var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31213;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31213","0","לפסחים קכא (באיחור)","21/10/13 00:59","יז חשון","תשע"ד","00:59","המכריע","קכא.

א. חשדי כהונה. זה נראה זר, כהן שאינו חושש לפסול קרבן ולגזול את הבעלים, אבל שמירה על טהרת ידיו תמנענו מלפגל. ובאמת שמצינו כגון זה בגזירה על טומאת עור, ובנודרין לחרמין, ובההוא שחיפש מקוה לטבילת עזרא לצורך אחר זנות, ובההוא עובדה שאבי הבן דאג לטהרת הסכין בשעת גסיסת בנו וכהנה רבות, ואכמ"ל בזה.

ב. שם. בפי' השני שהביא הרשב"ם לכאורה פלא שהרי יישאר למעשה שלמים. וכנראה דבזה באמת טועה הכהן, ומ"מ קושיית הרשב"ם דלזה התנא לא יקרא פיגול.

ג. ברכת פסח פוטרת זבח. צ"ב דפסח הוא ברכה מפורטת ואיך תועיל לזבח שאינו פסח, וכעין כללא דהעץ אינו מועיל לפרי האדמה וכדומה. ומה שאמרו דלרי"ש שפיכה עדיפא מזריקה ואלו שדינם בזריקה ששפכן יצא, צ"ב בכלל מה זו סיבה לברכה, ובפרט איך מהני שנוסח של פסח יילך על זבח אחר. ואגב. התוס' הביא כאן מהרשב"ם שלא כמו שהוא לפנינו ואכמ"ל.

קכא:

ד. פדיון הבן. מהסוגיא מוכח דהמצוה היא רק על האב, והכהן אינו שותף כלל במעשה המצוה, והוא רק הכתובת לקבל המעות. וכמדו' דבפוסקים ביו"ד סי' שה הוציאו מזה כמה נפ"מ לדינא. ולכאורה לפ"ז אין לכהן ת"ח שום ענין לבטל זמנו עבור פדיון. ויל"ע.

סליקא לה מסכת פסחים","199","","3848","True","True","False","","1042","95.86.120.8","0","0","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31215","31213","א. הקנאה והתאוה והכבוד","21/10/13 08:43","יז חשון","תשע"ד","08:43","דוד כוכב","מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם. אבות ד, כא.
ומוציאין אותו משפיות דעתו.
וכבר דיברו בזה גדולים, שכאשר באים בשאלה בטריפות והרב מטריף רגילים להשליך את התרנגולת ללא פיקפוק, ואינו נצרך לפטפט ביצרו כל כך. ואילו במשפטי ממונות בינו לחבירו מתדיינים מתווכחים ומתרעמים על כל פרוטה.

ד. לא גריעא ממצות מסייע (כבר"ן ריש פ"ב דקידושין). ויותר מזה, כי למרות שאינו מתחייב בברכה, הוא שותף במצוה באופן סביל; מידי דהוה אישראל שחייב בשמיעת ברכת כהנים, כדברי החרדים. וכמו כן לא יכולות הנשים כולן לומר שלא יינשאו כיון שפטורות מפו"ר, "ונמצא זרעו של אברהם אבינו כלה מאליו" (מסכת בבא בתרא דף ס ע"ב).","125","","3848","True","True","False","","150","95.86.81.152","0","31213","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31218","31213","ל-א ו-ד.","21/10/13 11:21","יז חשון","תשע"ד","11:21","כדי","א. הם הם דברי התוספות לעיל (פה.) וכבר דובר כאן בזה במקומו שם.

