var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33947;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33947","0","קושיא על רשי בדף ז","06/04/14 14:40","ו ניסן","תשע"ד","14:40","מאור צ","הכא רש"י מפרש צריבן כמבושלות ואילו בדף ד ע'א בתענית מברש על צורבא וביא את הגמרא הכא ומפרש לשון חריף...ושמא אותו דבר?לא נראה הכי..אשמח לתשובה","448","","3680","True","True","False","","844","46.19.85.107","0","0","ביצה|ז ע"א",""),new Message("33953","33947","אכן אותו הדבר","06/04/14 17:50","ו ניסן","תשע"ד","17:50","דוד כוכב","צרוב = חריף. חריף נחשב לרותח, כפי ההלכה בכמה מקומות בש"ס: "מליח - הרי הוא כרותח". ועל ידי הרתחה מבשלים.","125","","3680","True","True","False","","124","95.86.121.44","0","33947","ביצה|ז ע"א",""),new Message("33966","33947","בתענית רש"י מביא את פירושו כאן כדימוי","07/04/14 08:14","ז ניסן","תשע"ד","08:14","יהודי_קדום","לפירושו של "צורבא מרבנן" שם - בתענית.

ואין כאן פירוש אחד, למושג אחד או עניין אחד, אלא שני דברים - ולכן לא נראה שאפשר להקשות על רש"י. (ככלל: הקושי הוא שלנו... )

מפרש רש"י בתענית ד.
צורבא מרבנן. בחור חריף כמו ביעי דצריבן במסכת ביצה (דף ז.) ..."

ואצלנו מפרש רש"י את
דצריבן. לשון מבושלות כל צרכן כמו צרבת (ויקרא יג) כויה שבשול:(1)

רש"י מדמה את הבחור החריף לביצה מבושלת היטב ('דצריבן') ועל הדרך מוסיף רש"י "תלמיד חכם זקן לא קרי צורבא אלא ההוא מרבנן קרי ליה"

(1) עיין רש"י ויקרא יג,כג וכן ראה אוצר לעזי רש"י שלא מדבר על בישול או חריפות וכו' כפירוש לצרבת אלא כותב: צ ר ב ת = כיווץ retreiment ריטוייימינ״ט רש"י מסביר קודם את המושג ואחר־כך מתרגם את המילה.

ברוך המצטרף !!!","233","","3679","True","True","False","","203","79.176.133.52","0","33947","ביצה|ז ע"א",""),new Message("33967","33953","נלע"ד שכאן הדגש על חריפות שכלית:","07/04/14 09:14","ז ניסן","תשע"ד","09:14","יהודי_קדום",""...ואמר רבא האי צורבא מרבנן דרתח אורייתא הוא דקא מרתחא ליה שנאמר {ירמיה כג-כט} הלא כה דברי כאש נאם ה' ..." (תענית ד.) - גוף לומדי התורה מתחמם ורותח מדברי תורה - שדברי תורה נמשלו כאש (תענית ז.) .

והכל דימוי לחריפות שכלית ולא מה מבשל. (שכן כתב: "ועל ידי הרתחה מבשלים.")

ואולי גם אפשר למצוא את הדימוי גם במליח: שהמלחת בשר או דג היא כהרתחה "מליח - הרי הוא כרותח" כך ה-"צורבא מרבנן" הצעיר צורב בחכמים=חריף שבחכמים.","233","","3679","True","True","False","","195","79.176.133.52","0","33947","ביצה|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);