var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28902;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","75"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","58"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","47")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28902","0","תורתך שעשועי - פסחים דף ג'","23/06/13 07:07","טו תמוז","תשע"ג","07:07","אלעד סטופל","תורתך שעשועי פסחים דף ג'

א. רבי יהודה בן בתירא: ראה בחתם סופר שהסביר את פשר הברכה שברכו את ריב"ב, ואמר כי בדומה לנאמר על יעקב אבינו "ויבוא יעקב שלם עיר שכם" ופירש רש"י שלם בממונו (שלא חיסר כלום מהדורון שנתן לעשו), בגופו (שנתרפא מצליעתו), שלם בתורתו (שלא שכח כלום ממה שלמד), כך בירכו את ריב"ב, שיהיה שלם בגופו (לפי אחד התירוצים בתוספות היה זקן ואינו יכול לעלות ברגל), שלם בממונו (שתהיה לו קרקע, וכפירוש השני בתוספות), שלם בתלמודו (שימשיך להפיץ תורתו במקום אחד ותשפיע במקום אחר).

ב. לגבי האיסור שעבר אותו ארמאי, נראה שעבר איסור גזל או איסור הונאה. ראה בתוס' ב"מ ע:, שגם הגויים מצויים על איסור הונאה. לגבי האיסור להאכיל גוי מקרבן פסח ראה במנחת חינוך מצוה יד.

ג. קצ"ע האמור בתוס' בקשר לריב"ב, שמי שגר בנציבין פטור מלעלות לרגל, שכן רק מי שגר בא"י חייב לעלות לרגל. ובירושלמי הביא טעם טעם לכך שנאמר "ולא יחמוד איש את ארצך בעלותך ליראות" וארץ העמים אינה "ארצך" אך קשה מהמשנה בתענית, שם נאמר שלא מתחילין לבקש על הגשמים עד שיגיע אחרון עולי הרגל לנהר פרת, ומשמע שגם מי שאינו מתגורר בא"י היה עולה לרגל, וכבר דנו בכך הראשונים.","282","","3975","True","True","False","","944","213.151.40.49","0","0","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28935","28902","יישר כח","23/06/13 23:36","טו תמוז","תשע"ג","23:36","המכריע","על ההערות היפות.
ההערות דלהלן באות רק כדי לייקר את הדברים ולהשתעשע בהן, שלא יהא הכותב כקול קורא במדבר.

א. אפשר להרחיב את המהלך שברכוהו שיהא שלם בתורתו למרות טומאת ארץ העמים, ואין תורה כתורת א"י.

ב. לכאורה אם שילם עבור מינויו מה גזל יש בזה.
ולכאורה אין כאן שום אונאה ג"כ.
ומצד בן נכר לא יאכל בו הוא דין על הישראל שלא להאכילו ואין זה ממצוות בן נח.
הן אמנם שעל כל איסור הוא נהרג, אבל לכאורה עדיין באמת צ"ב מה איסורו.

שו"ר בעלון מראה מקומות דהקוב"ש כתב מדין גזל שנמנה שלא כדין, והמנ"ח הוכיח כשיטת הסמ"ג דהוי איסור גם על העכו"ם, או גזל משום ממון גבוה יעוי"ש.

ג. עולי רגלים מעבר לנהר פרת לפנים משורת הדין הוא דעבדי.","199","","3975","True","True","False","","175","95.86.76.96","0","28902","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28940","28902","רש"י אומר שהוא נתן דמים אז איך גזל?","24/06/13 05:32","טז תמוז","תשע"ג","05:32","קותי","","217","","3974","False","True","False","","169","109.65.170.167","0","28902","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28942","28902","אולי התחייב מיתה כי למד תורה ?","24/06/13 06:19","טז תמוז","תשע"ג","06:19","קותי","תלמוד בבלי מסכת פסחים דף ג עמוד ב

ההוא ארמאה דהוה סליק ואכיל פסחים בירושלים, אמר, כתיב +שמות יב+ כל בן נכר לא יאכל בו, כל ערל לא יאכל בו ואנא הא קאכילנא משופרי שופרי.

