var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16219;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16219","0","האם באמת "משה רבינו עשר אמות היה"?","28/12/11 08:14","ב טבת","תשע"ב","08:14","שיננא","האם יש להבין את דברי הגמרא כפשוטם?
[אם כן, האם בתקופה ההיא היו אנשים כל כך גבוהים?]

האם מישהו מכיר פירוש אחר (חוץ ממה שנראה הפשט)?","146","","4506","True","True","False","","1713","84.228.253.23","0","0","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16224","16219","קרא את מאמרי","28/12/11 10:17","ב טבת","תשע"ב","10:17","עלי","בעת שלמדנו מסכת זבחים העליתי לפורטל מאמר בו נזכר עניין זה, בדף נד וגם נט, על השינויים במבנה המזבח. שם תנוח דעתך","209","","4506","True","True","False","","254","212.117.142.227","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16236","16219","העתק מתשובת הרב מוצפי","28/12/11 13:54","ב טבת","תשע"ב","13:54","כדי","הנה תשובת הרב מוצפי באתר "דורש ציון":
שאלה - 1614
שלום לכבוד הרב.
רב שדרש ובדרשה דיבר על המדרשים בגמרא ואמר שמשה רבינו לא היה בגובה חמישה מטרים,אלא בגובה שלו(של הרב)בדיוק וכן עוג לא היה 600 מטרים,וצריך להבין שהמדרש לא התכווין לפי הפשט,ואמר עוד על שני החכמים שהיתה להם כרס כה גדולה שפר היה עובר ביניהם זה לא הפשט ולא הכוונה ולא יתכן שיעבור שור מתחת לביטניהם,האם זה נכון?
תשובה
"הרב" הזה הוא מסכן.

עד כאן דברי הרב.

לגבי גובהם של האנשים באותה תקופה, עי' בב"ב (עד.) דמשמע שכן היו גבוהים מהרגיל. אך לעומת זאת עי' בשבת (צב.) שמתספקת הגמרא האם משה היה יוצא דופן בזה או לא. ועי' בעירובין (מח.) שפשוט היה לגמרא שהגובה הממוצע גם אז היה ג' אמות.","249","","4506","True","True","False","","320","85.250.116.160","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16237","16236","לא הבנת את פשט דברי הרב מוצפי!","28/12/11 14:27","ב טבת","תשע"ב","14:27","Almuaddib","הרי לא יתכן שהרב מוצפי התכוון שעוג מלך הבשן היה גבוה 600 מטר, משום שהדבר סותר את הכתוב בספר דברים במפורש, שמיטתו היתה באורך של 9 אמות. וכי מי שגובהו 600 מטר יכול לישון במיטה שאורכה פחות מ-5 מטר???

והואיל ולא יתכן שהרב בעל התשובה לא יודע את ספר דברים, ברור כי גם לא נתכון לומר כי עלינו לזנוח את הכתוב בתורה ולהתמקד באגדתא; ואין ספק שגם דברי הרמב"ם והראב"ע כי עוג היה בערך כפול בגובהו מאדם רגיל ותו לא - עלינו להבין את פשט דברי הרב מוצפי הגלום במדרש דבריו הקצרים:


"הרב" הזה הוא מסכן. - שכן השומעים את שיעורו, הולכים לשאול רבנים אחרים אחרי דבריו. אילולי היה מסכן, היו מקבליםהם את דבריו - התואמים בדיוק את דברי גדולי ישראל ראשונים ואחרונים - ולא נדרשים לשו"ת באינטרנט כדי לחפש להם חיזוקים.


והאמת והשלום אהבו.","107","","4506","True","True","False","","255","81.218.141.168","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16239","16236","בזאת תיבחנו","28/12/11 15:02","ב טבת","תשע"ב","15:02","Almuaddib","אילולי דמסתפינא, הייתי שואל את הרב המשיב את השאלה הבאה:

"מישהו אמר לי שכשהיו יושבים ללמוד בבבל בישיבה, היו שם כל כך הרבה תלמידים, שכאשר היה נגמר השיעור והם היה קמים - האבק היה מכסה את עין השמים. כל כך הרבה אבק היה - שעד ארץ ישראל היו רואים את ענן האבק, והיו אומרים שעכשיו הסתיים השיעור בישיבה בבבל.
מישהו אחר אמר שזה אולי כתוב בגמרא - אבל זה לא היה באמת. זה רק תיאור מוגזם שבא להמחיש לנו משהו.

מה אומר על זה כבוד הרב? יכול להיות שזה כתוב בגמרא וזה לא היה באמת?"


