var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=17259;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("17259","0","מצורע עני ונודר עשיר וכו'- טבלת עזר","30/01/12 20:06","ו שבט","תשע"ב","20:06","לימוד יומי","מצ"ב טבלת עזר לסיכום דיני מצורע עני ונודר עשיר ולהיפך וכו'.

ראו הקובץ המצורף.","252","rtf","4478","True","True","False","","1157","192.116.211.181","0","0","ערכין|יז ע"א","0-rtf"),new Message("17283","17259","יישר כוח","31/01/12 19:29","ז שבט","תשע"ב","19:29","amdavid","","175","","4477","False","True","False","","170","109.64.215.246","0","17259","ערכין|יז ע"א",""),new Message("17333","17283","פרוט שיטות הראשונים","03/02/12 00:36","י שבט","תשע"ב","00:36","איתן","א. הטבלה הזו להבנתי היא כשיטת הרמב"ם, ראה להלן,
אבל לדעת רש"י נחלקו רבי וחכמים, והמחלוקת מתבטאת במקרה שהמצורע עני והנודר עשיר,
לדעת רבי הולכים תמיד אחר המצורע והרי הוא עני,
ואילו לדעת חכמים - מביא כעשיר, כי ה"הנחה" להביא כעני היא על המצורע עצמו, אם הוא עני, שנא' "ואם דל הוא", וכן יש ריבוי מיוחד אם המצורע עני והנודר עני, שנא' "ואין ידו משגת", אבל אם המצורע עני והנודר עשיר - מביא כעשיר.

ב. שיטת הרמב"ם
להלן פסקי הרמב"ם הנוגעים לסוגייתנו:
ערכין וחרמים פרק ג' הלכה ו':
עשיר שאמר ערכי עלי או ערך פלוני ושמע העני ואמר מה שאמר זה עלי. הרי העני חייב בערך עשיר שהוא ערך שלם. אבל עני שהעריך את העשיר ואמר ערך זה עלי אינו חייב אלא כערך עני שהוא כפי אשר תשיג ידו:
מעשה הקרבנות פי"ד ה"ט:
האומר קרבן מצורע זה או יולדת זו עלי. אם היה אותו מצורע או היולדת עניים מביא הנודר קרבן עני. ואם היו עשירים מביא הנודר קרבן עשיר אע"פ שהנודר עני:
סוף הלכות מחוסרי כפרה, פ"ה הי"א:
עשיר שאמר קרבנו של מצורע זה עליו והמצורע היה עני הרי זה מביא על ידו קרבנות עשיר שהרי יד הנודר משגת. ועני שאמר קרבנו של מצורע זה עלי והיה המצורע עשיר הרי זה מביא על ידו קרבנות עשיר שהרי זה הנודר חייב בקרבנות עשיר:
הרמב"ם פסק כרבי. ואף כתב בפירוש, בפירוש המשנה, שרבי אינו חולק על חכמים.
וע' בנו"כ איך להסביר את סוגיית הגמרא לפי דעתו, האם היתה לו גירסה אחרת, או באופן אחר, ע"ש.

ג. שיטת הראב"ד
הראב"ד סובר כרש"י, שרבי וחכמים חולקים, ולדעתו הם חולקים אף בערכין ולא רק בקרבנות.
אלו דבריו בהלכות ערכין וחרמים:
עשיר שאמר ערכי עלי ... הרי העני חייב בערך העשיר. א"א זהו כרבי וחכמים חולקים עליו ואומרים שאינו נותן אלא ערך עני.
ברש"י לא ראיתי התייחסות לדעת חכמים בנקודה הזו, ולכן חשבתי שדווקא בקרבנות חכמים חולקים על רבי, לדעת רש"י, בגלל הלימודים מהפסוקים, אבל בערכין אינם חולקים, וייתכן באמת שכך רש"י הבין את חכמים, אבל לדעת הראב"ד גם בזה נחלקו.","123","","4474","True","True","False","","324","31.44.131.223","0","17259","ערכין|יז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);