var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1741;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1741","0","אורך הכתונת","01/04/10 20:51","יז ניסן","תש"ע","20:51","דוד כוכב",""ותנא מאי טעמא אקדמיה לכתונת? - משום דאקדמיה קרא.
- וקרא מאי טעמא אקדמיה? - משום דמכסיא כולה גופיה עדיפא ליה".

מפשטות הגמרא עולה שהכתונת מכסה את כל הגוף. אמנם הראש אינו בכלל 'הגוף', אך כפות הרגליים הן בכלל.
ונפקא מינה למעשה לבגדי הכהונה הנעשים היום לעשרות כהנים.

וכך פירש רש"י על הגמרא במסכת פסחים דף סה:
"תניא: (ויקרא ו) מדו בד, מדו - כמדתו, שלא יחסר ולא יותיר".
ופירש"י: "כמדתו - שוה לארץ".

אולם הרמב"ם כתב בהלכות כלי המקדש ח הלכה יז
"אורך הכתונת עד למעלה מן העקב".
'למעלה מן העקב' פירושו הקרסול, כמשמע ברמב"ם הלכות ביאת המקדש ח, יג
"והפיקה היא העצם העגול שלמעלה מן העקב מצד פנים".

הרמב"ם לשיטתו שבגדים ארוכים מידי יש בהם משום גסות רוח, בהלכות דעות פרק ה הלכה ט
"ולא יהיו בגדיו סחובין על הארץ כמו בגדי גסי הרוח, אלא עד עקבו".

אולם במסכת בבא בתרא דף נז:
"חלוק של ת"ח כיצד? כל שאין בשרו נראה מתחתיו".
ופירש רשב"ם:
"כל שאין בשרו נראה מתחתיו - שיהא ארוך עד פיסת רגלו שלא יראה כשילך יחף".
משמע שבת"ח דרך כבוד שיכסה רגליו ואינו גסות רוח.

ובמסכת בבא בתרא דף צח.
"א"ר יהודה אמר רב: כל המתגאה בטלית של ת"ח ואינו ת"ח - אין מכניסין אותו במחיצתו של הקב"ה".
ופירש רשב"ם: "כל המתגאה בטלית של תלמידי חכמים - דעביד כדאמרן בחזקת הבתים (לעיל דף נז טלית של תלמידי חכמים כיצד כל שאין חלוקו נראה מתחתיו טפח וצניעותא יתירתא הוא וגסות הוא למי שאינו תלמיד חכם".
לדעת רשב"ם רק המסתיר כפות רגליו מתוך התחזות לתלמיד חכם, יש בו משום גסות רוח.

ראיות נוספות לדעת רש"י ורשב"ם:
א) בירושלמי סוכה פרק ה ה"ד, וסנהדרין פרק ב ה"ד
"אמרו עליו על בית שאול שלא נראה מהם לא עקב ולא גודל מימיהם".
משמע כרשב"ם שבאנשים מכובדים הסתרת כף הרגל היא כבוד ולא גסות רוח. ודוחק לחלק דמלך שאני, דמאן מלכי רבנן, וגם כהנים בעו 'לכבוד ולתפארת'.
ב) במסכת שבת דף קנב.
"אמר ליה ההוא גוזאה לרבי יהושע בן קרחה... חזייה דלא סיים מסאניה...".
משמע שלא היה ניכר מיד שהוא יחף, הרי שאורך בגדו היה מכסה עקיביו.
ג) במסכת חגיגה דף יג:
"כתוב אחד אומר (ישעיהו ו) שש כנפים שש כנפים לאחד וכתוב אחד אומר (יחזקאל א) וארבעה פנים לאחת וארבע כנפים לאחת להם! - לא קשיא: כאן - בזמן שבית המקדש קיים, כאן - בזמן שאין בית המקדש קיים, כביכול שנתמעטו כנפי החיות.
הי מינייהו אימעוט? אמר רב חננאל אמר רב: אותן שאומרות שירה בהן. כתיב הכא (ישעיהו ו) ובשתים יעופף וקרא זה אל זה ואמר וכתיב (משלי כ"ג) התעיף עיניך בו ואיננו. ורבנן אמרי: אותן שמכסות בהן רגליהם, שנאמר (יחזקאל א) יחזקאל א, ז וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה {וְכַף רַגְלֵיהֶם כְּכַף רֶגֶל עֵגֶל} ואי לאו דאימעוט - מנא הוה ידע? - דלמא דאיגלאי וחזיא ליה. דאי לא תימא הכי - ודמות פניהם פני אדם הכי נמי דאימעוט? אלא - דאיגלאי וחזיא ליה, הכא נמי - דאיגלאי וחזיא ליה. - הכי השתא! בשלמא אפיה - אורח ארעא לגלויי קמיה רביה, כרעיה - לאו אורח ארעא לגלויי קמיה רביה".
בהכרח הכסוי כאן כולל את כף הרגל, שאם לא כן גם אם הכנפיים קיימות ניתן לראות שכף רגלם כשל עגל.
והרמב"ם יתרץ שהראייה מהפסוק וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה הוא מהברך, וכאמרם בבראשית רבה (וילנא) פרשה סה, כא: "אין להם קפיצים", ובמדרש תהלים מזמור א, ב "שאין להם קפיצת רגל".","125","","5161","True","True","False","","930","84.228.182.192","0","0","סנהדרין|מט ע"ב",""),new Message("1745","1741","האם יש נפק"מ גם לאורך החצאית לאשה?","03/04/10 22:28","יט ניסן","תש"ע","22:28","בבא רגל","","51","","5159","False","True","False","","114","192.115.103.9","0","1741","סנהדרין|מט ע"ב",""),new Message("1746","1745","לא. אשה אינה צריכה לכסות את כף הרגל.","04/04/10 02:02","כ ניסן","תש"ע","02:02","דוד כוכב","רק שוק באשה ערוה.
במסכת חגיגה יג ע"א משמע שהקרסול אינו בכלל שוק. אך במסכת בכורות מה ע"א קצת משמע הקרסול בכלל שוק.

יש לי חוברת העוסקת בסוגיה. ניתן לראותה כאן.","125","","5158","True","True","False","","93","95.86.92.122","0","1741","סנהדרין|מט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);