מאד מעניין אותי מה תהיה תשובת הרב המשיב על שאלה זו.","107","","4506","True","True","False","","282","81.218.141.168","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16289","16237","אולי אתה יודע רמב"ם ואב"ע","30/12/11 14:31","ד טבת","תשע"ב","14:31","דוד שפירא","אבל אתה לא יודע רש"י (לפי דעתי גם רש"י הוא ביהדות) שכתב "באמת איש - באמת עוג"
ואם כן יכול להיות שהאמה שלו היתה קצת הרבה יותר גדולה מהאמה הרגילה.","180","","4504","True","True","False","","325","213.151.55.54","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16243","16239","לא הבנתי מה לא הבנתי","28/12/11 16:10","ב טבת","תשע"ב","16:10","כדי","הלא רק ציטטתי את דברי הרב מילה במילה ללא תוספת ומגרעת, ולא הבעתי שום דעה, ועל מה תלונותיך?
וסוף דברי הם בקשר לשאלה הנוספת של השואל. ותו לא מידי.

ודאתאן עלה, אענה גם אנכי חלקי: ידוע מה שהוכיחו האחרונים מההיא דעירובין (סג.) "שמו ושם עירו למה? שלא תאמר משל היה", שמכאן, שדרך חז"ל בעלמא כן לדבר בדרך משל וחידה. וכן כתבו המהר"ל והגרי"ח בבן יהוידע שם.
ומאידך מצינו בב"ב (עה.) שהפכו ר' יוחנן לאותו תלמיד לגל של עצמות על שלא האמין בדבריו (ועי' תוס' חולין נז:).
המסקנה פשוטה: יש וחז"ל העלימו מסרים נסתרים בדבריהם באמצעות משל חידה או גוזמא, ויש שהתכוונו לפשוטם של דברים. ההכרעה בעניין זה כנראה נתונה לתמידי חכמים בסדר גודל.
וע"ע בספר אמרי בינה לרבינו יוסף חיים בסופו בחלק 'חקרי לב' בתשובה ח.","249","","4506","True","True","False","","214","85.250.116.160","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16245","16243","לא עליך תלונתי, לא עליך","28/12/11 16:31","ב טבת","תשע"ב","16:31","Almuaddib","הרי פשט הכתוב בספר דברים - שגובהו של עוג היה פחות מ-9 אמות, שכן זה היה אורך מיטתו, בה היה שוכב לישון.

אין צורך לומר ש-9 אמות אינן 600 מטר.

וכך גם התייחסו לגובהו הראב"ע בפירושו, והרמב"ם במו"נ, שכתבו שגובהו היה בערך פי 2 מגובה איש רגיל. והרמב"ם, מגלה לנו שם גם כי גובהו היה 6 אמות, וכי גובה איש רגיל - 3 אמות.


גובהו של משה קשור קשר בל ינתק לגובהו של עוג, שכן המדרש מדבר על משה שמחזיק גרזן בגובהו, וקופץ את גובהו - ומגיע לגובה 30 אמות כדי לפגוע בקרסולו של עוג.
אם כל גובהו של עוג כ-3 מטר, הרי שלפי המדרש משה היה גבוה הימנו, ולא צריך לקפוץ וכו'. על כרחך גם הרמב"ם וגם אחרים, לא קיבלו את המדרש על גובה משה כפשט הכתובים.","107","","4506","True","True","False","","282","81.218.141.168","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16246","16245","יפה כתבת אבל עדיין קשה לי","28/12/11 18:28","ב טבת","תשע"ב","18:28","שיננא","איך תסביר את דברי רב שימי בר חייא?

אמר רב משה רבינו עשר אמות היה שנאמר {שמות מ-יט} ויפרש את האהל על המשכן מי פרשו משה רבינו פרשו וכתיב {שמות כו-טז} עשר אמות אורך הקרש אמר ליה רב שימי בר חייא לרב אם כן עשיתו למשה רבינו בעל מום דתנן גופו גדול מאבריו או קטן מאבריו אמר ליה שימי באמה של קרש קאמר:

הרי - אם היה לנו רק את דברי רב, במנותק מהסוגיה - אז ניתן היה לטעון שיש כאן איזה רעיון וכדומה ואין להבין את הדברים כפשטם,
אבל ממהלך הסוגיה (מדברי רב שימי בר חייא) משמע שהוא מבין את הדברים כפשטם ולכן הקשה מה שהקשה.

ובמילים אחרות - איך תסביר לתלמיד/לבן שלך, ובעצם לעצמך, את כל הסוגיה - האם כמו הפשט שלכאורה (התמוה!) או באופן אחר (ומה הוא???)?","146","","4506","True","True","False","","263","84.228.253.23","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16258","16246","טענתו של רב שימי בר חייא לרב:","29/12/11 06:35","ג טבת","תשע"ב","06:35","דוד כוכב","יהיו כוונתך ונמשל דברי חכמתך אשר יהיו, הכיצד הנך משתמש בדימוי כזה שכל ענינו מום ופגם במשה רבנו?","125","","4505","True","True","False","","185","95.86.105.232","0","16219","בכורות|מד ע"א",""),new Message("16261","16258","עוד אני בא להשיב - ולשונו הזהב מעלי","29/12/11 09:22","ג טבת","תשע"ב","09:22","Almuaddib","","107","","4505","False","True","False","","158","81.218.141.168","0","16219","בכורות|מד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);