var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2684;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","41"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2684","0","האם מותר להתגלח במכונת גילוח?","23/06/10 22:59","יא תמוז","תש"ע","22:59","דוד כוכב","על כך כאן","125","","5058","True","True","False","","1420","213.151.47.52","0","0","מכות|כא ע"א",""),new Message("2720","2684","ספק גדול לגבי היתר מכונות גילוח בימינו","27/06/10 09:26","טו תמוז","תש"ע","09:26","בתר ממוצע","בפיאות הראש חייבים להשאיר שערות בשיעור שיוכלו לכופפם, וזה בגודל חצי ס``מ. ובדרך כלל במכונת תספורת הפלסטיק מס` 2 משאיר שערות בגודל 6 מ``מ. אסור מן התורה לגלח הזקן בתער, ומה שמותר הוא רק מכונת תספורת שמרגישים בהעברת היד, את עוקצי השערות לאחרי התספורת.

במכונת תספורת יש להקפיד שהסכין הנע תהיה כלפי חוץ, וסכין הנח על הפנים, באופן שהברזל המחתך לא תיגע בבשר.

ויותר טוב להוריד את הזקן רק עם משחה ללא גילוח. וכמובן שיותר טוב להשאיר את צלם האלוקים ולא לנגוע בזקן. מומלץ לכל מורידי הזקן לרכוש את הספר הנפלא ``פאת זקנך - הלכה למעשה``, ושם ישנו פירוט עם תמונות מבוארות טוב מאוד בכל פרטי הלכות תספורת הזקן.

המחבר אברהם חיים עדס שליט``א","138","","5054","True","True","False","","358","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2800","2684","התבלבלתי לגמרי, אולי כבודו יוכל להסביר?","30/06/10 08:51","יח תמוז","תש"ע","08:51","שאינו יודע לשאול","נראה לי שהתערבבו כאן 2 נושאים, ולכן אשמח לדעת מי נגד מי...

(1) האם בכלל מותר לגעת בשער הזקן [והבנתי שמשמע מהזוהר שאין לגעת כלל בשער הזקן, אף לא במספריים או במשחה].

(2) בהנחה שמותר לגעת בשער הזקן - האם מכונות הגילוח של ימינו עומדות בתקן הכשרות או לא (היינו: האם הם עושות השחתה או גילוח כשר).

מכיוון שכל התגובות כאן נכתבו במעורבב, אשמח לתמצות הדעות השונות החולקות (ומכיוון שכבר עלו בפורום זה דעות חולקות, אז לכו"ע מותר לציין ולסכם את הדעות החולקות, כולל הדחויות)

בנוסף: עמדת מכון צומ"ת הוזכרה כאן, אבל אשמח לדעת גם מה עמדת המכון המדעי הטכנולוגי להלכה שבראשות הרב הלפרין בנוגע למכונות גילוח של ימינו.","48","","5051","True","True","False","","367","77.127.13.239","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2808","2684","עוד דיונים בנושא","30/06/10 13:58","יח תמוז","תש"ע","13:58","לינקוש","בפורום בחדרי חרדים","58","","5051","True","True","False","","135","77.127.13.239","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2834","2684","כעת עלה מאמר בנושא לפורטל","01/07/10 17:05","יט תמוז","תש"ע","17:05","מנהל האתר","כידוע, מאמרים רבים עולים לאתר באיחור של מספר ימים (עקב מגבלות שונות).

כעת עלה לפורטל מאמרו השבועי של הרב ירון בן דוד בנושא זה.

הרב ירון מוסר שנעזר בחלק מהמקורות שבאשכול זה שבפורום - ותודה לגולשים!

ובקשה חשובה:
למרות שהנושא נדוש כאן וכנראה מוצה היטב, אם מישהו מתכנן להגיב, נראה לנכון שיאמץ את המלצתו של "שאינו יודע לשאול" - "דברי חכמים בנחת נשמעים".","1","","5050","True","True","False","","225","77.126.82.102","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2723","2720","מה המקור לנתון שציינת? ושאלות נוספות","27/06/10 09:39","טו תמוז","תש"ע","09:39","שאינו יודע לשאול","מה המקור לכך ש: "בפיאות הראש חייבים להשאיר שערות בשיעור שיוכלו לכופפם, וזה בגודל חצי ס"מ"?

ולגבי המשך דבריך - לא מובן: 6 מ"מ זה יותר מחצי סנטימטר, לא?

ולגבי המשך דבריך - "במכונת תספורת יש להקפיד שהסכין הנע תהיה כלפי חוץ, וסכין הנח על הפנים, באופן שהברזל המחתך לא תיגע בבשר." - מה המקור לכך? שמעתי פעם שכך חידש הרב שבתאי רפפורט הכהן (חתנו של הרב טנדלר שהוא חתנו של הגר"מ פיינשטיין) - אך האם מקובל על כו"ע?

ובכלל - שמעתי שמכון צומ"ת מתיר להתגלח במכונת גילוח, לא?

לכן - מי הם האוסרים ומה נימוקיהם?","48","","5054","True","True","False","","275","84.228.227.23","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2754","2723","ברמב"ם הלכות נזירות ה, יא","28/06/10 13:51","טז תמוז","תש"ע","13:51","דוד כוכב",""ואם הניח ממנו כדי לכוף ראשה לעיקרה אינו לוקה שאין זה כעין תער".

