var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=20328;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("20328","0","אשר בשערה ישופני והרבה פצעי חנם","12/07/12 23:02","כב תמוז","תשע"ב","23:02","עם הארץ","חגיגה ד ע״ב :
ויש נספה בלא משפט אמר מי איכא דאזיל בלא זמניה אין כי הא דרב ביבי בר אביי הוה שכיח גביה מלאך המות אמר ליה לשלוחיה זיל אייתי לי מרים מגדלא שיער נשייא אזל אייתי ליה מרים מגדלא דרדקי אמר ליה אנא מרים מגדלא שיער נשייא אמרי לך אמר ליה אי הכי אהדרה אמר ליה הואיל ואייתיתה ליהוי למניינא אלא היכי יכלת לה הות נקיטא מתארא בידה והות קא שגרא ומחריא תנורא שקלתא ואנחתא אגבה דכרעה קדחא ואיתרע מזלה ואייתיתה א"ל רב ביבי בר אביי אית לכו רשותא למיעבד הכי אמר ליה ולא כתיב ויש נספה בלא משפט.

האם גמרא זאת מתרצת את טענת איוב?","248","","4308","True","True","False","","1149","108.132.48.117","0","0","נידה|נב ע"א",""),new Message("20334","20328","יש הבדל","13/07/12 01:07","כג תמוז","תשע"ב","01:07","דוד כוכב","בחגיגה מדובר ב'טעות' של שליחו של מלאך המות, לא בטעות של הבורא חלילה.","125","","4307","True","True","False","","123","212.76.102.98","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20403","20334","אני מעדיף את פשט הפסוק","16/07/12 21:49","כו תמוז","תשע"ב","21:49","קותי","ישעיהו פרק נה

(יא) כֵּן יִהְיֶה דְבָרִי אֲשֶׁר יֵצֵא מִפִּי לֹא יָשׁוּב אֵלַי רֵיקָם כִּי אִם עָשָׂה אֶת אֲשֶׁר חָפַצְתִּי וְהִצְלִיחַ אֲשֶׁר שְׁלַחְתִּיו:

ולהניח שלמלאך אין בחירה חופשית ממילא אינו עושה טעויות

נו אז מה יהיה עם הקושיא? מקושיא לא מתים.","217","","4304","True","True","False","","196","89.139.191.185","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20418","20334","ומי נותן רשות למלאך המוות?","17/07/12 04:11","כז תמוז","תשע"ב","04:11","עם הארץ","הלא באיוב, נתן הקב״ה רשות לשטן שהיה שליחו.","248","","4303","True","True","False","","194","108.132.48.117","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20404","20403","מעדיף?!","16/07/12 22:10","כו תמוז","תשע"ב","22:10","דוד כוכב","היכן יש בפשט הפסוק דבר שנוגד את האמור לעיל?

הנחת שתי הנחות.
א. שטעות תלויה בבחירה חפשית.
ב. שה' ששלח את המלאך חפץ שהוא לא יטעה.

אלא ש-א. גם המחשב שלי עושה שטויות כש'בא לו'. וגם הרכב, אתמול הווישר התחיל לעבוד, בחום, והוא לא רצה להפסיק (לא, אין לו רצון).
ב. אם המלאך צריך היה לטעות, כדברי הגמרא, הרי שהיה פה רצון עליון.

לעצם הענין, בוודאי שלהסבר ה'טעות' של המלאך יש רובד עמוק יותר.","125","","4304","True","True","False","","162","31.44.138.158","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20405","20404","אם מלאך מתקלקל כמו ווישר","16/07/12 22:33","כו תמוז","תשע"ב","22:33","קותי","אז הוא יתקלקל גם אם הקב"ה שולח אותו","217","","4304","True","True","False","","182","89.139.191.185","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20422","20418","רשות - כן","17/07/12 04:42","כז תמוז","תשע"ב","04:42","דוד כוכב","אך יש הבדל בין כאשר: "אני ולא שרף",
לבין כאשר: יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף.","125","","4303","True","True","False","","126","31.44.138.158","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20424","20422","הקושיא היתה","17/07/12 04:50","כז תמוז","תשע"ב","04:50","עם הארץ","כשם שבחגיגה טעה מלאך המות בשליחותו , חשב איוב שגם השטן טעה בשליחותו
שמי ששולח את זה שולח את זה.","248","","4303","True","True","False","","203","108.132.48.117","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20449","20422","מעניין זה","18/07/12 01:45","כח תמוז","תשע"ב","01:45","כדי","איתא בתנחומא פרשת במדבר פיסקא כו:

"אל תכריתו" - זש"ה "טוב ה' למעוז ביום צרה ויודע חוסי בו", אין מדתו של הקדוש ברוך הוא במדת בשר ודם, מלך בשר ודם שמרדה עליו מדינה הוא עושה בה אנדרומוסיא והורג הטובים עם הרעים, והקב"ה אינו כן אלא בשעה שהדוד מרעים לפניו הוא ממלא לצדיקים ומאבד לרשעים.

