var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16822;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","26")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16822","0","סוכה ראויה לכל התשמישים","17/01/12 18:51","כב טבת","תשע"ב","18:51","כדי","הכל חייבין בסוכה לאיתויי מאי. לאיתויי קטן שאינו צריך לאמו, דתנן: קטן שאינו צריך לאמו חייב בסוכה.
וכתבו התוס' ע"פ הגמ' בסוכה (כח:) ששיעור זה הוא כדי שיעור משנתו ואינו קורא אימא.
ומשמע דאינו רק סימן אלא סיבה, דבשיעור כזה יכול לישון לבדו בסוכה.

ולכאורה צ"ע דתינח לעניין שינה בסוכה, אלא לעניין אכילה הא שפיר יכול לאכול בסוכה אף לפני כן, ומדוע לא חייבוהו אא"כ יכול לישון לבדו בסוכה.

וחשבתי שמזה ראיה לשיטת המרדכי שהביא הרמ"א (סי' תרמ ס"ד) שאם עושה סוכה במקום שאינו ראוי אף לאחד מתשמשים, כגון שאינה ראויה רק לשינה, אינו יוצא אף לשאר תשמישים שאפשר לעשותם בה כגון אכילה וכיוצא. ודלא כהחכם צבי (סי' צד) שחלק עליו בזה [ובתשובת האבני נזר (סי' תעט) הוכיח גם מדברי רש"י והרמב"ן דלא כהח"צ. ע"ש]. והיינו דכיוון דגדול כה"ג פטור, שוב לא מחוייב לחנך הקטן בכך (ויש להאריך בפרט זה), אבל לשיטת הח"צ קשה.

ואלא מיהו כד דייקינן, נראה דקשה לכו"ע, שהרי אף לדעת המרדכי אם א"א בעניין אחר ולא ראוי לשינה בשום עניין כגון בזמן הקור, בכ"ז מחוייב לאכול בסוכה, וכמ"ש האחרונים בדעת המ"א (ס"ק ו), וטעמא דשפיר חשיב כעין תדורו. ולפי הסבר המחה"ש בדעת המ"א ל"ק, דאיהו ס"ל שהחיוב אינו משום שא"א בע"א, אלא משום דחשיב ראוי לשינה ע"י כרים וכסתות, וא"כ שפיר מוכח מכאן כהמרדכי. אבל לשאר אחרונים קשיא כנ"ל.

ואולי יש לחלק בין היכא שהחסרון בסוכה עצמה או בגברא, דבגברא כו"ע מודו דאם אינו ראוי לאחת אינו ראוי לכלום. ולא כן משמע מקושיית המ"א בסי' תרלט (ס"ק ח).","249","","4485","True","True","False","","1024","93.172.43.34","0","0","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16835","16822","עוד י"ל","18/01/12 02:13","כג טבת","תשע"ב","02:13","דוד כוכב","דלא שאני משאר עניני החינוך, שחייב רק כשיודע לעשות בשלימות - לנענע להתעטף ולשמור תפיליו, כמו שהבאתי פה.","125","","4484","True","True","False","","114","95.86.103.208","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16848","16822","תשבו כעין תדורו תנאי מחייב בסוכה","18/01/12 14:44","כג טבת","תשע"ב","14:44","קותי","קטן שאינו יכול לישון לבד אינו בכלל תדורו
לכן אינו חייב בסוכה כלל","217","","4484","True","True","False","","155","89.139.223.100","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16843","16835","אינו מספיק","18/01/12 09:21","כג טבת","תשע"ב","09:21","כדי","אולי לא ביארתי יתר על המידה, אבל תירוצך עדיין אינו מספיק, דנהי שכן הוא, שחייב לחנכו בכל ענייני המצוה, אולם כאן, לשיטת הח"צ החולק על המרדכי, הא גדול כה"ג מקיים מצוה מעליא בלא פיקפוק, ולמה יפטר קטן כזה שיודע רק לאכול ולא לישון לבדו.","249","","4484","True","True","False","","150","93.172.43.34","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16845","16843","התירוץ","18/01/12 14:27","כג טבת","תשע"ב","14:27","דוד כוכב","הטעמים שבקישור שם שייכים גם בזה. כל עוד אין הנער בשל לגמרי לקיים את המצוה אין מתחילים בחינוך. למרומי שדה - כדי שלא יתרגל לעשות את המצוה לחצאין. ולטעם שהוספתי, שלא יצטער וידמה בלבבו שאין לו כשרון ושייכות למצווה.
ואדרבה, בדוגמות שבגמרא מיירי בשיירי מצוה שמדרבנן בלבד. ואילו אכילה ושינה שניהם חלקי המצוה מדאורייתא.","125","","4484","True","True","False","","93","95.86.103.208","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16847","16845","אבהיר:","18/01/12 14:42","כג טבת","תשע"ב","14:42","כדי","לדעת הח"צ זוהי מצווה שלימה לגמרי, ולכן מ"ש "כל עוד אין הנער בשל לגמרי לקיים את המצוה אין מתחילים בחינוך", אינו תקף כאן, שהרי הוא בשל לגמרי, והראיה דגדול כה"ג מקיים מצווה מעלייתא. ולא דמי לנענוע וכיוצ"ב כאכלא לדנא, דהתם גדול כה"ג לא היה מקיים המצווה בשלימות. אבל כאן, לו יצוייר שגדול היה מצטער משינה ולא מאכילה, הלא לדעת הח"צ מחוייב באכילה מיהא ומקיים בזה המצווה בתכליתה. והכ"נ, הנער בשל לגמרי לקיים המצווה אילו היה גדול במצב כזה.
וממילא אין לתרץ גם ע"פ דברי המרומי שדה, כיוון שבאמת אין המצווה לחצאין.