רבו הפוסקים האוסרים להתגלח במכונת גילוח. ביניהם החפץ חיים בעל המשנה ברורה.

הנימוק,
לא לחינם הבדל השמות בין מכונת גילוח לבין מכונת תספורת.
מכונת גילוח בפועל 'משחיתה' את הזקן.
ראה בהודעה שבראש האשכול.","125","","5053","True","True","False","","142","212.76.110.207","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2760","2754","רבו הפוסקים המתירים להתגלח במכונת גילוח","28/06/10 20:06","טז תמוז","תש"ע","20:06","Almuaddib","והיתרם יש לו על מה שיתבסס, וכל הרוצה לפסול את פסיקתם, יתכבד ויתמודד עם נימוקיהם, ולא בדרך של הבאת הלכה מהרמב"ם בהלכות נזירות, אך השמטת ההלכה בשו"ע יו"ד קפא,י; או בשמים ראש סימן יח'.

אגב, היכן אוסר החפץ חיים להתגלח במכונת גילוח חשמלית? הואיל והחפץ-חיים נלב"ע לא הרבה אחרי המצאת מכונת הגילוח החשמלית, ואת המשנה ברורה והליקוטי הלכות הוציא כעשרים שנה לפני המצאה זו, מסקרן אותי לדעת היכן אסר זאת.

יש הטוענים כי מה שאסר הח"ח היה מה שהיה בזמנו, שכמובן לא היה חשמלי, אלא מה שמכונה Safety Razor - ודבר זה הוא תער לכל דבר, רק שנמצא בצורה שמגינה על הידיים מפציעה.","107","","5053","True","True","False","","192","87.68.26.19","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2761","2760","Almuaddib ניחמתנו Almuaddib ניחמתנו","28/06/10 21:05","טז תמוז","תש"ע","21:05","לינקוש","
","58","","5053","True","True","False","","180","77.126.35.164","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2765","2760","תשובה","28/06/10 22:52","טז תמוז","תש"ע","22:52","דוד כוכב","עיין היטב בנאמר לעיל.
הרמב"ם בהלכות נזירות היה תשובה לשאלה היכן נפסק שאורך השערות הנקרא "כעין תער" הוא כדי לכוף ראשה לעיקרה.

באשר להתמודדות עם נימוקיהם, על כך עוסקת ההודעה שבראש האשכול.
לינקוש בונה עליך איפא שתמצא דחיה לראיה שם. אחרת הוא יצטרך לעבור לכל הפחות לגילוח במשחת "משעי" .

את דברי החפץ חיים לא ראיתי בפנים אלא שמעתי מהגרז"ן.

והנה ציטוטים לדבריו:
שו"ת מנחת יצחק חלק ז סימן סג ד"ה הנה כ"מ:
"והגאון החפץ חיים ז"ל בספרו ליקוטי הלכות (פ"ג דמכות) שהבאתי בספרי שם בסוף התשובה, כתב במאשינקע /במכונה/ החדשה שמספרין בם (היינו מה שקורין אל וכ"ש חצי אל) שעובר על מש"כ בתורה ופאת זקנם לא יגלחו עיין שם, ומה נענה להמכונות שבימינו הנ"ל שעולים כמה וכמה מדרגות יותר בגלוחם עם השחתם".

מודעה שהועתקה לרשת:
הן מודעת לכל דבר פירצת מכונות הגילוח, אשר אסרוהו רבותינו גדולי הדור, מרן החפץ חיים זצ"ל, ומרן החזו"א זצ"ל, וזה אפילו במכונות שבימיהם אשר מאז כבר עברו המכונות שכלוליםרבים, וגרועות הרבה יותר. וכן הורו מרן בעל קהילות יעקב זצ"ל ומרן הגרא"מ שך זצ"ל, בשם מרן החזו"א שהיה אוסר בכל מכונה כתער ממש, כי בתוה"ק לא נכתב תער אלא "לא תשחית", וכל גילוח שיש בו השחתה אסור כמבואר במכות כא. וברמב"ם פי"ב מעכו"ם. ולכן כל המכונות המגלחות למישעי אפי´ רק בשתי שערות, הן בכלל איסור "לא תשחית פאת זקנך". וכמובן דאף על כל ראשי הישיבות הקדושות לעמוד בפרץ ושלא להרשות הכנסת מכונות גילוח היכולות לגלח למישעי, וא´ המקיף וא´ הניקף במשמע, ומצוה גדולה ללמוד בספרו של רבינו החפץ חיים זצוק"ל "תפארת אדם" שנוסד על חיזוק שמירת איסור זה, ובו מבאר שכר גודל המקיימה בזה ובבא.

יוסף שלו´ אלישיב
א.י.ל שטיינמן
מיכל יהודה ליפקוביץ´
נסים קרליץ
חיים קניבסקי","125","","5053","True","True","False","","180","212.76.110.207","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2763","2761",""מכונות גילוח" באתר של מכון צומת","28/06/10 22:03","טז תמוז","תש"ע","22:03","איתן","להלן קישור לחיפוש "מכונות גילוח" באתר של מכון צומת. נותן שבע תוצאות רק באתר שלהם, קראו והוסיפו דעת.
הגולשים מוזמנים להוסיף קישורים המציגים דעות נוספות, תומכות או מתנגדות.","123","","5053","True","True","False","","328","213.151.36.29","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2775","2761","לינקוש ממתי Almuaddib ניהיה רב פוסק ?","29/06/10 10:23","יז תמוז","תש"ע","10:23","בתר ממוצע","על זה נאמר צרת רבים נחמת טפשים - מי שיש לו או צר לו מהדרת הפנים שלו מחפש כל מיני הסברים וחידושים להתיר לו את צרתו - פשוט כואב לראות את השמחה לריק!","138","","5052","True","True","False","","222","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2768","2765","כמה הערות:","29/06/10 08:28","יז תמוז","תש"ע","08:28","Almuaddib","1.
מאז שבעוונותינו חרב בית המקדש, ניטלה הנבואה מעם ישראל, ויש האומרים שניתנה למי שניתנה.

