var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1677;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1677","0","פשט ודרש","16/03/10 13:46","א ניסן","תש"ע","13:46","דוד כוכב",""ואין מחזירין לחובה.
אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: והוא שטעה בדבר שאין הצדוקין מודין בו, אבל טעה בדבר שהצדוקין מודין בו, זיל קרי בי רב הוא".

וכי מה איכפת לנו מה דעת הצדוקין? וכי נוסף על עמל בירור דעת חכמים, נצטרך מעתה להתיגע ולברר את דעת הצדוקין?

אלא שפירש רש"י:
"דבר שאין הצדוקין מודין בו - שאין טעותו מפורש בתורה בהדיא, אלא במשנה או בדברי האמוראים.
זיל קרי בי רב הוא - תינוקות של בית רבן יודעין שאינו כלום והדר".
כלומר, שדעת הצדוקין, היא רק שֵׁם קוד לדברים הנלמדים מהפשט. וכשאמר יהודה בן תימא (פרקי אבות סוף פרק ה) "בן חמש שנים למקרא בן עשר למשנה", בכלל 'מקרא' השינון והבנת הפשט בלבד.

והוסיף ביד רמ"ה:
"דבר שהצדוקים מודים בו כגון דבר המפורש בתורה שבכתב או שהכל יודעים אותו משיקול הדעת".

קיימות עוד השלכות להלכה להבחנה בין דבר הנלמד מהפשט או מהדרש.

א. בענין פר העלם דבר, במסכת הוריות דף ד.
"אמר רב יהודה אמר שמואל: אין ב"ד חייבין עד שיורו בדבר שאין הצדוקין מודין בו, אבל בדבר שהצדוקין מודין בו - פטורין; מאי טעמא? זיל קרי בי רב הוא... אמר רב ששת, וכן תנא דבי רבי ישמעאל, מפני מה אמרו: הורו בדבר שהצדוקין מודין בו פטורין? מפני שהיה להם ללמוד ולא למדו".

ב. שמותר לשתוי יין להורות בענין כזה. במסכת כריתות דף יג: וברמב"ם הלכות ביאת המקדש פרק א הלכה ג
"אסור לכל אדם בין כהן בין ישראל להורות כשהוא שתוי, אפילו אכל תמרים או שתה חלב ונשתבשה דעתו מעט אל יורה שנאמר ולהורות את בני ישראל, ואם הורה בדבר שהוא מפורש בתורה עד שידעוהו הצדוקים מותר".

ג. שאם נעלמה ממנו הלכה כזו אין זו העלמה לענין קרבן עולה ויורד. במסכת שבועות דף יד: וברמב"ם הלכות שגגות פרק יא הלכה ב
"אם נעלמו ממנו הלכות טומאה, כגון שנטמא בכעדשה מן השרץ וידע שהשרץ מטמא ולא ידע בשיעור ושכח שנגע בשרץ כלל ונכנס או אכל ואחר כך נודע לו {שנגע} בכעדשה מן השרץ הרי זה ספק אם חייב קרבן או פטור".

מעתה, נוסף על עמל בירור הדרשות, אמתי הדרשה גמורה והדין דאורייתא, ואמתי אסמכתא בלבד, צריך גם לעיין ולברר האם הדין נלמד מדרשה או שכבר עולה מפשט הפסוקים.","125","","5176","True","True","False","","1093","77.126.137.44","0","0","סנהדרין|לג ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);