var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16522;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16522","0","דינים העולים לדף מח עמ' א'","04/01/12 21:01","ט טבת","תשע"ב","21:01","המכריע","מח.

מי שלא ביכרה אשתו וילדה שני זכרים – נותן ה' סלעים לכהן.
מת אחד מהם בתוך ל' – האב פטור. וגם הבן הנשאר בעצמו פטור.
מת האב והבנים קיימים – לר"מ עד שלא חילקו חייבין, חילקו פטורין, לר"י גובה גם אחר חלוקה.
ועי' בסמוך ביאור מחלוקתם בכמה אופנים.
ילדה זכר ונקיבה – אין כאן לכהן כלום.

מחלוקת ר' מאיר ור' יהודה;
לרבי ירמיה במת תוך ל', לא חילקו, גובה לכו"ע מהשדה המשותפת (כשיש בה י' סלעים) ממ"נ.
(זה רק לר' ירמיה דמחדש שני יב"ש השותפין בשדה מוציאין עליהן שט"ח, ואנן פליגינן).
חילקו, לר"מ פטור ולר"י חייב.
(בל"ק לא נתפרש לר' ירמיה טעם ר"י. בל"ב טעמו משום שיב"ש שלקח מיב"ש חבירו גובין מהשדה, או מצד שהוא הלוה או מצד לוקח מהלוה, ור"מ ע"כ פליג על זה, ולדידן אף ר"י מודה דאין גובין).
אבל מת לאחר ל', לר' ירמיה לכו"ע נתחייבו נכסים.
(והיינו דמעמיד כשיש עשרה בני חורין. ובזה גם למסקנה כך הוא. וייתכן דמודה באופנים דלהלן).

שני יוסף בן שמעון בעיר אחת ויצא שטר שיב"ש לוה – אי אפשר לגבות מא' מהן.
שני יוסף בן שמעון שלקחו שדה בשותפות ויצא עליהן שטר, לר' ירמיה גובה מהשדה.
לרבא אין גובה כיון דא"א לגבות מהלוה עצמו.
המלוה את חבירו ע"י ערב - לא יתבע מהערב תחילה.

לרבא; מת בתוך ל' לכו"ע לא נתחייבו נכסים ואין גובה כלום לכו"ע אף לא חילקו וכ"ש חילקו.
מת לאחר ל', כשיש י' סלעים, גובה לכו"ע. ואף חילקו ויסתדרו ביניהם.
(דגם אי הוי מלוה ע"פ, וגובה רק מיורשים ורק מחצה יורשים, עדיין יש ירושה כדי גבייה).
מת לאחר ל' ויש בנכסים רק ה' סלעים – לא חילקו גובה לכו"ע.
(דהוו יורשין בכל השדה, ונכסים משועבדים מחיי האב אף למלוה על פה).
חילקו – לר"מ פטורין, לר"י גובה שנים ומחצה (א' ורבע מזה וא' ורבע מזה).
דלכו"ע מלוה הכתובה בתורה לאו ככתובה בשטר (וצ"ע להלן מט: דלר' יהודה ככתובה),
ולכו"ע אחין שחלקו מחצה לקוחות, ולכו"ע מלוה ע"פ אין גובה מלקוחות, ואין כאן יותר מב' ומחצה,
לר"מ ולא חצי חמש, ולר"י אפילו חצי חמש.

אחין שחלקו – למ"ד יש ברירה הוו יורשין, למ"ד א"ב הוו לקוחות. לר אסי מספק"ל אי י"ב או א"ב והוו מחצה יורשין ומחצה לקוחות, ולרבא ס"ל לר"מ ור"י כר' אסי.","199","","4503","True","True","False","","840","85.130.221.217","0","0","בכורות|מח ע"א",""),new Message("16523","16522","דינים העולים לדף מח עמ' ב'","04/01/12 21:02","ט טבת","תשע"ב","21:02","המכריע","מח:

ונדחו דברי רבא דמוכח בסמוך דאף לר"י ולא חצי חמש (וגם מלישנא דמתני').

