var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34583;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","59"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","51")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34583","0","בך חטא ולא באשתך","14/05/14 08:19","יד אייר","תשע"ד","08:19","הכהן","והיה בך חטא ולא באשתך וכו', צ"ב היאך ממיתים את אשתו משום שהוא לא שילם חוב, ולמה לא יהרגו אותו. כמו כן היכן מצינו שחטא מי שלא משלם חוב הוא מיתה. כמו כן ק' מדוע נקראת דוקא כאן האשה בלשון כזה "משכבך"","453","","3641","True","True","False","","970","164.138.117.69","0","0","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34584","34583","לענ"ד","14/05/14 08:56","יד אייר","תשע"ד","08:56","עלי","לעתים נדמה לנו שאם קורה לנו משהו באשמתנו הוא, אך בחיים הדברים מורכבים יותר.
תאר לעצמך שאדם נקלע לחובות גדולים. ולא משנה מה הגורמים. מישהו לוקח את העניין לליבו. זה יכול להיות הוא עצמו או אשתו ( או להיפך ), או גם בני משפחתם כמו הילדים וההורים. מי שאישיותו יותר 'חלשה' או רגישה, עלול אף להיכנס לדכאון או לחלות כתוצאה מכך, ובעיני ראיתי ולא אחת ( כרופא ). וכן, אפשר גם להגיע עד שערי מות.
למשל הורה של אדם שמצבו הכלכלי הידרדר ואיבד את הונו, אם יש לו מחלת לב הוא עלול ללקות בליבו. או שמא לא שמענו על מקרי התאבדות ל"ע של אנשים שנקלעו למשברים כאלו, וכי תמיד האדם שפגע בעצמו או חלה הוא מי שגרם לחובות ?
אין הכוונה בגמרא דווקא לעונש במובן הפשוט ( שכל מי שאינו משלם תמות אשתו ) , כי איננו יודעים חשבונו של עולם של הקב"ה.","209","","3641","True","True","False","","169","194.114.146.227","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34585","34583","תשובה","14/05/14 09:12","יד אייר","תשע"ד","09:12","בתר ממוצע","מסביר השיטה מקובצת שמדובר שאף אשתו שותפה באותו עון שכאשר מבקשים ממנו את מה שהוא חייב הוא משתמט ואומר שכל נכסיו משועבדים לכתובת אשתו והיא גם אומרת שאין לו.

תוספות פרשו שמדובר בממון שנדר וכן מובא בשבת לב: שבעון נדרים מתה אשתו של אדם.

עוד יש להוסיף ( ריטב״א) שאם אין לו מה לשלם אין אשתו מתה אבל אם תבעוהו ומתחילה היה לו לשלם ולא שילם במזיד אשתו מתה אף על פי שעכשיו רוצה לשלם ואין לו.

לפי הר״ן אם גמר בדעתו שלא לשלם מתה אשתו אבל אם בדעתו לשלם אחר זמן אין אשתו מתה.

לגבי אשה שנקראת משכבך אכן הרבה מפרשים על פסוק זה במשלי הסבירו כפשוטו שמדובר על מצעים או על ערב ולא על אשתו אך לימוד זה הוא על דרך הדרש כמו שהגמ׳ הביאה כאן.","138","","3641","True","True","False","","209","2.55.114.173","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34587","34583",""בעוון נדרים מתה אשה של אדם"","14/05/14 10:23","יד אייר","תשע"ד","10:23","Almuaddib","ראשית - אכן יש כאן קושי גדול, והרבה קולמוסים נשתברו עליו.

שהרי ראינו כבר בכמה מקומות על כך שבעוון זה או אחר מתים בניו של אדם, או מתה אשתו של אדם, ואיך יתכן זה כאשר קימא לן שאיש בחטאו יומת?

ודומני שאף דנו בכך כאן, בפורום זה, בזבחים, ואולי גם במסכת שבת, כאשר הועלתה אמירה זו גם שם.

מבין כל התשובות, קלה לי יותר לקבלה, תשובת הרס"ג, כפי שניתן להבינה מספר הנבחר באמונות ודעות. שלשיטתו, אדם מת רק בחטאו, ובחטאו שלו בלבד. אלא שמותו של קרוב, עונש הוא גם לקרוביו, לא רק למת עצמו, והקב"ה בחכמתו מסובב את העניינים כך שעונשו של האדם - לגבי אשתו - בשל מעשיו שלו, והיא - בחטאה תמות.
תשובה זו חלקית היא, משום שלגבי בניו הקטנים אין בכך תשובה, אולם אני מוכן להסתפק גם במועט, שהתשובות האחרות שראיתי - פירכותיהן באות במהירות.

