var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30790;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","39"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","22"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","12")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30790","0","זוגות","08/10/13 01:56","ד חשון","תשע"ד","01:56","שלמה שטרסברג","משהו יכול להסביר לי את עניין הזוגות? האם זה אמונה טפילה או כוחות של מזיקים שהיו פעם? ומדוע א"כ הזיקו דווקא למי שנהג זוגות? האם יש חשש לכך גם בימיינו?

מפשט סגנון הגמרא והחששות של חכמים שונים דברי האזהרה הרבים והאריכות הכ"כ גדולה של הגמרא בנושא זה נראה שהיה מדובר בחשש אמיתי ומוחשי

אשמח מאוד להבין על העבר ולדעת האם יש לחשוש לכך גם בהוה","205","","3872","True","True","False","","840","95.86.76.187","0","0","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30796","30790","תוס' יומא עז: סוף ד"ה משום שיבתא :","08/10/13 08:39","ד חשון","תשע"ד","08:39","יהודי_קדום","1. "....שאין נזהרין על הגילוי ועל הזוגות". (1)

2. אין בהרמב"ם הלכות הקשורות לשדים, לעין הרע, לכשפים ואת האגדתות שבש״ס הוא אומר שאין לפרש כפשוטן .

3. (דוקא ידוע על זוגות שרק טוב יש בהם ומהם: תקופת הזוגות שלפני התנאים אח"כ בית הלל ובית שמאי, רבי ישמעאל ורבי עקיבא, רבא ואביי וכו'.)

ואולי ושמא קשור לנושא:
================
4. עפ"י הירושלמי שבת פרק כל כתבי (טז) עט:

אסור ללמוד אגדות וכן אסור לכותבן, שמא ימשכו אחריהן ויפסיקו ללמוד הלכות ומובא שם (שמונה שורות לפני הרחבות):
"א"ר יהושע בן לוי הדא אגדתא
הכותבה אין לו חלק. (משום שאין כותבים תורה שבע"פ)
החורשה מתחרך (מי שמהרהר בה מתוך הכתב נשרף)
[ובגירסא אחרת] "הדורשה מתברך" (מתברך בלשון סגי נהור. היינו מנדים אותו
השומעה אינו מקבל שכר. (כי שמיעתו בעבירה)"
בסוגריים כתבתי עפ"י פירוש "קרבן העדה".

5. בהמשך הדף מעיד ר' יהושע בן לוי שפקדוהו פחדים וביעותי לילה על שהסתכל בספר אגדתות .

וגם עונש קשה למי שכתב ספר אגדתות - קטיעת ידו:

"ר' חייא בר בא חמא חד ספר דאגדה אמר אי מה כתיב טבאות תקטע ידה דכתבתה? אמר ליה חד, אבוי דההוא גברא כתבה. א"ל כן אמרת, תקטע ידה דכתבתה? והוית ליה כן [קהלת י ה] כשגגה שיוצא מלפני השליט. "


(1)
כל התוס' שם:
"משום שיבתא. פרש''י רוח רעה השורה על הידים שלא נטלן שחרית ור''ת מפרש דבלא נתינת פת לתינוק מותר ליטול ידיו שחרית ביום הכפורים דלא גרע ממלוכלכות בטיט ובצואה דאמרינן שרוחץ כדרכו ואינו חושש ואין לך מלוכלך בטיט ובצואה יותר מזה שלא נטל ידיו שחרית שאינו רשאי ליגע לפיו ולחוטמו ולאזניו ולעיניו כדאמר בפרק שמונה שרצים (שבת דף קח:) יד לפה תקצץ וכו' משום בת מלך ושיבתא דהכא ענין אחר הואי ששורה על האוכל כשבא ליתן פת לתינוק בן ד' וה' שנים וחונקתו אם לא נטל ידיו באותה שעה אף על פי שכבר נטלן שחרית ומה שהעולם אין נזהרין עכשיו בזה לפי שאין אותה רוח רעה שורה באלו המלכיות כמו שאין נזהרין על הגילוי ועל הזוגות: "","233","","3872","True","True","False","","270","79.177.147.168","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30806","30790","על הפחד","08/10/13 13:02","ד חשון","תשע"ד","13:02","עלי","זוגות, שדים, כשפים וכדו' כל העניינים הללו קשורים בפחדים ואמונות של בני אדם.
חלקם הגדול על רקע תרבותי אך לא רק ( ראו ההבדל בין א"י לבבל לגבי זוגות ).
יש ספרים רבים ומעניינים בנושאים אלו ואשתדל עד מחר למצוא ולציין ספר שכזה למי שמעוניין.
בימינו, משהוכרה השפעת הנפש והדמיון, כולל התת מודע, קל יותר לבצע רציונליזציה ולמצוא הסברים לכל דבר וכך להתמודד, משא"כ בעבר.
באופן ספציפי לזוגות, אני רק יכול לשער שיסוד העניין באמונה שלכל דבר יש שני צדדים, טוב ורע, הרע תמיד מלווה את הטוב ומנסה להימצא יחד עם הטוב אך להזיק. לכן כשיש משהו בעל פוטנציאל לנזק ( למשל אכילת אגוזים, כאשר אגוז קשור בתפיסה העממית ל'חטא', אך בשל יבשותו ובשל רגישות שחלקה יכול להיות אלרגי, עלול גם לגרום להקדמת קנה לושט או תחושת מחנק ), הרי שכאשר הוא בא כפול, סיכון הנזק נתפס כגדול יותר.
כידוע בעבר היתה אפילו דת אלילית שמיוסדת על שניות כזו.
אצל אנשים בעלי נטיה חרדתית כפייתית, קיימת התעסקות כפייתית במחשבות מאיימות ורעות על דברים שהם עלולים לחוות או לבצע. ה'איום' הזה גורם סבל רב ללוקים בהפרעות כאלו. ההימנעות ה'טכסית' מפעולות מסויימות נותנת להם תחושת הקטנה בחרדה ובכך תועלת פעולות כאלו לגביהם.
וזה רק על קצה המזלג, כי למי שעוסק בפועל בתחום ( פסיכיאטרים, פסיכולוגים ושאר מטפלים ורופאים ) זהו עניין של יום יום. ( רק הבקר היתה אצלי מטופלת שכזו )","209","","3872","True","True","False","","148","194.114.146.227","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30798","30796","האם לחינם נכתב דף שלם בגמרא?","08/10/13 09:11","ד חשון","תשע"ד","09:11","שלמה שטרסברג","ומה נאמר על הברייתא המדברת על הסכנה הגדולה בדבר (אומנם בדף הבא נאמר שבא"י לא חששו לזוגות, (על אף שגם הברייתא היא מא"י)