דומני כי שגגה נפלה בדברי בעל המנחת יצחק, וכן בדברי הגרז"ן, ומי יודע מי עוד לא הבין את דברי רבינו החפץ חיים, בשל טעות פשוטה שקל לטעות בה - ייחוס ימינו שלנו לתקופתו שלו.

ואסביר את דברי:

בעל המנחת יצחק, וכמוהו רבים אחרים, מצטטים את דברי החפץ-חיים מספרו "ליקוטי הלכות". ספר זה יצא שנים רבות לפני פטירתו של החפץ חיים, בשנת התרצ"ג.

מכונת הגילוח החשמלית הראשונה - הראשונה הפועלת לפי אותן עקרונות שמפורטים במאמרים של מכון צומת - יצאה לאויר העולם בפעם הראשונה בשנת תרפ"ט, בארצות הברית, מתחת ידיו של הממציא שיק.

מאחר וספרו של הח"ח יצא שנים רבות לפני כן, אי אפשר להמשיך ולקרוא את דבריו כאילו עסקו במכונת הגילוח המוכרת לנו, משום שזו לא היתה קיימת עדיין. הואיל והח"ח מדבר על מכונה חדשה המוכרת לשומעי לקחו, לא ניתן לייחס את דבריו למכונה שיצאה לשוק כעשרים שנה מאוחר יותר.

דומני כי בשל שיתוף השם בלבד - "מכונה" - שגו כל כך הרבה בהבנת דבריו של הח"ח. יתכן כי כוונתו היתה למכונת גילוח מכנית שהיתה בזמנו, אולי מעין זו.


2.
פאשקעווילים, כפי שנוכחנו כולנו לבושתינו עם פרסום מודעות התמיכה באליאור חן, לא בהכרח נחתמים על ידי מי שכתוב שחתם עליהם, ואכמ"ל.
המודעה שהבאת מהרשת, אינה אלא חזרה על דברי המנחת יצחק, ושוב - הבאת ההלכה בשם החפץ חיים, שכפי שהסברתי לעיל - לא היתה יכול לקבוע הלכה בעניין מכונה שטרם היתה קיימת אז.


3.
אף בעל המנחת יצחק עצמו, שכפי שהראית לעיל לא התיר שימוש במכונות גילוח כלשהן, לא נמנע מלצטט את דברי הגרפ"צ פרנק שהתיר גילוח במכונת גילוח חשמלית (עיין במנחת יצחק ח"ד סימן קי"ג).


והנוהגים להתגלח במכונות גילוח חשמליות, יש להם אילנות גבוהים רבים לתלות בהם את מנהגם, שרבו המתירים, אף כי הקפדת לא להזכיר אף אחד מהם. דומני כי בהקפדתך להציג צד אחד בלבד של המחלוקת ההלכתית האמורה, נמצאת אולי מוביל לקטרוג - שאחרים ייראו אנשים ירא"ש מתגלחים, ויבואו לחשוב שאלו עוברים על איסורי תורה ממש. ולכן נלע"ד שיש לציין - לכל הפחות בקיצור - כי יש גם פוסקים שפסקו אחרת.","107","","5052","True","True","False","","243","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2772","2768","חשיבות הזקן","29/06/10 10:18","יז תמוז","תש"ע","10:18","בתר ממוצע","נראה לי כי מי שרוצה להתיר תמיד ימצא פתח כיצד לעשות זאת. אני לא בא לקטרג אלא להזהיר על חשיבות הנושא במיוחד בדורונו שיש נטייה יותר ויותר להגרר אחר הרחוב.
אדם ירא שמים זה אומר שהוא נזהר מעבירה או ספק עבירה דקה מו הדקה לגבי הזקן כבר אמר הבבא סאלי זצ"ל "לא יוכל להיות שאדם המגלח את זקנו (או נראה כך) יכול להיות ירא שמים אמיתי"

כמה נקודות נוספות לדיון:

* בבא מציעא פד. "והאמר מר שופריה דרב כהנא מעין שופריה דרבי אבהו שופריה דר' אבהו מעין שופריה דיעקב אבינו שופריה דיעקב אבינו מעין שופריה דאדם הראשון ואילו ר' יוחנן לא קא חשיב ליה שאני ר' יוחנן דהדרת פנים לא הויא ליה"
זקן זה הדרת פנים ובניגוד לדעת הרחוב זה יפה!

* מה ליהודי להראות כ"גלח" - כמרים. היום זו אופנה לגלח קצוץ את הראש בשווה לזקן.

* עפ"י הקבלה ישנו איסור חמור לגעת בזקן "עד כדי שהוא נחשב הצינור דרכו יורד השפע לאדם, הוא מכונה בזוהר "הזקן הקדוש" דרכו יורד השפע, ישנם תיקונים רבים בזוהר בנושא הזה.

