var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19749;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19749","0","הערות לנדה דף כג","14/06/12 02:15","כד סיון","תשע"ב","02:15","המכריע","א. אלא מעתה המפלת רוח. לכאורה צ"ב מה הכוונה רוח, וכי הכוונה שיצא אויר ממקום הלידה. ובשלמא בעלמא יש לומר דהכוונה שיצא משהו חסר צורה, יחסית לולד, אבל כאן שמדמה לקרא דבורא רוח משמע דהכוונה רוח ממש, וצ"ב.

ב. תיבדק לרבנן. לכאורה לפ"ז אע"ג דקי"ל כרבנן דכמין בהמה חיה ועוף אין מטמאין אבל קריא וקיפופא יטמאו. אמנם יצויין שזה נאמר כאן רק בדרך דחיה ל"הכי נמי מסתברא" דר"מ ע"כ מחלק כדתניא, ועל זה דחו דיש לומר דברייתא כרבנן ואז נחדש זאת, אבל לפי האמת דאביי ביאר חילוק זה לר"מ (אליבא דר' ינאי) מסתברא טפי לאוקמי ברייתא כר"מ, ולא סבירא לן האי חידושא לדינא לרבנן.

ג. לאתסורי באחותה. למימרא דחיי. לכאורה אף דלא חי ומתקיים, מ"מ מעט זמן יכולה לחיות, וכמ"ש תוס' בתוה"ד דלא חי שנה, א"כ מדוע לא יכול להיות הנפ"מ אי יכול לישא אחותה בזמן חיותה.

ד. הביאו לר' זירא לידי גיחוך. וברש"י שר"ז היה מחמיר מאד בדין לא ימלא פיו שחוק. כמדומה דיש כאן הערה, דלא הוי ס"ד לרש"י דר"ז היה עצב לפי טבעו, אלא פשוט ליה לרש"י דחכמי ישראל שולטים שליטה מלאה בטבעם, ואם היה צריך להיות יותר בשמחה ודאי היה ר"ז מביא עצמו לידי כך, אלא ע"כ ר"ז שיטה אחרת יש לו בהלכה זו של לא ימלא פיו שחוק.

ה. (כג:) בעין אחת מן הצד. רבא אזיל כאן לשיטתו לעיל בשם חסא דלרבנן חצי פרצוף טמא, על זה בא לומר בתנאי שהחצי מהצד.

באותו ענין ק"ק לכאורה לפי מאי דאמרי' לעיל סברא דלרבנן קריא וקיפופא טמאה משום לסתות כאדם, א"כ למ"ד דבעינן לרבנן כל הצורה חוץ מאוזן, וכי אם חסר חלק מהפרטים עדיין גרע מקריא דיש לו רק לסתות כאדם, ויל"ע אי האי מ"ד לעיל דמודו בקריא אתי אף להאי מ"ד הכא דבעינן לרבנן כל צורת.","199","","4341","True","True","False","","905","85.130.221.217","0","0","נידה|כג ע"א",""),new Message("19762","19749","שאלה","14/06/12 17:42","כד סיון","תשע"ב","17:42","יאירה","האם ואיך ייתכן, שנשים הפילו נפלים הדומים לעוף (בין אם הוא טהור ובין אם הוא טמא)?","192","","4341","True","True","False","","256","37.60.43.12","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19766","19762","בדף זה ניסה ר' ירמיה לגחך את ר' זירא","14/06/12 18:34","כד סיון","תשע"ב","18:34","יהודי_קדום","ללא הצלחה בשאלה קצת יותר מורכבת כפי שלמדנו:
לרבי מאיר הסובר כי המפלת מין בהמה, חיה או עוף יושבת 40 או 80 ימי טומאה וטהרה ומכאן שיצור זה הוא אדם גם אם יש לו צורת בהמה, חיה או עוף.

על כך שואל ר' ירמיה מה הדין אם האב מקבל קידושין עבורה?.... ואפילו מרחיק עוד: "למאי נפקא מינה? לאיתסורי באחותה!". כלומר, שהמקדש את הנקבה הזו שצורתה חיה וכו' יהא אסור לקדש בת אחרת (רגילה ככל הנשים) של אותה אשה שהפילה כמין חיה וכו' שהרי אחות אשתו היא.......

ר' זירא לא ראה מקום להשיב לר' ירמיה או לגחך ("אמר רב אחא בר יעקב: עד כאן
הביאו ר' ירמיה לר' זירא לידי גיחוך, ולא גחיך").

אולי כי התרגל לשאלות המיחדות של ר' ירמיה ואולי חשב "איך אסביר לתמהוני הזה שיתכן אף יתכן שאשה תפיל צורת חיה וכו' ".

