var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19342;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19342","0","שמאי, מחמיר היה או מיקל?","24/05/12 09:02","ג סיון","תשע"ב","09:02","Almuaddib","מספרים על הרב פיינשטיין זצ"ל, שכאשר החלו להגיע אליו תלונות על פסיקותיו המקילות לגבי רופאים בשבת, אמר בהאי לישנא:

"אינני מיקל בדיני שבת, אני מחמיר בדיני פיקוח נפש".


אנו מוצאים כך גם את שמאי, אצלנו ובמסכת עדיות. בדין מי שחציו עבד וחציו בן חורין, אמרו להם בית שמאי לבית הלל, תיקנתם את רבו - את עצמו לא תיקנתם, שאינו יכול לשאת לא שפחה ולא בת חורין; ולכן כופין על רבו לשחררו.

כשם כך גם כאן - לדברי רבא. שמאי מחמיר באפשרות פו"ר, ומכאן דעתו במחלוקת, לפי רבא.","107","","4357","True","True","False","","1446","192.114.91.245","0","0","נידה|ג ע"א",""),new Message("19344","19342","מעניין שמייחסים אמירה זו","24/05/12 12:43","ג סיון","תשע"ב","12:43","יהודי_קדום","גם על הרבי מבריסק שידוע היה בהחמרותיו ככלל.","233","","4357","True","True","False","","144","79.183.160.50","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19370","19342","נושא הדיון אינו עוסק כלל בפריה ורביה","25/05/12 08:39","ד סיון","תשע"ב","08:39","קותי","הבעיה היא מה הן ההלכות שמחייבות את מי שקיבל עליו לאכול חולין בטהרה
מה עם הטהרות שאשתו הכינה לו

לכן צריך לומר ששמאי מקל מאוד בטהרות שנעשו על טהרת הקודש
ואין צורך בחששות מיותרים
לפי רבא הסיבה שלא החמיר היתה פריה ורביה","217","","4356","True","True","False","","186","85.250.185.244","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19376","19342","אביא מדברי הגאון האגרות משה זצוק"ל","25/05/12 18:30","ד סיון","תשע"ב","18:30","יהודי_קדום","הלכה מיוחדת. בזאת אני רוצה לתקן הרגשתי כי מה שכתבתי שהרב מבריסק אמר ולא הרב פיינשטיין זצוק"ל (כי רק מזכרון רחוק כתבתי).

שהרי ייתכן שגם האגרות משה אמר בדיוק מה שהביא ר' Almuaddib .


הרב משה פיינשטיין זצוק"ל בשו"ת אגרות-משה (אבה"ע ח"ג סי' לג):

"...דפשוט שכל עניני התורה נידונין כפי שרואין
ושומעין בעצם, לא ע"י מכונות וכדומה, וכמו
שרצים שלא נראו לעין אלא ע"י דבר המגדיל
שאינו כלום, דהא כל האויר שאדם שואף לתוכו
הוא מלא משרצים כאלו שנקראו מיקראבין שע"י
ספאקטיווע המגדיל ערך אלף פעמים ויותר הן
נראים ואין שום איסור בזה; וכמו כן מה שנראה
הפסק באות בתפילין ומזוזות ע"י ספאקטיווע ולא
נראה לעין בעצמו לא נחשב הפסק וכשר, וכדומה
הוא בהרבה ענינים..."
","233","","4356","True","True","False","","184","79.183.160.50","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19346","19344","זה מה שאני ידעתי","24/05/12 12:47","ג סיון","תשע"ב","12:47","שלום","שמדובר בר' חיים מבריסק "שהחמיר" בענייני פיקוח נפש לחולים ביום כיפור, והורה להם להקל, סליחה להחמיר בצום הכיפורים - ולאכול.","136","","4357","True","True","False","","80","212.143.134.129","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19355","19344","רק להעיר","24/05/12 20:24","ג סיון","תשע"ב","20:24","מתפעל","רבי זה של חסידים, ולכן יש לומר: הרב מבריסק.
אמנם יש שפונים לרבנים ליטאיים ומכנים אותו רבי, אבל כאשר מזהים אותו עם שם מקום, זה תמיד יהיה הרב מ ולאדמו"ר הרבי מ

הרב מבריסק
הרבי מגור
הרב מפונביז
הרבי מסאטמר","148","","4357","True","True","False","","199","95.86.85.64","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19357","19355","בהחלט! הרב מבריסק.","24/05/12 20:48","ג סיון","תשע"ב","20:48","יהודי_קדום","","233","","4357","False","True","False","","97","79.183.160.50","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19373","19370","כך בדיוק הבנתי את דברי ר׳ Almuaddib האם","25/05/12 17:20","ד סיון","תשע"ב","17:20","יהודי_קדום","הביא הבנה אחרת?","233","","4356","True","True","False","","136","79.183.160.50","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19374","19373","אולי אלו דקדוקי עניות","25/05/12 17:51","ד סיון","תשע"ב","17:51","קותי","לפי ההקדמה עם הדוגמא של ר' משה פיינשטיין יצא כאילו יש לסיטואציה הזאת שני צדדים טהרת הקודש ופו"ר
ואין הדבר כן
מדובר בגזירה/תקנה רבא אומר ששמאי נמנע לגזור בגלל חשש לפו"ר

