var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=31156;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","74"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("31156","0","רשב"ם ד"ה חד אמר כזית - לא מובן לי","17/10/13 14:43","יג חשון","תשע"ד","14:43","שאינו יודע לשאול","הפיגול והנותר מטמא את הידים וכו: רב הונא ורב חסדא חד אמר משום חשדי כהונה וחד אמר משום עצלי כהונה חד אמר כזית וחד אמר כביצה חד תני אפיגול וחד תני אנותר מאן דתני אפיגול משום חשדי כהונה מאן דתני אנותר משום עצלי כהונה חד אמר כזית וחד אמר כביצה מאן דאמר כזית כאיסורו ומאן דאמר כביצה כטומאתו:

רשב"ם:
חד אמר כזית. מהן מטמא את הידים וחד אמר כביצה ובהא לחוד הוא דפליגי:

מדוע כך כתב הרשב"ם? מה הכריחו לכך?","48","","3853","True","True","False","","1053","84.229.86.31","0","0","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31158","31156","ישנן שתי אפשרויות לפרש את שאלתך","17/10/13 16:20","יג חשון","תשע"ד","16:20","כדי","א. מה הכריחו לפרש שחלוקים בזה, אולי גם בזה לא נחלקו.
ב. מה הכריחו לפרש שחלוקים רק בזה, אולי נחלקו בהכל.

אפשרות ב' נשללת, שכן בגמרא עצמה מפורש שלגבי טעמי הדברים אין מחלקות, ומר אמר חדא ומר אמר חדא ולא פליגי.

אם כן, על כרחינו ששאלתך היא מדוע לא נאמר שגם בזה אינם חלוקים, כלומר שמי שאמר כזית דיבר על פיגול או נותר, ומי שאמר כביצה דיבר על מה שקודמו לא דיבר.

התשובה לכך היא לכאורה פשוטה - משום שאין סברא וטעם הגון לחלק בין פיגול לנותר בשיעור הבשר שגזרו עליו טומאה. זאת ועוד, דזיל בתר טעמא של כל אחד - כאיסורו או כטומאתו - כאיסורו: גם איסור פיגול וגם נותר הוא בכזית. כטומאתו: טומאת אוכלין, ובמקרה שלנו - הבשר, היא לעולם בכביצה, ואין זה חשוב אם הוא פיגול או נותר.","249","","3853","True","True","False","","287","79.180.185.99","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31159","31158","תודה","17/10/13 17:04","יג חשון","תשע"ד","17:04","שאינו יודע לשאול","(היתה לי טעות בהבנת הרשב"ם ופירשתי אותו אחרת ולכן באה שאלתי - ולאור דבריך התברר לי פתאום ההבנה הנכונה ברשב"ם [וכמובן שאפשרות א' היא הנכונה])","48","","3853","True","True","False","","232","84.229.86.31","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31162","31158","ברשות הרב כדי שליט"א אוסיף כמה מילים:","18/10/13 00:03","יד חשון","תשע"ד","00:03","יהודי_קדום","שלענ"ד נמצאים בין השיטין של דבריו:

כשאומר "כאיסורו: גם איסור פיגול וגם נותר הוא בכזית" היינו כשיעור שגזרו חכמים לאסור ולהתחייב באכילה.

כשאומר: "[ומאן דאמר כביצה] כטומאתו: טומאת אוכלין" היינו כשיעורו מהתורה של אוכל טמא לטמא אוכל אחר ושיעור זה הוא כביצה - פחות מכך אינו יכול לטמא אוכל אחר.
אבל אוכל מקבל טומאה בכלשהו. רש"י חולין פב. ד"ה ואמר ריש לקיש וכן בדברי הרשב"ם האומר: " כטומאתו. טומאת אוכלין בכביצה לטמא אחרים".
ניתן להסיק שרק לטמא אוכל אחר צריך שהאוכל המטמא יהא כביצה אבל שיעור אוכל לקבל טומאה הוא ללא שיעור.","233","","3852","True","True","False","","171","79.177.134.117","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31163","31162","ברשות מבקש רשותי","18/10/13 00:24","יד חשון","תשע"ד","00:24","כדי","איסורו בכזית: איסור אכילתו מן התורה להתחייב עליו מלקות הוא בכזית.

לגבי טומאתו: בכוונה תחילה סתמתי "טומאת אוכלין" משום שאמנם לטמא אחרים לכו"ע בעינן שיעור כביצה, אך לעניין קבלת טומאה הדבר נתון במחלוקת הגדולים ותליא באשלי רברבי - דעי' בתוס' שבת (צא.) ובתוס' במכלתין לעיל (לג:) שכתבו דלרש"י שיעורו בכלשהו, והם חלקו עליו וס"ל שגם לעניין לקבל טומאה בעינן שיעור כביצה. אכן כתבו בסוף דבריהם שרש"י עצמו חזר בו.

מהרשב"ם כאן אכן מוכח שסובר כזקינו לפני חזרה.



