var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32947;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","68"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32947","0","האם מותר לעוברה לאכול ביוה"כ?","30/01/14 11:59","כט שבט","תשע"ד","11:59","בתר ממוצע","הגמ' יומא פב.

"ת''ר עוברה שהריחה בשר קודש או בשר חזיר תוחבין לה כוש ברוטב ומניחין לה על פיה אם נתיישבה דעתה מוטב ואם לאו מאכילין אותה רוטב עצמה ואם נתיישבה דעתה מוטב ואם לאו מאכילין אותה שומן עצמו שאין לך דבר שעומד בפני פקוח נפש חוץ מע''ז וגילוי עריות ושפיכות דמים"

רש"י מתני' עוברה שהריחה. העובר מריח ריח תבשיל והוא מתאוה לו ואם אינה אוכלת שניהן מסוכנין:

יוצא שמותר לעוברה לאכול משום פיקוח נפש.

הגמ' יומא פב: ו- פג.

"ההיא עוברה דארחא אתו לקמיה דרבי אמר להו זילו לחושו לה דיומא דכיפורי הוא לחושו לה ואילחישא קרי עליה בטרם אצרך בבטן ידעתיך וגו' נפק מינה רבי יוחנן ההיא עוברה דארחא אתו לקמיה דרבי חנינא אמר להו לחושו לה ולא אילחישא קרי עליהזורו רשעים מרחם נפק מינה שבתאי אצר פירי"

1. למה הגמ' מביא את הסיפור שלחשו לעוברה ולא נתישבה דעתה ולכן יצא תינוק רשע - מעשה לסתור?

2. הר"ן (כמו כן מובא בש"כ) מביא כי אין דין ונטמטם לגבי חולה שאוכל מאכלים אסורים (ואפילו מברך עליהם) - התורה קבעה שמי שאוכל מאכלות אסורים אז "ונטמטם" וברגע שיש היתר הלכתי (חולה מסוכן) אז זה לא אמור להשפיע כי זה ניהיה מותר.

אם כך שוב קשה מדוע יצא תינוק רשע מאותה עוברה שהריחה ולא נרגעה???

ניסינו אתמול ליישב כך:
1. מותר לעוברה שהריחה לאכול כפי שהגמ' מביאה (כמו כן נוקטים את כל הצעדים בכדי להקטין את האכילה).

2. כנראה שאותה עוברה שהריחה נתישבה דעתה (למרות שהגמ' אומרת שלא) רק היה לה תאוה מסוימת לדבר ומכיון שזה מותר לה אז יצא מה שיצא.

3. או שנאמר באמת כפי פשט הגמ' שהריחה ולא נרגעה דעתה ואכלה וקרה מה שקרה רק שהגמ' באה להגיד לנו שזה לא כזה חלק כל הסיפור הזה בכדי להתריע נשים שלא יהיה "אצבע קלה על ההדק" ----- אבל זה קשה כי אם מותר מותר ואם לפי הרן אין בעיה אז לא צריך להיות קלקול

אשמח לתשובות מחברי הפורום ליישוב הנושא....

