var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1680;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","37"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1680","0",""מעשה בפרה... טועה בדבר משנה"","17/03/10 22:35","ב ניסן","תש"ע","22:35","שאינו יודע לשאול","בגמרא:
מעשה בפרה (של בית מנחם) שניטלה האם שלה והאכילה רבי טרפון לכלבים ובא מעשה לפני חכמים ביבנה והתירוה שאמר תודוס הרופא אין פרה וחזירה יוצאת מאלכסנדריא של מצרים אלא אם כן חותכין האם שלה כדי שלא תלד א''ר טרפון הלכה חמורך טרפון אמר לו רבי עקיבא פטור אתה שכל המומחה לרבים פטור מלשלם ואי איתא לימא ליה טועה בדבר משנה אתה וטועה בדבר משנה חוזר...

ברש"י:
טועה בדבר משנה אתה. סתם משנה היא באלו טריפות (חולין נד.) ניטלה האם שלה כשירה:

לפני שקראתי את רש"י חשבתי שהטעות בדבר משנה היא הטעות במוסכמה הברורה שאמר תודוס הרופא, אך רש"י הפתיע אותי...
אך דברי רש"י קשים לי, כיוון שבימי רבי טרפון (שקדם שתי דורות פלוס לרבי) עדיין לא נערכה/נכתבה המשנה!!!","48","","5175","True","True","False","","1046","87.70.219.63","0","0","סנהדרין|לג ע"א",""),new Message("1681","1680","אכן","17/03/10 23:47","ב ניסן","תש"ע","23:47","דוד כוכב","יש שלומדים מכאן שטעות במציאות היא כטעות בדבר משנה.

וראה בשו"ת קול מבשר חלק א סימן נא
"דטעות במציאות הוי כמו טעות בדבר משנה, כמ"ש הנודע ביהודה".


המשניות חלקן חדשות יחסית וחלקן ותיקות.
למשל במסכת קידושין דף עה.
"הלל שונה: עשרה יוחסים עלו מבבל, וכולם מותרים לבא זה בזה".
וזה במשנה הראשונה בפרק ד' בקידושין.

ובבית יוסף אורח חיים סימן נ אות א
"וכתב הרא"ה (חי' ברכות לב.) שתיקנו לשנות פרק איזהו מקומן לפי שאין בכל אותו פרק מחלוקת והיא משנה ברורה למשה מסיני עכ"ל".
אולם בפירושי סידור התפילה לרוקח [יב] איזהו מקומן עמוד לג
"איזהו מקומן שד"מ תיבות והקריאה הם שמ"ה כמנין משה, לומר שתורה בעל פה נתנה למשה מסיני".","125","","5175","True","True","False","","119","212.76.107.19","0","1680","סנהדרין|לג ע"א",""),new Message("1684","1681","בעניין משניות קדומות","18/03/10 20:38","ג ניסן","תש"ע","20:38","הראל","ראה כאן במהר"ץ חיות שתירץ:
... מצינו הרבה משניות שהיו סדורות עוד קודם רבינו...

וכן כתב המהר"ץ חיות בבבא קמא ו ע"ב:
האי תנא ירושלמי. נ"ב ידענו דהרבה משניות הי' סדורים עדיין קודם רבי כמו מס' מדות נסדרה ע"י ראב"ן יעקב ומס' כלים בשלימותה היתה עדיין סדורה קודם רבי כמו שדקדק הגאון בעל חכם צבי סי' י"ד דאמר ר' יוסי שם אשרך כלים שנכנסת בטומאה ויצאת בטהרה.
והנה שלשה משניות אלו שבפרקין היינו ארבעה אבות וכל שחבתי ומשנה דשום כסף משונים משאר המשניות הן ע"י לשון קצרה והן בשינוי הלשון כאשר המעיין יכיר ויבין ובגמרא הוכרחו לפרש ולדרוש כל מלה כאן ומדקדק הש"ס דהאי תנא ירושלמי הוא היינו שמשניות אלו באו מחכם ירושלמי אשר היה תופס לשון קצרה והכניסם רבינו הקדוש בסדר שלו והניחם כמו שמצאם ולא זזו ממקומם:

תוס' ר' עקיבא איגר בסוף מסכת כלים:
אף דרבי יוסי היה רבו של רבי, מכל מקום היה להם סדרי משנה קודם רבי.
וכ"כ תוס' בב"ק צ"ד ע"ב ד"ה בימי רבי כו' שהמשניות היה קודם רבי.

ר' שמשון מקינון (ספר כריתות, לשון לימודים, שער ב, אות נח):
רבי אע"פ שסדר המשנה לא הוסיף ולא גרע מלשון המקובל לו, מהא דפירקא קמא דיבמות (דף ט') דקאמר אמר ליה לוי לרבי מאי איריא דתני ט"ו לתני י"ו ולא קאמר מאי איריא דתניתא ט"ו תיתני י"ו משמע דמקשה למשנה ולא לרבי, ועוד מדקאמר ובפלוגתא לא קמיירי ולא קאמר ובפלוגתא לא איירינן שמע מינה כדמפרשינן שרבי תנא סדר שקיבל

מאירי (מבוא למסכת אבות):
וחבר ספר המשנה בששה סדרים הידועים במאה ונ' שנים אחר החורבן,
כלל בו כל מה שנתקבל בתורה שבע"פ מביאורי התורה והמצות, ומה שנתחדש בכל דור ודור, ממה שנודע לו, עם מה שמצא לכל החכמים הם מסכיות שלימות כמו שאמרו ביום שנתמנה ר' אלעזר ן' עזריא נשיא בו ביום נשנית עדיות, וכמו שאמרו בסוף הוריות לדרוש לן מר מילי דעוקצין, הן מה שלא מצאו מסודר וסדרו מתחילה הן מה שהוסיף בכח שכלו וסברתו.

אני מצרף גם קובץ ובו סיכום בקצרה של שיטות הראשונים והחוקרים [ובמידה ותרצה אוכל לשלוח לך מקורות רבים שיש לי בנושא זה].","46","pdf","5174","True","True","False","","539","192.118.11.112","0","1680","סנהדרין|לג ע"א","0-pdf")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);