var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18098;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18098","0","קושיא יפה על בעיתו רב עמרם","13/03/12 10:43","יט אדר","תשע"ב","10:43","מתפעל",""א''ל רב עמרם לרב ששת: אמר על הבכור עם יציאת רובו עולה, עולה הוי או בכור הוי? עולה הוי דכל פורתא ופורתא דקא נפיק הוא כליל, או בכור הוי דכל פורתא ופורתא דקא נפיק במילתיה הוא, ל''א שכן קדושה חיילא עליה או דלמא בכור הוי שכן קדושתו מרחם ".

ההבנה של הגמרא שהקדושות חלות בו זמנית וזו שהיא יותר חשובה תחול.

הקשה בחור אחד הי"ד (כמדומני ששמו ר' יוסף אלטמן הי"ד, נהרג בשואה) תלמידו של הרב מטשעבין זצ"ל,
אם אנחנו כאן מדברים כשיצא רובו ויש לו דין של ילוד, אם כן להקדיש את העולה זה איסור ולשיטת רש"י זה גם לא תופס.
ומה האיסור? כתוב שאסור להקדיש בהמה לקרבן לפני ליל שמיני, כי הוא מחוסר זמן. הוא מביא שיש בזה מחלוקת רש"י ותוס' דלתוס' אמנם אסור להקדיש מחוסר זמן אבל בדיעבד זה תופס, ואילו לרש"י זה גם לא תופס.
ולפי הדין הזה אכן מקשים תוס' אצלינו בתמורה י' ע"ב כיצד מקדישים עובר, הרי הוא מחוסר זמן, ומתרצים שכל הדין של מחוסר זמן זה רק בילוד ולא בעובר.
ואם כן, כאן הרי מדברים בילוד, אז לפי רש"י (כמדומני שהרש"י הזה בבכורות) הרי כלל לא נתפס בו קדושת עולה ומה הספק של רב עמרם?

הקושיא הזו מפיעה בדובב מישרים ח"ג, לא קלטתי בשיעור את הסימן.
יש שם ב' תירוצים, אחד של התלמיד ואחד של הרב מטשעבין.","148","","4433","True","True","False","","1013","212.29.198.117","0","0","תמורה|כה ע"א",""),new Message("18101","18098","פיסוק נכון מייתר את השאלה:","13/03/12 11:20","יט אדר","תשע"ב","11:20","Almuaddib","הנה, כך קרא רש"י את דברי רב עמרם:


א''ל רב עמרם לרב ששת:

אמר על הבכור: "עם יציאת רובו - עולה". עולה הוי או בכור הוי?



כלומר, לפני תחילת ההמלטה הוא מתנה - כאשר יצא רובו - יהא עולה.

וראה איך כתב רש"י על אתר בצורה ברורה:

אמר על הבכור - בעודו בבטן. עם יציאת רובו, דבעיא למיחל עליה קדושת בכור האי שעתא- דתיחול עליה קדושת עולה, ולא קודם דהשתא הוו תרתין קדושות למיחל בהדדי הי מינייהו חמורה וקדמא למיחל ודחי לחבירתה.","107","","4433","True","True","False","","180","81.218.141.168","0","18098","תמורה|כה ע"א",""),new Message("18125","18098","התירוץ של אותו תלמיד הי"ד","14/03/12 07:05","כ אדר","תשע"ב","07:05","מתפעל","אכתוב בקצרה את התירוץ של אותו תלמיד עילוי,

הוא רוצה לומר כך, אמנם הוולד הזה שיצא רובו, מדין רובו ככולו הוא בודאי נחשב כילוד ולכן חלה עליו קדושת בכורה. אבל לענין הזה שאסור להקדיש מחוסר זמן,
הרי קיימא לן שבעודו בבטן אמו אין בעיה של מחוסר זמן והבעיה מתחילה לאחר שנולד, אם כן ניתן לומר שלענין זה לא מספיקה לידה הלכתית של רובו ככולו אלא צריך לידה גמורה במציאות. שיעמוד כבר על גבי קרקע. וכל כך למה?
יש לומר שלענין הקדשתו לגבוה עבור קרבן, צריך שהוולד הזה יהיה ראוי להקרבה, שנוכל לקחתו לשחיטה בבית המקדש. אבל כל עוד הוא יצא רק רובו ועדיין לא עמד על גבי קרקע, אין הוא ראוי להקרבה וממילא לענין הזה עדיין נחשב כעובר שאין בו חיסרון של מחוסר זמן.

