var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35988;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35988","0","האם ניתן לאחרונים לפשוט ספקם של קדמונים?","10/07/14 16:15","יב תמוז","תשע"ד","16:15","אור חדש","בשני ובחמישי קורין שלש ומפטיר אחד. מכאן מוכיח רבינו תם דמפטיר עולה למנין שבעה מדקאמר קורין שלש ומפטיר אחד שמפטיר אחד מן הג' דקא מיבעיא ליה במגילה (דף כג. ושם) מפטיר עולה למנין שבעה או לא משמע מהכא דעולה:

ר"ת סבר שכן, ולא חשש מה"קושיה" המפורסמת "אם הם הגדולים לא מצאו תשובה איך אתה הקטן חושב שהצלחת?"

ההסבר הטכני לתופעה כזו, שלדורות המאוחרים ש"הולכים וקטנים" מתבררים דברים שהתקשו בהם הגאונים הקדמונים, מוסבר בד"כ במשל "ננס העומד ע"ג ענק" שנוסף לגובהו הנמוך מלא גובה הענק שקדם לו.

הסבר מהותי לתופעה הינו שתורתנו איננה "יצירה אנושית" שמעבירה מדור לדור את "המצאות" הדורות הקודמים ומנסה לשמר חוקים קדמונים חלילה. אלא תורתנו תורת חיים הניתנת והולכת מדור לדור ולכל דור לדורשיו וחכמיו מידי רבון העולם החכם מכל חכם ונבון מכל מבין.
כיוון שכך, איננו מייחסים את החידושים שמתגלים בכל בי"מ בכל יום לת"ח שמחדשים אותם בלבד, אלא זוכרים בכל בוקר לברך את הקב"ה "נותן התורה" ובכך היננו מתחברים גם לשכל אלוקי ולא אנושי בלבד. גדלותם של אדירי הרוח והשכל שבעם איננה ב"סמכותם להמציא הלכות" אלא ביכולתם לזכות ולדלות מאור תורת ה' החיה ומפכה בעם בכלל ובלומדי התורה בפרט.","458","","3581","True","True","False","","892","164.138.120.168","0","0","תענית|כט ע"ב",""),new Message("35999","35988","רבנו תם ונשלם והננס הנרמס","11/07/14 02:37","יג תמוז","תשע"ד","02:37","דוד כוכב","ר"ת לא היה ננס. הוא היה הגדול שבדורו, בקי בתלמודים ובשאר דברי חז"ל והסיק את פסקיו כפי העולה מתוך השוואתם.
מי שרוצה להכנס לנעליו של ר"ת צריך גם הוא להיות בקי בדברי חז"ל ולדעת שאין בהם סתירות המגכיחות את השערותיו. רק כך יהיה ננס על כתפי הענקים, ולא ננס הנרמס תחת רגליהם.
רעיונות בעניני תורה בלא בסיס מוצק רגילים להעלות גם אינשי דעלמא שאינם אמונים בתלמוד תורה כדבעי, אך רעיונות אלו אינם נחשבים לדברי תורה.","125","","3580","True","True","False","","172","95.86.109.128","0","35988","תענית|כט ע"ב",""),new Message("36009","35999","הביטוי עתיק","11/07/14 15:25","יג תמוז","תשע"ד","15:25","אור חדש","הביטוי נועד להסביר למה "הלכתא כבתראי" כשב"בתראי" - ה"ננסים" הכוונה לכל הת"ח שקמו מימי רבא ואילך.
אין הכוונה לשימוש במילה כביטוי שלילי או מגמד אלא כיחס גבהים- גבוה למול נמוך.
בכל השאר מסכים לדבריך","458","","3580","True","True","False","","124","87.68.118.95","0","35988","תענית|כט ע"ב",""),new Message("36013","36009","הביטוי ידוע","11/07/14 15:39","יג תמוז","תשע"ד","15:39","דוד כוכב","במקורותנו הביטוי מופיע בדברי רבי ישעיה מטראני בשו"ת הרי"ד סי' ס"ב:
"וכמ"ש הפלוסופים שאנו סותרים דברי הקדמונים, אע"פ שחכמו והשכילו יותר ממנו, לפי שאנו כננס על גבי ענק".
ולפני כן, רבנו זרחיה הלוי בפתיחתו לספר המאור הביא משל דננס על גבי ענק רואה יותר מענק.

מה שהדגשתי הוא שכדי להיות ננס על כתפי ענק פירוש הדבר שחייבים קודם ללמוד ולהכיר את דבריהם ואז להסתמך עליהם.
כי עצם היותנו מאוחרים לקדמונים אינו מעמיד אותנו על כתפיהם, אלא לצד רגליהם.","125","","3580","True","True","False","","209","95.86.109.128","0","35988","תענית|כט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);