ומה נאמר לגדולי האמוראים שמצוטטים בגמרא שחששו לזוגות (רב נחמן, רבר, רבינא, רב יהודה, רב אשי, ר' זירא רב פפא, אביי, רב נחמן בר יצחק, עולה, רב חסדא , רבה בר רב הונא, רב דימי מנהרדע ועוד

משמע שהיה לפחות באותה תקופה חשש וסכנת חיים מנושא הזוגות ולכן רציתי מעט להבין זאת מה הבעיה דווקא בזוגות ומדוע יש כללים וכללי כללים מתי הם מזיקים ומתי לא

מה ההגיון בכך שרבש"ע מאפשר לכוחות להזיק לאנשים ללא קשר להיגיון לוגי נראה (מקום מסוכן, עונש על חטאים, להזהיר או להרחיק מדברים לא טובים)

בקיצור מה ניתן כן להבין בתופעה זו הנקראת זוגות?","205","","3872","True","True","False","","254","95.86.76.187","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30803","30796","אני הבנתי את הירושלמי אחרת","08/10/13 10:41","ד חשון","תשע"ד","10:41","דוד כוכב","מהקשר הסוגיה שם עולה שהבעיה בכתיבת ספר דאגדה היא משום: "דברים שבעל פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב" (מסכת גיטין דף ס ע"ב), ולא משום הענין באגדות דוקא.","125","","3872","True","True","False","","126","212.76.96.184","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30801","30798","נשתנו הטבעים","08/10/13 09:44","ד חשון","תשע"ד","09:44","Almuaddib","","107","","3872","False","True","False","","133","84.228.190.119","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30825","30801","האם יש לוגיקה בזמן שהיו מזיקים אלו?","08/10/13 22:44","ד חשון","תשע"ד","22:44","שלמה שטרסברג","גם לדבריך שנשתנו הטבעים וכוחות הטומאה ושדים שהיו מצויים אז כנראה פועלים בעוצמה נמוכה בימינו או שבכלל לא יש מקום להבין בזמן הגמרא שכן חששו לזוגות מדוע הזיקו המזיקים דוקא במספרים זוגיים וגם בהם דוקא במספרים מסוימים וגם בהם דוקא בתנאים כאלה ולא באחרים ודוקא לסוג מסוים של אנשים וכ'

האם יש הגיון מסוים בחששות אלו שהיו בתקופת חז"ל או שהדברים נלמדו מניסיון ("הוראות אלו נכתבו בדם")","205","","3872","True","True","False","","248","95.86.76.187","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30804","30803","הבנו והבאנו בדיוק אותו דבר:","08/10/13 11:10","ד חשון","תשע"ד","11:10","יהודי_קדום","הוא הביא: "דברים שבעל פה אי אתה רשאי לאומרן בכתב"
אני הבאתי: "משום שאין כותבים תורה שבע"פ"","233","","3872","True","True","False","","187","79.177.147.168","0","30790","פסחים|קט ע"ב",""),new Message("30809","30806","חושב שזו גם עמדת הגמרא","08/10/13 13:47","ד חשון","תשע"ד","13:47","דיויד","שאמנם מתבררת רק בהמשך הדיון "כללא דמילתא: כל דקפיד - קפדי בהדיה, ודלא קפיד - לא קפדי בהדיה"","416","","3872","True","True","False","","119","77.126.189.206","0","30790","פסחים|קט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);