* חסידות חב"ד הוציאה קונטרסים שלמים בנושא חשיבות הזקן.

***************************
*** האם ראית אחד מגדולי ישראל בעבר או בהווה ללא זקן??!! לאן הגענו!!!
*** קראתי מה שכתוב במכון צומת "המכשירים" של מכונות הגילוח כולל צילומי הוידיאו של כיצד פועלת מכונת הגילוח לא ברור לי איזה "אילנות גבוהים רבים" אתה נתלה בלי לחלוק על כבודם זה ספק אחד גדול נשאר בעיני.
*** גדולי ישראל מכל החוגים כולם עם זקן...

קצרה היריעה להכיל את כל המקורות הרבים מאד בנושא חשיבות הזקן ולכן תמה וכואב אני מאד על המצב כיום.","138","","5052","True","True","False","","571","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2788","2768","תגובות","29/06/10 21:17","יז תמוז","תש"ע","21:17","דוד כוכב","אין פה קשר לנבואה.

אין להשוות חתימה על בקשת תרומה, כאלו שמובאות רבות מאוד בפניהם, לבין חוות דעת הלכתית שבודאי הם מודעים לה היטב.
ביקשת מקור לדברי הח"ח, אז הבאתי שכולם אומרים כך בשמו. ובכל אופן זה לא הענין,
וגם לו לא היה אומר הח"ח כך, הפסיקה מתבססת על הראיות ההלכתיות.

הסברה שהביא המנחת יצחק בשם הגרצ"פ פרנק זו בדיוק הסברה שהבאתי בתחילה, והבאתי ראיה נגדה, בהודעה שבראש הפורום.

כתבת:
"נלע"ד שיש לציין - לכל הפחות בקיצור - כי יש גם פוסקים שפסקו אחרת".
מניין? יש מקור?
אני שמעתי דוקא את ההיפך, שהעירו לראי"ה שעל נושא שהוא כתב עליו תשובה, הוא לא הביא את דברי רע"א כמדומני. והוא ענה שבכוונה השמיטו, כי הוא לא מסכים עמו. הרי שדוקא מהכבוד לא להביא ולהתנגח.
בהחלט לדעת האוסרים, מי שמתגלח, גם אם הוא ירא שמים הוא עובר על חמשה איסורי תורה ממש.
איפה נמצא שלא ראוי לחוות דעת שאסור לעשות דבר מה, כי זה 'אולי מוביל לקטרוג' על מי שאינו עושה כן?

בכל אופן, לא מניתי לא את המתירים ולא את האוסרים, להוציא את הח"ח שיש יחוד בהבאתו. אלא כתבתי: "וכך פסקו... ופוסקים רבים", "רבו הפוסקים האוסרים", ובעל אוזן מבין שיש גם חולקים, וגם הדבר ידוע.

כל זה תגובות לנאמר. אבל לכל זה אין חשיבות רבה.
קיימת בעיה של נטיה להפוך דיונים הלכתיים לסוגיות 'פוליטיות', כמו שעוללו למשל להלכות שביעית.
הדיון צריך להתרכז רק בגוף הראיה.

מי שברור לו מהסוגיה דלעיל שהדבר אסור, אסור לו מהתורה להתגלח במכונה.
מי שמצא תשובה נכונה לראיה דלעיל, והוא משוכנע בנכונותה, מותר לו.
מי שאינו בר אוריין ללמוד את הסוגיה, ואינו יודע מי מהרבנים צודק, זהו עבורו ספק איסור תורה. וספיקא דאורייתא לחומרא.
מה הדין במי שיש לו רב במקומו שהוא רגיל לשאול אותו?
האם שייך 'פוק חזי' במקום שאין מנהג אחיד ברור?
ואידך זיל גמור.","125","","5052","True","True","False","","131","212.76.110.207","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2776","2772","הגם אתה במקטרגים?","29/06/10 11:26","יז תמוז","תש"ע","11:26","Almuaddib","כדי לא לגרום לך לצער, לא אמנה כאן רשימה של אנשים שלא היית רוצה להיחשב כמי שקיטרג עליהם.

ברמז רק אזכיר כי המנהג בליטא היה שונה מאשר במקומות אחרים, וד"ל ואכמ"ל.



לגבי הערותיך על הקבלה, די אם נזכיר כי אין פוסקים הלכה מהזוהר, וכי בחוגים רבים ההתייחסות למנהגים שמקורם בקבלה היא שונה מזו שאליה אתה מרמז. בשולי דברי אלו אומר כי לא זכור לי שמצאתי בשו"ע מצווה לגדל זקן. שמא תחכימני היכן מצווה היהודי לגדל זקן?


לגבי "אילנות גבוהים", אם קראת את דברי לעיל, יכולת למצוא כמה מהם. תמה אני על מי שמזלזל מבלי משים בגדולים מדורות שונים.","107","","5052","True","True","False","","268","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2777","2776","תפסיק עם השמצות תתיחס למה שכתבתי","29/06/10 12:01","יז תמוז","תש"ע","12:01","בתר ממוצע","ככה זה שאמת כואבת...

ולשאלתך:
שולחן ערוך יורה דעה סימן קפא
יא -פאות הזקן הם ה', ורבו בהם הדעות, לפיכך ירא שמים יצא את כולם ולא יעביר תער על כל זקנו כלל.ואפילו תחת הגרון [=משום לא ילבש]) (ב"י בשם אגרת ר"י וסמ"ג).