מקווה שעכשיו הייתי ברור כל צרכי.","249","","4484","True","True","False","","195","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16851","16847","הבנתי","18/01/12 15:48","כג טבת","תשע"ב","15:48","דוד כוכב","אמנם החילוק ברור.
אבל עדיין אי אפשר לעשות מזה קושיה, כי גם אם אלו שתי מצוות מופרדות, סוף כל סוף קשורות הן זו לזו, ואפשר שלא נתחייב בחינוך עד שמוכן לכל. נפקא מינה, לו יצוייר קטן היודע לשמור תפילה של יד ולא של ראש (כגון לר' יהודאי גאון ולפשט הרמב"ם דמיירי בשמירה כפשוטה), האם כבר יתחייב אביו לקנות לו קציצה אחת? והרי אפילו בזה, שהם שתי מצוות נפרדות ממש, דיוק לשון הגמרא שחייב רק ביודע לשמור 'תפילין' ובלשון הרמב"ם 'תפיליו' - בלשון רבים. אמנם יש לדחות דהכי קאמר, שהיודע לשמור שתי תפיליו אביו קונה לו תפילין - כל תפילה בזמנה היא.","125","","4484","True","True","False","","127","95.86.103.208","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16849","16848","הח"צ הנ"ל הוי תיובתך.","18/01/12 14:49","כג טבת","תשע"ב","14:49","כדי","","249","","4484","False","True","False","","127","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16852","16849","המרדכי מדבר על בנית הסוכה מלכתחילה","18/01/12 15:52","כג טבת","תשע"ב","15:52","קותי","שאינו יכול לקיים כל מצוותה ממילא נעשה כמי שמתנה על מה שכתוב בתורה
כמו מי שאופה מצה לשם מצווה על מנת שלא יצא בה חובת אפיקומן
ולא דיבר על סוכה שנפסלה לאחר מכן מאחת מתשמישיה שמשמע שתהיה כשרה

