var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16985;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16985","0","דיינים על פי הבור","23/01/12 11:27","כח טבת","תשע"ב","11:27","עלי","האם מישהו מוכן למצוא לי ולהסביר :
א. היכן עוד בגמרא מובא/ים מקרה/ים בו/בהם יושבים הדיינים 'במקרה' על פי הבור שעליו דנים ?
ב. האם ניתן להסביר מעט יותר בהרחבה ובאופן ברור מדוע מגיעים למקרה כ"כ קיצוני ולא מציאותי רק כדי להגדיר עניין משפטי ?
ג. היש קשר כלשהו בין המקרים הללו ?
תודה.","209","","4483","True","True","False","","905","212.117.142.227","0","0","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16987","16985","יש דומה לזה","23/01/12 12:17","כח טבת","תשע"ב","12:17","כדי","בביצה (כו:) שיושבים הדיינים ליד הבהמה בשעת לידת הבכור, ושם הוא לעניין שלא יחשב מוקצה מחמת שלא נראה לחכם.
בכל אופן, נראה שדרך הגמרא לדחות המקשה או המבקש להוכיח הוכחה כלשהי, אף בדרך רחוקה מאוד, מכיוון שחובת ההוכחה מוטלת עליו, ועל ראייתו להיות בלתי ניתנת לערעור כלל.
ואין להתפלא כלל מכך שהגמרא מדברת בעניינים לא מציאותיים, כיוון שחז"ל הלבישו עקרונות הלכתיים בצורה סיפורית וציורית, ולעיתים יוצא שהציור הוא אכן לא מציאותי, אך זה שולי, מכיוון שהעיקר הוא תוכנו הפנימי, דהיינו המסר ההלכתי. ועי' כאן.
יש להעיר שבמקרים מסויימים הגמרא עצמה תמהה על המציאות הלא-הגיונית, כמו בב"מ (מו.) איכפל תנא לאשמועינן גברא ערטילאי דלית ליה ולא כלום, ובשבת (ה.) איכפל תנא לאשמעינן כל הני (ושם הפירוש קצת שונה מהך דב"מ. ע"ש ברש"י. ובגה"ש שם יש ט"ס), ובקידושין (כו:) איכפל תנא לאשמעינן מחט (וע"ש שגם יש לחלק מב"מ), ועי' בסנהדרין (נה.) קבסתן ע"ש ברש"י, ועי' בזבחים (טו.) ואיכפל תנא לאשמעינן כל הני.","249","","4483","True","True","False","","344","93.172.19.62","0","16985","ערכין|ז ע"א",""),new Message("17005","16985","כעין זה ראוהו בית דין","23/01/12 20:13","כח טבת","תשע"ב","20:13","קותי","משנה מסכת ראש השנה פרק ג

ראוהו בית דין בלבד יעמדו שנים ויעידו בפניהם ויאמרו מקודש מקודש ראוהו שלשה והן בית דין יעמדו השנים ויושיבו מחבריהם אצל היחיד ויעידו בפניהם ויאמרו מקודש מקודש שאין היחיד נאמן על ידי עצמו:

שזה דין לגופו של עניין שיכול להיות לא התרחש מעולם
ובא להתוות הלכה בענייני עדות ונאמנות","217","","4483","True","True","False","","185","85.250.133.152","0","16985","ערכין|ז ע"א",""),new Message("17018","16985","דוקא המקרה הקיצוני יגרום לנו לזכור","24/01/12 00:10","כט טבת","תשע"ב","00:10","יהודי_קדום","את הלימוד - בצד כל התהיות על מציאות הדיון הרי שבהעמדת "המציאות הבלתי נתפסת" יש יכולת לגרום לנו להבין ולזכור באמצעות תמונה קיצונית ובעייתית לתפיסת ההגיון דיון עקרוני על גבולות ותכני הסוגיא.
ראה גם מקרה קיצוני אף יותר לדעתי בחולין ל' ע"ב: "...רבא הוה בדיק ליה גירא לר' יונה בר תחליפא ושחט בה עופא בהדי דפרח..." ציור קיצוני ביותר אך הנה אני זוכרו דוקא משום כך: המקרה מלמד שהשוחט בהולכה בלבד (עוף) + לא חלדה שחיטתו כשרה (כמובן קיצרתי ולא בגלל שכחה...).
וכן לשאלת הגמרא האם יש דין פטר רחם כאשר חולדה מוציאה...בולעת...מקיאה עובר ומחזירתו וכו' אם נצייר ש"חולדה" משמעה אמצעי רפואי הקיים בימינו וכל פעולותיה הן כפעולות הרפואיות הנעשות בעוברים הרי שהשאלה בגדולתה עומדת ותהייתנו נעלמת.
ובכ"ז יש להבדיל בשאלות רפואה ומדע שם נוח לה לנפשי עם דברי הרמב"ם.

למומחי זיכרון יש שיטה : אם ברצוננו לזכור פרטים רבים המרכיבים עניין אחד נביאם פרט פרט לתמונה לא הגיונית באופן קיצוני (ספר "סוד המוח היהודי"/ערן כץ ועוד ספר שלו בענין לצערי איני זוכר את שמו).","233","","4482","True","True","False","","185","79.177.151.141","0","16985","ערכין|ז ע"א",""),new Message("16988","16987","תודה","23/01/12 12:40","כח טבת","תשע"ב","12:40","עלי","","209","","4483","False","True","False","","139","212.117.142.227","0","16985","ערכין|ז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);