var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30562;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30562","0","מדוע מסכת שקלים נכנסה למסגרת הדף היומי?","30/09/13 19:09","כו תשרי","תשע"ד","19:09","אבינועם","ואולי ממילא יש לשאול -
האם הדפסת מסכת שקלים בצמוד למסכת פסחים (בדפוסי הגמרא הרווחים כיום) קדמה לתקנת הדף היומי או להיפך?","45","","3868","True","True","False","","2969","84.229.63.148","0","0","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30569","30562","מאות שנים שמדפיסים שקלים עם הבבלי","30/09/13 22:49","כו תשרי","תשע"ד","22:49","Almuaddib","על כן אין מה לשאול לגבי הדף היומי. אם כבר, שאל מדוע נכנסה רק מסכת שקלים מהירושלמי לדפוסי הבבלי, ולא - למשל - מסכתות מסדר זרעים.","107","","3868","True","True","False","","408","84.228.20.88","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30582","30562","מדוע רק שקלים?! - אדרבה","01/10/13 09:04","כז תשרי","תשע"ד","09:04","דוד כוכב","השאלה צריכה להיות למה לא נכנסו למחזור הדף היומי גם מסכתות נוספות מהירושלמי, הרי סוף כל סוף אין הש"ס שלם בלעדיהן.
ונראה שהתשובה היא, שספרי ירושלמי היו מצויים בציבור הרבה הרבה פחות, והכנסתם לסבב היה תוקע את כל לימוד הדף היומי. מה גם ש"תפסת מרובה לא תפסת" ובקושי נתקבל לימוד הדף היומי בבבלי גם ללא הירושלמי.","125","","3867","True","True","False","","290","212.76.96.184","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30570","30569","אז כהמלצתך הנני שואל","30/09/13 23:19","כו תשרי","תשע"ד","23:19","אבינועם","מדוע נכנסה רק מסכת שקלים מהירושלמי לדפוסי הבבלי, ולא - למשל - מסכתות מסדר זרעים?","45","","3868","True","True","False","","565","84.229.63.148","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30573","30570","המאמר הבא של הרב דוב ברקוביץ","01/10/13 00:59","כז תשרי","תשע"ד","00:59","יהודי_קדום",""הפרקטיקה של הנשגב" משיק לתשובה.","233","","3867","True","True","False","","467","79.177.147.168","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30583","30570","הנה תשובה מתוך מאמר של הרב אחיקם קשת","01/10/13 09:08","כז תשרי","תשע"ד","09:08","לינקוש","למאמר המלא - לחץ כאן

מסכת זו היא המסכת היחידה מהירושלמי שצורפה לתוך התלמוד הבבלי כמסכת בפני עצמה. הטעם לזה הוא שרצו להשלים את סדר מועד, שעל כולו יש בבלי חוץ ממסכת זו (עלי תמר שקלים פ"א ה"א ד"ה אבל).
נוהג זה החל כבר בתקופת הסבוראים (אהבת ציון וירושלים, דף על דף כרך ו עמוד כב), ויש אומרים שבתקופת הגאונים (עלי תמר ביכורים פ"ג ה"ג ד"ה והיה, דברי נחמיה (הרב נחמיה הלוי) עמוד 273). עכ"פ בזמנם לא כל נוסחאות הבבלי עשו כך (עלי תמר שם).
בתקופת הראשונים אנו כבר מוצאים פירושים על מסכת שקלים - פירוש רבינו משולם ופירוש תלמידו של רבינו שמואל ברבי שניאור, שניהם מתקופת בעלי התוס' (פירושים אלו אף נדפסו). זאת בניגוד לשאר מסכתות הירושלמי, שעליהן לא הגיע אלינו שום פירוש מהראשונים בשלמות (חומת ירושלים שער א).
כמו כן, בתקופת הראשונים אנו מוצאים ראשונים רבים שהתייחסו למסכת זו כחלק מהבבלי: המאירי מכנה אותה "גמרא", כמו שהוא מכנה את הבבלי, ולא "ירושלמי" או "תלמוד המערב" כמו שהוא קורא לירושלמי. תוס' נוקט סתם "מסכת שקלים", ולא קורא לה "ירושלמי", לעומת מסכתות אחרות שבהן הוא מדגיש "ירושלמי מסכת חלה" וכד' (לשון זו של התוס' גרמה לבעל היוחסין להסיק שלתוס' היה בבלי על שקלים, אך באמת הגר"מ מתיתיהו שטראשון (בהגהותיו ב"ב סוף ח:) דחה את דבריו וביאר שתוס' התכוונו לירושלמי שקלים). ילקוט המכירי (שנערך בתקופת הראשונים) מכנה אותה סתם "שקלים" או "מסכת שקלים", ולא כמו שהוא מדגיש בשאר מסכתות הירושלמי, כגון "תענית ירושלמי" או "ירושלמי דחגיגה". ובדומה לזה יש ראיות גם מילקוט שמעוני בקונטרס אחרון (שאף הוא נערך בתקופת הראשונים).
מאידך, הרמב"ן כן נוקט "ירושלמי מסכת שקלים".