והנה דבריו, מתוך הפרק החמישי שבמאמר הרביעי:
שואלים: אם היתה מסירת האדם להריגה אחד ממעשי הבורא, או משום עונש או נסיון,11 כאשר יהרגהו רשע כמו איזבל למקצת הנביאים12, מה יאמר האומר במעשה זה ואל מי נייחסהו?
אנו אומרים כי המות מעשה ה', והרצח מעשה הרשע. ואם כבר חייבה החכמה13 מיתה, אלו לא הזיד הרוצח הזה והרגו, היה מת מסיבה אחרת.

וכך העניין בגנב: אם היה מה שמאבד ה' למקצת ממון בני אדם, או בעונש להם או נסיון11, מה נאמר בגניבה, האם היא מעשה מאת ה'?
והתשובה כי האיבוד מעשה ה', והגנבה מעשה בני אדם. וכאשר חייבה החכמה13 שיאבד אותו הדבר, אילו לא גנבו הגנב, היה אבד באופנים אחרים.
וכך ענו שמעיה ואחיו14 לאחד ממלכי רומי ואמרו, ואנו מחוייבין מיתה לשמים, אם אין אתה הורגנו הרבה מזיקין יש לו לפגוע בנו15. ...

(הועתק מאתר 'דעת', תרגום: הרב קאפח)","107","","3641","True","True","False","","178","195.200.205.133","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34588","34583","קושיתך כבר מהתורה","14/05/14 10:24","יד אייר","תשע"ד","10:24","קותי","שמות פרק כב

(כא) כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן:
(כב) אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ:
(כג) וְחָרָה אַפִּי וְהָרַגְתִּי אֶתְכֶם בֶּחָרֶב וְהָיוּ נְשֵׁיכֶם אַלְמָנוֹת וּבְנֵיכֶם יְתֹמִים: פ

מדוע לא נענש רק המענה? ומדוע צריכה לבוא מלחמה (=חרב)?

זה רק מראה על עומק האחריות ההדדית כלפי החלקים החלשים בחברה
אם החברה מאפשרת ולו עושק ועינוי של יתום אחד או אלמנה אחת הרי החברה כולה מושחתת וכולם מועמדים לעונשים נוראיים.

אותו הדבר במשפחה אם האשה או הילדים יודעים הרי הם חבר לאיש משחית ועונשם בהתאם (נוסעים בלקסוס ואין יודעים מניין הכסף)
ואם הם אנשים מאמינים הם צריכים לראות כאילו מלאך המוות רודף אחריהם ואז בטוח שימנעו את העוול שבן משפחתם מעולל כדי להציל נפשם. ואם אינם מאמינים מה לנו ולהם?","217","","3641","True","True","False","","212","79.182.0.99","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34593","34583","ראה שיטה מקובצת זבחים כט: שאומר","14/05/14 14:36","יד אייר","תשע"ד","14:36","יהודי_קדום",""... מבקשים ממנו ואומר שאין לו שהכל משועבדים לכתובת אשתו והיא אומרת גם כן שאין לו"

לפי זה האשה שותפה לעוון הגזל, וזה לשיטת רש"י שלא מפרש בעוון ביטול או בל תאחר של נדר אלא בעוון גזל:

"מבקשין ממנו - ממונו שגזל" רש"י שם).

.","233","","3641","True","True","False","","153","79.180.185.196","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34595","34583","ביאור עפ"י התוס'","14/05/14 18:05","יד אייר","תשע"ד","18:05","אור חדש","התוד"ה אא"כ מוכיח שבעוון נדרים אכן אשתו מתה אבל אין זה סותר למה שלמדנו "ולא באשתך חטא" והחילוק לפי התוס' הוא כך: אם רק עבר על בל תאחר אבל בסוף שילם- "ולא באשתך" אבל אם לא שילם גם אח"כ אז "בעוון.. אשתו מתה" נ"ל שהמקור ללימוד זה הוא בדרשת הפסוק: "אשתו מתה ... אא"כ מבקשים ממנו ממון ואין לו"
דהיינו העונש לא על הבל תאחר לבד אלא על אי התשלום בפועל.
עדיין קשה: איזה גדר הוא לזמן שאחרי בל תאחר שבו עדיין לא מתה וממתי נחשב ש"לא שילם" (אין לו) ומתה?
נ"ל שהגדר הוא כך: כל עוד הבעל חי חשיב שעובר כל יום בבל תאחר בלבד ולא ממיתים את אשתו אבל ברגע שמת אז נחשב ש"אין לו" ולאחר מיתה זו אומר הפסוק כך: למה יקח משכבך מתחתך?! דהיינו כמו "צדיק מצרה נחלץ ויבא רשע תחתיו ".
לאחר מות הבעל יכולה האישה לפדותו ע"י שתקח ממונו ותשלם נדרו תחתיו.
אכן אם תזדרז לעשות כן לא רק שלא תמות היא אלא אדרבה תציל גם את בעלה אומנם אם גם היא תתרשל מקיום הנדר מצטרף חטאה לחטא בעלה וביחד גורמים מיתתה, ויוצא שמתה בעוון עצמה מצד אחד אך בגרמת נדר בעלה מצד שני","458","","3641","True","True","False","","133","37.60.44.86","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34607","34583","נדמה לי שמכל הדיון הארוך הזה","15/05/14 10:25","טו אייר","תשע"ד","10:25","קותי","לא בדקנו את העוצמה ההלכתית של המימרא הזאת
וזה קורה לנו לעיתים קרובות שדנים במימרא כזאת או אחרת
ולא בודקים את מקומה הנכון של המימרא בפסיפס כולו