באתי להזהיר וזה מצוה לפרסם שהדבר לא כזה "חלק" כפי שאתה מצייר אותו ולראיה המציאות בשטח שום מאותם גדולים שציינת לא הקל על עצמו - מעניין למה....","138","","5052","True","True","False","","247","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2778","2777","האם קראת את שהבאת לכאן?","29/06/10 12:10","יז תמוז","תש"ע","12:10","Almuaddib","חוששני שאתה צועק, אך אינך קורא.

הנה, מדברים שהבאת אתה, עולה במפורש כי יש איסור להעביר תער, אך אין מוזכרת מצוה לגדל זקן. ובידוע, שהרי על גילוח בסם או במספרים, אין עוררין שאין איסור כלל.

מדבריך, בהם אתה קובע כי אם מישהו מגולח הרי אינו מגדולי ישראל, אתה מבזה תלמידי חכמים רבים.

המנהג בליטא, בהונגריה ובעוד מקומות, היה כי הבחורים היו מגולחים עד לאחר חתונתם. יש תמונות רבות של גדולים ורבים שאינם מגודלי זקן. את מי מהם אתה מתכוון להוקיע?","107","","5052","True","True","False","","179","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2779","2778","הבנת הנקרא","29/06/10 12:19","יז תמוז","תש"ע","12:19","בתר ממוצע","מכלל לאו אתה שומע הן ולכן כולם גדלו זקן.
אין עוררים על גלוח בסם או במספרים - נא לדייק זה רק לפי הפשטנים כפי שציינתי.

אני לא קבעתי מי גדולי ישראל אני רק צופה בהם ומה שאני מכיר שכולם עם זקן.
עברת מגדולי ישראל לתלמידי חכמים - יש פער גדול ביניהם
מה לעשות יראת שמים זה מעל הסטנדרט ועל זה כבר כתבתי.

אני מתכווין להוקיע דעות זרות של ימינו וההדמות לרחוב מה שהנוער בימינו מתלבט כל כך ומתקשה.

לצערי שוב אתה לא מתייחס לדברי ובורח לכל מיני פינות - לא התייחסת כהוא זה לכל מה שציינתי בנושא חשיבות הזקן.","138","","5052","True","True","False","","241","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2785","2779","חוששני שאתה חוטא בלה"ר","29/06/10 20:30","יז תמוז","תש"ע","20:30","Almuaddib","לגבי שאר הטעויות שבדבריך, כבר פירטתי אותן לעייפה, ואלמלא דמסתפינא לכתוש בין הריפות, אולי הייתי מנסה שוב.","107","","5052","True","True","False","","191","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2796","2785","כל הפוסל במומו פוסל","30/06/10 08:28","יח תמוז","תש"ע","08:28","בתר ממוצע","אתה מומחה בלהוציא דברים מהקשרם

תלמד חפץ חיים ישר והפוך לפני שאתה אומר דברים עלי....","138","","5051","True","True","False","","211","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2792","2788","ועדיין, אין ספק שטועים המייחסים לח"ח","29/06/10 22:42","יז תמוז","תש"ע","22:42","Almuaddib","דברים שלא יכול היה לכתוב.


הדיון ההלכתי אינו פוליטי, הוא דיון הלכתי.


כשאתה קובע - בלי פקפוק - כי ההלכה היא דבר מסויים, שאתה יודע יפה מאד כי יש רבים שאינם נוהגים כשיטתך, הרי שהקוראים דבריך יתחלקו לכמה סוגים. חלקם, שאינם יודעים כי גדולים וחשובים התירו, יבואו לחשוב רעה על שכניהם, על רבנים, על גדולי עולם של דורות קודמים. שהרי כל אחד יכול למצוא בספרים על תולדות הישיבות, את תמונותיהם של בעלי תריסין בשנות בחרותם, כשהם מגולחים. אם רק את שיטתך יקרא הקורא, מה יבוא לחשוב על אלו? שבבחרותם נהגו באיסורי תורה, וכשבגרו חזרו בתשובה?

והלוא אתה יודע שהרב פרנק, והראי"ה קוק, והרב פיינשטיין, ועוד רבים אחרים, התירו שימוש במכונת גילוח חשמלית. והלוא עיניים בראשו של התלמיד, הרואה את חתנו של הרב מבריסק באין חתימת זקן לסנטרו. מה יבואו לחשוב עליהם?

ראה ולמד מבעל המנחת יצחק, שאע"פ שסבר כפי סבר, לא נמנע מלהפך בזכותם של אלו שנוהגים דבר - שלשיטתו אסור בתכלית האיסור - שהם הולכים לשיטת הרב פרנק, ועל כן יש להם עלי מי שיסמכו. וכי לא ראוי המנחת יצחק ללמוד ממנו מעשה רב?","107","","5052","True","True","False","","155","77.124.153.2","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2797","2788","יישר כח","30/06/10 08:28","יח תמוז","תש"ע","08:28","בתר ממוצע","","138","","5051","False","True","False","","184","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2793","2792","האם תאמר כך גם על עליה לא"י?","29/06/10 23:48","יז תמוז","תש"ע","23:48","דוד כוכב","האם על בעל ספר אם הבנים שמחה להדגיש שאף שקי"ל שדברי ר"ח בתוספות הם דברי תלמיד טועה (ע' פת"ש אה"ע סימן עה), בכל זאת קיימות דעות חולקות ורבים הגדולים שנהגו כן, ויש להקל להשאר באירופה ולא להוציא לעז על גדולים ח"ו?