ושאלה לי,
אמנם אני יודע שהדבר הינו מסודותיו השמורים ביותר של הפורום ומסווג בדרגת סיווג ראשונה, אך בכל זאת אנסה את מזלי:

איך, אפוא, עושים צבע כחול? איך?","249","","3852","True","True","False","","254","79.180.185.99","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31164","31163","יסלח לי כבודו: האוכל כזית פיגול או נותר","18/10/13 01:00","יד חשון","תשע"ד","01:00","יהודי_קדום","חייב כרת ולא מלקות.
פסחים טז: רש"י ד"ה איזה עון הוא נושא: "אם חישב באחת מארבע עבודות על מנת לאכול הימנו כזית חוץ לזמנו פיגול הוא וחייבין עליו כרת אפילו אכל ממנו תוך זמנו כדכתיב (ויקרא ו) והנפש האוכלת ממנו עונה תשא"

ואולי מתכוון כבודו שדין כל איסורי אכילה שמהתורה שיעורם לעניין עונש בכלל הוא בכזית?



מה שהבאתי את רש"י בחולין פב. ד"ה ואמר ריש לקיש הוא הדיבור עליו "כתבו בסוף דבריהם שרש"י עצמו חזר בו".

נכון הוא שלעניין קבלת טומאת אוכלין יש דעות סותרות למוסק מרשב"ם כפי שהבאתי.","233","","3852","True","True","False","","177","79.177.134.117","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31168","31163","אגלה את הסוד בתנאי שלא יעבירו לאיש:","18/10/13 01:15","יד חשון","תשע"ד","01:15","יהודי_קדום","מסמנים את המילה/הקטע בצבע בורדו ואח"כ מחליפים את המילה בורדו במילה כחול. זה אמור לעבוד בעוד מספר צבעים.","233","","3852","True","True","False","","145","79.177.134.117","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31166","31164","ועוד על חיוב כרת בפיגול:","18/10/13 01:11","יד חשון","תשע"ד","01:11","יהודי_קדום","פסחים רש"י ד"ה עדיין "...פיגול וחייבין עליו כרת..." - פסחים סג.
זבחים כז. "...חוץ לזמנו פיגול וחייבין עליו כרת..."

וכמובא בעוד מקומות.","233","","3852","True","True","False","","121","79.177.134.117","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31169","31164","אתה צודק ולא צודק","18/10/13 01:37","יד חשון","תשע"ד","01:37","כדי","כרת ומלקות אלו שני צדדים של אותה מטבע.
כל חייבי כריתות יש בהם גם מלקות כמבואר במשנה ברפ"ג דמכות (יג.) ובמיוחד שם לעניין אוכל פיגול ונותר: "ואלו הן הלוקין... ואוכל חלב ודם ונותר ופגול וטמא".

אכן אם לקו נפטרו מידי כריתתן כמבואר שם (כג.).

ובכל זאת, אתה צודק שהייתי צריך לנקוט את העונש היותר שגור בהם.





רזי לי...
רזי לי...","249","","3852","True","True","False","","240","79.180.185.99","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31174","31169","נכנס יין כי יתאדם יצא סוד","18/10/13 02:39","יד חשון","תשע"ד","02:39","דוד כוכב","רזי לי!

רז זה לא נתגלה לר' יהודי בנסיונותיו לחקותני, כי יש בו שינוי (ויש רמז בפרשת השבוע). רז זה מוכר למי ששכן בפורום בתקופה ששימשו בו הצבעים אדום וכחול.","125","","3852","True","True","False","","140","212.76.96.184","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31181","31169","השלמות: א. מלקות על אוכל פיגול ונותר","18/10/13 09:15","יד חשון","תשע"ד","09:15","יהודי_קדום","אינו כתוב מפורש בתורה אלא נלמד מסמיכות פסוקים (מכות יג:) וזהו עונש הניתן ע"י בי"ד למזיד באכילת פיגול ונותר (כמו עונש של כל העובר על לא תעשה שחייבים עליו כרת ואין בו מיתת בית דין כגון אוכל חלב, טמא הבא למקדש, העושה מלאכה ביום הכפורים, האוכל חמץ בפסח וכו' )

ב. עונש כרת על על אכילת נותר כתוב בתורה בפירוש והוא עונש בידי שמים לאוכלו במזיד שנאמר:
"בְּיוֹם זִבְחֲכֶם יֵאָכֵל וּמִמָּחֳרָת וְהַנּוֹתָר עַד יוֹם הַשְּׁלִישִׁי בָּאֵשׁ יִשָּׂרֵף: {ז} וְאִם הֵאָכֹל יֵאָכֵל בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי פִּגּוּל הוּא לֹא יֵרָצֶה: {ח} וְאֹכְלָיו עֲוֹנוֹ יִשָּׂא כִּי אֶת קֹדֶשׁ יְהוָה חִלֵּל וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מֵעַמֶּיהָ:" (ויקרא יט, ו-ח).
הלימוד ע"כ נמצא בכריתות ה.

ג. עונש כרת על על אכילת פיגול נלמד בג"ש מנותר גם הלימוד ע"כ נמצא בכריתות ה.

ד. בע"ה אשתדל ב"נ לבדוק בשבת האם אפשר לפרש כאן "כאיסורו" גם לעניין מלקות. כן, עדיין לא השתכנעתי בכך.","233","","3852","True","True","False","","192","79.177.134.117","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31182","31181","נ"ל שהנוסח הבא יהא מקובל גם עליו:","18/10/13 11:23","יד חשון","תשע"ד","11:23","יהודי_קדום",""כאיסורו" = להתחייב במלקות ובכרת.

האם כך?","233","","3852","True","True","False","","121","79.177.134.117","0","31156","פסחים|קכא ע"א",""),new Message("31183","31182","ללא ספק","18/10/13 12:50","יד חשון","תשע"ד","12:50","כדי","","249","","3852","False","True","False","","208","79.180.185.99","0","31156","פסחים|קכא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);