אני מציע לבדוק את העוצמה ההלכתית של המימרא באופן הבא
"פותחים לו בכבוד אביו ואמו" מדוע לא יפתחו לו "במיתת אשתו"?

נראה שזאת מימרא חוץ הלכתית שמדגימה את חומרת העוון ובצדק!
אך אין לה משקל הלכתי .","217","","3640","True","True","False","","207","109.65.115.102","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34591","34585","תוספת על: "שמדובר בממון שנדר"","14/05/14 12:17","יד אייר","תשע"ד","12:17","דוד כוכב","שכן הפסוק שלפני כן הוא (משלי כב, כו) אַל תְּהִי בְתֹקְעֵי כָף.
והיינו שבועה, כלשון המרדכי ב"מ רמז רנב: "כי גדולה אמונתו שנשבע באמונה שיש לו בהקב"ה וכשהוא עובר כופר בעיקר ומאד החמירו בדבר זה שנאמר בני אם ערבת לרעך תקעת לזר כפך וגו' ונאמר אל תהיה בתוקעי כף".
והוא משו"ת מהר"ם מרוטנבורג ח"ד תתקכב. הובא גם בתשובות מיימוניות הפלאה סימן ג וביאור הגר"א חו"מ פז, קט.","125","","3641","True","True","False","","126","95.86.68.209","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34589","34587","אולי בדיחה? אולי סיפור? אולי אמת?","14/05/14 10:34","יד אייר","תשע"ד","10:34","קותי","מעשה ברב שדרש בפרשת נדרים והפליא בחומרת העונש הנורא למי שאינו משלם נדרו והדבר כל כך חמור שאילו אשתו מתה ר"ל.
אחד משומעי לקחו של הרב הבין את עומק העניין ואצלו מיתת אשתו לא היתה רחמנא לצלן . קיבל בשבת לאחר מכן עליה לתורה ונדר סכום גדול ומכובד שכמובן לא שילם.
והוא מחכה לתוצאות.
מתברר שלא רק שאשתו אינה נחלת או נחלשת ההיפך הגמור היא עולה כפורחת וכשהיא צועדת הרצפה רועדת.
עובר זמן ואין תוצאות לנדרו. הוא נגש לרב לשאול האם הדרשה שאשתו של אדם מתה זו דרשה אמיתית
הבין הרב את העניין וענה שהקב"ה אינו מקבל עבודות בקבלנות משנה.","217","","3641","True","True","False","","241","79.182.0.99","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34592","34587","כדברי הרס"ג מבאר החינוך את מצוות האבלות","14/05/14 12:20","יד אייר","תשע"ד","12:20","דוד כוכב","בספר החינוך על מצוות אבילות מצוה רסד,
"משרשי המצוה... אשר יעוררוהו לקבוע מחשבתו על הצער שהגיע אליו, ואז ידע ויתבונן בנפשו כי עוונותיו גרמו לו להגיע אליו הצער ההוא, כי השם לא יענה מלבו ויגה בני איש כי אם מצד חטאים".","125","","3641","True","True","False","","117","95.86.68.209","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34598","34587","יקח משכבך","14/05/14 23:40","יד אייר","תשע"ד","23:40","הכהן","ביאור יפה, ויש להשלים הענין כך: ודאי שלא תמות האשה אלא אם חטאה בחטא המצדיק משפט מות. אלא שכיון שמות האשה הוא עונש גם לבעלה, לא תמות אלא אם כן יהיה הבעל ראוי לעונש. וע"ז אמרו כי אם לא משלם הממון שחייב מגיע לו עונש שיקחו את אשתו, וכיון שגם היא ראויה לעונש, נמצא העונש מוצדק מכל צד. ובזה מובן גם מדוע נקראת כאן האשה "משכב" כי אין הורגים כאן את האשה משום היא בעצמה, כי חטא אי תשלומי החוב או הנדר אינו מצדיק כלל הריגת האשה, אלא שכיון שלא שילם את חובו, ובזה נגזלה מנוחת הנפש של המלוה, לוקחים עכשיו את משכבו והיינו את אשתו שכל זמן שהיא לצדו יכול הוא לחיות במנוחת הנפש, אמנם עצם הריגתה משום מעשיה היא וכדברי הרס"ג שהבאת.","453","","3641","True","True","False","","76","164.138.117.69","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34611","34607","המתיר את נדרו אינו עומד לעבור עליו","15/05/14 12:07","טו אייר","תשע"ד","12:07","דוד כוכב","לכן הוא לא עומד להענש, ולא ניתן לפתוח לו במיתת אשתו.
אילו היה ברור שהוא עומד לעבור על נדרו די היה לפתוח לו: 'אילו היית יודע שלא תוכל להמנע מהאיסור העצום'.