וכתבתי שם בגליון:
ודווקא במלאך המוות אמרינן בב"ק (ס:) כיוון שניתנה רשות למשחית להשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע. ושו"ר שחילק כן היד"מ בבמדב"ר (פ"א סי' יא). ועפ"ז יש לפרש הפסוק "חלילה לך מעשות כדבר הזה להמית צדיק עם רשע". "לך" דווקא. ועי"ל פרשת נח פיסקא ז. עכ"ל.

וז"ל התנחומא בפרשת נח:

"ויזכור אלהים את נח" - זש"ה "יודע צדיק נפש בהמתו". יודע צדיקו של עולם אפילו נפש בהמות אפילו בשעת כעסו, שאין מדותיו כמדת ב"ו. מדת ב"ו כשמרדה מדינה למלך משלח לגיונותיו עליה והורג הטובים עם הרעים, לפי שאינו יודע מי מרד ומי הוא כשר, והקב"ה אינו כן, אלא אפילו כל הדור מכעיסו ויש בו צדיק אחד מצילו. הוי אומר: "יודע צדיק נפש בהמתו". עכ"ל.


ודברי הידי משה הנ"ל הם על המד"ר ז"ל:

לפיכך אמר הקדוש ברוך הוא למשה אך את מטה לוי וגו', בתוך בני ישראל אין אתה מונה אותן אבל לעצמן מנה אותן. למה? אמר הקדוש ברוך הוא אם נמנה שבט לוי עם ישראל ומתערב עמהם יבא מלאך המות להרוג את ישראל והגזירה יוצאת עליהם שלא יכנסו לארץ אלא מתים במדבר... והוא מוצא לשבטו של לוי מעורב עמהם והם מתערבים עם ישראל למות. לפיכך לא מנה אותן עם ישראל אלא הפרישם במנין. ע"כ.

וכתב ע"ז ביד"מ:
בא מלאך המוות. פירוש, דווקא מלאך המוות, לפי שכיוון שניתנה רשות למשחית אינו מבחין בין טוב לרע, משא"כ הקב"ה בעצמו. ע"כ.","249","","4302","True","True","False","","969","109.186.13.41","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20425","20424","טענת איוב על ה'","17/07/12 05:37","כז תמוז","תשע"ב","05:37","דוד כוכב","ה' שלח את השטן אל איוב דוקא.
הֲשַׂמְתָּ לִבְּךָ עַל עַבְדִּי אִיּוֹב? ... וַיֹּאמֶר ה' אֶל הַשָּׂטָן הִנֵּה כָל אֲשֶׁר לוֹ בְּיָדֶךָ!
וטענתו של איוב היתה דוקא אל ה' - "שמא... נתחלפה לך בין איוב לאויב!".","125","","4303","True","True","False","","128","31.44.138.158","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20452","20449","לפי זה יבואר","18/07/12 02:18","כח תמוז","תשע"ב","02:18","דוד כוכב","מה שהדגיש שנה ושילש בעל ההגדה:
וַיּוֹצִיאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם - לֹא עַל יְדֵי מַלְאָךְ, וְלֹא עַל יְדֵי שָֹרָף, וְלֹא עַל יְדֵי שָׁלִיחַ, אֶלָּא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּכְבוֹדוֹ וּבְעַצְמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר...
וְעָבַרְתִּי בְאֶרֶץ מִצְרַיִם בַּלַּיְלָה הַזֶּה, אֲנִי וְלֹא מַלְאָךְ,
וְהִכֵּיתִי כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אֲנִי וְלֹא שָֹרָף,
וּבְכָל אֱלֹהֵי מִצְרַיִם אֱעֶשֶׂה שְׁפָטִים, אֲנִי וְלֹא הַשָּׁלִיחַ, אֲנִי ה', אֲנִי הוּא וְלֹא אַחֵר.
וכן איתא במדרש תנאים לדברים פרק כו, ח.
ולא עוד אלא שהביאו בשם הגר"א על הפסוק (שמות יב, כג) וְלֹא יִתֵּן הַמַּשְׁחִית לָבֹא אֶל בָּתֵּיכֶם לִנְגֹּף, שבאותו לילה לא מת לבני ישראל אף מי שהיה צריך למות בעתו בידי מלאך המות.

שלא נחלץ הקב"ה אלא לסתום פיותיהם שלמצרים לבל יוכלו לטעון על מות בכוריהם שום טענה של טעות או של עונש שנתרבה יתר מהצורך.","125","","4302","True","True","False","","134","31.44.138.158","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20494","20452","הפסוק נאמר הרבה אחרי","20/07/12 12:23","א אב","תשע"ב","12:23","קותי","והמצרים לא ידעו מזה לטעון טענת כפירה שזה עניין טעות או נתרבה העונש יתר מהצורך","217","","4300","True","True","False","","161","89.139.181.20","0","20328","נידה|נב ע"א",""),new Message("20508","20494","לאו דוקא מצרים עצמם","20/07/12 17:56","א אב","תשע"ב","17:56","דוד כוכב","גם תולדות מורשתם, הספקנים.","125","","4300","True","True","False","","110","213.151.63.82","0","20328","נידה|נב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);