האחין (ספק בכורות) שחלקו - אם אין י' סלעים סך הכל דהיינו ה' דירושה, תניא דפטורין אפילו לר' יהודה.
ומזה איתותב רבא, דלדידיה לר"י עדיין יגבה את כל חלק הירושה אף שאינו חמש.
למאן דאית ליה אפי' חצי חמש, ה"ה פחות מחצי.
ואם יהיה ד' סך הכל, דהיינו ב' ירושה, יגבה שני סלעים. אלא דלמסק' ליכא דעה כזו.
ולמסקנה דלר' יהודה הוו יורשין בהכל או דגובין ע"פ גם מלקוחות, אפילו ה' סלעים סך הכל, גובה.

למסקנה; המחלוקת במת לאחר ל' ויש בנכסים רק ה' סלעים (כרבא), ובחילקו,
לר"מ פטורין, הכל כנ"ל (הוי ע"פ, ומחצה לקוחות, ולא חצי חמש).
לר"י גובה חמש. (או דס"ל יורשין בהכל, או דס"ל ע"פ גובה גם מלקוחות, וה"ה דמצי לסבור ככתובה בשטר ויתאים לשיטתו מט:, אבל מודה דלא חצי חמש אלא דכאן גובה חמש).

יב"ש שלקח שדה מיב"ש חבירו – לר' ירמיה פליגי בזה, לר"מ אין גובין לר"י גובין ממ"נ.
למסק' דרבא לכו"ע אין גובין.

ונמצא למסקנה;
מת קודם ל' – לכו"ע אין גובה כלום אף בנכסים הרבה ואף לא חילקו. (כיון דהם עצמם מדחים, אין נפרעין מערב, ודלא כר' ירמיה).
מת לאחר ל' – אם יש עשרה, גובה לכו"ע חמש, אף בחילקו.
אם אין עשרה וחילקו – אם נסבור לאו ככתובה בשטר, ומחצה לקוחות, וע"פ אין גובה מלקוחות, ולא חצי חמש, אין גובה.
אם נחלוק על אחת מההנחות האלו, גובה. (אם סוברים ולא חצי חמש וחולקים בא' האחרות, גובה חמש, אם סוברים אפי' חצי חמש ומודים לשאר, יגבה שנים ומחצה).

שתי נשים של איש אחד שלא ביכרו
וילדו שני זכרים – נותן י' סלעים לכהן.
מת א' בתוך ל' – אם לכהן א' נתן, יחזיר הכהן ה' סלעים. אם לב' כהנים נתן, א"א להוציא מהם.
ילדו זכר ונקיבה או ב' זכרים ונקיבה – נותן ה' סלעים לכהן.
ילדו שתי נקיבות וזכר או ב' זכרים וב' נקיבות – אין כאן לכהן כלום.

שתי נשים של איש אחד שא' ביכרה וא' לא ביכרה - ילדו שני זכרים, נותן ה' סלעים לכהן.
מת אחד בתוך ל' – האב פטור.
מת האב והם קיימים – לר"מ עד שלא חילקו חייבין, חילקו פטורין, לר"י נתחייבו נכסים.
(הביאור הכל כמו בסוגיא הקודמת).
ילדו זכר ונקיבה – אין לכהן כלום.

שתי נשים של שני אנשים שלא ביכרו וילדו ב' זכרים – זה נותן ה' סלעים וזה נותן ה"ס.
מת א' בתוך ל' – אם לכהן א' נתנו, יחזיר להם ה"ס ויחלקו, כשבא בהרשאה. (בלא הרשאה דוחם).
אם לשני כהנים נתנו, אי אפשר להוציא מידם.
ילדו זכר ונקיבה – האבות פטורין, והבן חייב לפדות עצמו.
שתי נקיבות וזכר או ב' נקיבות וב' זכרים – אין כאן לכהן כלום.
שתי זכרים ונקיבה – אין כאן לכהן כלום. (ברייתא להלן).

ב' נשים של ב' אנשים א' ביכרה וא' לא ביכרה – זה שלא בכרה אשתו נותן ה"ס לכהן
ילדו זכר ונקיבה – אין כאן לכהן כלום.","199","","4503","True","True","False","","168","85.130.221.217","0","16522","בכורות|מח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);