וענין זה דדוקא יש לו נפקות הלכתית. אשה העוברת איסור אין בזה עילה לגרשה. להוציא שני מקרים: א. אם היא מחטיאה אותו. ב. אם אינה מקיימת נדריה כי בכך היא גורמת מיתה לילדיו.","125","","3640","True","True","False","","107","95.86.68.209","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34612","34611","חלקם הולכים להתיר כדי שלא יעברו","15/05/14 12:46","טו אייר","תשע"ד","12:46","קותי","במה זה שונה מכבוד אביו ואמו? שאם לא יפתחו יעבור!
הרי כל עניין ההפרה נועד לכך שלא יעבור כי אינו יכול לעמוד בנדרו
ורוצים לחסוך לו את הלאו .

האם היא יכולה לבקש גט ממי שאינו מקיים נדריו שהרי מעמידה בסכנת מיתה!
בדיוק כפי שהוא יכול לגרשה בעון נדריה שממיתה את ילדיו.","217","","3640","True","True","False","","172","109.65.115.102","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34619","34612","אין זה הפירוש","15/05/14 16:04","טו אייר","תשע"ד","16:04","דוד כוכב","ראה ברש"י מסכת נדרים דף סד ע"א:
"רבי אליעזר אומר פותחין לאדם בכבוד אביו ואמו - שאומר לו אילו היית יודע שאומרים על אביך אוי לו לאב שגדל בן רשע כזה שהוא פרוץ בנדרים שכן רשעים דרכן לנדור כדאמרינן לעיל בפירקין קמא (דף ט א) ואם אמר לאו דאילו הייתי יודע לא הייתי נודר מתירין לו".

הפתיחה בכבוד אביו ואמו אינה מניחה כלל את האפשרות שהוא יעבור על נדרו. וגם לא מניחים אפשרות זו בשום פתח.
וכך מפורש בדברי שו"ת שאילת יעבץ חלק ב סימן צח:
"אין להתיר מחמת הפסד ויראת עונש דמיקרי נולד ואין פותחין בו... שאין לפתוח פתח באלה הסבות המתחדשות. לפי שצריכין לומר כשמתירין לו אילו היית יודע שיארע לך הפסד או שתעבור על נדרך לא היית נודר ואין כאן עקירת נדר מעיקרו שאינו מתחרט אלא משעת הנולד ואילך".

ולשאלתך, ראה בשו"ע אה"ע קנד סעיף א.","125","","3640","True","True","False","","105","95.86.68.209","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34621","34619","אין כאן נולד. זה ידוע עוד קודם","15/05/14 16:43","טו אייר","תשע"ד","16:43","קותי","שאשתו יכולה למות מחמת נדרו. הוא אולי לא ידע אבל זה לא משנה
הרי יש כאן עשה למה נמנע ממנו לקיים את העשה?
התהליך הוא מה הוא אומר לחכם ולא מה באמת קרה אצלו.
הוא חושש מהפסד ובא לפני החכם וזה מתיר לו מחמת כבוד אביו ואמו כי אלו השאלות שלמוד לשאול את כל הבאים לבקש התרה .
ולכן אלו דברים הפורחים באוויר שבאה התורה שבע"פ להקל על חמומי המוח שנודרים בבלי דעת

נהניתי מדברי שאילת יעבץ","217","","3640","True","True","False","","219","109.65.115.102","0","34583","ראש השנה|ו ע"א",""),new Message("34622","34621","אין זה הפירוש","15/05/14 16:58","טו אייר","תשע"ד","16:58","דוד כוכב","הדבר הנולד אינו האירוע שאשתו יכולה למות מחמת נדרו, אלא האירוע שהוא יעבור על נדרו. זו כוונת היעבץ.
ואילו ענין כבוד אביו ואמו אינו תלוי בכך שיעבור על נדרו, עצם הנדר כבר מחלל את כבודם.","125","","3640","True","True","False","","121","95.86.68.209","0","34583","ראש השנה|ו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);