הקטן לא הגיע לכלל חיוב מה טעם לחייבו באכילה? וכיצד זה ילמד על זה

השאלה תהיה אם יכול לעשות רק שתי סוכות כל אחת רק למחצית התשמישים
האם גם אז המרדכי יאמר לא לעשות?
הרי אין דיני סוכה נפרדים בתורה. תכונות הסוכה נגזרים מחובות האדם
לכן אם אינו יכול לקיים מצוותו בסוכה אחת מדוע שלא יקימנה בשתים?
מה זה שונה מאשה בשנה ראשונה ששוחטים עליה פסח בבית בעלה ובבית אביה (כך נדמה לי). (אני יודע שבכל מקום תקיים מצווה שלמה אך בכל זאת המינוי שלה אינו שלם)","217","","4484","True","True","False","","175","89.139.223.100","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16853","16851","[ללא נושא]","18/01/12 16:02","כג טבת","תשע"ב","16:02","כדי","ישים נא לב! לא אמרתי שאלו שתי מצוות נפרדות, אלא באשר הוא שם, במצבו אז, זו כל מצוותו.
לגבי מה שהבאת מתפילין, לא הבנתי איך יצוייר שיודע לשמור רק על תפילה אחת, הלא ודאי יודע כבודו שעניין שמירה בכאן הוא מהפחה והסח הדעת וכיוצ"ב, ומ"ל של יד ומ"ל של ראש.","249","","4484","True","True","False","","140","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16855","16852","אכן כן","18/01/12 17:08","כג טבת","תשע"ב","17:08","כדי","לדעת המרדכי באמת אי אפשר לעשות שתי סוכות שכל אחת אינה ראויה לכל התשמישים. עי' בשערי תשובה (סי' תרמ ס"ק ה) בדעת הח"צ, ומכלל דבריו תשמע לדברי המרדכי.","249","","4484","True","True","False","","189","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16862","16853","לגבי ההערה על התפילין-מחילה","18/01/12 22:20","כג טבת","תשע"ב","22:20","כדי","אני אמרתי בחפזי, ולא שמתי לב שכבודו כבר הרגיש בזה. עמך הסליחה.","249","","4484","True","True","False","","144","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16884","16853","[ללא נושא]","19/01/12 13:06","כד טבת","תשע"ב","13:06","דוד כוכב","וכיון שאם נכלול את כל חלקי המצוה, לא רק אותן החלות עליו ברגע זה באשר הוא שם, נחזי שטרם הגיע למלוא כלל חינוך - אינו מן התימה את"ל שטרם חייבוהו כלל. כנ"ל.","125","","4483","True","True","False","","130","95.86.103.208","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16894","16884","לענ"ד יש בו קצת מן התימה","19/01/12 15:25","כד טבת","תשע"ב","15:25","כדי","דכיוון דכל סברת מ"ד הכי - שאינו חייב בחינוך אלא במצווה בשלימות, הוא משום דגדר חינוך הוא כדי שיעשה כן כשיהיה גדול, ולא ייתי למיסרך בעשיית המצווה לחצאין, וכאן לא שייכת סברא זאת, דאי נמי יהיה גדול ובמצב כזה, הלא יקיים אז המצווה בשלימות.
ומה שרצית לחלק דאינו חייב אלא עד שיכנס לכלל חיוב כל מרכיבי המצווה בכל אופן, זו לא שמענו והוא חידוש.","249","","4483","True","True","False","","163","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16906","16894","הבנת הקטן","20/01/12 03:48","כה טבת","תשע"ב","03:48","דוד כוכב","מה פירוש "דאי נמי יהיה גדול ובמצב כזה", שיתקשה לישון בגדלותו כי ירצה את אמא? הרי זה גופא פטור הקיים רק בקטן. ואם מתחייב בקטנותו לאכול, נמצא לָמֵד ששֵׁינה אינה כל כך מהדין כמו אכילה. וכי יידע בקטנותו ללמוד חילוקים, שלא נפטר מהמחצה אלא משום געגועיו לאימו, ופטור כעין זה שייך גם בגדול?","125","","4482","True","True","False","","99","95.86.95.154","0","16822","ערכין|ב ע"ב",""),new Message("16912","16906","לא כך,","20/01/12 09:51","כה טבת","תשע"ב","09:51","כדי","אלא ילמד שכאשר יש מניעה מצד השינה (ולאו דווקא מצד שרוצה את אמו, אלא באופן עקרוני), אין הדבר פוטרו מאכילה בסוכה.","249","","4482","True","True","False","","128","93.173.162.68","0","16822","ערכין|ב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);