בכל הדפוסים שהדפיסו את כל התלמוד הבבלי (למעט את הדפוסים שהדפיסו רק מסכתות מסוימות) צירפו גם את מסכת שקלים: מהדפוס הראשון שהדפיס את כל הבבלי - ונציה ה'רפ"ג [1523], דרך כל הדפוסים בערים שונות באירופה (כחמישים דפוסים - וב"מאמר על הדפסת התלמוד" פירטם), ועד הדפוסים בדור האחרון.
במשך הדורות נוצרו הבדלי גרסאות בין נוסח הירושלמי לשקלים שצורפה לבבלי לבין זו שבירושלמי. ואפילו בדפוס ונציה עצמו, שבאותה שנה - ה'רפ"ג [1523] הדפיס גם את הירושלמי וגם את הבבלי - נשמרו הבדלים אלה בין שתי ההדפסות. אמנם בדפוס וילנא (שבעקבותיו הלכו גם כל הדפוסים שבדורנו) בחרו גם לשקלים שנדפסה בבבלי את נוסח הירושלמי, ורק הביאו בשולי העמוד את "נוסחת הבבלי", דהיינו הנוסח המקורי של הירושלמי שנדפס עם הבבלי, כמו בדפוס ונציה. כמו כן בשקלים שבירושלמי ציינו ב"שינויי נוסחאות" שבשולי העמוד גם את "נוסח הבבלי", כנ"ל.
גם בלימוד הדף היומי הבבלי נוהגים ללמוד גם את מסכת שקלים.
כיוון שמסכת שקלים צורפה לבבלי, היא נלמדה יותר במשך הדורות, ואף חוברו עליה פירושים והגהות שלא חוברו על שאר הירושלמי, כגון תקלין חדתין, משנת אליהו וריבב"ן.

וראו פה את ספרו המעניין","58","","3867","True","True","False","","901","77.126.57.75","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30620","30582","לאור הגידול הרב במספר לומדי הדף היומי","02/10/13 16:33","כח תשרי","תשע"ד","16:33","יהודי_קדום","הבבלי בשנים האחרונות אני לא מקבל את קביעתו "ובקושי נתקבל לימוד הדף היומי בבבלי "","233","","3866","True","True","False","","265","79.177.147.168","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30584","30583","והנה עוד משהו","01/10/13 09:14","כז תשרי","תשע"ד","09:14","לינקוש","אשכול מרתק בנושא","58","","3867","True","True","False","","423","77.126.57.75","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30624","30620","אכן נקוה שהצלחת התפשטות לימוד בבלי יומי","02/10/13 17:41","כח תשרי","תשע"ד","17:41","אלף בית רשי","תשפיע גם שתתפשט הצעת ה"לב שמחה" מגור זצוקללה"ה ללימוד דף היומי ירושלמי לכל עם ב"י","278","","3866","True","True","False","","354","24.201.213.221","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30625","30624","אמן.","02/10/13 17:50","כח תשרי","תשע"ד","17:50","יהודי_קדום","","233","","3866","False","True","False","","155","79.177.147.168","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("51318","30624","נוכל להעיד שאכן הדברים כך - נוספים רבים","19/07/17 12:34","כה תמוז","תשע"ז","12:34","דרכי שמחה","כאמונים על מכירת מגוון פירושים על הירושלמי ניכרת התעוררות גדולה בהצטרפות ללימוד הדף-היומי בירושלמי.
יחד עם זה, נוספים לומדים רבים במסגרות לימוד נוספים. כשניתן להניח את האצבע על התפשטות רעיון ה'שילוב' בין כל שדרות לומדים הדף הבבלי. רבים מהם מוסיפים ללימודם עוד כמה דקות ללימוד הירושלמי המקביל על הדף, ומדווחים על הנאה מרובה, ועל הבנה טובה יותר בהבנת שתי התלמודים.
בנוסף, ישנם רבים שלומדים סדר לימוד קבוע בסדר זרעים, בו ההלכות נוהגים כיום למעשה, כשמקור ההלכות כולם בירושלמי.
ב"ה ניתן לומר 'איכשר-דרא'. וכיום, בעקבות ההתעוררות שהחלה אכן בקריאתו של ה'לב שמחה' מגור זצוקללה"ה, ישנם אלפי לומדי ירושלמי ברחבי העולם כולו.
יה"ר שנזכה לחזות בקרוב בקירוב הגאולה, כפי שהתבטאו רבים מגדולי ישראל שלימוד זה יקרב את הגאולה. אכי"ר.","643","","2480","True","True","False","","137","87.70.138.102","0","30562","שקלים|ב ע"א",""),new Message("30627","30625","אמן ואמן","02/10/13 17:57","כח תשרי","תשע"ד","17:57","דוד כוכב","בהחלט נכון מה שכתב על הגידול במספר לומדי הדף היומי הבבלי בשנים האחרונות. ומה שכתבתי בלשון עבר "ובקושי נתקבל לימוד הדף היומי בבבלי" היינו בשנים הראשונות.","125","","3866","True","True","False","","166","212.76.96.184","0","30562","שקלים|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);