var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2520;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2520","0","קושי בהבנת "הדר אמר רבא..."","12/06/10 22:53","ל סיון","תש"ע","22:53","שאינו יודע לשאול","ניסיתי וניסיתי וניסיתי
אך לא הצלחתי להבין, מה ההבדל בין דברי רבא שבהתחלה לבין דברי רבא שלבסוף:

איכא דמתני לה אהא
בחריש ובקציר תשבות ר''ע אומר אינו צ''ל חריש של שביעית וקציר של שביעית שהרי כבר נאמר שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור אלא אפילו חריש של ערב שביעית שנכנס לשביעית וקציר של שביעית שיצא למוצאי שביעית רבי ישמעאל אומר מה חריש רשות אף קציר רשות יצא קציר העומר שהוא מצוה
א''ל ההוא מרבנן לרבא ממאי דחרישה דרשות דלמא חרישת עומר דמצוה ואפ''ה אמר רחמנא תשבות
א''ל כיון דאם מצא חרוש אינו חורש לאו מצוה
איתיביה רבינא לרבא יצא האב המכה את בנו והרב הרודה את תלמידו ושליח ב''ד ואמאי לימא כיון דאילו גמיר לאו מצוה השתא נמי לאו מצוה התם אע''ג דגמיר נמי מצוה קא עביד דכתיב יסר בנך ויניחך
הדר אמר רבא לאו מילתא היא דאמרי קצירה דומיא דחרישה מה חרישה מצא חרוש אינו חורש אף קצירה נמי (מצא קצור אינו קוצר) ואי ס''ד מצוה מצא קצור אינו קוצר מצוה לקצור ולהביא:
","48","","5070","True","True","False","","1206","77.126.255.175","0","0","מכות|ח ע"ב",""),new Message("2521","2520","הצעה","13/06/10 00:01","א תמוז","תש"ע","00:01","משיב מאורות דף היומי","גם אני ניסיתי וניסיתי כמה פעמים, ובסוף התברר כדלהלן:

א. התירוץ הראשון של רבא בנוי על שני רמות של מצוה, כלומר על הבדל בין חרישה של מצוה לקצירה של מצוה, לגבי שאם מצא חרוש אינו חורש, ואם מצא קצור קוצר. רבא אומר שהבדל זה עושה שחרישה היא פחות מצוה מקצירה, ולכן היא מוגדרת כרשות ביחס לקצירת העומר.
לסיכום, תירוץ זה בנוי על חילוק סברתי בין חרישת מצוה לקצירת מצוה.

ב. התירוץ השני אינו בנוי על חילוק סברתי בין חרישה של מצוה לקצירה של מצוה, אלא הוא בנוי על היקש מחריש לקציר, כלומר שיש ראיה מהפסוק שמדובר באותו סוג מעשה, של חרישה וקצירה, וההיקש הוא כך:
כמו שהפסוק מדבר על חרישה, וכל חרישה היא כזאת שאם מצא חרוש אינו חרוש, אפ' בחרישה של עומר, כלומר אפ' בחרישה של מצוה, תמיד אם מצא חרוש אינו חורש, ממילא רק בקצירה מדובר רק באופן שאם מצא קצור אינו קוצר, יצא קציר העומר שהוא מצוה שאם מצא קצור קוצר, ולכן הפסוק לא יכול לדבר על קצירת העמור בגלל ההיקש בין חרישה לקצירה.
לסיכום, תירוץ זה בנוי על היקש לשוני בפשט הפסוק, בין הגדרת המילה חריש להגדרת המילה קציר, שונה מהתירוץ הא' שבנוי על חילוק סברתי בלבד, בהגדרת חרישה של מצוה וקצירה של מצוה.

יותר ברור?

שבוע טוב.","142","","5069","True","True","False","","251","85.130.130.141","0","2520","מכות|ח ע"ב",""),new Message("2526","2521","ראה ברבי עקיבא איגר שתירץ","14/06/10 00:16","ב תמוז","תש"ע","00:16","אבינועם","בד"ה ממאי כתב
שבהתחלה סבר רבא שאין מצוה כלל בחרישה,
ואח"כ חזר בו רבא ואמר שאע"פ שיש מצוה בחרישה, אך מכיוון שאם מצא חרוש לא חורש, אז אינו דומה לקצירה שלעולם היא מצוה אף אם מצא קצור.","45","","5068","True","True","False","","246","77.127.26.121","0","2520","מכות|ח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);