ד. יעויין בגמ' חולין (קלג.) ז"ל: אמר רבא בדק לן רב יוסף: האי כהנא דחטיף מתנתא חבובי קא מחבב מצוה או זלזולי קא מזלזל במצוה? ופשטנא ליה: "ונתן" ולא שיטול מעצמו. אמר אביי: מריש הוה חטיפנא מתנתא, אמינא חבובי קא מחביבנא מצוה. כיון דשמענא להא "ונתן ולא שיטול מעצמו", מיחטף לא חטיפנא, מימר אמרי הבו לי. וכיון דשמענא להא דתניא: "ויטו אחרי הבצע" ר' מאיר אומר: בני שמואל חלקם שאלו בפיהם, מימר נמי לא אמינא, ואי יהבו לי שקילנא. כיון דשמענא להא דתניא: הצנועים מושכין את ידיהם והגרגרנים חולקים משקל נמי לא שקילנא לבר ממעלי יומא דכיפורי לאחזוקי נפשאי בכהני. ע"כ.

הנה נזכרו כמה פעמים כאן לשונות של "מצווה" אע"פ שהכהן רק מבצע את פעולת הנטילה, ולכאורה מזה היה ניתן להוכיח שקצת מצווה יש עכ"פ. אכן יד הדוחה נטוייה שאין הכוונה שמעשה הנטילה יחשב כמצווה, אלא מה שאמר שמחבב המצווה ר"ל כלפי החפצא של המצווה שהיא המתנה עצמה, שבזה שנוטלה מראה חיבת המצוה. ועוד יש להאריך בזה.


רואני שגם כבודו הכיר בין תכלת ללבן.","249","","3848","True","True","False","","310","79.179.212.245","0","31213","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31221","31215","יש לחלק","21/10/13 12:52","יז חשון","תשע"ד","12:52","המכריע","לגבי ברכת כהנים הוא באמת חידוש מיוחד של החרדים ודומני שמדייק זאת מלישנא דקרא או מאיזו סברא. וכן נשים מצוות בשבת, ויצר בהן הבורא רצון טבעי, ועדיין הוצרכו לתקנת חינא (אלא שתלוי במח' רש"י ור"ח). אבל כהן המקבל תרומה לכ' אין בו מצוה, לולא הגמ' בחולין שהביא ידידנו הר"ר כדי שליט"א, ומאי שנא ה' סלעים משאר תרומה או מתנות.

רק שהיה מקום לטעון שבתרומה שזו מתנה בעלמא פשיטא שאינו שותף במצוה שהיא נתינה, אבל כאן שזה נקרא פדיון בלשון קרא וחכמים, ואם נעשה חלות מסויים הרי זה דומה למקח שנעשה על ידי הקונה והמקנה, ולזה הוצרכנו לדיוקא מסוגיין שחזר הדין, וא"כ לכ' אין לכהן ענין מיוחד כמו שאין לו ענין להשתדל לקבל תרומה ומתנות.","199","","3848","True","True","False","","190","95.86.68.225","0","31213","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31226","31221","נשים בְּשֶׁבֶת","21/10/13 17:37","יז חשון","תשע"ד","17:37","דוד כוכב","אמנם במקום אחד העלה התוספות אפשרות שנשים חייבות בשבת, אך בג' מקומות אחרים כתב שאין חילוק בין שֶׁבֶת לפו"ר. וכן יש להוכיח מהסוגיות שאם פטורות מפו"ר אינן חייבות בכלום.

לשון ספר הפלאה על כתובות דף כד ע"ב:
נלענ"ד פשוט דכמו דאיכא עשה לכהנים לברך את ישראל. ה"נ איכא מצות עשה לישראל להתברך מן הכהנים. וכן מצינו בכל מקום אע"ג דבתורה אינו מפורש הצווי אלא על העושה, המצוה על שניהם, כגון ביבם יבמה יבא עליה והמצות עשה גם עליה. תדע דהא קאמר ביבמות דף כ' דדוחה לא תעשה ואיך היא עוברת על הל"ת אם אין המצוה עליה כמ"ש תוספות בגיטין דף מ"א. שוב מצאתי מפורש בספר חרדים שכתב כן שהעשה נמי על ישראל להתברך. ","125","","3848","True","True","False","","140","95.86.81.152","0","31213","פסחים|קכא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);