למד שוב את עצם הסוגיה, ואולי תשתכנע שעל סמך ראיה זו ניתן לקבוע כמי הלכה.
ומאי דהוה הוה, ומעתה ראוי לאלו שלא נוהגים על פי הקבלה לדקדק להשתמש רק במכונת תספורת או במשחה.

דברים רבים נהגו בדורות מסוימים, ולאחר זמן נימנו וגמרו לנהוג אחרת.
למשל ענין פרוזבול שהיה פרוץ ולא נעשה כלל במשך דורות רבים במקומות רבים, וכבר הרא"ש צווח על כך. וניתנו תירוצים רבים והגר"א דחה את כולם.
והיום כו"ע קי"ל שאין להקל.","125","","5052","True","True","False","","145","212.76.110.207","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2799","2792","תגובה","30/06/10 08:50","יח תמוז","תש"ע","08:50","בתר ממוצע",""אין ספק שטועים המיחסים לחפץ חיים" - לכבודו מותר להוציא לעז על גדולי עולם באמירה חדה וברורה "אין ספק" מאיפה העזות פנים הזאת וכי בגלל שעשית מחקר עם תמונות מהאינטרנט על מכונות גילוח אתה פוסל לחלוטין את כל גדולי העולם שמצטטים את החפץ חיים ואומר עליהם "אין ספק שהם טועים" - אני מוחה על דבריך!!!

מעניין שכל הגדולים שציינת שהתירו (הרב פרנק, והראי"ה קוק, והרב פיינשטיין) לא התגלחו בעצמם.

אתה באמת לא חושש לכבודו של חתנו של הרב מבריסק....

אני עדין לא רואה התיחסות הולמת אלא רק פוגעת בצד השני של אלו המגדלים זקן ועל זה קמה צעקתי.במקום לשבח ולתת דוגמא לדור הצעיר אתה מתריס ומתריס...

אתה בכל דבריך אוחז בקרנות המזבח ל"החליק" את עניין הגילוח בהצטדקות מופלאה של להסתתר אחרי "מה יגידו על אלו שראו אותם מגולחים"....

וכשאני עונה לך אתה בורח כל פעם לכיון אחר "לשון הרע" "מקטרג" - אני מתחיל לחשוב שאני מתדיין כאן עם ילד קטן....

לצערי זה המקרה השני שבו אני מציג דעה שונה ואתה רק מתנפל ומתקיף באמירות מיותרות שלא תורמות.

כפי שאמר הרב כוכב יש שני צדדים הציבור צריך לשמוע את שניהם תפסיק לסתום פיות","138","","5051","True","True","False","","218","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2805","2793","מצאת מקום חרפתי המלך","30/06/10 12:00","יח תמוז","תש"ע","12:00","Almuaddib","","107","","5051","False","True","False","","124","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2801","2799","דברי חכמים בנחת נשמעים","30/06/10 08:59","יח תמוז","תש"ע","08:59","שאינו יודע לשאול","רציתי לציין שקצת צורמת לי צורת ההתבטאות של חלק מהגולשים.
אמנם מדובר ב"ריתחא דאורייתא", אך בכל זאת, דומני שראוי לנקוט בלשון מכובדת ומכבדת.
אני לא מכיר את הגולשים שכאן, אך ניכר שמדובר בת"ח בעלי חכמה ויראה.

אינני מכיר את Almuaddib אך ניכר מכתיבתו שמדובר בת"ח מופלג, ולכן גם אם אתה - "בתר ממוצע" (שגם ניכר כת"ח ובקי) - חולק ופגוע ממנו, הרי שראוי להעביר על מידותיך ולהתייחס בכבוד, לכל אדם, ובפרט לת"ח. [ואנא - אל תגרור אותי ל"מי התחיל ראשון", כי באמת לא עקבתי בעיון אחרי כל השתלשלות הודעותיכם בפורום החשוב הזה, ובהחלט פנייתי זו מופנית גם לAlmuaddib וליתר החברים].
הפורום פה, שזכיתי להיות מהראשונים הפעילים בו, לא גלש עד כה לפסים אישיים, וראוי שכך ימשיך להיות, ובניגוד לכל מיני פורומים אחרים ל"ע.","48","","5051","True","True","False","","205","77.127.13.239","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2804","2800","על קצה המזלג, רק לגבי שאלותיך:","30/06/10 11:57","יח תמוז","תש"ע","11:57","Almuaddib","ראשית, דברים אלו אינם בבחינת פסיקת הלכה, אלא רק דיון תיאורטי. פסיקת הלכה - אם שאלה לך - אתה צריך לקבל ממי שהוא רבך, או אחד מרבותיך.

ולגבי שאלותיך:

1.
אין ספק שהזקן הוא מנהג יהודי, סימן יהודי, מאפיין של יהודים וכו'.
מנגד, אין חובה הלכתית לגדל זקן. לו יצוייר, למשל, שזקנו של מישהו לא יצמח אלא אם יעשה פעולות מסויימות, לענ"ד, אין הוא צריך לפעול כדי לגרום לו לצמוח.