אני למשל נוהג במקרים כאלה (כבשאלת השואלת הנכבדה יאירה) להמשיך את הלימוד כאילו הדיון הוא בביצה שנולדה ביום טוב, היינו כמציאות קיימת לכל דבר ועניין: לימודי והלכתי שחכמים מלמדים.

וסו"ס לא כדאי לראות בנפל שצורתו צורת עוף-קוקוריקו עם קרבולת אדומה וכו' אלא יש להבין זאת כצורה כללית, דמיונית בראשנו כמו שרואים בעננים צורות דינוזאורים, נשר וכו' משהו במראה כללי. וזה יאמרו המבינים אפשרי. בהודו נולדה ילדה (לפני כעשר שנים) עם 4 רגלים ו 4 ידיים (ראיתי סרט מלא עליה). את האיברים העודפים הסירו בהיותה בת 5. היא עדיין חיה. נו... היינו מעלים מציאות כזו על הדעת?","233","","4341","True","True","False","","171","79.183.169.221","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19800","19766","אז לפי מה שהבנתי לא קיימת מציאות כזאת","17/06/12 21:29","כז סיון","תשע"ב","21:29","יאירה","ובעצם, רבי ירמיה רצה לבדח את רבי זירא כדי להלהיב אותו.","192","","4338","True","True","False","","271","95.86.112.105","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19801","19800","שליה המחוברת לעורב אינה קיימת במציאות","17/06/12 22:58","כז סיון","תשע"ב","22:58","יהודי_קדום","שאשה תלד ולד בריא ושלם ואחר שלושה חודשים בלבד תלד ולד בריא ושלם אחר - קיים במציאות.
כפי שאמרתי על עצמי ואני מניח שכך עושים רבים, ממשיך ללמוד את הגמרא ומה שרצו חכמים שנלמד מהדוגמאות שהביאו גם כשהן לא מציאותיות.
ומה שרצה ר' ירמיה לגרום לר׳ זירא, כמו בהרבה מקושיותיו המיוחדות, זה שאם חלק א׳ הרחוק נכון וקיים הרי יש לדון בהמשכו האפשרי, חלק ב׳ והדינים הנופקים ממנו. והיו מי שראו בדבריו העמוקים שכוונתו היתה לגחך את ר׳ זירא.

אשאל: מה הנפ״מ אם אין מציאות של המפלת צורת חיה וכו׳ בלימוד הסוגיה?","233","","4338","True","True","False","","185","79.183.169.221","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19802","19801","הפלות בצורות מוזרות","18/06/12 02:35","כח סיון","תשע"ב","02:35","עם הארץ","קרו בעבר וקורים גם היום.
הגמרא מביאה בפרוש שני מקרים אחד של ולד בדמות שד, וואחד בדמות נחש (כד׳ ב).
מאחר ומקרים כאלה ישנם במציאות יש כמה שאלות הלכתיות לגבי נפלים/ ולדות מן הסוגים הנל.
א. טמאת לידה או לא?
ב. נדה ומתי?
ג. אם הנפל/ ולד פוטר את הרחם של אמו אם לא.
הגמרא בדף כג באה לבאר איזה צורות מטמאות
הנפ״מ לענין טומאת לידה:
אם פני הולד כפני אדם אע״פ שגופו בצורת בהמה חיה או עוף נחשב ולד ויטמא
אם פניו כבהמה חיה או עוף אע״פ שגופו גוף אדם אינו נחשב ולד.
הכל הולך אחר הפנים
המחלוקת בין ר״מ וחכמים בדף היא לגבי ולד שקצת מפניו הם כאדם ומקצתם כבהמה/חיה/עוף .ל ר״מ אינו נחשב ולד ולחכמים נחשב ולד.
והלכה כחכמים.","248","","4337","True","True","False","","253","98.77.142.57","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19853","19801","תודה על ההסבר","20/06/12 13:29","ל סיון","תשע"ב","13:29","יאירה","","192","","4335","False","True","False","","212","95.86.101.127","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19811","19802","מתי יש צחוק או גיחוך","19/06/12 11:57","כט סיון","תשע"ב","11:57","עלי","בדרך כלל אנשים צוחקים על דבר שאינו צפוי אלא הפוך מהצפוי או לפחות שונה ממנו, בדרך כלל באופן מפתיע או מיוחד.
יש בגילוי של תופעות כאלו בחיים דבר מה חשוב. מגלים שבחיים לא הכל צפוי ו'כרגיל'.
גם ההיפוך הלא צפוי והבלתי מושלם יכול להתרחש. זה חלק מהגילוי הא-לוקי בעולם, שכן הקב"ה הוא בלתי בלתי מוגבל כלל, ושלימותו מתבטאת באפשרות להכיל גם את הבלתי מושלם ודווקא בזה שלימותו האמיתית.
אם אינני טועה כבר ציינתי פעם בפורום שבמניין ע"ב השמות הקדושים בשלשת הפסוקים בפרשת בשלח כפי שמובא בזוה"ק, השם האחרון הוא מו"ם, לרמז ולומר שזו שלימות השמות כשיש לכאורה פגם ואי שלימות.
כאשר מבינים שגם ה'צד האחר' כלול בכלל אעפ"י שהוא עצמו מכלל חוסר השלימות הקיימת בעולם, ואין זה באמת בלתי צפוי, אזי אין כבר מה לצחוק.
נראה שלמדרגה זו הגיע האמורא כשלא צחק אפילו למשמע דברי רבי ירמיה...","209","","4336","True","True","False","","211","212.117.142.227","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19814","19811","דבריו נאים וחכמים למשוכנעים","19/06/12 17:43","כט סיון","תשע"ב","17:43","יהודי_קדום","כמוני.

