var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=32724;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("32724","0","שאלה על התוספות","18/01/14 22:45","יז שבט","תשע"ד","22:45","עלי","ולהטיב את הנרות. הא דלא תנא להדליק את הנרות שהיתה בין הערבים אבל הטבה בצפרא הואי נ''ל דדילמא בימי שמעון הצדיק נשנית משנה זו וכן מתניתין דתמיד (דף לג.) דתנן מי שזכה בדישון המנורה נכנס ומצא שתי נרות מזרחיות דולקות מדשן את השאר ומניח את אלו זה היה כמו כן בימי שמעון הצדיק מצאן שכבו פי' משמת שמעון הצדיק מדשנו כו' ואם כן בימי שמעון הצדיק היו דולקין אותן שתי נרות מזרחיות עד הערב והיה צריך להטיב אותם ברישא ואחר כך היה עושה הדלקה ולהכי נקט ולהטיב את הנרות ולא קתני להדליק משום דהטבה היתה קודם כדפרישית: לא משכחת לה אלא ג' טבילות. לעיל פ' אמר להם הממונה (דף לב. ד''ה ואי) פירשתי:
לשיטת רש"י ובעלי התוספות הטבה משמעה דישון, כלומר ניקוי נרות שכבו והכנתם להדלקה מחודשת ע"י מילוי בשמן ופתילה חדשים. בעל התוספות הבין שאם כתוב במשנה שהכהן הגדול הטיב את הנרות רק בין הערבים משמע שלא עשה זאת כבר בבקר. לדבריו, רק כאשר הנרות דלקו בנס כל היום הדבר אפשרי ( ולכן סבר שמדובר בימי שמעון הצדיק ), ברם הרי הטבת הנרות בבקר נעשתה רק בנרות שכבו עד הבקר ואילו אם נר דלק בבקר בעת שהכהן הטיב את שאר הנרות וכבה שעה קלה אח"כ ההטבה שלו נעשתה בערב שהרי לא הטיבו את הנרות במהלך היום, אם כן גם כשלא התרחש הנס היה אפשרי שתהיה הטבה בערבים ?!
ולכאורה יש לומר שבד"כ כיבו את חמשת הנרות המערביים שדלקו עדיין בבקר ורק שני הנרות המזרחיים אם לא רק דלקו בבקר סתם אלא בנס כלומר שראה הכהן שהשמן לא פחת בהם אז לא כיבה אותם והניחם לדלוק כמות שהם עד הערב אבל אם פחת השמן הוא כיבה אותם ודישנם כבר בבקר כשאר הנרות.
אבל כשכתב שאם מצאם שכבו זה לאחר שמת שמעון הצדיק, משמע כשלא התרחש הנס, שאז היה מדשנם בבקר, זה לא הבנתי : המשך השאלה יבוא.","209","","3757","True","True","False","","838","95.86.86.8","0","0","יומא|עא ע"א",""),new Message("32725","32724","המשך השאלה","18/01/14 22:52","יז שבט","תשע"ד","22:52","עלי","לא הבנתי את לשון המשנה בתמיד פ"ד מ"ט לשיטתו 'מצאן שכבו ( היינו שני המזרחיים )- מדשנן ומדליקן מן הדולקים ואח"כ מדשן את השאר', כי הרי אף אם הם לא כבו עדיין אבל עומדים לכבות כי רואה שהשמן כמעט כלה מהם, ג"כ יש לו לכבותם כשאר הנרות, אם כן מדוע נוקטת המשנה לשון 'מצאן שכבו' הרי היה לו לומר 'מצאן שיכבו' או 'מצאן שעומדים לכבות' ?
ועוד, לשיטתם, מדוע אין המשנה מציינת 'מצא שני נרות מזרחיים דולקים - בנס', הרי אם מצאם דולקים שלא בנס היה מכבם ומדשנם, היכן זה כתוב במשנה, הרי בד"כ זה מה שהיה קורה, שנכנס ומצאם עדיין דולקים ושלא בנס והיה ראוי לו לספר תחילה את סדר ההטבה של הבקר במקרה הרגיל ולא במקרה של נס ולכל היותר להוסיף להסביר את ההלכה במקרה נס כתוספת ולא כעיקר ?
ואם תאמר שהמשנה נשנתה בימי שמעון הצדיק שאז לא היה מקרה שאינו נס, הרי המשכה 'מצאן שכבו' שייך ודאי לזמן שאינו נס אם כן חוזרת השאלה למה אין המשנה מתייחסת למקרה ששני המזרחיים דולקים אבל שלא בנס ?
אשמח לקרא נסיונות הסבר.","209","","3757","True","True","False","","192","95.86.86.8","0","32724","יומא|עא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);