var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19179;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19179","0",""השמיני בחביתין"","16/05/12 01:53","כד אייר","תשע"ב","01:53","איתן","בין זוכי הפייס השני, שעם שחיטת התמיד, נמצא הכהן המעלה את מנחת החביתין אל המזבח.
ונשאלת השאלה - מתי בדיוק היתה נעשית מנחת החביתין, ועל ידי מי?
לעיל (כ"ח ע"א, סוף פרק ראשון) שנינו "העמידו עושי חביתין לעשות חביתין". והסבירה הגמרא שכמו כל הקרבנות - גם את מנחת החביתין לא הקריבו אותה קודם התמיד של שחר, אלא הם החלו לעסוק בחימום המים ללוש בהם את המנחה.
ואילו כעת, מיד אחר התמיד - כבר מעלים אותה אל המזבח. אז מתי היא נעשתה?

לא מצאתי מי שמדבר על זה, ואודה למי שיחכים אותי, לכן ליקטתי את המקורות הבאים:
הרמב"ם מדבר על מנחת החביתין במעשה הקרבנות פי"ג, ה"ב - ד'. בהלכה ב' וג' הוא מתאר את אופן הכנת מנחת החביתין, הבלילה והחליטה ברותחין והלישה והחצייה ("מחציתה בבוקר ומחציתה בערב"), והלכה ד' - "כופל לשנים ופותת לשנים ומקריב...,", ע"ש.
ויש להוסיף שאחרי הפתיתה מן הסתם היתה בה גם הגשה, ככל המנחות (שם הי"ב, וע' פיהמ"ש מנחות פ"ה מ"ה שכתב שאין הלכה כר"ש, אלא כת"ק שאף מנחות כהנים יש בהן הגשה למרות שאין בהן קמיצה).
הרמב"ם מזכיר את מנחת החביתין במקומות נוספים:
בתמידין ומוספין פ"ג הי"ח והלאה, ובפ"ד ה"ו העלאתה אל הכבש, ופ"ו ה"ה העלאתה מן הכבש אל המזבח והקטרתה, ובעבודת יוה"כ פ"ד ה"א - שגם ביוה"כ נעשית כבכל יום, ובכלי המקדש סוף פרק ה' שבפעם הראשונה - מקריב לפניה מנחת חינוך,
(אולי יש עוד ולא מצאתי),

ובכל זה לא התבאר לנו מתי היתה נעשית הפתיתה וההגשה על ידי הכהן הגדול. ההכנה כנראה נעשתה על ידי עושי החביתין, ההקטרה - על יד מי שזכה בפיס, לכה"ג נשאר איפוא החוקה לשנים פתיתה והגשה - ומתי עשה זאת?

נראה לומר על כן שהכהן הגדול היה שם יחד איתם מידי יום ביומו, (שהרי זו המצווה שלו), ועסק במנחה שלו בזמן הזה שאחרי שחיטת התמיד וזריקת דמו ולפני ההקטרה.
ויש להוסיף כי היו צריכים להדיח את הכרס והקרבים, וגם היום שעושים זאת עם שטף מים מתוך צינורות זה ייקח דקות ארוכות, על אחת כמה וכמה אז.","123","","4365","True","True","False","","1117","31.44.143.131","0","0","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19181","19179","לעיל במסכת תמיד דף כח ע"א","16/05/12 02:24","כד אייר","תשע"ב","02:24","דוד כוכב",""אלו מהלכין באכסדרה דרך מזרח, ואלו מהלכין באכסדרה דרך מערב, היו בודקין והולכים עד שמגיעים למקום עושה חביתים. הגיעו - אלו ואלו אמרו: שלום, הכל שלום. העמידו עושה חביתים לעשות חביתים".

אמנם המפרש והמאירי כתבו שמדובר בהחמת החמין, אך אפשר שדיברו רק על תחילת עבודתם. משמעות המשנה, שהמשיכו בעבודתם עד שהחביתין נעשו.","125","","4365","True","True","False","","100","95.86.65.40","0","19179","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19209","19181","הם מכינים, הם לא מקריבים","17/05/12 00:00","כה אייר","תשע"ב","00:00","איתן","הרב דוד
"עושי החביתין" הם אלו שמכינים אותם, הם לשים,הם אופים, אך הם אינם מקריבים, ההקרבה היא חובתו של הכה"ג, ועל זה שאלתי - מתי עשה הכה"ג את עבודתו. ומה שהבאת בשם המפרש והמאירי - הם לקחו מהגמרא שהבאתי.

זה המקום להודות למי שנעזרתי בו בחיפוש המקורות - (1) מקורות וציונים ברמב"ם פרנקל (2) ספר "מבואי הקדשים" (3) google.","123","","4364","True","True","False","","239","31.44.143.131","0","19179","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19210","19209","הכהן הגדול לא חייב להקריב הוא חייב","17/05/12 00:12","כה אייר","תשע"ב","00:12","יהודי_קדום","רק להוליך. אם רוצה מקריב אם רוצה נותן לכהן המשרת.

ועפ״י כל השתלשלות העבודה נראים דבריו של הרב כוכב מדויקים.","233","","4364","True","True","False","","94","79.176.150.166","0","19179","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19213","19209","עושי החביתין","17/05/12 02:57","כה אייר","תשע"ב","02:57","דוד כוכב","שאלת בשורה השניה:
"ונשאלת השאלה - מתי בדיוק היתה נעשית מנחת החביתין, ועל ידי מי?"
הבנתי שכוונתך במילה 'נעשית' כלשון המשנה שהבאת בהודעה השניה:
"עושי החביתין" הם אלו שמכינים אותם".
ואפילו שאלת "ועל ידי מי", כלומר שאינך עוסק בעבודת הכה"ג.
על כך השבתי, כפי שבעצם גם אתה כתבת בסוף ההודעה הראשונה, שאותם אלו שהתחילו בחימום, המשיכו הלאה בכל מלאכתם.

בהודעה השניה אתה שואל על עבודת הכה"ג, שאלה זו אמנם שאלת גם בהודעה הראשונה, לקראת סופה.

לגבי הכפילה והפתיתה,
למרות רהיטת לשון הרמב"ם בהלכות מעשה הקרבנות יג הלכה ב: "וכיצד עשיית חביתי כהן גדול, מביא עשרון...", אינני משוכנע שאין כוונתו שגם כהן הדיוט יכול להיות ה'מביא' וכו', ושחובת הכ"ג היא רק בהקרבה.

לגבי ההגשה,
מה שכתבת מסברה מפורש ברמב"ם הלכות מעשה הקרבנות יב הלכה ו:
"כל המנחות הקריבות לגבי המזבח טעונות הגשה במערב כנגד חודה של קרן דרומית מערבית".
ולפני כן הוזכרה מנחת כ"ג בכללם.","125","","4364","True","True","False","","178","213.151.42.143","0","19179","תמיד|לב ע"א",""),new Message("19219","19210","לא נכון מה שכתבתי שהכה"ג אינו","17/05/12 08:35","כה אייר","תשע"ב","08:35","יהודי_קדום","חייב להקריב החביתין. משום מה היה זה בזכרוני ולאחר בדיקה לא מצאתי סימוכין לדברי.

תמיה בעיניי כיצד נצפתה טעות חמורה זו 11 פעמים ללא תיקון.","233","","4364","True","True","False","","197","79.176.150.166","0","19179","תמיד|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);