var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=3391;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("3391","0","קושי בהבנת הגמרא","11/08/10 21:47","א אלול","תש"ע","21:47","בבא רגל","גמרא:
לא שנו אלא ששכרו בעדים אבל שכרו שלא בעדים מתוך שיכול לומר לו לא שכרתיך מעולם יכול לומר לו שכרתיך ונתתי לך שכרך
אמר רמי בר חמא כמה מעליא הא שמעתא
אמר ליה רבא מאי מעליותא א''כ שבועת שומרין דחייב רחמנא היכי משכחת לה מתוך שיכול לומר לו לא היו דברים מעולם יכול לומר לו נאנסו דאפקיד ליה בעדים מתוך שיכול לומר לו החזרתיו לך יכול לומר לו נאנסו דאפקיד ליה בשטרא
מכלל דתרוייהו סבירא להו המפקיד אצל חבירו בעדים אין צריך להחזיר לו בעדים בשטר צריך להחזיר לו בעדים

רש"י:
היכי משכחת לה. שיהא צריך שבועה: דאפקיד גביה בשטר. שאם יאמר החזרתיו לך אומר לו היה לך ליטול את השטר מידי:

הקושי שלי הוא איך הגמרא מדייקת שתרוייהו סבירא להו שהמפקיד אצל חבירו בשטר צריך להחזיר לו בעדים?","51","","5015","True","True","False","","961","192.118.11.112","0","0","שבועות|ב ע"א",""),new Message("3393","3391","אז ככה:","11/08/10 22:52","א אלול","תש"ע","22:52","Almuaddib","פיסוק נכון כאן, יעשה חצי מהעבודה, אם לא את כולה:


"...
אמר ליה רבא: מאי מעליותא? א''כ, שבועת שומרין דחייב רחמנא, היכי משכחת לה? מתוך שיכול לומר לו: "לא היו דברים מעולם" יכול לומר לו "נאנסו"!

- דאפקיד ליה בעדים.

- מתוך שיכול לומר לו "החזרתיו לך" יכול לומר לו "נאנסו"!

- דאפקיד ליה בשטרא
"

מקשה רבא על רמי בר חמא: אם כדבריך, שיש לבעל הבית ששכר פועל שלא בפני עדים מיגו, הרי שבועת השומרים - שהיא מדאוריתא - לא היתה קיימת. גם לשומר יש מיגו מאותו הסוג, שהרי כשם שבעל הבית יכול לומר להד"מ, כך יכול השומר לטעון להד"מ - וכן שנאנס. אם יש לו מיגו, לא ישבע, והיכן שבועת השומרים?

עונה לו רמי בר חמא, כי השומר לא יכול לטעון כך אם ההפקדה היתה בפני עדים. שכן כשהיתה בפני עדים, לא יכול לטעון להד"מ, ולכן אין לו מיגו כשיטען שנאנס.

ממשיך רבא ואומר: עדיין יש מיגו, שיכול לומר שאע"פ שהפקיד בעדים, הרי החזיר לו. ומאחר ויכול היה לומר כי החזיר, אך אמר נאנס - נאמין לו במיגו האמור, ולא נכריחו להשבע!
עונה לו רב"ח, שמדובר בהפקדה עם שטר.


בבניין הראשון של רבא, אנו רואים כי המפקיד בעדים, אינו חייב לפרוע בעדים - לכן יכול היה רב"ח לדחות כפי שדחה. אולם בבניין השני, בטענת "החזרתיו", על התירוץ של רב"ח שהפקיד בשטר, לא אמר רבא שיכול לטעון "החזרתיו". ומדוע לא? משום שחייב במקרה כזה להביא את עדי ההחזרה. משתיקתו של רבא, עולה שגם הוא מסכים לכך שהמפקיד בשטר - מקבל בחזרה בעדים. לולא היה רב"ח סובר כך, לא היה מביא את המקרה הזה כתשובה, ולולא היה רבא מסכים לכך - היה עונה את אותה התשובה שענה לפניכן - בטעון החזרתיו.","107","","5015","True","True","False","","132","84.229.240.30","0","3391","שבועות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);