יתכן וזאת שאלה מחוץ לגבולות הדף
הטיעון של רבא לקוח מתוך השיקולים האפשריים מדוע לא לגזור
השאלה היא מדוע כן לגזור? מה היתה המציאות שדרשה התערבות או אי התערבות של שמאי
יתכן ושמאי רצה להרבות אוכלי טהרות לכן נמנע למגזור הטעם הפורמלי היה פו"ר עובדה שהלל לא נבהל מהטעם הזה וכן גזר
שבת שלום וחג שמח","217","","4356","True","True","False","","234","85.250.185.244","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19384","19376","מה זה אומר לגבי הסוגיה","28/05/12 09:16","ז סיון","תשע"ב","09:16","קותי","אפשר לצמצם או אי אפשר לצמצם?

אם ענייני התורה כפי שרואין ושומעין בעצם
אין צורך למדוד בודאי לא בדייקנות מרובה
את ריבוע התפילין ואת אורך הלולב

אז היכן נכנס עניין הצמצום?","217","","4353","True","True","False","","161","89.139.223.153","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19385","19384","בשום אופן אסור להכליל מה שלא כתב","28/05/12 09:36","ז סיון","תשע"ב","09:36","יהודי_קדום","האגרות-משה ואין להוציא מההקשר מה שכתב.

אין הלימוד מכאן של האגרות משה על מקומות בהם יש מידה בהלכה.

כאן אין הכוונה למידות אורך וכו' - כל הלימוד המיוחד הוא שלא צריכים כלים כזכוכית מגדלת וכדו' ולכן (להבנתי - וזה החידוש לימינו) גם לא צריך גידולים מיוחדים לחסה שלא חסים על כספי ישראל. די בהקפדה שהיא בדיקה שטיפה וכו' לכל ירק וכו'.

וכמו כן מה שנראה הפסק באות בתפילין ומזוזות שלא צריך להשתמש בזכוכית מגדלת - די בעיניים בריאות של אדם יודע בהלכה (ובידוע הוא שיש שנותנים לילד לקרוא וכו').","233","","4353","True","True","False","","139","79.180.146.59","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19387","19385","דבריו לא הוצאו מהקשרם","28/05/12 10:02","ז סיון","תשע"ב","10:02","קותי","אם אמה נמדדת עם דיוק של מילימטרים זה לא מראה עיני האדם

שיעורין הלכה למשה מסיני (כל הלכה לפי עיניינה) האם הוא נתן גם את הטולרנס של המדידה כפי שמקובל היום לגבי ציוד או מכשיר שקונים?

אני חושב שכל השיעורין נתנו כמו שהאגרות משה כותב באומד הדעת
אולי פרט למידות המקדש שהיו חקוקים מידות אמה במקדש וכו'","217","","4353","True","True","False","","163","89.139.223.153","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19394","19387","ממש לא מדובר באומד","28/05/12 12:43","ז סיון","תשע"ב","12:43","יהודי_קדום","אלא בהלכה הנוגעת לאיסור אכילת תולעים-שרצים.

ידועה ההלכה היסודית בעניין שהביא הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות ב, טו:

לפיכך כל מיני פירות שדרכן להתליע כשהן מחוברין לא יאכל עד שיבדוק הפרי מתוכו שמא יש בו תולעים

והשולחן ערוך, יורה דעה פד, ז-ח:

פרי שהתליע ואין ידוע אם במחובר אם בתלוש – אסור. כל מיני פירות שדרכן להתליע כשהם מחוברים לא יאכל עד שיבדוק הפרי מתוכו שמא יש בו תולעת.

מה שהבאתי דן בטיבה של בדיקה זו. עד כמה? ע"י האדם הפשוט? ע"י מומחה? באמצעות כלים? וכו'.

מה דעת האגרות משה זצוק"ל למידות ומדידות שהעלה - צ"ע.","233","","4353","True","True","False","","150","79.180.146.59","0","19342","נידה|ג ע"א",""),new Message("19399","19394","לאגרות משה שיטה אחת","28/05/12 15:24","ז סיון","תשע"ב","15:24","קותי","שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן קמו

(ואגב אכתוב אשר בענין מדידת רבוע של התפילין גם בלא זה לא שייך להצריך מיקראסקאפ, דהא הרבוע ....)

בסוף התשובה הוא נוגע לעניין צמצום וצריך לי לעיין בכך היטב

בכל מקרה אם מודדים לפי מראה עיני אדם מה שייך אי אפשר לצמצם?

כנראה שאני מצומצם בסוגיית אי אפשר לצמצם ולוואי שירחיב","217","","4353","True","True","False","","185","89.139.223.153","0","19342","נידה|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);