var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16417;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16417","0","השוני בן קידושי אשה לבכור","02/01/12 18:16","ז טבת","תשע"ב","18:16","שלמה שטרסברג","איתמר הפודה את בנו בתוך שלשים יום רב אמר בנו פדוי ושמואל אמר אין בנו פדוי דכולי עלמא מעכשיו אין בנו פדוי לאחר שלשים יום ואיתנהו למעות ודאי בנו פדוי כי פליגי לאחר שלשים יום ונתעכלו המעות רב אמר בנו פדוי מידי דהוה אקידושי אשה התם לאו אע''ג דנתעכלו המעות הוו קידושי הכא נמי לא שנא ושמואל אמר לך התם בידו לקדשה מעכשיו הכא אין בידו לפדותו מעכשיו

רציתי להבין את החילוק לדעת שמואל ומדוע זה רלוונטי אם יכול לקדשה או לא הרי בכל מקרה בפועל לא מקדשה שוב.כלומר אנו מסתכלים על המעות שניתנו ונתעכלו כחוב שקיים ושווה כסף עכשיו ולכן זה כאילו יש מעות או שווה מעות עכשיו ולכן מקודשת.

א"כ מדוע לא נאמר אותו דבר גם בבכור שהחוב הוא שווה כסף וכיוון שנתן, והשווי קיים לאחר יום השלושים שבנו יהיה פדוי?

ואולי צריך לומר שאישה ניתן לקדש גם בשווה כסף אבל פדיון הבן הרי למדנו שזה דווקא ב5 סלעים ולא בשווה כסף ולכן בנו לא יהיה פדוי","205","","4505","True","True","False","","878","95.86.71.33","0","0","בכורות|מט ע"א",""),new Message("16418","16417","מדוע אתה קובע שא"א לפדות בשווה כסף?","02/01/12 18:34","ז טבת","תשע"ב","18:34","Almuaddib","ודאי שאפשר, ואף מצאנו באחד האמוראים שקיבל פדיון הבן בבגד, ששוויו היה פחות מכך, אלא שעבורו - לצאת בלי בגד עליון זה לא מכובד, ולכן היה שווה עבורו חמישה סלעים.","107","","4505","True","True","False","","108","81.218.141.168","0","16417","בכורות|מט ע"א",""),new Message("16420","16418","ודאי שפדיון הבן הוא גם בשווה כסף","02/01/12 18:56","ז טבת","תשע"ב","18:56","כדי","וש"ס ערוך הוא בקידושין (ח.)","249","","4505","True","True","False","","125","89.139.54.27","0","16417","בכורות|מט ע"א",""),new Message("16422","16418","הצדק אתך ועם כדי","02/01/12 20:19","ז טבת","תשע"ב","20:19","שלמה שטרסברג","והתבלבלתי מלשון המשנה חוץ משקלים אבל שם ברור שהכוונה היא למחצית השקל

בכל מקרה לעצם העיניין א"כ חוזרת השאלה לקדמותה מדוע שונה פדיון הבן מקדושי האשה הרי החוב קיים בעולם והוא שווה כסף וא"כ כמו שלקידושי אשה הוא מועיל כך שיועיל גם לפדיון הבן ומדוע אמר שמואל שאין בידו לפדותו","205","","4505","True","True","False","","196","213.151.49.171","0","16417","בכורות|מט ע"א",""),new Message("16443","16422","ביאור ישיבתי","03/01/12 00:29","ח טבת","תשע"ב","00:29","המכריע","למה צריכים ללכת רחוק. במשנה שלנו עצמה אומרת שחוץ משקלים דהיינו מחצית השקל שוה כסף ככסף. ועיקרה של משנה זו לא נשנתה אלא עבור פדיון הבן.

לגוף הענין ביארו האחרונים באריכות עצומה (במיוחד ר' שמעון בספריו שערי יושר ובשיעוריו ובמערכת הקניינים) שהעושה מעשה לאחר ל' הרי זה מתחלק לשני חלקים. המעשה נעשה עכשיו, והחלות שאמור לחול מכח המעשה נדחה לאחר ל'. ונתחדש שניתן לחלוק את הדבר.

אמנם גם בשעת החלות בעינן שלא תהא כלתה קניינו ולכן אם השטר נקרע קודם ל' לא חל. משא"כ בכסף כיון דשיעבוד המעות קיים, יכול הכסף לפעול כאילו הוא בעין.

אבל כל זאת בתנאי שה"מעשה" שצריך להיעשות על ידי הכסף, נעשה על ידי הכסף בפועל ממש. לכן בקידושין שניתן לקדשה גם היום, מעשה הקידושין נעשה עכשיו, בכסף ממש, והחלות נדחה לאחר ל' על סמך שיעבוד המעות שיהא קיים אז. אבל מעשה שלא ניתן להיעשות היום כמו פדיון קודם ל', אין אפשרות לעשות גם לא את ה"מעשה" פדיון היום, וכשמגיע יום לא שהוא זמן המעשה הכסף אינו קיים בפועל, לא שייך לעשות מעשה בדבר לא קיים.

זה על קצה המזלג בבחינת הררים התלויים בשערה","199","","4504","True","True","False","","192","85.130.221.217","0","16417","בכורות|מט ע"א",""),new Message("16489","16443","הרי ניתן לפדות גם בשוה כסף?","03/01/12 17:54","ח טבת","תשע"ב","17:54","שלמה שטרסברג","הרי גם בקידושין אינו מקדשה שוב בפועל אלא כיוון שיש שווה כסף הקידושין חלים עליו א"כ גם בפידיון כיוון שיש בפועל עכשיו לאחר 30 יום שווה כסף מדוע לא יהיה הבן פדוי מה זה משנה אם יש כסף בפועל או רק שווה כסף הרי ניתן לקדש ולפדות גם בשווה כסף?

וחוץ מזה מדוע ההגדרה היא שקידושין יכול לקדש עכשיו ופדיון אינו יכול הרי יכול לפדות גם עכשיו בשווי של 5 סלעים שנתן?","205","","4504","True","True","False","","209","213.151.49.171","0","16417","בכורות|מט ע"א",""),new Message("16495","16489","קצת סדר","03/01/12 21:09","ח טבת","תשע"ב","21:09","המכריע","שיעבוד המעות קיים אינו מדין שוה כסף זה מושג בפני עצמו שאומר שלהבדיל מקניינים אחרים כגון שטר, שאם כלתה כלתה, בכסף הוא ממשיך כביכול להיות פעיל גם לאחר שנאכל, כי עדיין זה שאכלו מחוייב להתחשב עליו ליתן תמורתו או לפורעו וכו'.

שיעבוד זה יכול להועיל למינימום הנדרש בשעת ה"חלות". אבל הכסף הנדרש בשעת המעשה, אז יש דין של "נתינה", שם צריך כסף ממש או שויו. נתית כסף לשם קידושין או פדיון.

בקידושין שאפשר לקדש היום, נותן היום כסף לשם קידושין ומקיים בזה מעשה קידושין והחלות לאחר ל' (ואין בעיה של כלתה מכיון שהשיעבוד קיים). עכשו הכוונה בשעת המעשה לא ביום ל. משא"כ בפדיון שלפני בשעה שנותן הכסף או השטה כסף בעין, עדיין לא זמן פפדיון ולכן המעשה פדיון, נתינת המעות לשם פדיון היוצרת מעשה, לא חלה.

ביום ל רק אז אמור להיעשות מעשה הפדיון ובשבילו צריך כסף או שו"כ ממשי וליכא.","199","","4504","True","True","False","","147","85.130.221.217","0","16417","בכורות|מט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);