשר הגלתה וכתיב אשר הגלה עם הגולה משמע שלא היה כשאר ישראל שגלו על כרחן והוא גלה מעצמו כמו שעשה ירמיהו שגלה מעצמו עד שאמר לו הקב''ה לחזור.

החישוב שעשינו לעיל מתבסס על הרש"י שהבאתי כאן וממילא מעורר את השאלה.
אולם אם נסתפק רק הרישא של דברי רש"י ייתכן שנקבל פתרון:
"מדלא כתיב אשר היה מן הגולה אשר הגלתה וכתיב אשר הגלה עם הגולה משמע שלא היה כשאר ישראל שגלו (ונוסיף על כך) אלא היה מצאצאי הגולים".
דוגמא לדבר:
כשאומרים שחכם פלוני היה מ"גולי ספרד" לא מתכוונים בהכרח לומר שנולד בספרד וגורש משם אלא שהיה שייך לקהילת "גולי ספרד".
ממילא מרדכי היה שייך לקהילת "גולי יהודה וירושלים" למרות שלא נולד עדיין בזמן הגירוש.","458","","3571","True","True","False","","1285","95.86.122.16","0","0","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36230","36225","אשר הגלה בעצמו מירושלים.","23/07/14 15:16","כה תמוז","תשע"ד","15:16","המכריע","נא יושם לב.

אם ייאמר על פלוני אשר הגלה מספרד , יהא זה רחוק לבאר שהכוונה להשתייכותו לקהילת גולי ספרד.

וכאן אכן נאמר להדיא על מרדכי "אשר הגלה מירושלים".

זה בקשר למקרא.

וכעת לגמרא.

אמרו; שגלה מעצמו. האם יש קשר בן המילים הללו לבין הביאור שהוא היה מצאצאי הגולים? אילו הוא היה צאצא, אזי לא גלה ממש כלל.

רש"י בא לבאר את המילים גלה מעצמו. כל מילה זהב כדרכו. אם נשליך חצי דבריו ונכניס במקומם דברי הבאי, איך זה יבאר את הגמרא של גלה מעצמו.

השאלה על הגיל אולי היא שאלה טובה. אבל היא לא מתבססת על הרש"י בלבד, שגם זה מספיק, אלא על הפסוק המפורש אשר הגלה מירושלים. ומתחזקת על ידי הגמרא שגלה מעצמו.

אם כבר לבאר על ידי צאצאות. יוכל מר לומר שאסתר לא היתה בת אביחיל אלא בת בנו או יותר מכך. או לומר שאביחיל אביה לא היה ממש דוד מרדכי במובן של אחי אביו או אמו אלא קרובו באופן יותר מרוחק.","199","","3571","True","True","False","","281","164.138.114.168","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36234","36230","מינאי ומינך תסתיים שמעתא","23/07/14 15:44","כה תמוז","תשע"ד","15:44","אור חדש","אכן השאלות במקומן וראויות לברור (הודעתי נכתבה ללא בחינת כל הצדדים של השאלה, סליחה)

לגופו של עניין:
(ה) איש יהודי, היה בשושן הבירה; ושמו מורדכיי, בן יאיר בן-שמעי בן-קיש--איש ימיני. (ו) אשר הוגלה, מירושלים, עם-הגולה אשר הוגלתה, עם יכוניה מלך-יהודה--אשר הגלה, נבוכדנאצר מלך בבל.

"אשר הוגלה" ייתכן לייחסו ל"קיש איש ימיני" ולא ל"מרדכי בן יאיר".
אם נקבל הקריאה הנ"ל בפסוק נבין שגם דברי רבא לא מדברים על מרדכי כלל וממילא דברי רש"י יוכלו להשאר במקומם לגמרי- שאכן קיש גלה מעצמו כדרך שגלה ירמיה. וגם שאלת הגיל של אסתר סרה בכך.

לגבי דבריי בראש האשכול:
אכן לא היה בהודעתי הראשית התייחסות לדברי רבא ונסיון ליישבם אלא הצעה של קביעת מציאות בלבד, כיצד הצעה זו מסתדרת (או שלא) עם דברי הגמרא הינה כפי שכתבתי לעיל אכן שאלה טובה ובאמת שנהגתי בחוסר רצינות בכך שהתעלמתי משאלה זאת.
בכ"ז כיוון שחזקה עלי קביעתו של הרמב"ן שאין קושיא שאין לה תרוץ אנסה לתרץ כך:
אכן מרדכי גלה מירושלים אבל בכלל לא בימי יכניה! אלא רק סמוך לארועים המתוארים במגילה (כך היא גם מסורת חז"ל שירד מהארץ כדי להתמודד עם כתבי השטנה) והיחוס ל"הגולה אשר הגלה נ"נ מלך בבל" בא רק לציין שהצטרף אליהם ופעל בתוכם למרות שסיבת גלותו (גמ') וזמנה (חז"ל+ שאלתי) שונות היו!
נראה שהסבר זה מתיישב הן עם דברי חז"ל, הן עם רש"י וכן עם שאלת גילה של אסתר. לדעתי זכית להשתתף בגילוי אור חדש של אמת עתיקה.