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נט עמוד א

ואמר רבי יוחנן: נכרי שעוסק בתורה חייב מיתה, שנאמר +דברים ל"ג+ תורה צוה לנו משה מורשה - לנו מורשה ולא להם. - וליחשבה גבי שבע מצות! מאן דאמר מורשה - מיגזל קא גזיל לה, מאן דאמר מאורסה - דינו כנערה המאורסה, דבסקילה.

לפי רש"י ריב"ב עצמו היה צריך להורגו
רש"י מסכת פסחים דף ג עמוד ב

מי קא ספו לך - כלום נותנין לך מן האליה לאכול, אין נותנין לך אלא מן הכחוש שבו, ונתכוון להטעותו, לכשילך עוד ישאל מן האליה, וביד ר' יהודה בן בתירא לא היה להורגו.

האם היה צריך להורגו בגלל הודאת פיו שאכל קדשים או בגלל ששמע אותו לומד/למד תורה?","217","","3974","True","True","False","","239","109.65.170.167","0","28902","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28955","28902","קטלוהו לאותו ארמאה-כי פגע בכבוד ה'","24/06/13 09:51","טז תמוז","תשע"ג","09:51","amdavid","הגוי החצוף נכנס במרמה לבית המקדש,
כשעם ישראל בארצו וידן תקיפה,
בית המקדש במלוא תפארתו,
בעיצומו של חג חירותנו והיותנו לעם,
אוכל מקרבן שעליו הקפידה התורה במפורש שלא יאכלו גוי כדי להדגיש את לאומיותנו וייחודינו,
ודאי שראוי להורגו על חציפותו ועזותו.

זה חשבון מסוג אחר, לא שיקול רגיל מה בדיוק אכל מה בדיוק גנב.
יש פה פגיעה בכבוד ישראל שהוא כבוד ה'.

כמו שמצינו שגויים שבאים אפילו על עסקי קש ותבן (בעיר הסמוכה לספר) יוצאין (בשבת) על מנת להורגן (עירובין מה.)
(שם מוזכר חשש שאם יבואו לגנוב יבואו לרצוח מ"מ גם שם רואים את העיקרון של חוסר מידתיות בתגובה לכאורה)","175","","3974","True","True","False","","267","80.178.239.20","0","28902","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28947","28940","יעויין בברית יעקב או"ח י"ט","24/06/13 07:53","טז תמוז","תשע"ג","07:53","אלעד סטופל","שכתב שכיון שאותו ארמי ניסה להטעות וסברו שישראל הוא, אם כן מה שמינוהו על קרבן פסח בטעות היה המינוי ומכירה בטעות אינה מכירה "ומה שאכל מן הפסח הוי גזל".","282","","3974","True","True","False","","115","213.151.40.49","0","28902","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28952","28942","הודאת פיו היתה רק אצל ריב"ב","24/06/13 08:49","טז תמוז","תשע"ג","08:49","דוד כוכב","אלו שהרגוהו ראוהו בעצמם אוכל, וגם בדקוהו שהוא גוי.","125","","3974","True","True","False","","125","95.86.64.38","0","28902","פסחים|ג ע"א",""),new Message("28950","28947","האם זה ברור שאכל מקורבן פסח?","24/06/13 08:30","טז תמוז","תשע"ג","08:30","קותי","הרי לכל אחד הגיע כזית (כמדומני)

מדוע התפאר שהוא אוכל פסחים? בלשון רבים

אולי כוונתו שאכל מחגיגת י"ד ואכל יותר מאשר מחגיגה אחת

אולי זה גם מתרץ את קושית התוספות בקשר לאליה

כיצד יתכן שמינוהו בטעות? הרי הוא נתן דמים","217","","3974","True","True","False","","193","109.65.170.167","0","28902","פסחים|ג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82731);