לכאורה זהו חידוש גדול ולא הביא ראיות לזה.","148","","4432","True","True","False","","216","212.29.198.117","0","18098","תמורה|כה ע"א",""),new Message("18131","18098","לטובת המעיינים - הנה לשון הדובב מישרים:","14/03/12 11:41","כ אדר","תשע"ב","11:41","כדי","בחלק ג סימן סב

וע"ד הקושיא שהבאת בשם הבחור החו"ב עצום כמר יוסף אלטמאן נ"י [הי"ד] מגלאגוב אהא דמיבעי הש"ס בתמורה כ"ה [ע"א] אמר על הבכור עם יציאת רובו יהי' עולה, עולה הוי או בכור הוי יע"ש, והקשה איך תחול קדושת עולה בכה"ג דהא הוי מחוסר זמן קודם שמונה ימים, ולשיטת רש"י [ד"ה לילף] ותוס' [ד"ה אף, עייש"ה מדלא משני כמו בתוס' תמורה המובא בסמוך] בכורות כ"א [ע"ב] ההקדש של מחוסר זמן אינו רק איסור של לכתחלה אלא דאין הקדושה חלה [ולא כדעת התוס' תמורה י"ט [ע"ב ד"ה אף] וזבחים קי"ד [ע"ב ד"ה היתר]], ואמנם התוס' בזבחים י"ב [ע"א ד"ה לילה לקדושה] ובתמורה י' [ע"א סוף ד"ה ואזדא] הקשו איך קדושה חלה על העוברין, וגם על המשנה [שם כ"ד ע"ב] דכיצד מערימין על הבכור אומר מה שבמעיה של זו אם זכר עולה וכו', והלא אסור להקדיש מחוסר זמן, ותי' בתוס' תמורה דקודם שנולד מצי מקדיש יע"ש. וכל זה ניחא על קושיתם במקדיש במעי בהמה, אבל כאן דאומר עם יציאת רובו והרי אז הוי כנולד א"כ שוב יחשב כמחוסר זמן ולא תחול הקדושה עכ"ד.

נכונים דבריך שאמרת לתרץ דאפילו יחשב יצא רובו לכל דבר כנולד גמור, מ"מ לענין מחוסר זמן שסברת התוס' דאין איסור מחוסר זמן בעובר הוא משום דאינו ראוי במציאות להקרבה, א"כ גם ביצא רובו כל זמן שלא יצא כולו ואינו ראוי להקרבה אין בו משום איסור מחוסר זמן. גם נ"ל דאפילו אם נימא דהוי כילוד ביצא רובו, מ"מ כיון דאמירתו היתה בשעה שהי' עוד העובר במעי אמו רק חלות ההקדש התנה שיהיה ביציאת רובו, הוי כאילו הקדישה במעי אמו דאזלינן בתר אמירה. ועי' בירושלמי גיטין פרק מי שאחזו [ה"א עיין שם קרבן העדה ד"ה עודהו] היכא שבשעת חלות הגט נשתטה דלחד מ"ד אזלינן בתר שעת אמירה וכשר יע"ש. ועי' בר"ש חלה פ"ג מ"א [סוף ד"ה ובלבד] שכתב לענין הפרשה מן המוקף דאם בשעת קריאת השם הי' מן המוקף אף על גב דבשעת חלות לא הי' מן המוקף שפיר דמי יע"ש.","249","","4432","True","True","False","","179","93.172.129.253","0","18098","תמורה|כה ע"א",""),new Message("18102","18101","לא הבנתי מה התירוץ שלך","13/03/12 11:26","יט אדר","תשע"ב","11:26","מתפעל","הרי קדושת עולה חלה כשהוא כבר ילוד.
האם אתה טוען שבגלל שאמר קודם, זה נקרא שהקדיש אותו בעודו בבטן ולא כשההקדש חל?","148","","4433","True","True","False","","171","212.29.198.117","0","18098","תמורה|כה ע"א",""),new Message("18132","18131","יישר לחכם כדי","14/03/12 14:22","כ אדר","תשע"ב","14:22","מתפעל","ולא בכדי.

תזכה לשנים רבות.","148","","4432","True","True","False","","180","212.29.198.117","0","18098","תמורה|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);