לגבי אמירות מהזהר, יש לזכור שהלכה פוסקים מהרמב"ם, מהשו"ע ומספרי ההלכה, לא מהזהר. הזהר אינו ספר הלכה, ודברים רבים הכתובים בו אינם הלכה, אלא הנהגה וכד'. ניתן להשוות זאת, למשל, להפרש שבין דין כיסוי ראש לאשה בהלכה, לבין המצויין בזהר. פעמים רבות מה שאנו רואים בזהר זו הצבת "הרף העליון" - המקום שאליו יש לשאוף - לדעת רשב"י - אך לא מה שהתקבל להלכה.


2.
את שאלתך זו יש לחלק לשני חלקים:
א: האם מותר, בכלל, להתגלח במכונה חשמלית. שאלה זו, כפי שראית למעלה, שנויה במחלוקת. יש פוסקים שהתירו ויש שאסרו. לא מעט מהמתירים מגדלים בעצמם זקן, ולא תמיד ברור האם הם החמירו על עצמם מבחינה הלכתית, או שהם עושים זאת כהנהגה - כי כך מנהגם של תלמידי חכמים שבישראל, להיות מגודלי זקן.
במחלוקות, על האדם לנהוג כמנהג אבותיו, או לשאול את רבותיו, ובכלל - לעשות כפי שנוהגים בכל שאלה הלכתית - לשאול רב. יש להזהר זהירות יתירה מהסקת מסקנות הלכתית מדיון אנונימי באינטרנט, בו אין לקורא שמץ של מושג מיהו הכותב, האם מדובר באדם ירא שמים או שמא בנער שטרם יבש החלב משפתיו.
ב: לגבי מכונות הגילוח הקיימות בימינו, כאן צריך להזהר מאד. אדם בדרך כלל מכיר את שלפניו, ושאלתך כללית. אם אתה מעוניין לשאול שאלה לגבי מכונה ספציפית, אתה יכול לקחת אותה אל הרב, ולהראות לו אותה. הואיל והעקרון ההלכתי לפיו אלו שמתירים מתירים פשוט למדי, הרב לא צריך להיות מהנדס מכונות כדי לפתוח את המכונה ולראות את מיקום הלהבים ומיקום הרשת. שוב, מסוכן לתת כאן תשובה כללית, כי בחסדי ה' המצאות חדשות לבקרים מקילות על חיינו, ויתכן כי בין אלו תהיה מכונה שאין חולק שדינה יהיה כתער ממש, והיא אסורה לגמרי.

לגבי המכון של הרב הלפרין, מדוע לא תנסה לשלוח שאלה ישירות אליהם?","107","","5051","True","True","False","","160","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2802","2801","תגובה","30/06/10 10:13","יח תמוז","תש"ע","10:13","בתר ממוצע","על כבודי אני מוחל, על כבוד התורה אני צועק

אני לא ת"ח ולא בקי ואין ספק שדברים צריכים להאמר בנחת בכל מקרה סתימת פיות ע"י סיסמאות (מקטרג, לשון הרע) אכן לא ראויה

מיום שהוקם הפורום צפיתי בו מהצד ולא הגבתי בגלל חשש ממקרים כאלו.

לאחר חשיבה מחדש ועצם הימים בו אנו נמצאים וכדי לא להרבות מחלוקת אני מודיע בצער על פרשתי מהפורום כשותף פעיל שעונה על תגובות.

מחילה לכל מי שנפגע ממני בישירות או בעקיפין","138","","5051","True","True","False","","373","193.27.93.1","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2828","2802","קריאה ובקשה","01/07/10 00:54","יט תמוז","תש"ע","00:54","דוד כוכב","בתר ממוצע,
אני קורא לך שלא לחדול מלהגיב בפורום!
אמנם אתה צודק שחובה מהתורה להמנע בתגובות מכל גרימת צער ליהודי (הונאת דברים), ועוד יותר מלשון הרע והלבנת פנים (שהיא ברבים, בפורום). ושקשה בפורום שלא להגרר (יותר קל מבפנים אל פנים, ב"ה. ניתן לשקול ולהגיה לפני הלחיצה על ההדק "שליחת הודעה". ועל כך אני מודה תכופות לה'. ולמקים הפורום).

הודעותיך משפיעות תורמות וחשובות.
ראה למשל, אלמואדיב קיבל וכתב כדבריך, שהזקן הוא מנהג יהודי, סימן יהודי, מאפיין של יהודים, המקום שאליו יש לשאוף...
ודוקא עכשיו לפרוש?

ואם כלה ונחרצה זאת מעמך, לכל היותר פרוש רק ב"עצם הימים בם אנו נמצאים" כדבריך. ימי בין המצרים, כאשר השטן מקטרג והיצר מרקד.

אני גם ממליץ,
שלא רק להבא,
אלא גם לשעבר,
כל מי שחושש שיש בדבריו משפט או ביטוי מיותר, שיכתוב למנהל, ואין לי ספק שדבריו יתוקנו כבקשתו.","125","","5050","True","True","False","","111","212.76.110.207","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2824","2804","הערה","30/06/10 21:06","יח תמוז","תש"ע","21:06","דוד כוכב","הזכרת את דברי הרמ"א בשו"ע או"ח עה, ב:
"...מותר. הגה: וה"ה השערות של נשים, שרגילין לצאת מחוץ לצמתן (ב"י בשם הרשב"א)".

