var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=34378;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("34378","0","הסבר חדש לשיטת ר"א בקטימה ושבירת חבית","08/05/14 12:55","ח אייר","תשע"ד","12:55","אור חדש","תניא ר''א אומר נוטל אדם קיסם משלפניו לחצוץ בו שיניו וחכ''א לא יטול אלא מאבוס של בהמה ושוין שלא יקטמנו ואם קטמו לחצוץ בו שיניו ולפתוח בו הדלת בשוגג בשבת חייב חטאת במזיד ביו''ט סופג את הארבעים דברי ר''א ...
ולית ליה לרבי אליעזר הא דתנן שובר אדם את החבית לאכול ממנה גרוגרות ובלבד שלא יתכוין לעשות כלי אמר רב אשי כי תניא ההיא במוסתקי:
רש"י
כי תניא ההיא
. דמותר: במוסתקי. חבית שבורה שמדבקין שבריה בשרף של עץ שקורין שף שעושין הימנו זפת וקורין אותו ריישינ''א וריחו דומה לריח לבונה ובלשון ערבי קורין אותו מוסתק''י ומדבקין בו קערות חרס הנשברים כך אמר לי רבי שמואל המכונה חסיד מן ברבשט''א וכיון דרעועה היא ליכא למגזר בה שלא יתכוון לעשות כלי:
לפי רש"י יוצא שר"א התיר שבירת חבית רק בחבית רעועה כיוון שמחייב בקטימה של קיסם.
מה דעת חכמים?
נחלקו בזה הראשונים- לתוס' והרא"ש האוקימתא של רב אשי נכונה גם לדעת חכמים וגם הם אוסרים מדרבנן לשבור חבית שלמה (אע"פ שאפילו יכוון לפתח יפה כנראה שיהיה פטור שהרי זו מחלוקתם עם ר"א ואם כן לא ברור מה היסוד לאסור בחבית שלמה בלא מכוון לפתח- שאלת הרשב"א על הראשונים הנ"ל) וכך פסק השו"ע בסימן שי"ד.
הרי"ף והרמב"ם מצד אחד פסקו שיש חיוב בקטימה ליצור קיסם ולפתוח דלת (כר"א) מצד שני העתיקו את ההתר לשבור חבית בלא שום מגבלה של מוסתקי (כחכמים?!?)
יוצא ששני דרכי הביאור הנ"ל מוקשים ועומדים
הצעה לקריאה חדשה בגמרא:
תרוצו של רב אשי מציע להעמיד את "ההיא תניא" ב"מוסתקי". ברוב המקרים בש"ס "תניא" מתייחס לברייתא וממילא בסוגייתנו לברייתא שבה מחייב ר"א בקטימה וא"כ אפשר להסביר דברי רב אשי כך:
מה ששנינו שר"א מחייב בקטימה זה רק בתנאי שחוץ ממעשה הקטימה עשה גם "מסתיקי- דיבוק" ובכך עשה מעשה תיקון גמור ובזה חייב, אבל בשבירת חבית כשלא מכוון לפתח יפה ולא מוסיף מעשה תיקון נוסף כגון הדבקה גם ר"א מודה שזה מותר ולא קשה עליו מהמשנה!
אומנם הסבר זה אינו כאחד מהראשונים אבל נראה לי שהוא נכנס יפה בסברות התנאים בסוגיה, מה דעתכם יש לכם איך לפרוך את ההצעה מלבד בטענת 'זה לא רש"י'?
