var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16403;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","45"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16403","0","הדבר תמוה ביותר ","02/01/12 16:48","ז טבת","תשע"ב","16:48","שלמה שטרסברג",""אמר רב פפא לא ישתין אדם מים לא על כלי חרס ולא על מקום קשה דאמר רב הני מדורי דבבל מהדרי מיא לעין עיטם"

כיצד ניתן להבין זאת שמי רגלים אלו יגיעו בסופו של דבר לארץ ישראל למעיין עין איטם ולכן יש לאסור וכ' ובמיוחד לדעת רבינו גרשום שחושש בזה שישתו מי רגלים הדבר תמוה ביותר","205","","4502","True","True","False","","1017","95.86.71.33","0","0","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16433","16403","כבר תוספות על אתר נשאר בצ"ע","02/01/12 22:49","ז טבת","תשע"ב","22:49","דוד כוכב","ובספר אור זרוע חלק א - הלכות בעל קרי סימן קכא:
אמר רב פפא לא ישתין אדם מים לא על גבי כלי חרס ולא על גבי מקום קשה.
פי' הרב רבי' שמואל דוורדן זצ"ל דה"מ בבבל, ודוקא סמוך לנהר כדמסיק התם טעמא משום דהני מדרי דבבל מהדרי לעין עיטם, כדפי' התם טעמא לפי שרגילין להשליך המים בנהר הסמוך להם כשמשתינים בכלי חרס, ונהר פרת הי' בבבל כדאמר בשבת מיטרא במערבא סהדא רבא פרת, ופרת עיקר לכל נהרות שבעולם שהוא עיקר הנהר שבגן עדן הוא פרת ומשם נפרד לארבעה ראשים, ואמרי' פ' בתרא דבכורות כל הנהרות למטה משלשה ושלשה נהרות למטה מפרת והוא מתערב בכל מימיות שבעולם כדאמר (בנדרים) [שם בסמוך] הנודר ממי פרת אסור בכל מימות, לפי שמתערב בעין עיטם מכוער הדבר כשמשתין לתוכו, לפי שהי' בו בית הטבילה לכה"ג ביום הכיפורים כדאמר ביומא.


מכאן הדרך סלולה לדרך הדרש, שלא ישתין למימי גן עדן, וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהַנָּהָר הָרְבִיעִי הוּא פְרָת. ומכאן הקשר למימי עין עיטם שהם מקור המים הזורמים להר הבית שמשם נחצב עפרו של אדם הראשון. אָדָם יְסוֹדוֹ מֵעָפָר. וְסוֹפוֹ לֶעָפָר. בְּנַפְשׁוֹ יָבִיא לַחְמוֹ. מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר. לא על כלי חרס.","125","","4502","True","True","False","","157","213.151.62.73","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16470","16403","מדובר בתפיסה המדעית של התקופה","03/01/12 09:05","ח טבת","תשע"ב","09:05","Almuaddib","לשיטתם - וכך היה המדע בימים ההם, כל הארץ מונחת על בסיס אחד (=סדנא דארעא חד הוא), וכל מימי התהום מחוברים, בכל מקום שבעולם.
ולפיכך, אם משתין כך שמי רגליו יגיעו למימי התהום - יתערבו אלו ועוד יגיעו למים מהם נובע עין עיטם.","107","","4501","True","True","False","","152","81.218.141.168","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16510","16403","על עצים זה מותר ?","04/01/12 02:52","ט טבת","תשע"ב","02:52","הודו_כי_טוב","","207","","4500","False","True","False","","172","46.117.14.249","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16453","16433","לא בגלל גן עדן","03/01/12 00:53","ח טבת","תשע"ב","00:53","המכריע","גם האור זרוע כותב בגלל עין עיטם. הוא מזכיר גן עדן רק אגב אורחא.

מסתבר טפי שהרעיון הוא מצד הרגשת האדם למצות מורא מקדש. עד כדי שלא יעשה מעשה שמבחינה סמלית הוא כאילו שולח את מימי רגליו למעין שבמקום המקדש. וכעין לא יפרע עצמו מול מקום המקדש. או מיטתו בין מזרל מערב כשישן עם אשתו. אמנם יש פרטים רבים מעשיים בזה בפוסקים. אבל העיקרון קיים גם שם.","199","","4501","True","True","False","","169","85.130.221.217","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16456","16453","בדרכו של הרב המכריע","03/01/12 01:03","ח טבת","תשע"ב","01:03","כדי","כיוצ"ב מצינו להכלבו (מובא בב"י או"ח סי' קלב) שפירש מאמר 'אין מכניסין מי רגלים למקדש' (בכריתות ו.), שאין הכוונה למי רגלים ממש אלא שכך שמם ואעפ"כ אין להכניסם שם, וה"נ דכוותה [ומיהו בעיקר דברי הכלבו, יש להעיר שדבריו נסתרים מגמ' דזבחים (צו.). וכבר העיר בזה הגאון משאוול בשו"ת זכר יהוסף (חאה"ע סי' נ), והעתיק תשובתו עוד כשהייתה בכת"י השד"ח (במערכת חתן וכלה סי' א דף ריב)].","249","","4501","True","True","False","","335","89.139.54.27","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16457","16453","לא טענתי אחרת ","03/01/12 01:06","ח טבת","תשע"ב","01:06","דוד כוכב","רק הרחתי ריח גן עדן באור הזרוע מששת ימי בראשית, ועליתי על הדרך הסלולה להר הבית.","125","","4501","True","True","False","","126","213.151.62.73","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16473","16470","ואני חשבתי לתומי","03/01/12 09:17","ח טבת","תשע"ב","09:17","עלי","סברתי שלשון חכמים נקיה היא ודברו במשל. וכוונתו : כשם שעין עיטם מוליך מים נקיים וטהורים לביהמ"ק, כך ראוי לאדם בכלל ובכל מקום לשמור על מקור מימיו נקי, ולכן לא יטיל מימיו על גבי חומר קשה כמו חרס כי יתיז ניצוצות וילכלך עצמו ובגדיו וגם מי הנקבים הקטנים יזרמו במורד וילכלו סביבתם.","209","","4501","True","True","False","","471","212.117.142.227","0","16403","בכורות|מד ע"ב",""),new Message("16556","16510","תשובת הרב כוכב","07/01/12 18:15","יב טבת","תשע"ב","18:15","הודו_כי_טוב","לא ציינת שם את מה שכתבת פה:
"העדה הבוכרית מתעקשת שזה אסור שזה מעליב-משפיל את העץ".
לכן השאלה לא היתה מספיק מובנת.
בגמרא הוזכר שלא להשתין על אבנים. וגם זה, מדובר בבבל. לא הוזכר כלום על עצים לכן אין סיבה שיהיה אסור.
זה נושא שקצת מביך לכתוב עליו בפורום כאשר זה לא חלק מהסוגיה הכתובה במפורש.
אתה יכול להעתיק הודעה זו לפורום.","207","","4497","True","True","False","","195","46.117.14.249","0","16403","בכורות|מד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);