var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16092;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16092","0","דינים העולים לדף לז","22/12/11 02:27","כו כסלו","תשע"ב","02:27","המכריע","לז.
השוחט בכור ומכר הבשר ונודע שלא הראהו לחכם – למתני' ולת"ק דברייתא יחזיר להם כל הדמים, ומה שלא אכלו, ייקבר. (רש"י פי' דהוי קנס להחזיר, וכ' הסמ"ע דלפ"ז בשוגג פטור, ועי"ש).
לרשב"א כשמכר את מקום המום משאיר קצת דמים לעצמו (דאין הנפש קצה, והיינו במום שאין משתנה ולר' יהודה דמראין, שבגלל אכילת הלוקח א"א להראות. אבל בלא מכר מקום המום או במום שמשתנה או אפילו אינו משתנה אבל לר"מ, מודה לת"ק דמחזיר הכל).
מוכר פירות ונמצאו טבלים – לת"ק מחזיר הכל, לרשב"א ינכה (דהיה מעשר).
מוכר יין ונמצא יין נסך מעורב בכשר – לת"ק מחזיר הכל, לרשב"א ינכה (כרשב"ג דהיה מוכר התערובת לגוי. והיינו דיין לבד, או לחולקים על רשבג, מודה לת"ק).
השוחט פרה ומכרה ונודע שהיא טריפה – לכו"ע יחזיר כל הדמים, ואת מה שעדיין לא אכלו יחזירו לו. (לישנא דמתני' קצת משמע דעל מה שאכלו אין מחזיר, אבל מוכח בסוגיא דמחזיר הכל).
ובזה מודה רשב"א כיון דהנפש קצה. והוא הדין לנבילות שקצים ורמשים.
ואם לא אכלו אלא מכרו לגוי או נתנו לכלבים – ינכו למוכר דמי טריפה בזול והשאר יחזיר.
יין נסך שנפל לבור – לת"ק כולו אסור בהנאה, לרשב"ג יימכר לגוי חוץ מדמי יי"נ שבו.
- הדרן עלך כל פסולי המוקדשין –


פרק על אלו מומין
על מומין אלו שוחטין את הבכור;
נפגמה אזנו ונחסרה בכדי חגירת ציפורן. והיינו בסחוס. נפגמה באליה הוי מום עובר.
נסדקה אזנו אפילו לא חסרה כלל.
ועי' להלן דהסדק והפגימה בין בידי שמים (פירש"י שנולד עמו) ובין בידי אדם.
ניקבה אזנו. למתני' ות"ק דברייתא כדי כרשינה (נכנסת ויוצאת), לריבר"י כעדשה (מעט פחות).
יבשה אזנו. לת"ק ולמתני' כל שתינקב ואינה מוציאה דם, לר' יוסי בן המשולם שנפרכת.
כללי המומין – מומין שבגלוי ואינן חוזרין, ואע"פ שאין האבר בטל ממלאכתו.
חוטין חיצונות שנפגמו או נגממו – הוי מום. פנימיות – רק בנעקרו (דאז הוי גלוי).
(ועי' תוס' דהיינו חניכיים. אבל נפלו שיניו – אינו מום).
לז:
פסולי המוקדשין – נפדין רק במום קבוע.
ניקבה כמלא מחט – פסול להקרבה, אע"פ דאין נשחט עד כדי כרשינה או כעדשה.
כהן שניקבה אזנו בסחוס – פסול אפילו כמלא מחט. במילת – הוי עובר (אפילו ניקב הרבה).
רציעת עבד עברי – במרצע במחט במקדח ובמכתב.
בסול וסירה (כלי עץ) – לריבר"י נרצע, לרבי אין נרצע. (בסם – לכו"ע אין נרצע).
מקום הרציעה – ליודן בריבי במילת, לחכמים בגובהה של אוזן.
עבד עברי כהן – אינו נרצע.
כרשינא (שיעור נקב לת"ק) – היינו הינדא. והיינו נכנסת ויוצאת (כך משמע דמדמינן למקדח).
שדרה וגולגולת שלימים – מטמאין באהל, משא"כ שאר עצמות.
שדרה שנחסרה – אינה מטמאה באהל, לב"ש שתי חוליות, לב"ה חוליה אחת.
גולגולת שנחסרה – אינה מטמאה באהל, לב"ש כמלוא מקדח וחיסומו (נכנס ויוצא), לב"ה כדי שיינטל מהחי וימות (והיינו כסלע נירונית, או פונדיון האיטלקי, או מקדח עומד).
מאור שלא נעשה בידי אדם – שיעורו (להעביר טומאה) כדי אגרופן של בן בטיח (כראש גדול).
מאור שנעשה בידי אדם – כמלוא מקדח (עומד, והיינו כסלע נירונית או פונד' איטלקי או נקב של עול).","199","","4516","True","True","False","","966","85.130.221.217","0","0","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16115","16092","נקב בסחוס נחשב מום רק כמלוא כרשינא","23/12/11 01:09","כז כסלו","תשע"ב","01:09","איתן","נקב בסחוס נחשב מום רק כמלוא כרשינא, ולא במחט, כ"פ הרמב"ם ביאת מקדש פ"ז ה"ג.
ועל השאלה א"כ מדוע אין לרצוע עבד עברי כהן (הל' עבדים פ"ג ה"ז), ורציעה לפי סוגייתנו היא אפילו במחט, והרי לא יעשה בכך בעל מום - השיב המשנה למלך (שם הל' ט' ד"ה ונוקב) שהרמב"ם סובר שהרציעה היא במרצע גדול, שעושה נקב יותר מכרשינה, ולא מספיק במלוא מחט. ורק ר' יוסי ב"ר יהודה סובר שדי במלוא מחט, ועל פיו חילקו בגמ' "כאן לשחוט כאן לפסול", והרמב"ם לא פסק כמותו.