נציין שלהבנה הנ"ל יש נ"מ גדולה להלכה כיוון שבשיטה זו לכו"ע מותר לשבור כלי שלם לצורך השגת מאכל, אומנם זוהי שיטת הרשב"א הר"ן הרי"ף והרמב"ם להלכה אך כאמור לא שיטת השו"ע שפסק את התוס' והרא"ש שלמדו כרש"י את תרוצו של רב אשי, האם ייתכן שהב"י היה חוזר בו מפסיקתו לו ראה הסבר זה?","458","","3647","True","True","False","","957","213.151.45.197","0","0","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93918","34378","ובזה נסגר לו הסבב","03/10/21 19:11","כז תשרי","תשפ"ב","19:11","אור חדש","לצערי לא תמיד היה לי הפנאי לכתוב כאן ויה"ר שאזכה עוד לישוב הדעת הנדרש בסבבים הבאים","458","","942","True","True","False","","64","147.236.159.194","0","34378","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93921","93918","יש"כ גדול","03/10/21 20:06","כז תשרי","תשפ"ב","20:06","אבי גרינבלט","על הקביעות.","539","","942","True","True","False","","68","176.228.51.122","0","34378","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93927","93921","על הקביעות","04/10/21 09:15","כח תשרי","תשפ"ב","09:15","אור חדש","לא מגיע לי שכויח מיוחד הרי אני ככל המון ישראל הלומדים הדף בקביעות יום יום

הייתי שמח לקבל שכויח על עמלי לחדש ככל יכולתי אור התורה אלא שחוששני שחסרון יר"ש שהיה בי גרם שלא ישמעו דבריי ואך מקווה אני שאזכה לעשות תשובה כראוי ויתברר שישפיע זה למפרע על מה שכתבתי כאן ויתקבלו פתאום הדברים על לב לומדי הדף בכלל ולמדי הב"מ שכאן בפרט","458","","941","True","True","False","","47","77.139.145.160","0","34378","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93928","93927","שכחתי להוסיף ..."ו" ...","04/10/21 09:17","כח תשרי","תשפ"ב","09:17","אבי גרינבלט","בעז"ה זוכה ותזכה ושנזכה כולנו.","539","","941","True","True","False","","52","176.228.51.122","0","34378","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93930","93928","ייש"כ, וחבל","04/10/21 09:49","כח תשרי","תשפ"ב","09:49","עלי","שאין עוד רבים כמוך שאינם מסתפקים בקיים ומנסים כוחם לישב באופן חדש את הקשיים בגמרא. אמנם כדאי לך במקרים כאלו, גם אם אין בזה חידוש להלכה ולמעשה, לשמוע דעת גדולי ישראל על החידוש, ואם יסכימו איתך יש מקום לפרסם מאמר מסודר בעניין בבימה תורנית מתאימה.","209","","941","True","True","False","","62","84.110.114.25","0","34378","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93931","93930","נראה לי שהתכוונת ל'אור חדש' ולא אלי","04/10/21 09:52","כח תשרי","תשפ"ב","09:52","אבי גרינבלט","","539","","941","False","True","False","","53","176.228.51.122","0","34378","ביצה|לג ע"ב",""),new Message("93933","93930","ישנם רבים בעולם ב"ה","04/10/21 10:56","כח תשרי","תשפ"ב","10:56","אור חדש","אני כתבתי כאן על סדר הלימוד, החידושים היותר משמעותיים ובעלי הנ"מ להלכה נסיתי לברר גם מול גדולים ממני
פעם אחת דברים שאמרתי לראש הכולל שלי העבירם להגר"א נבנצל שליט"א שאישרם בעיקרון אך ללא התייחסות לנ"מ למעשה, פעם זכיתי לאישור חלקי מהגר"נ רבינוביץ' זצ"ל אך לא הגיב לשאלת המשך לברור גדרים
כמה פעמים קיבלתי הבטחות למענה... שטרם קיבלתי
בד"כ היו כאן כמה ת"ח שגם אם אינם 'גדולי הדור' עדיין הערתם היתה לעזר
אך בשלב מסויים החלטתי פשוט 'לשלח לחמי על פני המים', הרגשתי שכתיבה של משתמש אנונימי אין בה סכנה שמישהו יסמוך עליי להקל בלי ברור עם פוסק מחד ומאידך יש בכך אפשרות לפתוח כיווני חשיבה למי שיעין בסוגיה ויחפש בהרב גוגל פתרונות לשאלותיו
ואכן אני רואה שסה"כ הרבה מהודעותי הקודמות (כמו זו שהגבתי לה, שהיתה הראשונה שלי כאן..) צברו מאות רבות של צפיות כך שכנראה שלפחות חלק מהדברים התגלגלו הלאה ואולי זכו להתברר יותר במקומות אחרים ומי יודע, אולי ברוב הימים אמצאם בספרי הלכה של פוסק כלשהו...","458","","941","True","True","False","","58","77.139.145.160","0","34378","ביצה|לג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);