על כך כתב המגן אברהם סימן עה ס"ק ד:
"שרגילים לצאת מחוץ - וכתב ר"מ אלשקר סי' ל"ה אותן נשים הבאים מארצות שאין דרכן לגלותן למקום שדרכן לגלותן מותרים לגלותן אם אין דעתן לחזור... אבל בזוהר פ' נשא ע' רל"ט החמיר מאוד שלא יראה שום שער מאשה וכן ראוי לנהוג".

והביא את דבריו המשנה ברורה סימן עה ס"ק יד.

אולם ראה שם בשו"ת מהר"ם אלשקר סימן לה ד"ה תשובה איברא:

"וכל מה שתמצא בספר הזוהר מקפיד על גלוי שער האשה איפשר דבשער שדרכה לכסותו משתעי דבגמר' סתמא נמי קאמר ואמרינן דלא איתמר אלא במה שדרכה לכסות ולק"ש".

הרי שהמהר"ם אלשקר היכיר את דברי הזוהר וביאר אותם באופן שאינו סותר להלכה, שמדובר רק באותן השערות הצריכות כיסוי.","125","","5051","True","True","False","","143","212.76.110.207","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2806","2805","מה הפשט?","30/06/10 13:24","יח תמוז","תש"ע","13:24","אבינועם","כמי שעוקב אחרי הודעותיך בפורום - דבריך מנוסחים תמיד בבהירות ובדיוק ובחדות - ישר כחך!
הפעם - לא הבנתי את פשר הכותרת-התגובה [הציטוט מזכיר לי את הכוזרי, אך לא הבנתי את כוונתך].
אנא באר.
תודה מראש.","45","","5051","True","True","False","","241","77.127.13.239","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2810","2806","כוונתי היתה כי שאלתו שאלה טובה","30/06/10 14:18","יח תמוז","תש"ע","14:18","Almuaddib","וכי אין לי תשובה טובה עליה.

לכל אחד יש את הנקודות הבוערות בו יותר, אלו שהוא לא יכול לדון בהן מתוך קור-רוח וריחוק צונן. נקודות שמבעירות בו אש פנימית מסויימת. צדק בשאלתו כי גם אצלי, ייתכנו נושאים בהם לא אהיה נאה מקיים כפי שנאה דרשתי ממנו להציג צדדים מסויימים - ולאו דוקא בדוגמתו זו.

והכותרת - כפי שזיהית נכונה - מהווה מחוה לתשובתו של החכם למלך כוזר, כאשר נשאל, באותו הנושא שהדגים הרב כוכב מעלי.","107","","5051","True","True","False","","168","81.218.141.168","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2814","2808","שאלה אל הגולשים","30/06/10 16:20","יח תמוז","תש"ע","16:20","משיב מאורות דף היומי","נדמה לי שהבלגן באשכול הזה נובע משני דברים..

א. פורום באינטרנט אינו מתאים לדיון הלכתי, הדורש כובד ראש מרובה ועמל ועיון בהרבה ספרים. וא"א לכתוב בפורום זה, ספר על כל שאלה, ולהביא את כל השו"תים בענין.

ב. אם קיימת מחלוקת הפוסקים בנידון הגילוח, א"א להכריע ביניהם בדלת האחורית, כלומר בכמה שורות לקוניות בפורום גולשים.

ולכן כולם מתקוממים נגד כולם:

פסקת הלכה !

לא פסקתי !

תגדל זקן !

וכו'","142","","5051","True","True","False","","242","82.166.18.134","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2827","2824","הערה להערה:","30/06/10 21:48","יח תמוז","תש"ע","21:48","Almuaddib","הנה, מעשה המיישבים סתירות בשו"ע, עשית גם אתה כאן. שבפשטות, דברי הזהר בנושא זה ברורים הם, אולם הדברים של שות אלשקר שהבאת, בפירוש מנסים ליישב את דברי הזהר - הסותרים את ההלכה שבשו"ע - עם ההלכה הידועה, ואכמ"ל.","107","","5051","True","True","False","","122","84.228.175.228","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2966","2834","לכל המתדיינים כאן - אנא מכם","13/07/10 22:33","ב אב","תש"ע","22:33","חזון","הדיון כאן בשאלת מכונת הגילוח היה מרתק. כל אחד פה תלמיד חכם על פי לימודיו, ידיעותיו וחוכמתו. כולם קבלו זאת מתנת שמים, איש איש על פי שמים.
מאידך הנימה כאן היתה כאן קצת לא נעימה ולמרות שברור שלא היית כונה כאן לפגוע באיש אלא הכל מתוך התלהבות הלימוד והדיון , הרי בכל אופן הדברים נכתבו.
אנא בואו נמנע מכך, ומאחר ונמצאים אנו בתוך תשעת הימים מן הראוי שימחקו כאן מילים שעשויים היו לפגוע או להלפגע.","75","","5038","True","True","False","","130","192.115.102.159","0","2684","מכות|כא ע"א",""),new Message("2968","2966","הבהרה","13/07/10 22:40","ב אב","תש"ע","22:40","דוד כוכב","הקישור לאשכול זה נשלח בדואר החודשי לנמעני הפורום,
כך שסביר שמכותבים נוספים נחשפים ומגיבים לאשכול זה.

לעצם הדברים,
ודאי שנכונים ונכוחים דברי 'חזון', זקן הכותבים פה.","125","","5038","True","True","False","","113","95.86.74.253","0","2684","מכות|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);