var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34579;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34579","0","רחיצה ביו"ט","13/05/14 21:58","יג אייר","תשע"ד","21:58","דני","לגבי אין עושים פחמין ביו"ט העמידה לבלנים לעשות להם פחמים ואמרה "ובו ביום מי שרי"
ותירצה להזיע ולפני שגזרו
ההסבר של בו ביום מי שרי היה שהרי גזרו גזירת מרחצאות כיוון שהבלנים היו מחממים מים בשבת שאסור להתקלח בחמים... ואפילו שהוחמו מבעוד יום

אבל השו"ע פסק בתקי,א ,ב'
אֲבָל בְּמַיִם שֶׁהֻחַמּוּ מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב, מֻתָּר לִרְחֹץ כָּל גּוּפוֹ אֲפִלּוּ כְּאֶחָד; מִיהוּ דַּוְקָא חוּץ לַמֶּרְחָץ, אֲבָל בַּמֶּרְחָץ אָסוּר

יוצא שכן מותר במים שהוחמו מערב יום טוב להתרחץ(אומנם חוץ למרחץ אבל לענ"ד גזירת מרחצאות אוסרת גם חוץ למרחץ)
איך הסוגיה מסתדרת עם השו"ע?","459","","3643","True","True","False","","886","95.86.113.172","0","0","ביצה|לב ע"א",""),new Message("34581","34579","שני נושאים כאן: עשיית פחמים ורחיצה ביו"ט","13/05/14 23:22","יג אייר","תשע"ד","23:22","יהודי_קדום","הערה מקדימה: בימיהם לא שימשו הפחמים לבישול, כך שעשייתם אינה צורך אוכל נפש.
הערה שניה: לא כל המובא בגמרא בסוגיא הוא להלכה.

המשנה: "ואין עושין פחמין" - ביו"ט.

הגמרא מקשה: פשיטא שעשיית הפחמים ביו"ט אסורה בפני עצמה כיון שהיא עשיית כלי (רש"י על המשנה).

נסיון א' לתרץ מדוע אמרה המשנה דבר המובן מאליו "ואין עושין פחמין": המשנה הוצרכה לאסור עשיית הפחמים ביו"ט כדי למוסרן לבלנים שיחממו את המים בו ביום.

הגמרא מקשה "ובו ביום מי שרי"? : הרי גם חימום מים לרחיצה אסור ביו"ט ! ואם כן פשוט שעשיית פחמים לשם כך תהא אסורה ביו"ט - ומחזירה את הקושיא למקומה.

ולבסוף בא התירוץ שהפחמים עליהם מדברת המשנה נעשו לצורך ההזעה לפני הגזירה שאז כן היה לפחמים שימוש לבו ביום - ואת עשיית פחמים אלה לצורך ההזעה באה המשנה לאסור משום עשיית כלי.

היוצא למסקנה ולענ״ד גם תשובה לשאלה שנשאלה הוא:
עד כאן דיברנו רק על עשיית פחמים ולא ראינו סתירה ל-"אֲבָל בְּמַיִם שֶׁהֻחַמּוּ מֵעֶרֶב יוֹם טוֹב, מֻתָּר לִרְחֹץ כָּל גּוּפוֹ אֲפִלּוּ כְּאֶחָד; מִיהוּ דַּוְקָא חוּץ לַמֶּרְחָץ, אֲבָל בַּמֶּרְחָץ אָסוּר".

במרוקאית אומרים שאפשר ויש כאן: "צוויי דינים" - שני דינים נפרדים. .


ברוך הבא


.","233","","3643","True","True","False","","230","79.180.185.196","0","34579","ביצה|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);