נזכור שהשאלה המקורית הייתה: "האם ואיך ייתכן, שנשים הפילו נפלים הדומים לעוף?"
אף לא אחד מכשמונה עשר הלומדים אתי את השיעור לא שאל שאלה זו ואני מניח שהסיבה היא ההבנה שבהחלט ייתכן נפל שצורתו דומה לעוף ולכן לימוד הסוגיא לא נקטע כלל עקב שאלות מעין זו.
זהו סוג המשוכנעים היודעים ש" יש בגילוי של תופעות כאלו בחיים דבר מה חשוב. מגלים שבחיים לא הכל צפוי ו'כרגיל'." כדבריו .

אני גם מרגיש שהארת הדרך באופן שהביא מועילה יותר מ " לא כדאי לראות בנפל שצורתו צורת עוף - קוקוריקו עם כרבולת אדומה וכו' אלא יש להבין זאת כצורה כללית, דמיונית בראשנו כמו שרואים בעננים צורות דינוזאורים, נשר וכו' משהו במראה כללי" - דברים שהבאתי.

ועוד לעניין ר' ירמיה:

ר' ירמיה לא ניסה 'להצחיק' את ר' זירא (מראש לא היה לו סיכוי כידוע...) אלא ניסה להביא את הדברים לידי שחוק (רש"י הקדוש), גיחוך.
שחוק וגיחוך אינן צחוק - צחוק הוא הקול הנשמע כשצוחקים ולא לזה התכוון כנראה ר' ירמיה - שחוק וגיחוך יש בהם משום קלות ראש, לגלוג (בהתאמה) בתיאור המציאות של "לאיתסורי באחותה" .

את שאמרתי במקום אחר באשכול זה אומר כאן במילים אחרות: ר' זירא ראה בדברי ר' ירמיה הרחקת גבול המציאות או/ו ההלכה שתיתכן במפלת ושקבעו חכמים - עובדה זו, היינו הקצנה אותה לא דרשו חכמים ואולי אף פוגעת בדבריהם (רוב) אינה גורמת לר' זירא לשחוק או לגחך.

ברור שמה שהביא בסוף דבריו: "כאשר מבינים שגם ...נראה שלמדרגה זו הגיע האמורא כשלא צחק אפילו למשמע דברי רבי ירמיה..." נשאר ביופיו.

ה'מום' שהביא בזוהר משתלב יפה לעניינו. וד"ל ","233","","4336","True","True","False","","227","79.183.169.221","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19854","19814","כבודו רוצה לומר, שאם אישה מפילה","20/06/12 13:36","ל סיון","תשע"ב","13:36","יאירה","ולד בצורתו של עוף, שד או עב"ם זה מצב נורמאלי ושגרתי?!
אולי לא שאלו אותך תלמידיך כדי לחוס על כבוד הנשים אלא ששאלתי מתוך העניין בלבד.
על הניסיון להלהיב את רבי זירא קראתי בביאור למסכת נידה של עוז והדר.
ה"מום" שבזוהר צ"ב.","192","","4335","True","True","False","","269","95.86.101.127","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19898","19854","אם כבר הזכרת את הפרוש עוז והדר","21/06/12 00:51","א תמוז","תשע"ב","00:51","הודו_כי_טוב","רשום שם שבעולם הזה אסור למלא את הפה בשחוק
שאלתי אז למה בתהילים : אז ימלא שחוק פינו","207","","4334","True","True","False","","175","46.117.14.249","0","19749","נידה|כג ע"א",""),new Message("19901","19898","בדיוק משם לומדים את זה","21/06/12 02:40","א תמוז","תשע"ב","02:40","המכריע",""אז" בעולם הבא יוכל פינו להימלא שחוק, ומכאן שבעוה"ז אסור.","199","","4334","True","True","False","","128","85.130.221.217","0","19749","נידה|כג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);