var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=2286;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","66"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("2286","0","למה לא הובאה המשנה עצמה מעוקצין?","22/05/10 22:21","ט סיון","תש"ע","22:21","שיננא","דאמרי במערבא משמיה דרבא בר מרי
עתיד הקב''ה ליתן לכל צדיק וצדיק ג' מאות ועשרה עולמות שנא' {משלי ח-כא} להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא יש בגימטריא תלת מאה ועשרה הוי


במסורת הש"ס בשולי הגליון כתוב כך:
משנה סוף עוקצים וצ"ע ועי' ביש סדר למשנה ישוב נכון על זה

האם מישהו יודע/מכיר מה זה "יש סדר למשנה",
והאם למישהו יש תירוץ על הקושיה הנ"ל?","146","","5105","True","True","False","","828","77.127.79.146","0","0","סנהדרין|ק ע"א",""),new Message("2287","2286","אכן מהגמרא כאן משמע","22/05/10 23:44","ט סיון","תש"ע","23:44","דוד כוכב","שבנוסחתם לא היתה משנה זו.

ראיה נוספת לכך, לשון המשנה שם במסכת עוקצין ג משנה יב
"אמר ר' יהושע בן לוי עתיד הקדוש ב"ה להנחיל לכל צדיק וצדיק וכו'".

והרי כתב רש"י במסכת בבא קמא דף פב ע"א
"רבי יהושע בן לוי - אמרינהו ולא מתניתא דרבי יהושע בן לוי אמורא הוה".
כלומר שדברי רבי יהושע בן לוי הן מימרות ולא משניות או ברייתות.

ואכן רבי יהושע בן לוי אינו מופיע במשנה, חוץ מבפרק ו' דפרקי אבות, שכידוע גם הוא אינו מהמשנה. ולכן הרמב"ם לא פירשו.
אמנם הרמב"ם פירש את משנת ש"י עולמות, אך ראה בפירוש המשנה לרמב"ם מסכת פסחים פרק ד משנה י שכתב "הלכה זו היא תוספתא, אבל ראיתי לפרשה ג"כ לפי שיש בה תועליות", כלומר שלפעמים מצא לנכון לפרש ברייתא שהוכנסה לסדר המשנה למרות שהוא ידע שהיא אינה משנה.

ראיה נוספת, במדרש תהלים (בובר) מזמור לא, ו "אמר ר' אבדימי דמן חיפה ש"י עולמות יהיו לכל צדיק וצדיק, שנאמר להנחיל אוהבי יש (משלי ח כא), כמנין י"ש בגימטריא".
הרי שגם כאן מובאת מימרא זו בשם חכם אחר. ובילקוט שמעוני תהלים רמז תשיז מובא מדרש זה בגירסה: אמר רב דימי דמן חיפה.","125","","5105","True","True","False","","146","213.151.61.18","0","2286","סנהדרין|ק ע"א",""),new Message("2290","2287","יישר כח על הבקיאות","23/05/10 11:25","י סיון","תש"ע","11:25","בתר ממוצע","","138","","5104","False","True","False","","167","193.27.93.1","0","2286","סנהדרין|ק ע"א",""),new Message("2292","2287","אשריך שכיוונת + תוספת","24/05/10 00:01","יא סיון","תש"ע","00:01","לינקוש","במרגליות הים אות יב עמד על כך שמאמר זה של ריב"ל אינו מגוף המשנה.

והפנה לשו"ת נודע ביהודה מהדורה תנינא יו"ד סימן קסא שעמד על הדיוק הבא:

ומה שדקדק במכתבו סימן ד' על מאמר חז"ל בפרק חלק דף ק' דהוכיח רב דימי לאביי דלא שכיח באגדות דאמרי במערבא משמיה דרבא ב"מ עתיד הקב"ה ליתן לכל צדיק ש"י עולמות כו'. והקשה מעלתו הלא זה משנה סוף עוקצין אמר ריב"ל עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק ש"י עולמות וא"כ מה הוצרך להביא מימרא דרבא ב"מ ולא הביא משנה מפורשת, וגם על אביי תמה אם לא ידע מימרא דאמוראי איך לא ידע משנה סוף עוקצין. ג"כ נלע"ד נכון כאשר נדקדק הפרש קטן שיש בין לשון מימרא דרבא ב"מ למאמרו של ריב"ל במשנה שם, דמימרא דרבא ב"מ הוא עתיד הקב"ה ליתן לכל צדיק, וריב"ל במשנה סוף עוקצין אמר עתיד הקב"ה להנחיל לכל צדיק. והנה לשון להנחיל שייך אף במה שלא בא לידו כלל ועיין במסכת ב"ב דף קי"ד ע"ב ברשב"ם ד"ה אף האשה את בנה כו' שאף שהבן כבר מת והוא בקבר שייך שמנחלת אותו להנחיל לקרוביו. ואמנם לשון נתינה לא שייך רק במה שבא לידו שם בפרק חלק תמה אביי על אמרם עתיד הקב"ה ליתן להצדיק מלא עומסו ותמה אביי שהיה סבר כיון שהצדיק הוא רק חלק מן העולם איך אפשר לו לקבל יותר מחללו של עולם וכיון שעולם בזרת תכן איך יקבל הצדיק מלא עומסו של הקב"ה. ואביי ידע משנה דעוקצין והיה סבור שאף שהצדיק אי אפשר לו לקבל יותר מעולם אחד מ"מ שייך שעתיד להנחיל לכל צדיק ש"י עולמות דהיינו שאם יש לצדיק הזה בנים ובני בנים שאינם צדיקים שיזכו מצד עצמם יקחו חלק אביהם מן אותן ש"י עולמות שהנחיל לו הקב"ה, והוא הצדיק אי אפשר לו לקבל יותר מעולם ומלואו שאין החלק יותר מן הכלל והצדיק חלק מן העולם, ושפיר תמה אביי על אמרם שעתיד הקב"ה ליתן לצדיק מלא עומסו דלשון נתינה לא שייך אלא על מה שנותנים לו ממש ולכן הוצרך להשיב לו מימרא דרבא ב"מ שאמר שעתיד הקב"ה ליתן לכל צדיק ש"י עולמות אמר ג"כ לשון נתינה. דברי אוהבו הד"ש.","58","","5103","True","True","False","","193","77.127.217.70","0","2286","סנהדרין|ק ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);