var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19884;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19884","0",""אין אשה מתעברת אלא סמוך לוסתה" - ??","20/06/12 23:27","ל סיון","תשע"ב","23:27","שיננא","ואמר רבי יצחק אמר רבי אמי אין אשה מתעברת אלא סמוך לוסתה שנאמר {תהילים נא-ז} הן בעון חוללתי.
ורבי יוחנן אמר סמוך לטבילה שנאמר {תהילים נא-ז} ובחטא יחמתני אמי.


כיום ידוע לנו שאשה מתעברת כשבועיים לפני וסתה.
לאור כך, האם יש דרך להסביר את שיטת רבי יצחק בשם רבי אמי באופן כלשהו, בו לא נצטרך לומר שהוא פשוט טעה?

ואף בנוגע לר' יוחנן - נכון להיום (לאחר חומרא דר"ז) - הוא אכן צודק (כי הטבילה היא בערך שבועיים לפני וסתה),
אך הלימוד שלו הוא מדוד המלך, שככל הנראה לא נהג בחומרא דר"ז, אז אם כך, גם הלימוד שלו מדוד המלך איננו נכון (כי זה יוצא 3 שבועות לפני וסתה).","146","","4335","True","True","False","","1269","84.228.59.195","0","0","נידה|לא ע"ב",""),new Message("19916","19884","לא בהכרח","21/06/12 09:42","א תמוז","תשע"ב","09:42","דוד כוכב","עוד קשה,
מניין שאין אשה מתעברת אלא סמוך לוסתה/טבילה, הרי בפסוק רק אמר דוד המלך מתי היה עיבורו הוא, ומניין ללמוד שכך הוא בכל הנשים?

לכן י"ל שאכן לשון 'אלא' אינו בדוקא, ורבנן איירו אימתי יתכן עיבור.
וכך אכן שמעתי, כמדומה מהרב מנחם בורנשטיין ממכון פועה, שקיימים מקרים של נשים מבייצות במשך כל זמן משלבי המחזור.
אמנם קי"ל כרבי יוחנן שרוב נשים מתעברות סמוך לטבילה.

אמנם מהסוגיה במסכת סוטה דף כז ע"א עולה שלמאן דאמר אין אשה מתעברת אלא סמוך לטבילתה, אינה מתעברת בזמן אחר.
לכן י"ל שלמאן דאמר אין אשה מתעברת אלא סמוך לטבילתה, הוא בדוקא, שאם לא כן מניין ידע דוד אימתי נתעברה אמו, וברוח הקודש לא תלינן.
אבל למאן דאמר אין אשה מתעברת אלא סמוך לוסתה, אינו בדוקא, כנ"ל, ודוד הכיר זאת מתוך טבעו. שכך אמר שם בתהלים נא, ו-ז: לְךָ לְבַדְּךָ חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ. הֵן בְּעָווֹן חוֹלָלְתִּי וּבְחֵטְא יֶחֱמַתְנִי אִמִּי. - מניין יודע אני שבשעת עוון - סמוך לוסתה - חוללתי, שהרי טבעי נוטה לעוון, שכן - חָטָאתִי וְהָרַע בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי.

ומה שכתבת בסיפא שבזמנם סמוך לטבילה היה ג' שבועות לפני וסתה, אינו מדויק. כי טבילתה היתה אחר ז' ימי נידותה, והיום מאחרים רק כדי ימי ראייתה - שהם פחותים משבוע. ו'סמוך' אין פירושו באותו יום ממש, אלא בימים הסמוכים.","125","","4334","True","True","False","","201","212.76.124.211","0","19884","נידה|לא ע"ב",""),new Message("19919","19916","לגבי הסיפא של דבריך","21/06/12 10:36","א תמוז","תשע"ב","10:36","שיננא","לא הבנתי אותך:

לפני חומרא דר"ז - אשה שראתה דם סופרת שבעה וטובלת. = שבוע

אחרי חומרא דר"ז ואחרי כל החומרות הנוספות בפוסקים (תה"ד ועוד) - מתחילים שבעה נקיים רק אחרי 5 ימים ובתנאי שפסק הדם. [אמנם שיטת מרן שלפעמים מספיק 4+7, אך לרמ"א ולמרבית קהילות ספרד זה 5+7, ולחב"ד 7+7, וכאשר עדיין רואה דם (כפי שבדרך כלל קורה) אז אף לרמ"א וכו' זה לא 5+7 אלא יותר מכך] = שבועיים בקירוב","146","","4334","True","True","False","","226","77.126.160.76","0","19884","נידה|לא ע"ב",""),new Message("19924","19919","4 < 7","21/06/12 12:23","א תמוז","תשע"ב","12:23","דוד כוכב","ארבע או חמש (שהוא חומרא יתירה) זה עדיין פחות משבע. והפרש הימים שנותר עדיין משאיר את עיתוי הביוץ בגדר ל"סמוך" לטבילה. (ולממתינים 7+7 המליץ הרב מרדכי אליהו שיעשו התרת נדרים).
מה גם שגם בזמנם היו נשים שנסתפקו בזבות וספרו גם ז' נקיים.
ומה גם שבזמנם היו הווסתות קבועות הרבה יותר, כך שעתה יותר מצוי שישהה הביוץ ללא סיבה ברורה, וממילא הפרש הימים בין זמן הטבילה לביוץ נותר פחות או יותר כאז.","125","","4334","True","True","False","","126","212.76.124.211","0","19884","נידה|לא ע"ב",""),new Message("19927","19924","ואלה...","21/06/12 12:44","א תמוז","תשע"ב","12:44","שיננא","אני מציע שתראה שוב את הודעתי הראשונה ("הטבילה היא בערך שבועיים לפני וסתה")

ואשוב שוב לנוחיותך לחלק נוסף מדבריי שאין לי מושג מה הגבת בנוגע לכך:
ואף בנוגע לר' יוחנן - נכון להיום (לאחר חומרא דר"ז) - הוא אכן צודק (כי הטבילה היא בערך שבועיים לפני וסתה),
אך הלימוד שלו הוא מדוד המלך, שככל הנראה לא נהג בחומרא דר"ז, אז אם כך, גם הלימוד שלו מדוד המלך איננו נכון (כי זה יוצא 3 שבועות לפני וסתה).

ולגבי מועד הטבילה:
ע"פ רוב, אצל מרבית הנשים, זה 6+7 (מכיוון שבפועל משך הוסת הוא ברוב המקרים מעל 5 ימים [כאשר היום הראשון הוא יום חלקי])","146","","4334","True","True","False","","203","77.126.160.76","0","19884","נידה|לא ע"ב",""),new Message("19930","19927","מה לא הבנת?","21/06/12 13:01","א תמוז","תשע"ב","13:01","דוד כוכב","עניתי כך:

א) אין צורך בחומרת רב זירא, אם אמו של דוד לא היתה בטוחה שהיא איננה זבה, היא נהגה בדיוק כמו היום.

ב) היום, אשה שרואה אחר 34 יום (וזה מצוי היום), מתעברת שבוע אחר הטבילה.
גם בזמנם, אשה שרואה בקביעות אחר 28 יום (וזה היה הרגיל), מתעברת שבוע אחר זמן טבילה דאורייתא.
אז שבוע נקרא "סמוך".

ג) גם היום, לרוב זמן הביוץ הוא לפחות יומים אחר הטבילה, וזה כנראה נקרא "סמוך", אז תוסיף עוד 5-6 ימים, לא קרה אסון.","125","","4334","True","True","False","","150","212.76.124.211","0","19884","נידה|לא ע"ב",""),new Message("19933","19930","לא הבנתי את ההנחות עליהן אתה מתבסס בדוחק","21/06/12 13:09","א תמוז","תשע"ב","13:09","שיננא","א. "אם אמו של דוד לא היתה בטוחה...".
ב. "וזה מצוי היום" - מצוי, אך כלל וכלל לא מצוי לרוב, ולא הממוצע.
ג. "שבוע נקרא סמוך" - נו, באמת...
[ד. "לכן י"ל שאכן לשון 'אלא' אינו בדוקא, ורבנן איירו אימתי יתכן עיבור" - הוצאת הפשט לחלוטין]

נדמה לי, שהקושיה עדיין קושיה - אם ר' יוחנן התכוון ל"סמוך לטבילה" (ללא חומרא דר"ז) - אז זה כשבוע לפני הביוץ, על פי רוב, ולכן הקשיתי לשאול.","146","","4334","True","True","False","","263","77.126.160.76","0","19884","נידה|לא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);