שאלה צדדית:
לפי ההבנה הפשוטה בהסבר רש"י את דברי רבא, מה בא רבא ללמדנו? כלומר מאי נ"מ לנו לדעת אם גלה ברצונו או בכפיה?","458","","3571","True","True","False","","144","95.86.122.16","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36241","36234","מרדכי לא היה משיירי כנסת גדולה","23/07/14 23:37","כה תמוז","תשע"ד","23:37","עם הארץ","שגלה בגלות יהויכין ?","248","","3571","True","True","False","","196","74.233.66.140","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36244","36241","עירוב תקופות יש כאן","24/07/14 00:16","כו תמוז","תשע"ד","00:16","המכריע","כנסת הגדולה היתה בדור של הקמת בית שני. שמעון הצדיק הוא משיירי כנסת זו.

מרדכי היה גם בדור זה, כמו שדרשו פתחיה על הקינין כידוע.

כנסת הגדולה אין לה קשר לגלות יכניה בסוף בית ראשון., אלא שהדיון כאן היה על מרדכי עצמו שנאמר עליו שאכן היה כבר בגלות יכניה.","199","","3570","True","True","False","","199","95.86.98.101","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36252","36244","הכוונה היתה לסנהדרין","24/07/14 04:47","כו תמוז","תשע"ד","04:47","עם הארץ","","248","","3570","False","True","False","","184","74.233.66.140","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36255","36244","היכן נאמר מפורשות שאכן גלה בגלות יכניה?","24/07/14 08:46","כו תמוז","תשע"ד","08:46","אור חדש","בפשטות הגמרא (ואולי גם רש"י) באים להוציא מתפיסה מוטעית זו.
"עם הגולה" מפורשת בגמרא כציון שאינו מכוון לזהות מוחלטת בין הגלויות ועל גלותו נאמר ש"עצמאית" הייתה, מסתבר לומר שגם בזמן הייתה גלותו עצמאית ובכך נבין הכיצד חי מרדכי זמן כ"כ ארוך וגם למה נאמר עליו שירד מהארץ ברצונו להלחם בכתבי השטנה.","458","","3570","True","True","False","","166","77.125.154.54","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36264","36255","עזרא פ׳ ב פסוק א","24/07/14 16:25","כו תמוז","תשע"ד","16:25","עם הארץ","","248","","3570","False","True","False","","222","74.233.66.140","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36268","36264","נראה שטעות היא בידך","24/07/14 16:35","כו תמוז","תשע"ד","16:35","אור חדש","לא ייתכן שכל המנויים ברשימה ששם היו מעל גיל 70 ולא היה בהם ולו אחד צעיר.
"השבים משבי הגולה" משמעותו כמו "מגולי ספרד" שנתבאר לעיל","458","","3570","True","True","False","","157","77.125.154.54","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36275","36268","אם יש טעות היא לא בידי","24/07/14 18:33","כו תמוז","תשע"ד","18:33","עם הארץ","תקרא את המדרש בילקוט מעם לועז
על הפסוק ״ אשר הגלה ״ שם דף ע","248","","3570","True","True","False","","203","74.233.66.140","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36278","36275","ביאור כוונתי","24/07/14 19:07","כו תמוז","תשע"ד","19:07","אור חדש","ניסית להביא מקור לכך שמרדכי גלה עם גלות יכניה מהנאמר בספר עזרא וכך נאמר שם:
עזרא פרק ב
א וְאֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה, הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה, אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור (נְבוּכַדְנֶצַּר) מֶלֶךְ-בָּבֶל, לְבָבֶל; וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וִיהוּדָה, אִישׁ לְעִירוֹ. ב אֲשֶׁר-בָּאוּ עִם-זְרֻבָּבֶל, יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן מִסְפָּר בִּגְוַי--רְחוּם בַּעֲנָה: מִסְפַּר, אַנְשֵׁי עַם יִשְׂרָאֵל. {ס} ג בְּנֵי פַרְעֹשׁ--אַלְפַּיִם, מֵאָה שִׁבְעִים וּשְׁנָיִם. {ס} ד בְּנֵי שְׁפַטְיָה, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שִׁבְעִים וּשְׁנָיִם...

