var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16189;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","44"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16189","0","הקרחנין והננסין והזבלגנין","27/12/11 04:57","א טבת","תשע"ב","04:57","דוד כוכב","מנין למד רבי יהודה שכשרים הם מהתורה?

על כך כאן.","125","","4505","True","True","False","","791","95.86.105.232","0","0","בכורות|מג ע"ב",""),new Message("16216","16189","יפה מאוד אבל צריך לבסס אופן כזה","28/12/11 07:58","ב טבת","תשע"ב","07:58","קותי","של דרשה
בפירוש החפץ חיים לספרא ריבוי הקרחנים נובע מיתור "הכוהנים"
השאר אינם מופיעים בספרא
רש"י פותח פתח לדרוש את הפסוק גם לשאר המומים המנויים בבריתא
ואתה פותח את הפתח לרווחה וזה יפה

הבעיה ש-"את" מופיע אחרי הכוהנים ולכן מי אמר שבא לרבות סוג נוסף של כוהנים
בעיה שניה בשיטת דרשה זו מה נדרוש על הפסוק "וזרקו הכוהנים את הדם" מה בא לרבות לגבי הכוהנים?

אולי צריך לקרוא את הפסוק כאילו הכוהנים מחוץ לסוגריים
וְעָרְכוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים (אֵת הַנְּתָחִים אֶת הָרֹאשׁ וְאֶת הַפָּדֶר).כאליו כתוב

וְעָרְכוּ בְּנֵי אַהֲרֹן הַכֹּהֲנִים אֵת הַנְּתָחִים הכוהנים אֶת הָרֹאשׁ וְהכוהנים אֶת הַפָּדֶר.

ואז יש מספיק "כוהנים" וכל אחד מתייחס לסוג מום נוסף","217","","4504","True","True","False","","189","89.139.223.100","0","16189","בכורות|מג ע"ב",""),new Message("16223","16189","השגה על הסברך הלשוני בסיפא","28/12/11 10:16","ב טבת","תשע"ב","10:16","Almuaddib","כתבת כך:

""פדר קרוב, כנראה, ל"פטר". ההוראה הראשונה של "פטר" היא הפרשה אורגנית; כך "פטר רחם", "פטורי צצים" (מלכים א' ו, יח); וכן גם "פוטר מים" (משלי יז, יד): אף הוא מורה על גיחת מים מן המקום שנעצרו בו עד כה"."



1. ההוראה הראשונה של פט"ר

ההוראה הראשונה של השורש פט"ר, בלשון המקרא, אינה כדברי הרש"ר הירש, ושגגה נפלה בדבריו אלו.
אין שום קשר בין "פטר רחם" - הצירוף הנפוץ ביותר - לבין הפרשה אורגנית. ההוראה הראשונה קשורה לפתיחה. "פטר רחם" הוא הבכור - הראשון שפתח את הרחם ויצא. כך גם "פטורי ציצים" - שהם פיתוחים מגולפים, וכך גם "פוטר מים" במשלי - שהרי הפסוק הוא "פוטר מים - ראשית מדון" - מי שפותח במריבה הוא כמי שפותח את מגופת הסכר.

קשה לראות כיצד ניתן לפרש את ההוראה הראשונית של שורש זה באופן אחר, כאשר יש כל כך הרבה דוגמאות. חלק מדוגמאות אלו מביא רש"י כבר ב"פטר רחם" בשמות י"ג:

"פטר כל רחם - שפתח את הרחם תחלה, כמו פוטר מים ראשית מדון, וכן יפטירו בשפה, יפתחו שפתים:"



2. פד"ר קרוב לשורש אחר?

השערתך כי פד"ר קרוב לפט"ר, אינה נשענת אפילו על כרע תרנגולת פיסחת. כדי לבסס את ה"קרוב, כנראה" אותו אתה טוען, אתה צריך להמציא תמיכה בדבריך.

אני לא מכיר שום מלה אחרת בכל התנ"ך כולו החולקת את השורש פד"ר עם הפדרים. מכאן שאין לנו למה להשוותה - אלא אם תמצא שורש אכדי או שמי אחר מקביל. אני, לפחות בערבית ובארמית - לא מכיר כזה.

על סמך מה אתה מדמה בין שני שורשים אלו?","107","","4504","True","True","False","","222","81.218.141.168","0","16189","בכורות|מג ע"ב",""),new Message("16229","16223","הרש"ר הירש","28/12/11 11:10","ב טבת","תשע"ב","11:10","המכריע","מסכים שזה פתיחה הוא רק שם לב שזה תמיד פתיחה שזליגה בצידה, הפיתוחים כאילו זולגים החוצה מהבסיס וכן המים והוולד, ולא מצינו פטר במובן פותח בפתיחה בלבד. אולי הקישור לזליגה אורגנית זו שיטפא דלישנא.

יופיה של דרשת הרב כוכב משחד קצת להידחק...","199","","4504","True","True","False","","155","85.130.221.217","0","16189","בכורות|מג ע"ב",""),new Message("16238","16229",""פטורי ציצים" יוכיחו את צדקת רש"י","28/12/11 14:28","ב טבת","תשע"ב","14:28","Almuaddib","ואכמ"ל.","107","","4504","True","True","False","","211","81.218.141.168","0","16189","בכורות|מג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);