var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29461;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","86"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","37")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29461","0","הערות לפסחים מ","31/07/13 00:55","כד אב","תשע"ג","00:55","המכריע","מ.

א. לא ליחרוך. אע"ג דפתח בויו החיבור ואמר אביי כהמשך לדברי ר' יוסף, מ"מ אין הדברים דומים, שכאן הנידון על חריכה וייבוש ללא מים, ולכן זה נידון כאן בהמשך כמי פירות.

ב. ר' יוסי אומר שורן בחומץ. צ"ב אי מהני גם אחר שנתבקעו. דאי לא התבקעו, ולדעתו זה ימנע ביקוע, אם כן מה שייך שת"ק יחלוק בדבר. ובשלמא לרב חסדא בסמוך עוד יש לדון, אבל לשמואל נתבקעו ממש והוא אמר הלכה דלא כר' יוסי, דהיינו דפליגי. ולכאורה קצת משמע דלר' יוסי מהני גם אחר ביקוע ועל זה חולקים רבנן, דהוא דבר שאין נראה לעין. ומרש"י (ד"ה שורן בחומץ) משמע קצת דמיירי אחר ניפוח קודם ביקוע ויש לדון בכל זה.

ג. לאבא. ברש"י כן קרא לרבה לשון רבנות. וידוע די"א דכל רבה בא מרב אבא ואכ"מ.

מ:

ד. מנקטא ליה אמיה בארבי, ההוא ארבא. הראשון עריבה והשני ספינה.

ה. בחסיסי. עיין תוס' דהיינו עדשים. וזה פלא דאין בהן חימוץ כלל. ועי' מה שדחק רש"ל.","199","","3941","True","True","False","","784","213.151.53.72","0","0","פסחים|מ ע"א",""),new Message("29467","29461","ל- ב.","31/07/13 10:31","כד אב","תשע"ג","10:31","יהודי_קדום","יישר כוח על הצ"ב שהעסיקה גם אותי בשבת ושלשום.
כי מדברי רש"י הק' כאן:
"שורן בחומץ. אם רואה שנופחות שורן בחומץ: וחומץ צומתן. אשטריינ''ב {אישטריינ''ט: מְצַמֵּק} בלע''ז ואינו מניחן להחמיץ: "

היה נראה ברור ללמוד "...ר' יוסי אומר שורן בחומץ וחומץ צומתן " שמדובר בניפוח ולא בביקוע ומשכך באמת לא שייך שת"ק יחלוק בדבר ועד לכך הוא הלשון "ר' יוסי אומר שורן בחומץ וחומץ צומתן" .

אבל מצד שני בלשון "ר' יוסי אומר שורן בחומץ וחומץ צומתן" כן אפשר לראות שחולק על ת"ק באפשרות שאף אם בשעת הלתיתה לא היה ביקוע של השעורים אוסרם ר' יוסי אלא אם מוסיפים חומץ לצמתן ודעה זו מחמירה מדעת ת"ק המתירן ללא תנאי כשלא היה ביקוע .

כבר כשחזרתי הביתה במוצש"ק בדקתי מה שלמדתי וראיתי שאפשר כך ואפשר לראות שר' יוסי דוקא מיקל! הנה כך:
לר' יוסי שרייה בחומץ מעכבת את החימוץ בניגוד לדעות האחרות שחומץ לא מצמית.
כך לפי ה"שפת אמת" (מובא להלן) מבוארים דברי שמואל בדף מא. ומשמע שר' יוסי לא בא להחמיר שצריך שרייה בחומץ בשעורים שלא נתבקעו:

שפת אמת מסכת פסחים דף מ.

ר' יוסי אומר שורן בחומץ לכאורה אפשר דלחומרא קאמר ר"י דגם בלא נתבקעו צריך לשרותן בחומץ מיהו מהא דדייקינן לקמן (מ"א) מדאמר שמואל אין הלכה כר"י דס"ל דחומץ לא צמית מוכח דהפי' שורן בחומץ הוא להקל גם בנתבקעו ומדלא סמך שמואל ע"ז מוכח דחומץ לא צמית ומשם מוכח נמי דטעמא דת"ק משום דחומץ לא צמית דבלא"ה הי' אפ"ל טעם הת"ק דנתבקע הוי סימן חימוץ ממש ובאמת ז"א כמ"ש רש"י דממהרים להחמיץ משמע דעדיין לא נתחמץ ממש רק דפליגי אי חומץ צמית:.

ועוד יש לבדוק הנ"ל ולהשלים.","233","","3941","True","True","False","","171","79.177.125.97","0","29461","פסחים|מ ע"א",""),new Message("29490","29467","ישר כח על השפ"א","01/08/13 22:24","כה אב","תשע"ג","22:24","המכריע","דומני שאין נידון שר' יוסי חולק שהרי אמרו שאין הלכה כמותו, ע"כ דפליג, השאלה רק היתה במה בדיוק הוא חולק.","199","","3940","True","True","False","","144","212.76.109.12","0","29461","פסחים|מ ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);