המל"מ דחה שתי אפשרויות אחרות ליישב -
- אין לומר שכבר מלוא מחט פוסל מלעבוד, למרות שהבכור אינו נשחט עליו - כי א"כ היה לרמב"ם לפרש זאת בהלכות ביאת מקדש.
- גם אין לומר שאסור לנקב אפילו פחות ממלוא כרשינה גזירה שמא ינקב כמלוא כרשינא (ע"פ הירוש' קידושין פ"א סה"ב, ראה בקישור, בשורה האחרונה בעמוד, ובעמוד הבא) - לדעת המל"מ הרמב"ם לא פסק זאת כי הבבלי שאמר "כאן לשחוט כאן לפסול" חולק על זה.

יישר כח לרב המכריע על ההתמדה הרבה לסכם את ההלכות העולות מסוגיות הגמרא.","123","","4515","True","True","False","","279","31.44.128.160","0","16092","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16129","16092","מה הוא מאור שלא נעשה בידי אדם?","24/12/11 20:29","כח כסלו","תשע"ב","20:29","הודו_כי_טוב","","207","","4514","False","True","False","","125","46.117.14.249","0","16092","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16134","16129","חלון הנעשה מאליו","25/12/11 01:18","כט כסלו","תשע"ב","01:18","המכריע","ראה רש"י על אתר.","199","","4513","True","True","False","","127","212.179.87.180","0","16092","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16138","16134","משנה כלים יז יב","25/12/11 02:15","כט כסלו","תשע"ב","02:15","הודו_כי_טוב","ויקיטקסט

לפי הלינק :
רבי עובדיה מברטנורה :
שלא נעשה בידי אדם -
כגון חור שחררוהו מים או שרצים, או
שנפל העפר מאליו ונעשה שם נקב.
ואם לא חשב עליו לתשמיש או למאור, שיעורו להביא את הטומאה מאהל המת לבית לדרך הנקב, כאגרופו של בן בטיח. דהיינו אדם ידוע אצלם, ובן בטיח שמו, שהיה אגרופו גדול:","207","","4513","True","True","False","","189","46.117.14.249","0","16092","בכורות|לז ע"א",""),new Message("16139","16134","רמב"ם מפרש מאור = ארובה","25/12/11 02:29","כט כסלו","תשע"ב","02:29","קותי","פתח בגג או בין בית לעליה
איני יודע אם יש הבדל בין זה ובין חלון

לכאורה המשנה מקפידה לקרוא לפתח אנכי ארובה ולא לפתח אופקי

יתכן וזה לאו דווקא","217","","4513","True","True","False","","151","85.250.174.32","0","16092","בכורות|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);