******","138","","3745","True","True","False","","985","94.188.248.70","0","0","יומא|פג ע"א",""),new Message("32948","32947","גם אני התקשתי בכך","30/01/14 12:05","כט שבט","תשע"ד","12:05","דוד כוכב","בכל אופן יש להבחין בין העוברה - שהיא בודאי עושה כראוי; לבין העובר - שקיים חשש שאופיו הרע הוא הגורם לו שלא לשמוע בקול לחישתם של חכמים ולהציק לאמו מרחם.","125","","3745","True","True","False","","178","95.86.125.108","0","32947","יומא|פג ע"א",""),new Message("32959","32947","שמא בהבדל ברש"י רמוזים הדברים","30/01/14 13:19","כט שבט","תשע"ד","13:19","אלף בית רשי","לחושו לה. באזנה שיוה''כ הוא היום אולי תוכל להתאפק: ואלחישה. קיבלה את הלחישה שפסק העובר מתאותו:
בד"ה הראשון מציין רש"י שהלחישה היא לאימא "אולי תוכל לתאפק"
ובד"ה השני מציין רש"י שהעובר שמע את הלחישה ופסק תאוותו, ועל כן אפשר לומר שישנם דרגות מסוימות של תאווה ובמשנה מדובר שרצון העובר גרם לצורך גם לאימא כגון שהעובר מתרוצץ מאוד וקשה לה עד שהיא עצמה מתאוה לכך, ויתכן ובגמ' מדובר בשלב ראשוני של התרוצצות העובר וע"כ מנסים לכתחילה לכוין לאימא שהיא תתאפק ולא תגיע לכדי מצב שגם היא תתאוה ואז זה כבר מסוכן לשניהם ומותר, ואם העובר צדיק אז הוא עצמו שומע גם ומפסיק להתרוצץ ולצער את אימו וממילא בודאי שאינה צריכה לאכול, ואותו עובר שקרא עליו רב חנינא את הפסוק זורו וכו' לא הפסיק למתרוצץ ואין נדובר בדווקא שאכלה אימו עקב כך ואינו היה במצב של הסתכנות אלא שהמשיך להתרוצץ (אגב רש"י ע"פ זה בתהילים זורו רשעים מרחם מביא את התרוצצות עשיו ברחם, ובזה ייושב קצת הק' הנוספת של חיזוי העתיד),","278","","3745","True","True","False","","245","65.92.238.152","0","32947","יומא|פג ע"א",""),new Message("32949","32948","עדין קשה","30/01/14 12:09","כט שבט","תשע"ד","12:09","בתר ממוצע","ראשית ברוך שכיוונתי לקושיית הרב.

התירוץ של הרב נאמר גם בשיעור אתמול אבל דחיינו אותו מהסיבה ש"משביעים את אותו תיהיה צדיק ואל תיהיה רשע"

הכל נקבע חוץ מ- "צדיק/רשע".

כמו כן מה אשמה אמו? (זה כבר הסבר לגילגולים - אבל לא נכנס לזה)","138","","3745","True","True","False","","179","94.188.248.70","0","32947","יומא|פג ע"א",""),new Message("32952","32949","זו קושיה חדשה","30/01/14 12:25","כט שבט","תשע"ד","12:25","דוד כוכב","זו קושיה בפני עצמה - הכיצד מנבא רבי חנינא שאותו תינוק יהיה רשע, והלא רבי חנינא עצמו הוא זה שקבע במספר מקומות בש"ס את הכלל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים"!

והתשובה היא שלעובר היתה רק נטיה להרשיע, אך הוא יכול להתגבר על עצמו ולהפך את טבעו למוטב, כפי שביארו במסכת שבת דף קנו ע"א:
"האי מאן דבמאדים {נולד במזל מאדים} יהי גבר אשיד דמא. אמר רבי אשי: אי אומנא, אי גנבא, אי טבחא, אי מוהלא. אמר רבה: אנא במאדים הואי! - אמר אביי מר נמי עניש {רש"י: בני אדם העוברין על דבריו} וקטיל".
ושם בעמוד ב':
"דאימיה דרב נחמן בר יצחק אמרי לה כלדאי: בריך גנבא הוה. לא שבקתיה גלויי רישיה. אמרה ליה: כסי רישיך, כי היכי דתיהוי עלך אימתא דשמיא, ובעי רחמי. לא הוה ידע אמאי קאמרה ליה. יומא חד יתיב קא גריס תותי דיקלא, נפל גלימא מעילויה רישיה דלי עיניה חזא לדיקלא, אלמיה יצריה, סליק פסקיה לקיבורא בשיניה".

ובאשר לאמא, היא אכן אינה אשמה במאום ולא עשתה כל דבר רע. אם העובר גורם לה להתאוות - עליה לאכול.","125","","3745","True","True","False","","205","95.86.125.108","0","32947","יומא|פג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);