קריאתך הייתה כנראה כפי שהדגשתי לעיל ומזה יוצא שמרדכי בלשן, שהינו לפי חז"ל מרדכי דמגילה, הוגלה בעצמו ע"י נ"נ וחזר עתה ליהודה.

כמובן שקריאה זו מוטעית מאד היא, שהרי לפי קריאה זו כל
...כְּאֶחָד--אַרְבַּע רִבּוֹא, אַלְפַּיִם שְׁלֹשׁ-מֵאוֹת שִׁשִּׁים. סה מִלְּבַד עַבְדֵיהֶם וְאַמְהֹתֵיהֶם, אֵלֶּה--שִׁבְעַת אֲלָפִים, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שְׁלֹשִׁים וְשִׁבְעָה; וְלָהֶם מְשֹׁרְרִים וּמְשֹׁרְרוֹת, מָאתָיִם. סו |הדגש|סוּסֵיהֶם, שְׁבַע מֵאוֹת שְׁלֹשִׁים וְשִׁשָּׁה; פִּרְדֵיהֶם, מָאתַיִם אַרְבָּעִים וַחֲמִשָּׁה. סז גְּמַלֵּיהֶם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שְׁלֹשִׁים וַחֲמִשָּׁה; חֲמֹרִים--שֵׁשֶׁת אֲלָפִים, שְׁבַע מֵאוֹת וְעֶשְׂרִים|סדגש|. היו גם גולים בעצמם וזה וודאי לא ייתכן להעלות על הדעת! אלא שהיו הם מיוחסים לגלות יהודה, חלקם (הקטן ביותר) שגלו ממש ורובם היו רק בניהם, נכדיהם ונינהם.
מה מהם היה מרדכי? לא מפורש כלל בפסוקים שכאן!
המקור שהבאת מהמוהר"א גאליקו לא משכנע דיו (אין מובאה של דבריו במקורם ועל מה מבוססים הם).","458","","3570","True","True","False","","141","95.86.122.16","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36358","36278","מיהם "הגולה אשר הגלה נ"נ"?","27/07/14 11:38","כט תמוז","תשע"ד","11:38","אור חדש","כפי שציין עם הארץ בספר עזרא מבואר ששבי ציון נקראו "הַגּוֹלָה, אֲשֶׁר הֶגְלָה נבוכדנצור (נְבוּכַדְנֶצַּר) מֶלֶךְ-בָּבֶל"
ייתכן א"כ שכוונת הנא' באסתר "איש ימיני. אשר הוגלה, מירושלים, עם-הגולה אשר הוגלתה,עם יכוניה מלך-יהודה--אשר הגלה, נבוכדנאצר מלך בבל" הוא שגלה מעצמו מירושלים לאחר שחזרו אליה אותם גולים שגלו לפני 70 שנה בגלות יכניה שהגלה נ"נ.
בכך הדברים מתיישבים כאמור הן פשט המקרא הן עם דברי חז"ל והן עם גילה של אסתר","458","","3567","True","True","False","","506","95.86.122.16","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36371","36358","מרדכי אכן עלה כבר בימי זרובבל","27/07/14 21:41","כט תמוז","תשע"ד","21:41","המכריע","שכך מבואר ברש"י טז : שנמנה רביעי ברשימה הראשונה, ועי' שם במהרש"א בח"א שראה שבנין הבית נתקע חזר וירד לבבל ועלה שוב כשהחלו שוב לבנותו לאחר כד שנים.","199","","3567","True","True","False","","226","213.151.58.36","0","36225","מגילה|יג ע"א",""),new Message("36372","36371","אכן זה מבורר","27/07/14 21:50","כט תמוז","תשע"ד","21:50","אור חדש","השאלה היא אם היה בין גולי יכניה מירושלים או שנולד בגולה לקהילת גולי יכניה, ומהם עלה עם עזרא. בספר עזרא מבואר ש"גולי נ"נ" שעלו עימו אינם בהכרח אנשים שהוגלו על ידי נ"נ מי'ם, אלא אף אותם שהיו צאצאיהם בלבד נתכנו בכינוי זה.
זו הייתה הצעתי המקורית ובזכות עם הארץ גם מצאנו לכך חיזוק במקרא.","458","","3567","True","True","False","","127","95.86.122.16","0","36225","מגילה|יג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);