var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=29236;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("29236","0","כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת.","10/07/13 02:45","ג אב","תשע"ג","02:45","קותי","בעקבות פרשת מטות עלתה השאלה לגבי מקור הדין
"כל הנודרת - על דעת בעלה היא נודרת".
האם זאת קביעה הלכתית שרירותית שנגזרת מצורכי ההלכה כי אחרת יהיה בלאגן
(כמו ממון המוטל בספק יחלוקו)
האם זה נגזר מהזכות שלו להפר ולקיים
האם זה נגזר מהצורך שבין בני זוג יהיה אחד שיש לו את המילה האחרונה
האם זה נגזר מזכותו של הבעל לגרשה בעל כורחה והיא אינה חפצה להתגרש ממילא ברור שעל דעת בעלה היא נודרת
את הסברה האחרונה אני העליתי ולא נמצא לה תימוכין במפרשים
אולי יבוא עזרי מהפורום?","217","","3953","True","True","False","","755","79.181.212.139","0","0","שבת|מו ע"ב",""),new Message("29237","29236","שיערו חכמים בטבע רוב נשים","10/07/13 09:26","ג אב","תשע"ג","09:26","דוד כוכב","","125","","3953","False","True","False","","90","95.86.64.38","0","29236","שבת|מו ע"ב",""),new Message("29238","29236","ראה נא בר"ן נדרים","10/07/13 11:01","ג אב","תשע"ג","11:01","המכריע","דף עג: למטה.

עולה מדבריו שבעל מיפר רק בלשון מסויימת, ואינו יכול לומר הנדר לא על דעתי. הרי שאין זה כתנאי בעלמא, כאדם הנודר ואומר הריני נודר רק אם פלוני יסכים, שאז פלוני יכול להביע את אי הסכמתו בכל לשון שירצה.

מזה מסיק הר"ן שבכל מקרה זו גזירת הכתוב (אולי מא' הטעמים שהעלית), אבל התורה גזרה את זה רק כשקיים הרקע של על דעתו היא נודרת. רעיון זה הוא אמיתי בעצמותו. כל אשה התלויה בבעלה (ראה שם בסוגיא שתלוי בניזונית ממנו), מרצונה הטוב, אינה נודרת אלא אם בעלה יסכים. ירדה תורה לסוף דעתן של נשים שכך הן חשות. אלא שאין זה תנאי גמור שהיה קובע את הדין כאמור, אילולא גזרה זאת התורה (אולי בתוספת טעמים).

ראה שם עוד במסורת הש"ס רשימה מלאה של הסוגיות בהן מופיע כלל זה. בדרך כלל עיון בסוגיות, עלול להניב תובנות נוספות בגדר הנושא.","199","","3953","True","True","False","","211","213.151.53.72","0","29236","שבת|מו ע"ב",""),new Message("29241","29238","עוד בעניין הפרת בעל","10/07/13 17:49","ג אב","תשע"ג","17:49","ינון קליין","שמעתי פעם שאלה נחמדה.
אשה שבעלה גרשה מכאן ולאחר ל' יום על תנאי שלא תאכל איסור כל ל' יום, אותה אשה נדרה שלא תאכל מאכל פלוני והלכה ואכלה את אותו מאכל בתוך הל' יום, הבעל שמע על הנדר בתוך הל' יום, האם יכול להפר לה אותו?
אם יפר לה נמצא למפרע שלא אכלה איסור והרי היא מגורשת באותו זמן, אם לא יפר לה נמצא שאכלה איסור והגט בטל והרי היא נשואה ולמה לא יפר?","322","","3953","True","True","False","","78","164.138.114.137","0","29236","שבת|מו ע"ב",""),new Message("29256","29238","למרות האיחור אני מבקש לדון בעניין","11/07/13 22:18","ד אב","תשע"ג","22:18","קותי","למרות טרדות הזמן ופגעיו (בי"ח) עיינתי בר"ן וברא"ש
נראה שאין מנוס מלומר שעניין הנדרים נועד להסדיר התנהלות מסויימת בין בני אדם
ובין האדם לבין עצמו כי לא מדובר במצווה שיש לעשותה

ולכן נאלצה התורה להסדיר את העניין לפרטיו בין במפורש בין ברמז כי לא היינו עומדים על כך בעצמנו וגם ברור שאין העניין בכלל תנאי כדברי הר"ן

התורה קבעה שהבעל מפר וגם קבעה שחייב במזונותיה (שארה)
כך שלפי התורה אין קשר בין מזונות ובין ההפרה כי אינה חוששת שלא יזון.
וגם אין קשר לזכותו לגרשה בעל כורחה

הניסוח אין אשה נודרת אלא על דעת בעלה בא בלשון חכמים במקום "הפרה".
לאחר שחכמים קבעו סדרת חובות של האיש כלפי אשתו מזונות תחת מעשה ידיה (גם אם יש לה שתי ידיים שמאליות ) וכו' במצב החדש כאשר יש לבעל חובות כלפי אשתו ברור שאם יש לה שכל היא נודרת על דעת בעלה כדי שלא תצא מופסדת שהרי יכול לגרשה ובכך אינה חפצה

בניסוח "ירדה תורה לסוף דעתה של האשה וכו' " משמעו שלאשה דעה כל כך עמוקה שאנחנו לא יכולים להבין ומוציא את העניין מחוץ לדיון ההלכתי.

עכשיו נותר לראות האם הדיון הנ"ל מחזיק מים","217","","3952","True","True","False","","231","79.180.179.71","0","29236","שבת|מו ע"ב",""),new Message("29242","29241","אינה מגורשת כי הגט לא יכול לחול.","10/07/13 17:56","ג אב","תשע"ג","17:56","דוד כוכב","כך הכלל בסתירות מחזוריות - לא מתחילים את התהליך.","125","","3953","True","True","False","","103","95.86.64.38","0","29236","שבת|מו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);